Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.398.2023.2.AW
Możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 listopada 2023 r. (data wpływu 6 listopada 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych. Od dnia 1 czerwca 2006 r. prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą z zakresu indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej wykonywanej na terytorium Polski.
Obecna i przyszła działalność gospodarcza
Obecnie działalność gospodarczą wykonuje Pan w ramach umowy z dnia 7 czerwca 2023 r. o udzielanie świadczeń zdrowotnych (dalej: „Kontrakt”), zawartej z A (dalej: „A”).
Na podstawie Kontraktu, świadczy Pan za wynagrodzeniem usługi polegające na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 2 pkt 10 i 11 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 991) w zakresie ortopedii i traumatologii, tj. wykonuje na rzecz pacjentów A działalność służącą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania. Świadczy Pan usługi stacjonarnie w siedzibie A, w szczególności na B.
Do Pana obowiązków w ramach Kontraktu należy:
a)wykonywanie czynności lekarza/lekarza specjalisty,
b)prowadzenie dokumentacji medycznej pacjentów i innej dokumentacji obowiązującej w A,
c)wykonywanie innych czynności wynikających z zasad udzielania świadczeń zdrowotnych.
Kontrakt został zawarty na czas określony od dnia (...) czerwca 2023 r. do dnia (...) stycznia 2025 r.
Wskazał Pan, że w przeszłości w ramach prowadzonej działalności gospodarczej także świadczył dla A wyżej wymienione usługi, na podstawie wcześniejszych umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych (analogicznych do Kontraktu). Co więcej, planuje Pan w przyszłości (po wygaśnięciu Kontraktu) ubiegać się o kontynuowanie współpracy z A w tym samym zakresie na podstawie kolejnych umów analogicznych do Kontraktu.
Zatrudnienie w A w ramach stosunku pracy
Równolegle, począwszy od 1 lipca 2017 r. jest Pan zatrudniony w A na stanowisku C i osiąga z tego tytułu przychody ze stosunku pracy. Wiąże bowiem Pana z A umowa o pracę na czas nieokreślony, w wymiarze pełnego etatu.
W ramach stosunku pracy wykonuje Pan czynności i zadania zgodnie z opisem stanowiska pracy zajmowanego przez Pana. Zakres zadań i obowiązków obejmuje m.in.:
1)znajomość przepisów z zakresu udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, ustawy o zawodzie lekarza, ustawy o działalności leczniczej, Kodeksu pracy i innych przepisów regulujących pracę C,
2)zapewnienie sprawnego i zgodnego z przepisami funkcjonowania C,
3)zapewnienie przestrzegania przepisów dotyczących prowadzenia dokumentacji medycznej i prowadzenie nadzoru w tym zakresie,
4)kierowanie zespołem pracowników C,
5)zapewnienie przestrzegania praw pacjenta zgodnie z przepisami ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz z zasadami etyki lekarskiej,
6)organizowanie i nadzorowanie pracy lekarzy, pielęgniarek i innego personelu medycznego w Poradniach Specjalistycznych A,
7)uczestniczenie w przygotowywaniu ofert oraz negocjacjach z Narodowym Funduszem Zdrowia (dalej: „NFZ”), a następnie nadzorowanie i kontrolowanie na bieżąco realizacji umów z NFZ w zakresie określonym działalnością C,
8)nadzorowanie i kontrolowanie sporządzanej sprawozdawczości z udzielonych świadczeń,
9)nadzór nad przestrzeganiem przez podległych pracowników obowiązujących ich przepisów, dyscypliny, porządku itp. a także wnioskowanie we wszystkich sprawach zawodowych podległych pracowników (zatrudnienie, zwolnienie, premiowanie, nagradzanie, karanie itp.),
10)przestrzeganie osobiste oraz zapewnienie przestrzegania przez podległych pracowników przepisów ustawy o ochronie danych osobowych oraz przepisów dotyczących zachowania tajemnicy służbowej,
11)dbałość o odpowiedni stan sanitarno-epidemiczny C,
12)przestrzeganie przepisów wewnętrznych A,
13)zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w kierowanej jednostce a także dopilnowanie ich przestrzegania przez podległych pracowników,
14)stosowanie się do wszystkich zaleceń wynikających z obowiązującej dokumentacji i zarządzeń związanych z posiadanymi przez A certyfikatami,
15)dbałość o majątek kierowanej jednostki A i jego prawidłowe ewidencjonowanie,
16)informowanie Dyrektora A o każdym przypadku, co do którego zachodzi podejrzenie, iż jest wynikiem przestępstwa,
17)zgłaszanie Dyrektorowi A nieobecności w pracy zgodnie z regulacjami wewnętrznymi w A; przekazywanie wyznaczonej osobie obowiązków kierowania Zespołem Obsługi C podczas nieobecności.
Rozliczenia podatkowe
Wszelkie Pana dochody, także te uzyskiwane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, były do końca 2021 r. opodatkowane na zasadach ogólnych przewidzianych w Ustawie o PIT (skala podatkowa).
W roku podatkowym 2022 i 2023, prowadząc opisane powyżej formy aktywności zarobkowej, opodatkowywał Pan swoje dochody z umowy o pracę na zasadach ogólnych (wg skali podatkowej), z kolei dochody z pozarolniczej działalności tzw. podatkiem liniowym, tj. na zasadach określonych w art. 30c Ustawy o PIT. Uzyskał Pan w tym zakresie interpretację indywidualną z dnia 15 sierpnia 2021 r. wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0115-KDIT3.4011.593.2021.1.PS). Zmiana formy opodatkowania na tzw. podatek liniowy odbyła się na podstawie złożonego właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego we właściwym terminie oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania zgodnie z art. 9a ust. 2 Ustawy o PIT.
W następnych latach, tj. roku 2024 i latach następnych – również zamierza Pan kontynuować powyższe formy działalności zawodowej na rzecz A w obydwu formach – w ramach etatu (na stanowisku zarządczo-administracyjnym) oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (świadczenie usług medycznych). Nie wyklucza Pan pewnych zmian w tym zakresie, np. zmiana wysokości wynagrodzenia, zmiana wymiaru czasu pracy, jednakże nie w zakresie charakteru czynności podejmowanych w ramach poszczególnych form działalności zawodowej.
W roku podatkowym 2024 i latach następnych, zamierza Pan opodatkowywać dochody (przychody) z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie Ustawy o Ryczałcie. W tym celu, pragnie Pan – w ramach niniejszego wniosku o interpretację indywidualną – potwierdzić swoje zdanie w zakresie interpretacji art. 8 ust. 2 Ustawy o Ryczałcie, w świetle łączących Pana dwóch stosunków z A – etat oraz świadczenie usług w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.
Dla celów niniejszego wniosku, wskazał Pan również jako element „stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego”, że:
a)Pana przychody osiągane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekraczają i nie przekroczą w żadnym roku podatkowym wartości 2 mln euro, a zatem w Pana sytuacji spełniony jest warunek wynikający z art. 6 ust. 4 Ustawy o Ryczałcie;
b)w odniesieniu do Pana nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 8 ust. 1 oraz art. 8 ust. 3 Ustawy o Ryczałcie, wyłączające możliwość wybranie formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
c)w celu zmiany począwszy od 2024 r. formy opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskiwanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, złoży Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego we właściwym terminie oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie.
Uzupełnienie
Potwierdził Pan, że ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz 1a Ustawy o PIT.
Dokładny zakres czynności i obowiązków wykonywanych w ramach działalności gospodarczej jest zgodny z treścią Kontraktu zawartego z A (oraz analogicznych umów do Kontraktu zawieranych w przyszłości z A po zakończeniu czasu określonego w Kontrakcie jako jego obowiązywania) i obejmuje on:
•wykonywanie czynności lekarza/lekarza specjalisty,
•prowadzenie dokumentacji medycznej pacjentów i innej dokumentacji obowiązującej w A, a także wydawania orzeczeń lekarskich,
•wykonywanie innych czynności wynikających z zasad udzielania świadczeń zdrowotnych,
•przestrzeganie Kodeksu Etyki Lekarskiej,
•dbanie o udostępnione przez A pomieszczenia, sprzęt i aparaturę medyczną,
•podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
•przestrzeganie praw pacjenta,
•wykonywanie na własny koszt badań lekarskich i przedstawianie A zaświadczeń o braku przeciwskazań zdrowotnych do wykonywania świadczeń,
•wykonywanie we własnym zakresie i na własny koszt obowiązkowego przeszkolenia bhp i przedstawianie A stosownego zaświadczenia o ukończeniu kursu,
•współdziałanie z innymi lekarzami udzielającymi świadczeń w placówce szpitalnej A,
•dbanie o pozytywny wizerunek A,
•noszenie identyfikatora w widocznym miejscu,
•odnotowywania przyjścia oraz opuszczenia miejsca świadczenia usług za pomocą identyfikatora,
•udzielania A informacji dotyczących realizacji przyjętego zamówienia,
•przestrzegania zasad z zakresu ochrony danych osobowych.
Wskazał Pan, iż zakres zadań wykonywanych w ramach działalności na rzecz A nie odpowiada czynnościom, które wykonuje Pan na rzecz tego podmiotu w ramach stosunku pracy. Czynności wykonywane w ramach stosunku pracy zostały wyczerpująco przedstawione we wniosku.
Powyższą ocenę – iż czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej na rzecz A nie odpowiadają zakresowi zadań realizowanych i powierzonych w ramach umowy o pracę na stanowisku C – oparł Pan na tym, że czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej stanowią zespół aktywności bezpośrednio związany z leczeniem pacjentów A, tj. ich diagnozowaniem i następnie usuwaniem lub łagodzeniem objawów chorób/schorzeń. Z kolei w ramach stosunku pracy, pełni Pan rolę zarządczo-administracyjną, ukierunkowaną na właściwe funkcjonowanie C. W ramach powierzonych obowiązków i zadań w ramach umowy o pracę, nie leczy Pan pacjentów, lecz zajmuje się organizowaniem i nadzorowaniem pracy lekarzy, pielęgniarek i innego personelu medycznego w podległych jednostkach, a także wykonuje inne czynności ogólnoadministracyjne A.
Jedyne podobieństwa jakich można by się w ostateczności doszukiwać pomiędzy opisanymi stosunkami z A, dotyczą przestrzegania przepisów powszechnie obowiązującego prawa, w tym regulacji z zakresu ochrony danych osobowych – przy czym podkreślił Pan, że zasad tych każdy winien przestrzegać niezależnie od łączących go stosunków zawodowych.
Nie posiada Pan interpretacji z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w zakresie klasyfikacji świadczonych na rzecz A usług do PKWiU. Niemniej, Pana zdaniem, usługi świadczone na rzecz A, powinny być klasyfikowane jako „usługi w zakresie specjalistycznej praktyki lekarskiej” – PKWiU 86.22.1.
Pytanie
Czy w przedstawionym „stanie taktycznym/zdarzeniu przyszłym”, w roku podatkowym 2024 i latach następnych jest Pan uprawniony do opodatkowania dochodu (przychodu) uzyskiwanego w ramach działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 6-22 Ustawy o Ryczałcie, tj. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, w przedstawionym „stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym”, w roku podatkowym 2024 i latach następnych jest Pan uprawniony do opodatkowania dochodu (przychodu) uzyskiwanego w ramach działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 6-22 Ustawy o Ryczałcie, tj. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Uzasadnienie Pana stanowiska
Uwagi ogólne
Zgodnie z art. 9 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem (i) dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c tej ustawy oraz (ii) dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) podatników na podstawie systemu przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów.
Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył zatem klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł.
Stosownie do treści art. 10 Ustawy o PIT, źródłami przychodów są m.in.:
- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
- pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 12 Ustawy o PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Mając powyższe na uwadze, przychody osiągane przez Pana w ramach zatrudniania w A na podstawie umowy o pracę na stanowisku Kierownika Zespołu Obsługi Przychodni Specjalistycznych należy kwalifikować do źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT.
Z kolei w myśl art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, ilekroć w tej ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a.wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b.polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c.polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 Ustawy o PIT.
Przenosząc powyższe na grunt opisanego we wniosku „stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego” należy stwierdzić, że przychody osiągane przez Pana z tytułu Kontraktu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej stanowią odrębne źródło przychodów od umowy o pracę, tj. źródło przychodów o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT.
Wybór zasad opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej
Zgodnie z art. 9a ust. 1 Ustawy o PIT, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy (działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27 Ustawy o PIT (zasady ogólne/skala podatkowa) z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 tego przepisu, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w Ustawie o Ryczałcie. Taki wniosek lub oświadczenie podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 541).
Z kolei w myśl art. 9 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 9 ust. 1b Ustawy o Ryczałcie, dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 1 tej ustawy, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1, złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c Ustawy o PIT, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Kolejno, zgodnie z art. 9a ust. 3 Ustawy o PIT, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 tej ustawy (tj. zasady przewidziane w art. 30c Ustawy o PIT), uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c Ustawy o PIT i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 tej ustawy, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek. Analogiczna regulacja znajduje się w Ustawie o Ryczałcie, bowiem zgodnie z art. 8 ust. 2 tej ustawy, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Mając na uwadze treść powołanych powyżej przepisów należy wskazać, iż dochody z działalności gospodarczej osiągane przez podatników podatku PIT podlegają zasadniczo opodatkowaniu na zasadach ogólnych (skala podatkowa). Podatnicy są jednak uprawnieni do zmiany tych zasad na zasady przewidziane w art. 6-22 Ustawy o Ryczałcie (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych), pod warunkiem:
1.złożenia we właściwym terminie i do właściwego organu podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze zasad opodatkowania,
2.nieprzekroczenia maksymalnego progu osiąganych przychodów w wysokości 2 mln euro w roku ubiegłym,
3.niewystąpienia którejkolwiek przesłanki negatywnej z katalogu zawartego w art. 8 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie,
4.niewystąpienia przesłanki negatywnej o której mowa w art. 8 ust. 2 Ustawy o Ryczałcie,
5.niewystąpienia przesłanki negatywnej o której mowa w art. 8 ust. 3 Ustawy o Ryczałcie.
W zakresie pierwszego warunku podkreślił Pan, iż złożenie oświadczenia właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego z zachowaniem właściwego terminu wskazał jako element „stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego” i dla celów niniejszego wniosku warunek ten w roku 2024 należy uznać za spełniony. Z kolei w zakresie rozliczeń PIT w latach następnych (rok podatkowy 2025 i późniejsze), do skorzystania z zasad opodatkowania przewidzianych w art. 6-22 Ustawy o Ryczałcie nie będzie Pan zobowiązany podejmować dodatkowych czynności (np. ponownego składania oświadczenia), bowiem na podstawie art. 9 ust. 1b Ustawy o Ryczałcie, jego wybór dokonany w roku 2024 będzie respektowany na zasadzie kontynuacji.
Podobnie w odniesieniu do nieprzekroczenia maksymalnego progu przychodów w roku ubiegłym, czy też przesłanek negatywnych o których mowa w art. 8 ust. 1 i 3 Ustawy o Ryczałcie, wskazał Pan jako element „stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego”, iż w tym zakresie nie występują okoliczności wyłączające możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Brak zastosowania przesłanki negatywnej, o której mowa w art. 8 ust. 2 Ustawy o Ryczałcie w odniesieniu do Pana
Jak wynika z treści art. 8 ust. 2 Ustawy o Ryczałcie, podatnik mimo złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, może zostać pozbawiony prawa rozliczania dochodów z działalności gospodarczej wg tych zasad. Przepis ten znajdzie zastosowanie w przypadku, w którym podatnik uzyskiwał w danym roku podatkowym przychody ze świadczonych w ramach działalności gospodarczej usług na rzecz byłego/obecnego pracodawcy, które to usługi odpowiadają czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy.
Innymi słowy, art. 8 ust. 2 Ustawy o Ryczałcie wyklucza możliwość rozliczania podatku od dochodów (przychodów) z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeśli w danym roku podatkowym u podatnika dochodzi do (i) tożsamości jego usługobiorcy z jego pracodawcą oraz (ii) tożsamości świadczonych przez niego usług z czynnościami podejmowanymi w zakresie obowiązków/zadań w ramach stosunku pracy. Wykładnia gramatyczna wyżej wymienionego przepisu wskazuje, iż obie tożsamości muszą wystąpić łącznie.
W tym miejscu należy wskazać, iż wyjaśnienie znaczenia sformułowania „odpowiadających czynnościom” stanowiło przedmiot rozważań Naczelnego Sądu Administracyjnego, przy czym zarówno na gruncie art. 8 ust. 2 Ustawy o Ryczałcie, jak i art. 9a ust. 3 Ustawy o PIT, gdyż jak już wcześniej wskazano, regulacje te mają jednakowe brzmienie.
Na uwagę zasługuje przede wszystkim wyrok z dnia 20 lipca 2010 r., sygn. II FSK 516/09, w którym sąd wyjaśniając ww. pojęcie odwołał się do reguł wykładni językowej. W uzasadnieniu wskazał, iż: „(...) zwrot normatywny "odpowiadających czynnościom" (...) nie jest definiowany w omawianej ustawie podatkowej, jak również nie definiują go przepisy innych ustaw. W związku z tym dla jego zrozumienia należy posłużyć się regułami wykładni językowej, a konkretnie języka ogólnego polskiego i kontekstem tego zwrotu w zdaniu, które go zawiera. "Odpowiadający" to przymiotnik odczasownikowy od czasownika odpowiadać. W języku polskim odpowiadać to m.in. być pod pewnym względem podobnym do czegoś, takim samym jak coś innego; być niesprzecznym, zgodnym z czymś: figury geometryczne, elementy dwu zbiorów odpowiadają sobie. Odpis, duplikat, kopia odpowiada dokładnie duplikatowi (Słownik współczesnego języka polskiego, Przegląd Readers Digest, Warszawa 1998, tom I, str. 658); być zgodnym z czymś, takim samym, jak coś innego (Wielki słownik języka polskiego, red. naukowa E. Polański, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2009, str. 550). Reasumując należy przyjąć, że zawarty w art. 9 ust. 3 u.p.d.o.f. zwrot normatywny "odpowiadający czynnościom" odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Omawiany zwrot normatywny należy odnieść do faktycznie wykonywanych przez pracownika czynności powierzonych mu przez pracodawcę w ramach umowy o pracę lub spółdzielczą umowę o pracę”.
Powyższy pogląd stanowi ugruntowaną linię interpretacyjną sądów administracyjnych, bowiem podobne wnioskowanie przyjął:
•Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 5 maja 2011 r., sygn. II FSK 2163/09;
•Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 maja 2015 r., sygn. II FSK 1069/13;
•Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 10 listopada 2015 r., sygn. II FSK 1915/13;
•Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 18 września 2018 r., sygn. II FSK 2416/16.
Stanowisko to znajduje również potwierdzenie w znanych Panu interpretacjach indywidualnych wydanych w podobnym stanie faktycznym:
•Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 stycznia 2020 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.439.2019.3.PS;
•Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 listopada 2020 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.627.2020.1.KR;
•Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 kwietnia 2021 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.107.2021.1.KR.
Mając na uwadze powyższe, przy dokonaniu interpretacji pojęcia „odpowiadający czynnościom”, należy zgodnie z powołaną linią orzeczniczą, rozumieć wyłącznie czynności tożsame, czyli takie same. Zatem jedynie w przypadku, w którym zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę jest tożsamy z usługami świadczonymi w ramach działalności gospodarczej można mówić o pozbawieniu podatnika prawa do skorzystania z rozliczenia podatku w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Sądy administracyjne wskazują ponadto, iż porównując zakres czynności wykonywanych na podstawie umowy o pracę oraz realizowanych w ramach działalności gospodarczej, wystąpić powinna całkowita a nie częściowa tożsamość. Nawet jeżeli w pewnym zakresie jedne i drugie usługi się pokrywają, to nie jest to wystarczające dla pozbawienia podatnika prawa do rozliczania podatku w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Powyższe potwierdza wyrok NSA z dnia 18 września 2018 r., sygn. II FSK 2416/16, w którym sąd wskazał, że: „Użyty w art. 90 ust. 3 pkt 2 u.p.d.o.f zwrot "odpowiadający czynnościom" należy odnosić do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy”.
Powołany wyrok dotyczył sytuacji lekarza zatrudnionego na umowę o pracę, który wykonywał w ramach działalności gospodarczej usługi prywatnej praktyki lekarskiej. Pomimo tego, że czynności te były w pewien sposób zbieżne, co niejako wynika z samej specyfiki tego zawodu, to jednak wskazane przez skarżącą różnice wykonywanych czynności słusznie zostały uznane za istotne z punktu widzenia braku ich tożsamości. Zatem nawet pomimo występowania wspólnych elementów, istotne jest czy zakres usług jest identyczny i pokrywa się w pełni.
Odnosząc powyższe do przedstawionego na wstępie opisu „stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego” należy wskazać, że czynności wykonywane przez Pana w ramach działalności gospodarczej na rzecz A nie odpowiadają zakresowi zadań realizowanych i powierzonych w ramach umowy o pracę na stanowisku C. Czynności wykonywane przez Pana w ramach działalności gospodarczej stanowią bowiem zespół aktywności bezpośrednio związany z leczeniem pacjentów A, tj. ich diagnozowaniem i następnie usuwaniem lub łagodzeniem objawów chorób/schorzeń. Z kolei w ramach stosunku pracy, pełni Pan rolę zarządczo-administracyjną, ukierunkowaną na właściwe funkcjonowanie C. W ramach powierzonych obowiązków i zadań nie leczy Pan pacjentów, lecz zajmuje się w szczególności organizowaniem i nadzorowaniem pracy lekarzy, pielęgniarek i innego personelu medycznego w podległych jednostkach, a także wykonuje inne czynności ogólnoadministracyjne A.
Mając na uwadze powyższe, czynności podejmowane na rzecz A przez Pana w ramach stosunku pracy oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie mają tożsamego charakteru i nie odpowiadają sobie nawzajem. Dlatego też, mimo iż uzyskuje Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychody ze świadczenia usług na rzecz obecnego pracodawcy, w przedstawionym „stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym” nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 Ustawy o Ryczałcie.
Reasumując, w przedstawionym „stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym”, w roku podatkowym 2024 i latach następnych, będzie Pan uprawniony do opodatkowania dochodu (przychodu) uzyskiwanego w ramach działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 6-22 Ustawy o Ryczałcie, tj. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 3 tej ustawy:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że działalność gospodarczą wykonuje Pan w ramach umowy z dnia 7 czerwca 2023 r. o udzielanie świadczeń zdrowotnych, zawartej z A. Na podstawie Kontraktu, świadczy Pan za wynagrodzeniem usługi polegające na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 2 pkt 10 i 11 ustawy o działalności leczniczej w zakresie ortopedii i traumatologii, tj. wykonuje na rzecz pacjentów A działalność służącą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania. Świadczy Pan usługi stacjonarnie w siedzibie A, w szczególności na B. Kontrakt został zawarty na czas określony od dnia (...) czerwca 2023 r. do dnia (...) stycznia 2025 r. W przeszłości w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, także świadczył Pan dla A wyżej wymienione usługi, na podstawie wcześniejszych umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych (analogicznych do Kontraktu). Planuje Pan w przyszłości (po wygaśnięciu Kontraktu) ubiegać się o kontynuowanie współpracy z A w tym samym zakresie na podstawie kolejnych umów analogicznych do Kontraktu. Równolegle, począwszy od 1 lipca 2017 r. jest Pan zatrudniony w A na stanowisku C i osiąga z tego tytułu przychody ze stosunku pracy. Wiąże bowiem Pana z A umowa o pracę na czas nieokreślony, w wymiarze pełnego etatu. W ramach stosunku pracy wykonuje Pan czynności i zadania zgodnie z opisem stanowiska pracy zajmowanego przez Pana. Wskazał Pan, że zakres zadań wykonywanych w ramach działalności na rzecz A nie odpowiada czynnościom, które wykonuje Pan na rzecz tego podmiotu w ramach stosunku pracy. Czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej stanowią zespół aktywności bezpośrednio związany z leczeniem pacjentów A, tj. ich diagnozowaniem i następnie usuwaniem lub łagodzeniem objawów chorób/schorzeń. Z kolei w ramach stosunku pracy, pełni Pan rolę zarządczo-administracyjną, ukierunkowaną na właściwe funkcjonowanie C. W ramach powierzonych obowiązków i zadań w ramach umowy o pracę, nie leczy Pan pacjentów, lecz zajmuje się organizowaniem i nadzorowaniem pracy lekarzy, pielęgniarek i innego personelu medycznego w podległych jednostkach, a także wykonuje inne czynności ogólnoadministracyjne A.
Ponadto, Pana przychody osiągane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekraczają i nie przekroczą w żadnym roku podatkowym wartości 2 mln euro, a zatem w Pana sytuacji spełniony jest warunek wynikający z art. 6 ust. 4 Ustawy o Ryczałcie. W odniesieniu do Pana nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 8 ust. 1 oraz art. 8 ust. 3 Ustawy o Ryczałcie, wyłączające możliwość wybranie formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W celu zmiany począwszy od 2024 r. formy opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskiwanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, złoży Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego we właściwym terminie oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie.
Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro, jak wynika z wniosku, świadczone przez Pana w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej usługi na rzecz szpitala nie będą odpowiadały czynnościom, które wykonuje Pan w tym szpitalu w ramach działalności gospodarczej na podstawie kontraktu oraz w ustawowym terminie złoży Pan stosowne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania, to będzie mógł Pan w 2024 r. oraz w latach kolejnych opodatkować przychody z tej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli przedstawione okoliczności sprawy oraz stan prawny nie ulegną zmianie. W szczególności, w przedstawionych okolicznościach, nie będzie miało zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W efekcie powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Pana zapytania i wskazanych przepisów do interpretacji. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stany faktyczne/zdarzenia przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right