Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Pikamäe przedstawiona w dniu 13 lipca 2023 r., sygn. C-340/22
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
PRIITA PIKAMÄE
przedstawiona w dniu 13 lipca 2023 r.(1)
Sprawa C‑340/22
Cofidis
przeciwko
Autoridade Tributária e Aduaneira
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Arbitral Tributário (Centro de Arbitragem Administrativa – CAAD) [sąd arbitrażowy ds. podatkowych (centrum arbitrażu administracyjnego), Portugalia]]
Odesłanie prejudycjalne – Podatki bezpośrednie – Artykuł 49 TFUE – Podatek obciążający instytucje kredytowe w celu finansowania zabezpieczenia społecznego – Odliczenia od podstawy opodatkowania dostępne dla podmiotów posiadających osobowość prawną – Uzasadnienie – Zrównoważony podział władztwa podatkowego pomiędzy państwa członkowskie
1. W niniejszej sprawie Tribunal Arbitral Tributário (Centro de Arbitragem Administrativa – CAAD) [sąd arbitrażowy ds. podatkowych (centrum arbitrażu administracyjnego), Portugalia)] wystąpił do Trybunału z wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczącym wykładni art. 49 TFUE oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/EU oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012(2).
Na wniosek Trybunału niniejsza opinia dotyczy jedynie drugiego pytania prejudycjalnego. Pytanie to stanowi dla Trybunału okazję do przedstawienia dodatkowych wyjaśnień dotyczących zakresu swobody przedsiębiorczości zapisanej w art. 49 TFUE w dziedzinie podatków bezpośrednich oraz zakresu stosowania nadrzędnych względów interesu ogólnego mogących uzasadniać ograniczenie tej swobody, takich jak te dotyczące konieczności zachowania zrównoważonego podziału kompetencji podatkowych między państwami członkowskimi.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right