Interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.184.2023.3.MPU
Dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia wydatków w ramach projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 10 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia wydatków w ramach projektu „(…)”, wpłynął 15 maja 2023 r.
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca - (…) jest instytutem badawczym, funkcjonującym na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1158, z póżn. zm.). Instytut jest państwową osobą prawną. Wnioskodawca jest wpisany do rejestru pod numerem (…). Zgodnie z przepisami ustawy o instytutach badawczych, do podstawowej działalności Instytutu należy: prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki oraz ich wdrażanie. W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut może upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych.
Misją Instytutu jest (…). Misję Wnioskodawca realizuje między innymi poprzez rozwój nowych obszarów badawczych, intensyfikację współpracy międzynarodowej oraz z podmiotami krajowymi.
Instytut aktywnie współpracuje z przemysłem.
PKD głównej działalności Wnioskodawcy to:
- (…)
- (…)
- (…)
- (…)
- (…).
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Instytut uczestniczy w projekcie „(…)” (dalej: Projekt).
Celem projektu (…).
W wyniku realizacji projektu powstanie:
1. (…),
2. (…).
Kluczowe funkcjonalności nowego produktu to:
- ograniczona emisja składników szkodliwych i toksycznych (CO2, CO, HC, NOx, PM, PN),
- (…),
- ograniczenie hałasu emitowanego przez (…),
- zwiększenie (…).
Nowy rodzaj jachtu zostanie skierowany dla następujących odbiorców:
- właścicieli jachtów i osoby wynajmujące jachty,
- armatorów-inwestorów,
- polskich i zagranicznych firm czarterowych,
- polskich i zagranicznych biur i organizacji turystycznych
Organizacja zajmującą się certyfikacją jachtów wykazuje bardzo duże zainteresowanie takim napędem, celem uzupełnienia dokumentacji i wytycznych do certyfikacji jachtów/katamaranów z napędami hybrydowymi w tym również jachtów z napędem zawierającym ogniwa paliwowe. W klasie łodzi o długości do (…) m, zarówno w jednostkach produkowanych seryjnie, jak i w rozwiązaniach prototypowych, nie stosuje się dotychczas napędów tego typu. Jedynym znalezionym zastosowaniem napędu hybrydowego do zastosowań wodnych, składającego się z silnika spalinowego, ogniwa paliwowego oraz akumulatorów jest nowa generacja okrętów podwodnych klasy (…) ((…)) oraz (…) ((…)). W fazie badań jest obecnie (…).
Wykorzystanie nowego napędu pozwoli wpłynąć katamaranem motorowym na tereny o wyjątkowych walorach krajobrazowych i przyrodniczych, znacznie poszerzając liczbę atrakcji dostępnych dzięki wykorzystaniu jachtu motorowego - co dodatkowo ułatwi skomercjalizowanie rezultatów projektu.
Projekt jest realizowany przez konsorcjum, którego liderem jest spółka (X) Przedmiotem działalności spółki (X) jest projektowanie instalacji i urządzeń pokładowych m in. dla jachtów oraz łodzi sportowych i rekreacyjnych. Spółka sprzedaje swoje produkty zarówno na rynku polskim jak i zagranicznym. Spółka posiada także szerokie kontakty w branży stoczniowej oraz żeglarskiej. Pozostałymi partnerami w ramach grupy są (N) oraz Wnioskodawca. Spółka (N) zajmuje się projektowaniem inżynieryjnym w zakresie: konstrukcji kadłubowych, instalacji i systemów okrętowych oraz schematów systemów przepływowych.
Na Wnioskodawcy ciążą obowiązki związane z opracowaniem modelu (…).
Konkretne czynności realizowane przez Instytut to:
a) wykonanie prac badawczych, których celem będzie zdefiniowanie wymagań katamaranu w zakresie:
- bezpieczeństwa
- funkcjonalności
- aspektów środowiskowych.
b) Identyfikację wymagań z zakresu bezpieczeństwa polegających na analizie zagrożeń oraz symulacji warunków awaryjnych, przeprowadzenie wywiadów kwestionariuszowych ekspertami z dziedziny żeglowania morskiego i oceanicznego (kapitanowie jachtów z dużym doświadczeniem w zakresie dowodzenia dalekomorskimi jachtami rekreacyjnymi), przedstawicielami firm czarterujących jachty, w tym szczególnie katamarany oraz właścicielami katamaranów o podobnej wielkości i funkcjonalności.
c) zaprojektowanie katamaranu wraz z jego wyposażeniem w oparciu o wyniki badań otrzymywanych w powyższych działaniach. Prace będą polegały na przetransponowaniu wybranej propozycji koncepcji układu przestrzennego katamaranu na postać dokumentacji projektowej obejmującej m in. modele 3D oraz rysunki detali wskazujące technologię wykonania.
Projekt korzysta z dofinansowania od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, które jest instytucją finansującą i rozliczającą Projekt. Rozliczenie dofinansowania odbywać się będzie na postawie wniosków o płatność po zakończeniu kolejnych etapów (refundacja kosztów).
Finansowanie przez NCBiR następuje w ramach (…), oś priorytetowa „(…)”. Dofinansowanie ma pokrywać całość badań i kosztów bieżących realizacji Projektu (uznanych za koszty kwalifikowane Projektu).
Dofinansowanie jest formą finansowania Projektu, nie stanowi natomiast wynagrodzenie dla Instytutu za jakiekolwiek świadczone usługi. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu, w części realizowanej przez Wnioskodawcę, będą wystawiane na Wnioskodawcę. Koszty w tym dokumentowane fakturami, jakie ponosić będzie Instytut w ramach realizacji Projektu to między innymi
- wynagrodzenia personelu badawczego,
- badania zlecone podwykonawcom w zakresie (…) oraz (…),
- zakup ogniwa paliwowego zasilanego paliwem wodorowym,
- Inne koszty niezbędne do realizacji.
Wydatki projektowe, w zamiarze Instytutu, nie będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania innego rodzaju działalności niż wyżej opisana, w szczególności nie będą wykorzystywane do wykonywania działalności zwolnionej z VAT.
Każdy z partnerów wchodzących w skład grupy operacyjnej powołanej na potrzeby realizacji Projektu, wykonuje przyjęte na siebie zadania i ponosi pełną odpowiedzialność za ich realizację Każdy z partnerów ponosi koszty kwalifikowalne w zależności od przypisanego mu zadania we własnym imieniu
Realizacja Projektu jest podzielona na etapy. Po przeprowadzeniu danego etapu, Lider (działając w imieniu całej Grupy operacyjnej) składa wnioski o płatność. Każdy z partnerów jest zobowiązany do przedłożenia dokumentacji swoich kosztów.
Refundacja od NCBiR ma miejsce, jeśli wydatki są zgodne z założeniami Projektu. Dofinansowanie nie jest wypłacane w razie naruszenia warunków dofinansowania (w takiej sytuacji możliwy jest także zwrot wypłaconego wcześniej dofinansowania). Lider pośredniczy w przekazywaniu dofinansowania. Lider nie rozlicza jednak w istocie dofinansowania - czyni to NCBiR.
Należy podkreślić, że członkowie konsorcjum podjęli się realizacji Projektu w celu wykorzystania jego efektów do celów działalności gospodarczej, innymi słowy, jeżeli Projekt zostanie zrealizowany zgodnie z przyjętymi założeniami i jego efekty będą nadawały się do komercjalizacji, lider Konsorcjum lub jego członkowie podejmą działania w celu skomercjalizowania ww. efektów poprzez:
- wprowadzenie ich do własnej działalności gospodarczej poprzez sprzedaż lub świadczenie odpłatnych usług na bazie uzyskanych wyników Projektu,
- sprzedaż lub odpłatne oddanie do użytkowania obiektu technicznego, którego prototyp powstanie w wyniku realizacji projektu (na zasadach rynkowych) innym podmiotom.
Zysk z komercjalizacji będzie przysługiwał członkom konsorcjum wprost proporcjonalnie do wysokości wydatków kwalifikowanych danego członka w ogólnych kosztach kwalifikowanych projektu.
W konsekwencji, jeśli dojdzie do komercjalizacji efektów Projektu, w każdym z wymienionych przypadków dojdzie do niej w ramach wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Na zamiar komercjalizacji badań wskazują bezpośrednio zapisy umowy konsorcjum:
„...Wdrożenie wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, realizowanych w ramach Projektu nastąpi w formie wprowadzenia wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych do własnej działalności gospodarczej Lidera Konsorcjum lub członka Konsorcjum poprzez świadczenie usług na bazie uzyskanych wyników Projektu, a także przez sprzedaż lub odpłatne oddanie do użytkowania obiektu technicznego, którego prototyp powstanie w wyniku realizacji Projektu. W przypadku wdrożenia polegającego na sprzedaży lub odpłatnym oddaniu do użytkowania obiektu technicznego, uzyskany w ten sposób zysk dzieli się proporcjonalnie do udziałów w całkowitej kwocie kosztów kwalifikowanych każdego z Konsorcjantów z zastrzeżeniem ust. 10 i następnych poniżej. Oddanie do użytkowania obiektu technicznego będzie jednak bezpłatne, jeżeli będzie ono wykorzystywane przez Konsorcjanta na potrzeby związane z prowadzeniem badań naukowych oraz służące rozwojowi kadry naukowej np. przygotowanie prac magisterskich, doktorskich i innych. W przypadku świadczenia przez Konsorcjanta usług z wykorzystaniem obiektu technicznego, stawka za użycie obiektu technicznego będzie ustalana przez wszystkie strony niniejszej Umowy. Zysk uzyskany z tego tytułu, będzie dzielony proporcjonalnie do udziału w całkowitej kwocie kosztów kwalifikowanych każdego z Konsorcjantów z zastrzeżeniem ust. 10 i następnych poniżej.
Prawa majątkowe do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, albo prac rozwojowych będących rezultatem Projektu przysługują Liderowi Konsorcjum i Konsorcjantom w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich udziałowi w całkowitej kwocie kosztów kwalifikowalnych, określonej w § 6 ust. 2 pkt 1-2 Umowy z NCBR. Umowy zawarte z podwykonawcami nie mogą naruszać reguły określonej w zdaniu poprzedzającym. Przekazanie posiadanych praw majątkowych do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, albo prac rozwojowych będących rezultatem Projektu pomiędzy Liderem Konsorcjum lub Konsorcjantami następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw.
Należy jednak podkreślić, że zarówno Wnioskodawca, jak i inni członkowie konsorcjum mogą nie osiągnąć zakładanych wyników i celów Projektu na skutek wystąpienia siły wyższej, ryzyka naukowego lub niemożliwej do przewidzenia zmiany stosunków społeczno-gospodarczych, przez co sfinalizowanie Projektu zgodnie z założeniami stanie się niemożliwe lub niecelowe - w konsekwencji nie ma pewności, że wyniki badań zostaną kiedykolwiek skomercjalizowane.
Pytanie
Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia Wydatków projektowych?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczania podatku VAT z tytułu nabycia Wydatków projektowych
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjna niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, baz względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W świetle art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolna zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy.
W ww. świetle, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Oznacza to, w szczególności, że w odniesieniu do wydatku służącego w całości do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT.
Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”), prawo do odliczenia podatku VAT stanowi integralną część systemu podatku VAT i, co do zasady, nie może być ograniczane. Jest ono wykonywane w sposób bezpośredni w stosunku do całego podatku obciążającego czynności powodująca naliczenie podatku (wyroki: z dnia 6 lipca 1995 r. w sprawia C-62/93 BP Soupergaz, Rac. str. 1-1883, pkt 18 oraz z dnia 21 marca 2000 r. w sprawach połączonych od C-110/98 do C-147/98 Gabalfrise i in.. Rac. str. 1-1577, pkt 43.
TSUE wskazuje również, że system odliczeń przewidziany w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L 347 z 11 grudnia 2006 r., a. 1) ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT podlegającego zapłacie bądź zapłaconego w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT zapewnia całkowitą neutralność działalności gospodarczej w zakresie obciążeń podatkowych, bez względu na cel czy rezultaty tej działalności, pod warunkiem że co do zasady podlega ona sama opodatkowaniu podatkiem VAT (wyroki: z dnia 14 lutego 1985 r. w sprawie 268/83 Rompelman, Rac. str. 655, pkt 19; z dnia 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 Ghent Coal Terminal. Rac. str. 1-1, pkt 15; z dnia 21 marca 2000 r. w sprawach połączonych od C-110/98 do C-147/98 Gabalfrisa i in., Rac. str. 1-1577, pkt 44; z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98 Midland Bank. Rac. str. 1-4177, pkt 19; z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 Abbey National. Rac. str. 1-1361, pkt 24. Zdaniem TSUE. dla oceny, czy w odniesieniu do danego wydatku podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT należy przeanalizować, czy na moment jego poniesienia miał on zamiar jego wykorzystania do działalności opodatkowanej. Jednocześnie, brak dojścia do skutku takiej sprzedaży opodatkowanej nie pozbawia podatnika tego prawa.
W tym zakresie, warte przytoczenia są następująca sprawy, które rozstrzygał TSUE:
- wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawia C-37/95 Ghent Coal. Belgijski podatnik nabył grunt, na którym poczynił nakłady inwestycyjne w celu wykorzystania go do prowadzenia działalności gospodarczej. Decyzją lokalnej rady miejskiej został jednak zmuszony do jego zamiany na inną nieruchomość w tym samym mieście. Z tego powodu, nigdy nie wykorzystał pierwotnie nabytego gruntu do działalności opodatkowanej VAT. W takich okolicznościach TSUE orzekł, że podatnik zachowuje prawo do odliczenia VAT, jeśli z powodu przyczyn pozostających poza jego kontrolą, nigdy nie wykorzystał zakupów do wykonywania czynności opodatkowanych.
- wyrok z 29 lutego 1996 r. w sprawie C-110/94 INZO. Holenderska spółka poczyniła nakłady inwestycyjne oraz zamówiła analizę opłacalności inwestycji polegającej na budowie zakładu przemysłowego. Zlecona analiza wykazała nieopłacalność przedsięwzięcia, w związku z czym spółka została zlikwidowana zanim rozpoczęła wykonywanie działalności opodatkowanej VAT. W takich realiach sprawy TSUE uznał, iż podatnik jest uprawniony do odliczenia VAT co do poniesionych wydatków (pomimo iż nigdy jego działalność nie wkroczyła w fazę operacyjną a została zlikwidowana na etapie przygotowawczym).
- wyrok z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie Breitsohl w sprawie C-400/98. Niemiecka podatniczka zleciła praca polegająca na budowie warsztatu samochodowego. W trakcie prac bank odmówił dalszego finansowania inwestycji. W związku z tym. prace nie były już kontynuowane, a podatniczka sprzedała inwestycję w toku osobie trzeciej. TSUE stanął na stanowisku, iż skoro zamiarem podatniczki w momencie dokonywania zakupów było wykorzystania ich do prowadzenia działalności gospodarczej, to zachowuje w tym zakresie prawo do odliczenia VAT, nawet gdy ta działalność nie dochodzi do skutku.
Mając na uwadze powyższe, należy dojść do wniosku, że prawo do odliczenia VAT jako fundamentalne prawo podatnika jest regułą, która, co do zasady, nie powinna doznawać ograniczeń. W szczególności, nie dojścia do skutku działalności gospodarczej, nie sprzeciwia się skorzystaniu przez podatnika z prawa do odliczenia, o ile podatnik dokonywał zakupów w zamiarze wykorzystania ich do wykonywania działalności gospodarczej.
W tym zakresie należy pamiętać, iż każda działalność gospodarcza, w warunkach gospodarki wolnorynkowej, łączy się z ryzykiem, w szczególności polegającym na konieczności jej zaprzestania wskutek obiektywnych okoliczności rynkowych (np. brak jej opłacalności czy możliwości gospodarczego wykorzystania zasobów przedsiębiorcy).
Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie opisanego zdarzenia przyszłego, kluczowe znaczenie ma to. że Instytut na moment ponoszenia Wydatków projektowych zamierza dokonać komercjalizacji efektów Projektu poprzez:
a. wprowadzenie do własnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy poprzez rozpoczęcie produkcji towarów lub świadczenie usług lub
b. udzielenie licencji (na zasadach rynkowych) na korzystanie z innym podmiotom lub
c. sprzedaż (na zasadach rynkowych) PWliP innym podmiotom.
A zatem, już samo dokonywanie Wydatków projektowych z ww. zamiarem należy przyporządkować działalności gospodarczej Wnioskodawcy w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT (działalności opodatkowanej VAT).
Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, okoliczność, iż w momencie ponoszenia Wydatków projektowych Wnioskodawca nie będzie mieć pewności, iż dojdzie do faktycznego rozpoczęcia przez niego czynności opodatkowanych VAT w oparciu o efekty Projektu (wskutek, przykładowo, siły wyższej, ryzyka naukowego lub niemożliwej do przewidzenia zmiany stosunków społeczno-gospodarczych) nie może stanowić, w świetle ww. orzecznictwa TSUE. przeszkody w tym zakresie.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w szeregu indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących projektów badawczych, co do których, tak jak na gruncie opisanego zdarzenia przyszłego, nie było pewności, iż dojdzie do komercjalizacji efektów takich projektów (aczkolwiek, po stronie podatnika, już w momencie ponoszenia wydatków związanych z projektem zamiar komercjalizacji istniał).
Interpretacja Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej z dnia 11.07.2022 r.; 0114-KDIP4-1.4012.276. 2022.1.RMA:
„Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia również zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym. że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia - przeznaczenie nabytych towarów i usług do działalności opodatkowanej. Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydująca znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawca jest jednostką naukową. Zajmuje się działalnością badawczą i edukacyjną w zakresie nauk medycznych i biochemicznych.
W ramach prowadzonej działalności naukowej Fundacja realizuje projekty badawcze, których prowadzenie wymaga ponoszenia znacznych nakładów finansowych. Wydatki te pokrywane są m.in. z dotacji otrzymywanych od innych podmiotów Wnioskodawca zamierza aktualnie zrealizować projekt badawczy, na który pozyska dofinansowanie z NCBiR jako członek konsorcjum (w skład, którego wchodzić będą zarówno jednostki naukowe jak i przedsiębiorstwa komercyjne). W wyniku Projektu mogą powstać określone prawa własności intelektualnej i prawa własności przemysłowej (PWliP), które będą przysługiwać proporcjonalnie Wnioskodawcy i pozostałym członkom konsorcjum.
Efekty Projektu, w zamierzeniu Wnioskodawcy, mają mieć potencjał ich wykorzystania do celów działalności gospodarczej. Oznacza to, że jeśli Projekt zostanie zrealizowany zgodnie z przyjętymi założeniami i jego efekty będą nadawały się do komercjalizacji. Wnioskodawca podejmie działania w celu skomercjalizowania ww. efektów poprzez:
- wprowadzenie ich do własnej działalności gospodarczej poprzez rozpoczęcie produkcji towarów/świadczenie usług lub
- udzielenie licencji (na zasadach rynkowych) na korzystanie z PWliP innym podmiotom lub
- sprzedaż (na zasadach rynkowych) PWliP innym podmiotom.
Zatem jeśli dojdzie do komercjalizacji efektów Projektu, w każdym z wymienionych przypadków dojdzie do niej w ramach wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Należy podkreślić, że specyfiką projektów badawczych jest istnienia ryzyka jego niepowodzenia. Wnioskodawca może nie osiągnąć zakładanych wyników i celów Projektu na skutek wystąpienia siły wyższej, ryzyka naukowego lub niemożliwej do przewidzenia zmiany stosunków społeczno- gospodarczych. przez co sfinalizowanie Projektu zgodnie z założeniami stenie się niemożliwe lub niecelowe - w konsekwencji nie ma pewności, że wyniki badan zostaną kiedykolwiek skomercjalizowane.
Dofinansowanie uzyskana na potrzeby Projektu przez NCBiR będzie służyło Wnioskodawcy do zakupu towarów i usług związanych bezpośrednio z realizacją Projektu. Nabycia Wydatków projektowych będzie udokumentowane fakturami z wykazanymi kwotami podatku VAT wystawionymi przez podatników VAT.
Wydatki projektowe nie będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania innego rodzaju działalności niż wyżej opisana, w szczególności nie będą wykorzystywane do wykonywania zwolnionej z VAT działalności edukacyjnej ani niepodlegającej ustawie o VAT nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenia jest prawnie dozwolona, pod warunkiem że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Zatem należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencja, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i ceł, który dana osoba ma osiągnąć, dokonując tych czynności. Należy mieć na uwadze, że zarówno w sytuacji związku pośredniego, jak i bezpośredniego, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT”.
Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 1 lutego 2016 r., IPPP1/4512-1158I15-2/RK:
„Z uwagi na opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki, poniesiona w związku z realizacją jego części projektu, albowiem - jak wskazano we wniosku - calem projektu jest przeprowadzenie badań i komercjalizacja ich wyników, efekty projektu posłużą czynnościom opodatkowanym - odpłatna udostępnienie wyników prac badawczych, które przyczynią się do komercjalizacji wyników projektu. Na powyższe nie wpłynie fakt, że po zakończeniu realizacji projektu, może nie dojść do komercjalizacji wyników projektu. Jak wyżej wskazano, prawo do odliczenia związane jest z nabyciem statusu podatnika i nabywaniem towarów i usług, w tym charakterze (tzn. dla celów prowadzenia działalności gospodarczej), niezależnie od tego, czy faktycznie towary i usługi zostały wykorzystane do działalności opodatkowanej. Ponadto, prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją części projektu przypadającego na Wnioskodawcę przysługuje od momentu realizacji projektu, gdyż należy przyjąć, że już w momencie ponoszenia wydatków na realizację projektu. Wnioskodawca rozpoczyna działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT a nie w chwili, gdy działalność te zaczyna przynosić przychody”. Konsekwentnie. jeśli dojdzie do komercjalizacji efektów Projektu, w każdym z wymienionych przypadków dojdzie do niej w ramach wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Tym samym spełniona jest przesłanka, o której mowa w ww. art. 86 ust. 1 ustawy warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego - zamiar wykorzystania towarów i usług w chwili ich nabycia przez zarejestrowanego podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Na powyższa prawo nie będzie mieć wpływu fakt, że Projekt może się nie powieść, tj. że Wnioskodawca może nie osiągnąć zakładanych wyników i celów Projektu na skutek wystąpienia siły wyższej, ryzyka naukowego lub niemożliwej do przewidzenie zmiany stosunków społeczno-gospodarczych, przez co sfinalizowanie Projektu zgodnie z założeniami stanie się niemożliwe lub niecelowe. Zatem będą mieć Państwo prawo do pełnego odliczenie podatku VAT z tytułu nabycia Wydatków projektowych”.
Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 maja 2016 r., IPPP1/4512-278/16-2/RK:
„Z uwagi na zaprezentowany opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki, poniesiona w związku z realizacją projektu. Jak wskazano we wniosku końcowym etapem będzie przygotowanie zgłoszenie patentowego, którego calem jest uzyskanie ochrony patentowej umożliwiające zarobkowe korzystanie z prac projektu. Zatem efekty projektu posłużą czynnościom opodatkowanym. Jak wyżej wskazano, prawo do odliczenia związane jest z nabyciem statusu podatnika i nabywaniem towarów i usług dla celów prowadzania opodatkowanej działalności gospodarczej. Ponadto, wskazać należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu przysługuje od momentu realizacji projektu, gdyż należy przyjąć, że już w momencie ponoszenie wydatków na realizację projektu. Wnioskodawca rozpoczyna działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT a nie w chwili, gdy wyniki prac projektu wynikająca z zakresu prowadzonej działalności zaczynają przynosić zyski”.
Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 kwietnia 2017 r., 0461-ITPP2.4512.204.2017.1.AW:
„Mając na uwadze stanowisko Uniwersytetu, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w fazie koncepcyjnej, zauważyć należy, że faza ta obejmowała działania ukierunkowane na wsparcie komercjalizacji uzyskanych wyników badań podstawowych i pozyskanie partnera przemysłowego zainteresowanego wdrożeniem tych badań do produkcji. Bez znaczenie pozostaje fakt, iż Uniwersytet przystępując do jej realizacji nie miał pewności czy zakończy się ona pozytywnym rezultatem, bowiem istniał zamiar komercjalizacji uzyskanych wyników badań oraz założenie wyszukania partnerów przemysłowych zainteresowanych wykorzystaniem tych wyników w praktyce gospodarczej”.
Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 października 2019 r., 0114-KDIP4.4012.5242019.1.MP:
„Wnioskodawca podejmując pracę zakłada, że przynajmniej część z realizowanych badań przyczyni się do wykonywania sprzedaży opodatkowanej (jeśli wyniki te będą miały potencjał komercjalizacyjny). Niemniej, nie możne wykluczyć, że prowadzone badanie nie przyczynią się faktycznie do sprzedaży opodatkowanej. Skoro na moment rozpoczęcie badań Uczelnia nie jest w stanie określić jakiego rodzaju wyniki zostaną osiągnięte (określenie tych wyników nie jest obiektywnie możliwe na tym etapie), to nie możne z pewnością orzec czy osiągnięty zostanie rezultat o potencjale sprzedażowym.
Niemniej, zdaniem Wnioskodawcy, powyższe nie me wpływu na związek zakupów z działalnością opodatkowaną. Warunkiem odliczenie jest bowiem dokonanie zakupu z zamiarem jego wykorzystania do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli towary i usługi wykorzystywane są zgodnie z tym zamiarem, lecz nie zostaje osiągnięty oczekiwany rezultat, to nie ma to wpływu na pierwotny zamiar podatnika. Prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest bowiem uzależnione od osiągnięcie oczekiwanego rezultatu. Powyższa potwierdził również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu z 14 lutego 1985 r. sprawę C-268/83 (DA. Rompelman. EA Rompelman v. Minister ven Financien) czy taż z 29 lutego 1996 r. sprawa C-110/94 (INZO v. Belgian State). W analizowanym przypadku brak wykorzystania wyników badań do sprzedaży opodatkowanej będzie konsekwencją przesłanek niezależnych od Wnioskodawcy. Uczelnia na każdym etapie będzie śledziła czy dane badania ma potencjał sprzedażowy. W razie zidentyfikowanie takiego potencjału podjęte zostaną określone działania (np. złożenie zgłoszenie patentowego i następnie próba uzyskanie patentu). Wówczas też podjęta zostaną działania mające na celu sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT. Oczywiście może się okazać, że finalnie sprzedaż nie będzie miała miejsca (z uwagi na fiasko badań lub brak zainteresowania potencjalnych nabywców). Powyższe będzie jednakże wynikiem zderzeń niezależnych od Uczelni”.
Reasumując, na podstawie powyższego, w ocenie Wnioskodawcy będzie on miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia Wydatków projektowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane wart.86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.Dz.U. z2023r.,poz. 1570), zwanej dalej ustawą.
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art.119ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 tej ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
Konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.) w ramach tzw. swobody umów.
W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.
Konsorcjum – w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego – nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Instytut uczestniczy w projekcie „(…)”, którego celem jest opracowanie innowacyjnego układu napędowego do jednostek pływających typu katamaran. Projekt jest realizowany przez konsorcjum, którego liderem jest spółka (X) Na Wnioskodawcy ciążą obowiązki związane z opracowaniem modelu 3D katamaranu, w którym zastosowany będzie wielopaliwowy układ napędowy zgodny z założeniami.
Projekt korzysta z dofinansowania od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, które jest instytucją finansującą i rozliczającą Projekt. Rozliczenie dofinansowania odbywać się będzie na postawie wniosków o płatność po zakończeniu kolejnych etapów (refundacja kosztów).
Finansowanie przez NCBiR następuje w ramach Programu (…), oś priorytetowa „(…)”. Dofinansowanie ma pokrywać całość badań i kosztów bieżących realizacji Projektu (uznanych za koszty kwalifikowane Projektu).
Dofinansowanie jest formą finansowania Projektu, nie stanowi natomiast wynagrodzenie dla Instytutu za jakiekolwiek świadczone usługi. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu, w części realizowanej przez Wnioskodawcę, będą wystawiane na Wnioskodawcę. Koszty w tym dokumentowane fakturami, jakie ponosić będzie Instytut w ramach realizacji Projektu to między innymi
- wynagrodzenia personelu badawczego,
- badania zlecone podwykonawcom w zakresie EEG oraz pomiaru emisyjności,
- zakup ogniwa paliwowego zasilanego paliwem wodorowym,
- Inne koszty niezbędne do realizacji.
Wydatki projektowe, w zamiarze Instytutu, nie będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania innego rodzaju działalności niż wyżej opisana, w szczególności nie będą wykorzystywane do wykonywania działalności zwolnionej z VAT.
Każdy z partnerów wchodzących w skład grupy operacyjnej powołanej na potrzeby realizacji Projektu, wykonuje przyjęte na siebie zadania i ponosi pełną odpowiedzialność za ich realizację Każdy z partnerów ponosi koszty kwalifikowalne w zależności od przypisanego mu zadania we własnym imieniu
Realizacja Projektu jest podzielona na etapy. Po przeprowadzeniu danego etapu, Lider (działając w imieniu całej Grupy operacyjnej) składa wnioski o płatność. Każdy z partnerów jest zobowiązany do przedłożenia dokumentacji swoich kosztów.
Refundacja od NCBiR ma miejsce, jeśli wydatki są zgodne z założeniami Projektu. Dofinansowanie nie jest wypłacane w razie naruszenia warunków dofinansowania (w takiej sytuacji możliwy jest także zwrot wypłaconego wcześniej dofinansowania). Lider pośredniczy w przekazywaniu dofinansowania. Lider nie rozlicza jednak w istocie dofinansowania - czyni to NCBiR.
Członkowie konsorcjum podjęli się realizacji Projektu w celu wykorzystania jego efektów do celów działalności gospodarczej, innymi słowy, jeżeli Projekt zostanie zrealizowany zgodnie z przyjętymi założeniami i jego efekty będą nadawały się do komercjalizacji, lider Konsorcjum lub jego członkowie podejmą działania w celu skomercjalizowania ww. efektów poprzez:
- wprowadzenie ich do własnej działalności gospodarczej poprzez sprzedaż lub świadczenie odpłatnych usług na bazie uzyskanych wyników Projektu,
- sprzedaż lub odpłatne oddanie do użytkowania obiektu technicznego, którego prototyp powstanie w wyniku realizacji projektu (na zasadach rynkowych) innym podmiotom.
Zysk z komercjalizacji będzie przysługiwał członkom konsorcjum wprost proporcjonalnie do wysokości wydatków kwalifikowanych danego członka w ogólnych kosztach kwalifikowanych projektu.
W konsekwencji, jeśli dojdzie do komercjalizacji efektów Projektu, w każdym z wymienionych przypadków dojdzie do niej w ramach wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zarówno Wnioskodawca, jak i inni członkowie konsorcjum mogą nie osiągnąć zakładanych wyników i celów Projektu na skutek wystąpienia siły wyższej, ryzyka naukowego lub niemożliwej do przewidzenia zmiany stosunków społeczno-gospodarczych, przez co sfinalizowanie Projektu zgodnie z założeniami stanie się niemożliwe lub niecelowe - w konsekwencji nie ma pewności, że wyniki badań zostaną kiedykolwiek skomercjalizowane.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia Wydatków projektowych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar albo usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Zatem w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć, dokonując tych czynności. Należy mieć na uwadze, że zarówno w sytuacji związku pośredniego, jak ibezpośredniego, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.).
Zgodnie bowiem z art. 168 lit. a) ww. Dyrektywy:
Jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwoty o kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika.
W tym miejscu należy również podkreślić, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wielokrotnie stwierdzał, że prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie wtoku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.
Powyższe stwierdzenie obrazuje rolę, jaką prawo do odliczenia podatku naliczonego odgrywa w systemie podatku od wartości dodanej.
Potwierdzeniem tego jest m.in. wyrok TSUE w sprawie C-268/83 D. A. Rompelman i E. A. Rompelman-Van Deelen, z którego wynika, że regulacja dotycząca odliczenia, ma za cel całkowicie odciążyć podmiot podlegający opodatkowaniu VAT od podatku od wartości dodanej, który jest winien zapłacić w związku ze swoją działalnością gospodarczą. Wspólny system wartości dodanej zapewnia, że obciążenie podatkiem VAT jest całkowicie neutralne wobec każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od celów i wyników przedsiębiorstwa, pod warunkiem, że takie przedsiębiorstwo samo w sobie podlega opodatkowaniu VAT.
Dopełnieniem tej tezy jest orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-37/95 pomiędzy Państwem Belgijskim a Ghent Coal Terminal NV, w którym Trybunał stwierdził (odwołując się do zasady neutralności podatku VAT), że w sytuacji kiedy nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika, nie wykorzystał on nabytych towarów i usług w prowadzeniu tej działalności, prawo podatnika do odliczenia podatku VAT zostaje zachowane.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że wskazane wyżej przepisy ustawy oraz orzeczenia umożliwiają podatnikowi, w ramach działalności opodatkowanej, odliczenie podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług z przeznaczeniem na działalność opodatkowaną. Ponadto prawo to przysługuje także w przypadku, gdy z powodów niezależnych od podatnika, nabyte towary iusługi nigdy nie zostaną wykorzystane do prowadzenia działalności opodatkowanej. Prawo to bowiem nie może być uzależnione od okoliczności niezależnych od woli podatnika.
Z wniosku wynika, że Wnioskodawca na moment ponoszenia wydatków projektowych będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.
Jednocześnie efekty Projektu, w zamierzeniu Wnioskodawcy, mają mieć potencjał ich wykorzystania do celów działalności gospodarczej. Innymi słowy, jeżeli Projekt zostanie zrealizowany zgodnie z przyjętymi założeniami i jego efekty będą nadawały się do komercjalizacji, Wnioskodawca wraz z członkami Konsorcjum podejmie działania w celu skomercjalizowania ww. efektów na podstawie ww. przypadków.
Konsekwentnie, jeśli dojdzie do komercjalizacji efektów Projektu, w każdym z ww. wymienionych przypadków dojdzie do niej w ramach wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wnioskodawca wskazał również, że Wydatki projektowe, w zamiarze Instytutu, nie będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania innego rodzaju działalności niż wyżej opisana, w szczególności nie będą wykorzystywane do wykonywania działalności zwolnionej z VAT.
Tym samym spełniona jest przesłanka, o której mowa w ww. art. 86 ust. 1 ustawy warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego - zamiar wykorzystania towarów i usług w chwili ich nabycia przez zarejestrowanego podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Na powyższe prawo nie będzie mieć wpływu fakt, że Projekt może się nie powieść, tj. że Wnioskodawca może nie osiągnąć zakładanych wyników i celów Projektu na skutek wystąpienia siły wyższej, ryzyka naukowego lub niemożliwej do przewidzenia zmiany stosunków społeczno-gospodarczych, przez co sfinalizowanie Projektu zgodnie z założeniami stanie się niemożliwe lub niecelowe.
Zatem mają Państwo prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia Wydatków projektowych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).
Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalone, że wydatki poniesione przez Instytut nie służyły w związku z komercjalizacją efektów Projektu wyłącznie do czynności opodatkowanych (np. służy również do realizacji zadań statutowych Instytutu w ramach działalności innej niż gospodarcza), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz.2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Panństwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo opostępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm. dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.