Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.698.2023.3.ACZ

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 września 2023 r. złożyła Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismem złożonym 20 listopada 2023 r. oraz pismem złożonym 4 grudnia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W sierpniu 2021 r. małżeństwo ... nabyli do wspólnego majątku dom jednorodzinny, wolnostojący, usytuowany (…) przy ul. (…) (działka nr (…), (…), obręb (…)). Zakupiony dom jest budynkiem mieszkalnym, jednorodzinnym, jednopiętrowym, z wysoką piwnicą i nieużytkowym poddaszem. W momencie zakupu dom wymagał kapitalnego remontu.

W związku z planowaną zmianą układu pomieszczeń na parterze, rekonstrukcją ganku oraz wyburzeniem zewnętrznych budynków gospodarczych, małżeństwo ... wystąpili do Prezydenta Miasta (…) o zatwierdzenie projektu przebudowy i rozbudowy domu. 8 listopada 2022 r. Prezydent Miasta (…) zatwierdził projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany i udzielił pozwolenia na budowę.

Projekt obejmuje m.in: wydzielenie z części piwnicznej pomieszczenia na kocioł gazowy, wymianę okien piwnicznych oraz docieplenie zewnętrzne piwnicy – na parterze zmianę układu pomieszczeń, wymianę okien, ocieplenie zewnętrzne, ocieplenie i odizolowanie podłogi, rozprowadzenie ogrzewania podłogowego – na piętrze utrzymanie oryginalnego układu pomieszczeń, wymianę okien, ocieplenie zewnętrzne, ocieplenie i odizolowanie podłogi, rozprowadzenie ogrzewania podłogowego – na poddaszu i dachu: całkowitą wymianę poszycia dachowego (zastąpienie starej dachówki blachodachówką), docieplenie dachu (do czasu zakupu nieistniejące), wymianę okien szczytowych, ocieplenie ścian szczytowych, ocieplenie i odizolowanie podłogi, doprowadzenie grzejników – rekonstrukcję ganku – zastąpienie istniejącego rozwiązania konstrukcją drewnianą, ocieploną, wymiana drzwi wejściowych.

W wyniku przeprowadzonych prac nie ulega zmianie kubatura ani powierzchnia użytkowa domu.

W ramach inwestycji małżonkowie ponieśli wydatki związane z termomodernizacją budynku, obejmujące: wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, zakup i montaż materiałów służących do ocieplenia zewnętrznego domu, zakup nowego poszycia dachu, ocieplenia dachu i podłóg, zakup pieca gazowego oraz systemu rozprowadzania ogrzewania podłogowego i grzejników.

Małżonkowie oświadczają, że:

·wydatki związane z termomodernizacją domu zostały poniesione w 2022 r., w 2023 r. i częściowo planowane są na 2024 r., w celu zrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w ciągu maksymalnie trzech lat kalendarzowych od momentu poniesienia pierwszego wydatku;

·wszystkie poniesione wydatki znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych;

·całe przedsięwzięcie zostało sfinansowane jedynie ze środków własnych. Małżonkowie nie korzystali z dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ani wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej i nie uzyskali żadnego zwrotu z tytułu poniesionych kosztów;

·wydatki poniesione w związku z opisanym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie zostały zaliczone do kosztów przychodu, nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie zostały uwzględnione przez małżonków w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

·poniesione przez małżonków wydatki są udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług;

·małżonkowie posiadają faktury na wszystkie poniesione wydatki związane z termomodernizacją. Na fakturach widnieje data sprzedaży lub dostawy towarów lub wykonania usług;

·małżonkowie odliczą poniesione wydatki na termomodernizację odpowiednio w zeznaniach podatkowych dotyczących lat, w których wydatki zostały poniesione;

·faktury są wystawione na jednego z małżonków – K.Ż. – na właściciela termomodernizowanego budynku;

·kwota odliczenia przez małżonków w ramach ulgi termomodernizacyjnej w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie przekroczy kwoty 53 000 zł na podatnika;

·małżonkowie są podatnikami opłacającym podatek według skali podatkowej, w rozliczeniu łącznym.

Wątpliwości budzi następująca kwestia: czy wydatki związane z termomodernizacją budynku można odliczyć w przypadku budynku istniejącego, który podlega kapitalnemu remontowi na podstawie pozwolenia na budowę. Pozwolenie na budowę jest wymagane prawnie w związku ze zmianą układu funkcjonalnego pomieszczeń i co za tym idzie, konstrukcji nośnej budynku, nie następuje jednak zmiana kubatury ani powierzchni użytkowej domu.

W uzupełnieniu wniosku złożonym 20 listopada 2023 r. Wnioskodawczyni wskazała, że w sierpniu 2021 r. wraz z mężem nabyli do wspólnego majątku dom jednorodzinny, wolnostojący, usytuowany (…) przy ul. (…) (działka nr (…), (…), obręb (…)). Wnioskodawczyni posiada wraz z mężem ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej, obowiązujący zarówno w momencie zakupu domu oraz podczas wszystkich opisanych poniżej czynności.

Zakupiony dom pochodzi z okresu przedwojennego i użytkowany był przez poprzednich właścicieli. Na dowód Wnioskodawczyni załączyła naliczenia podatku od nieruchomości na rok zakupu (2021) oraz kolejne, jak również ostatnią opłatę za prąd poprzednich właścicieli (sierpień 2021) oraz bieżące faktury wystawione przez (…). Dom na moment zakupu wymagał jednak kapitalnego remontu. Wysoka piwnica z oknami nie była ocieplona. Parter, piętro oraz poddasze były ocieplone styropianem, który wymagał wymiany. Dom posiadał stare, nieszczelne drewniane okna. Dach był pokryty dachówką ceramiczną i nie był ocieplony. Budynek ogrzewany był piecem na paliwo stałe.

W związku z planowaną zmianą układu pomieszczeń na parterze, rekonstrukcją ganku oraz wyburzeniem zewnętrznych, wolnostojących budynków gospodarczych małżeństwo ... wystąpili do Prezydenta Miasta (…) o zatwierdzenie projektu przebudowy i rozbudowy domu. 8 listopada 2022 r. Prezydent Miasta (…) zatwierdził projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany i udzielił pozwolenia na budowę.

Projekt, i co za tym następuje – zakres prac obejmuje:

·wydzielenie z części piwnicznej pomieszczenia na kocioł gazowy, wymianę okien piwnicznych oraz docieplenie zewnętrzne piwnicy;

·na parterze: zmianę układu pomieszczeń, wymianę okien, wymianę docieplenia zewnętrznego, ocieplenie/odizolowanie podłogi, rozprowadzenie ogrzewania podłogowego;

·na piętrze: utrzymanie oryginalnego układu pomieszczeń, wymianę okien, wymianę docieplenia zewnętrznego, ocieplenie/odizolowanie podłogi, rozprowadzenie ogrzewania podłogowego;

·na poddaszu i dachu: całkowitą wymianę poszycia dachowego (zastąpienie starej dachówki blachodachówką), docieplenie dachu, wymianę okien szczytowych, wymianę ocieplenia zewnętrznego ścian szczytowych, ocieplenie/odizolowanie podłogi, doprowadzenie grzejników;

·rekonstrukcję ganku – zastąpienie istniejącego rozwiązania konstrukcją drewnianą, ocieploną, wymiana drzwi wejściowych.

W ramach inwestycji Wnioskodawczyni wraz z mężem poniosła w 2023 r. wydatki związane z termomodernizacją budynku: wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, zakup i montaż materiałów służących do ocieplenia zewnętrznego domu, zakup nowego poszycia dachu, ocieplenia dachu i podłóg, zakup pieca gazowego oraz systemu rozprowadzania ogrzewania podłogowego i grzejników.

Wszystkie wydatki związane z przebudową, m.in. wymiana poszycia dachu oraz wszystkie wydatki związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym zostały/lub zostaną poniesione ze wspólnego majątku Wnioskodawczyni oraz Jej męża.

Wszystkie wskazane powyżej czynności są czynnościami powiązanymi ze sobą w ramach dokonywanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Wniosek o interpretację dotyczy możliwości odliczenia wydatków poniesionych w roku 2023 w rozliczeniu za rok 2023.

Poniesione wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne mieszczą się w definicji art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, ponieważ prowadzą do ulepszenia, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych. Nieefektywne ogrzewania na paliwo stałe (węgiel) zostaje zastąpione ekologicznym ogrzewaniem gazowym, wykorzystywanym zarówno do ogrzania wody, jak i całego budynku mieszkalnego. Wymiana okien i drzwi, ocieplenie zewnętrzne, docieplenie wewnętrzne dachu oraz efektywny system ogrzewania wewnętrznego zmniejszają zapotrzebowanie na zużycie nośników energii poprzez minimalizowanie strat ciepła.

Całość opisanych prac prowadzi do poprawy efektywności energetycznej budynku mieszkalnego.

Oprócz przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wykonano dodatkowe prace, w wyniku których doszło do przebudowy domu, w rozumieniu Prawa budowlanego, ponieważ zmieniono konstrukcję nośną budynku (niektóre ściany wewnętrzne zastąpiono podciągami) oraz wymieniono niektóre zużyte elementy konstrukcyjne dachu (krokwie) i stropu (belki konstrukcyjne). W wyniku przeprowadzonych prac nie uległa zmianie wysokość budynku ani wysokość poszczególnych ścian – kubatura pozostała niezmieniona. Niektóre pomieszczenia zmieniły przeznaczenie – dotychczasowa kuchnia została zaadoptowana na łazienkę, a łazienka na pokój mieszkalny, nie nastąpiła jednak zmiana całkowitej powierzchni użytkowej domu.

W momencie zakończenia przebudowy konieczny będzie odbiór budynku, który planowany jest po zakończeniu całości prac zarówno termomodernizacyjnych, jak i pozostałych konstrukcyjnych i remontowych w roku 2024.

Zarówno na moment zakupu, jak i na dzień odliczenia, budynek podlegający termomodernizacji spełnia definicję budynku wolnostojącego, służącego zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość, posiada jeden lokal mieszkalny, czyli spełnia definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego opisanego w Prawie budowlanym.

Wnioskodawczyni oświadcza, że:

·wszystkie poniesione wydatki znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489);

·całe przedsięwzięcie zostało sfinansowane jedynie ze środków własnych. Wnioskodawczyni nie korzystała z dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ani wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej i nie uzyskała żadnego zwrotu z tytułu poniesionych kosztów;

·wydatki poniesione w związku z opisanym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie zostały zaliczone do kosztów przychodu, nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie zostały uwzględnione przez Wnioskodawczynię w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

·poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług;

·Wnioskodawczyni posiada faktury na wszystkie poniesione wydatki związane z termomodernizacją. Na fakturach widnieje data sprzedaży lub dostawy towarów lub wykonania usług, wszystkie daty przypadają w 2023 r. – data pierwszej faktury to 19 kwietnia 2023 r.;

·Wnioskodawczyni chce odliczyć poniesione wydatki na termomodernizację odpowiednio w zeznaniu podatkowym dotyczącym roku, w którym wydatki zostały poniesione (2023 r.);

·faktury są wystawione na męża Wnioskodawczyni – ....;

·kwota odliczenia przez Wnioskodawczynię w ramach ulgi termomodernizacyjnej w odniesieniu do realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nie przekroczy kwoty 53 000 zł;

·Wnioskodawczyni jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej, w rozliczeniu łącznym z mężem.

Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi następująca kwestia, czy wydatki związane z termomodernizacją budynku można odliczyć w przypadku budynku istniejącego, który podlega przebudowie na podstawie pozwolenia na budowę. Pozwolenie na budowę jest wymagane prawnie w związku ze zmianą konstrukcji nośnej budynku, nie następuje jednak zmiana kubatury ani powierzchni użytkowej domu.

W uzupełnieniu wniosku złożonym 4 grudnia 2023 r. Wnioskodawczyni wskazała, że poprzedni właściciele byli zameldowani w domu, opłacali podatek od nieruchomości oraz rachunki za media. Wnioskodawczyni wraz z mężem kontynuują opłaty podatku od nieruchomości i zużycia mediów od miesiąca następującego po miesiącu zakupu, tj. od września 2021 r. Dom znajduje się na wypisie z ewidencji gruntów miasta (…) i oznaczony jest jako budynek mieszkalny.

W ramach inwestycji Wnioskodawczyni wraz z mężem poniosła w roku 2023 wydatki związane z termomodernizacją budynku: zakup i montaż stolarki okiennej i drzwiowej, zakup i montaż materiałów służących do ocieplenia zewnętrznego domu, zakup i montaż nowego poszycia dachu wraz z niezbędnym orynnowaniem, zakup i montaż materiałów służących do ocieplenia dachu i podłóg, zakup i montaż pieca gazowego oraz systemu rozprowadzania ogrzewania podłogowego i grzejników.

Wszystkie wydatki związane z przebudową oraz wszystkie wydatki związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym zostały poniesione ze wspólnego majątku Wnioskodawczyni oraz Jej męża.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy w przedstawionej sytuacji, Wnioskodawczyni korzystając z ulgi termomodernizacyjnej może odliczyć w rozliczeniu za 2023 r. wydatki na:

·zakup i usługę montażu stolarki okiennej do piwnicy, parteru, piętra i ścian szczytowych,

·zakup i usługę montażu drzwi wejściowych,

·zakup i usługę montażu poszycia dachowego (w szczególności: zakup blachodachówki, elementów orynnowania wraz z usługą montażu),

·zakup materiałów służących do ocieplenia zewnętrznego domu oraz usługi ich montażu (w szczególności: zakup styropianu, kleju do styropianu, siatki budowlanej, kleju do zatopienia siatki, tynku oraz usługa montażu wszystkich tych elementów),

·zakup materiałów służących do ocieplenia wewnętrznego dachu oraz usługi ich montażu (w szczególności: zakup wełny mineralnej, profili i listew do jej montażu, wraz z usługą montażu),

·zakup pieca gazowego wraz z niezbędnym układem sterującym i usługą montażu,

·zakup materiałów budowlanych służących do rozprowadzenia ogrzewania podłogowego na parterze i piętrze oraz zakup grzejników do ogrzewania poddasza wraz z usługą montażu (w szczególności: system rurek w styropianie, rozdzielnica, grzejniki, montaż),

·zakup materiałów budowlanych służących dociepleniu podłogi na parterze i piętrze wraz z usługą montażu (w szczególności: wylewka izolacyjna pod ogrzewanie podłogowe)?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Wnioskodawczyni, w opisanej sytuacji możliwe jest skorzystanie przez Nią z ulgi termomodernizacyjnej w 2023 r., na podstawie art. 26h ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), gdyż spełnione są przedstawione w tym artykule warunki, a jednocześnie artykuł ten nie wyłącza możliwości dokonania odliczenia w przypadku jednoczesnego przeprowadzania na budynku istniejącym innych prac, w tym prac, co do których wymagane jest pozwolenie na budowę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

W świetle art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273):

1.Materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2.Usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Zgodnie z art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Stosownie do art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ww. ustawy:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Art. 26h ust. 9 ww. ustawy stanowi, że:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Stosownie do treści art. 26h ust. 10 ww. ustawy:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, poddanego procesowi termomodernizacji. Korzystając z ww. ulgi podatnik ma prawo odliczyć wyłącznie te wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, które znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które podatnik przeprowadza, powinno się zakończyć w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jednakże odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały m.in. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni wraz z mężem w sierpniu 2021 r. nabyli do wspólnego majątku dom jednorodzinny, wolnostojący. Wnioskodawczyni posiada wraz z mężem ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej.

Zakupiony dom pochodzi z okresu przedwojennego i użytkowany był przez poprzednich właścicieli. Poprzedni właściciele byli zameldowani w domu, opłacali podatek od nieruchomości oraz rachunki za media. Wnioskodawczyni wraz z mężem kontynuują opłaty podatku od nieruchomości i zużycia mediów od miesiąca następującego po miesiącu zakupu, tj. od września 2021 r. Dom znajduje się na wypisie z ewidencji gruntów miasta i oznaczony jest jako budynek mieszkalny.

Dom na moment zakupu wymagał jednak kapitalnego remontu. Wysoka piwnica z oknami nie była ocieplona. Parter, piętro oraz poddasze były ocieplone styropianem, który wymagał wymiany. Dom posiadał stare, nieszczelne drewniane okna. Dach był pokryty dachówką ceramiczną i nie był ocieplony. Budynek ogrzewany był piecem na paliwo stałe.

W związku z planowaną zmianą układu pomieszczeń na parterze, rekonstrukcją ganku oraz wyburzeniem zewnętrznych, wolnostojących budynków gospodarczych Wnioskodawczyni wraz z mężem wystąpili do Prezydenta Miasta o zatwierdzenie projektu przebudowy i rozbudowy domu. 8 listopada 2022 r. Prezydent Miasta zatwierdził projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany i udzielił pozwolenia na budowę.

Projekt, i co za tym następuje – zakres prac obejmuje:

  • wydzielenie z części piwnicznej pomieszczenia na kocioł gazowy, wymianę okien piwnicznych oraz docieplenie zewnętrzne piwnicy;
  • na parterze: zmianę układu pomieszczeń, wymianę okien, wymianę docieplenia zewnętrznego, ocieplenie/odizolowanie podłogi, rozprowadzenie ogrzewania podłogowego;
  • na piętrze: utrzymanie oryginalnego układu pomieszczeń, wymianę okien, wymianę docieplenia zewnętrznego, ocieplenie/odizolowanie podłogi, rozprowadzenie ogrzewania podłogowego;
  • na poddaszu i dachu: całkowitą wymianę poszycia dachowego (zastąpienie starej dachówki blachodachówką), docieplenie dachu, wymianę okien szczytowych, wymianę ocieplenia zewnętrznego ścian szczytowych, ocieplenie/odizolowanie podłogi, doprowadzenie grzejników;
  • rekonstrukcję ganku – zastąpienie istniejącego rozwiązania konstrukcją drewnianą, ocieploną, wymiana drzwi wejściowych.

W ramach inwestycji Wnioskodawczyni wraz z mężem ponieśli w 2023 r. wydatki związane z termomodernizacją budynku: zakup i montaż stolarki okiennej i drzwiowej, zakup i montaż materiałów służących do ocieplenia zewnętrznego domu, zakup i montaż nowego poszycia dachu wraz z niezbędnym orynnowaniem, zakup i montaż materiałów służących do ocieplenia dachu i podłóg, zakup i montaż pieca gazowego oraz systemu rozprowadzania ogrzewania podłogowego i grzejników. Wszystkie wskazane powyżej czynności są czynnościami powiązanymi ze sobą w ramach dokonywanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Wszystkie wydatki związane z przebudową oraz wszystkie wydatki związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym zostały poniesione ze wspólnego majątku Wnioskodawczyni oraz Jej męża.

Poniesione wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne mieszczą się w definicji art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, ponieważ prowadzą do ulepszenia, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych. Nieefektywne ogrzewania na paliwo stałe (węgiel) zostaje zastąpione ekologicznym ogrzewaniem gazowym, wykorzystywanym zarówno do ogrzania wody, jak i całego budynku mieszkalnego. Wymiana okien i drzwi, ocieplenie zewnętrzne, docieplenie wewnętrzne dachu oraz efektywny system ogrzewania wewnętrznego zmniejszają zapotrzebowanie na zużycie nośników energii poprzez minimalizowanie strat ciepła.

Całość opisanych prac prowadzi do poprawy efektywności energetycznej budynku mieszkalnego.

Oprócz przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wykonano dodatkowe prace w wyniku których doszło do przebudowy domu, w rozumieniu Prawa budowlanego, ponieważ zmieniono konstrukcję nośną budynku (niektóre ściany wewnętrzne zastąpiono podciągami) oraz wymieniono niektóre zużyte elementy konstrukcyjne dachu (krokwie) i stropu (belki konstrukcyjne). W wyniku przeprowadzonych prac nie uległa zmianie wysokość budynku ani wysokość poszczególnych ścian – kubatura pozostała niezmieniona. Niektóre pomieszczenia zmieniły przeznaczenie – dotychczasowa kuchnia została zaadoptowana na łazienkę, a łazienka na pokój mieszkalny, nie nastąpiła jednak zmiana całkowitej powierzchni użytkowej domu.

W momencie zakończenia przebudowy konieczny będzie odbiór budynku, który planowany jest po zakończeniu całości prac zarówno termomodernizacyjnych, jak i pozostałych konstrukcyjnych i remontowych w 2024 r.

Zarówno na moment zakupu, jak i na dzień odliczenia, budynek podlegający termomodernizacji spełnia definicję budynku wolnostojącego, służącego zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowi konstrukcyjne samodzielną całość, posiada jeden lokal mieszkalny, czyli spełnia definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego opisanego w Prawie budowlanym.

Ponadto, Wnioskodawczyni wskazała, że:

  • wszystkie poniesione wydatki znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489);
  • całe przedsięwzięcie zostało sfinansowane jedynie ze środków własnych. Wnioskodawczyni nie korzystała z dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ani wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej i nie uzyskała żadnego zwrotu z tytułu poniesionych kosztów;
  • wydatki poniesione w związku z opisanym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie zostały zaliczone do kosztów przychodu, nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie zostały uwzględnione przez Wnioskodawczynię w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;
  • poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług;
  • Wnioskodawczyni posiada faktury na wszystkie poniesione wydatki związane z termomodernizacją. Na fakturach widnieje data sprzedaży lub dostawy towarów lub wykonania usług, wszystkie daty przypadają w 2023 r. – data pierwszej faktury to 19 kwietnia 2023 r.;
  • Wnioskodawczyni chce odliczyć poniesione wydatki na termomodernizację odpowiednio w zeznaniu podatkowym dotyczącym roku, w którym wydatki zostały poniesione (2023);
  • faktury są wystawione na męża Wnioskodawczyni;
  • kwota odliczenia przez Wnioskodawczynię w ramach ulgi termomodernizacyjnej w odniesieniu do realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nie przekroczy kwoty 53 000 zł;
  • Wnioskodawczyni jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej, w rozliczeniu łącznym z mężem.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że będzie Pani miała możliwość odliczenia w zeznaniu podatkowym składanym za 2023 r. w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych w 2023 r. na: zakup i usługę montażu stolarki okiennej do piwnicy, parteru, piętra i ścian szczytowych; zakup i usługę montażu drzwi wejściowych; zakup i usługę montażu poszycia dachowego (zakup blachodachówki, elementów orynnowania wraz z usługą montażu); zakup materiałów służących do ocieplenia zewnętrznego domu oraz usługi ich montażu (zakup styropianu, kleju do styropianu, siatki budowlanej, kleju do zatopienia siatki, tynku oraz usługa montażu wszystkich tych elementów); zakup materiałów służących do ocieplenia wewnętrznego dachu oraz usługi ich montażu (zakup wełny mineralnej, profili i listew do jej montażu wraz z usługą montażu), zakup pieca gazowego wraz z niezbędnym układem sterującym i usługą montażu; zakup materiałów budowlanych służących do rozprowadzenia ogrzewania podłogowego na parterze i piętrze oraz zakup grzejników do ogrzewania poddasza wraz z usługą montażu (system rurek w styropianie, rozdzielnica, grzejniki, montaż); zakup materiałów budowlanych służących dociepleniu podłogi na parterze i piętrze wraz z usługą montażu (wylewka izolacyjna pod ogrzewanie podłogowe), w całym budynku mieszkalnym, którego jest Pani współwłaścicielem, tj. zarówno w części istniejącej, jak i poddanej przebudowie, jeżeli przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniosła Pani pierwszy wydatek dotyczący tego przedsięwzięcia. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których jest Pani właścicielem lub współwłaścicielem, w myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym, w przypadku podatników pozostających w związku małżeńskim, limit ten dotyczy każdego z małżonków odrębnie, czyli każdemu z nich przysługuje odliczenie w maksymalnej wysokości 53 000 zł.

Tym samym Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, w związku z czym nie dokonuje analizy dołączonych do wniosku dokumentów. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Ponadto wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pani. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (np. Pani męża).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00