Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego M. Szpunara przedstawiona w dniu 11 maja 2023 r.

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MACIEJA SZPUNARA

przedstawiona w dniu 11 maja 2023 r.(1)

Sprawa C278/22

AUTOTECHNICA FLEET SERVICES d.o.o., dawniej ANTERRA d.o.o.,

przeciwko

Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Upravni sud u Zagrebu (sąd administracyjny w Zagrzebiu, Chorwacja)]

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym – Swoboda przedsiębiorczości – Swoboda świadczenia usług – Zakres dyrektywy 2006/123/WE – Artykuł 2 ust. 2 lit. b) – Usługi finansowe – Leasing finansowy i operacyjny – Artykuły 9 i 10 – Wymóg uzyskania zezwolenia od organu nadzoru











I. Wprowadzenie

1. Niniejszy wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożony przez Upravni sud u Zagrebu (sąd administracyjny w Zagrzebiu, Chorwacja), dotyczy zasadniczo zakresu stosowania dyrektywy 2006/123/WE(2), zwanej także „dyrektywą usługową”. Spółce, która wynajmuje swoim klientom samochody, nakazano zakończenie działalności z uwagi na brak ważnego zezwolenia na świadcczenie usług finansowych.

2. Trybunał kilkukrotnie spotykał się z kwestią różnych form leasingu, w szczególności w kontekście podatku od wartości dodanej (VAT) i prawa konsumenckiego. Jednakże jest to pierwszy przypadek, w którym leasing należy rozpatrywać w kontekście dyrektywy 2006/123.

3. W niniejszej opinii proponuję Trybunałowi, aby działalność taka jak będąca przedmiotem postępowania głównego, która polega na oferowaniu tzw. leasingu operacyjnego, nie była wyłączona z zakresu stosowania dyrektywy 2006/123; nie stanowi ona świadczenia usług finansowych w rozumieniu art. 2 ust. 2 lit. b) tej dyrektywy. W konsekwencji państwo członkowskie nie może ustanowić systemu zezwoleń zarządzanego przez organ odpowiedzialny za nadzór nad rynkami finansowymi.

II. Ramy prawne

A. Prawo Unii Europejskiej

1. Dyrektywa 2006/123

Zgodnie z art. 2 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2006/123 dyrektywa ta nie ma zastosowania do „usług finansowych, takich jak usługi w zakresie bankowości, działalności kredytowej, ubezpieczeń i reasekuracji, usług w zakresie emerytur pracowniczych lub indywidualnych, papierów wartościowych, funduszy inwestycyjnych, płatności oraz doradztwa inwestycyjnego – w tym usług wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2006/48/WE [Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe (Dz.U. 2006, L 177, s. 1)]”.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00