Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.650.2023.2.DA
Opodatkowanie świadczenia z USA.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczenia otrzymywanego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 21 listopada 2023 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Urodził się Pan … lipca 1990 r. w … w Stanach Zjednoczonych Ameryki, dlatego otrzymał Pan obywatelstwo amerykańskie. Przebywał Pan tam do lipca 1993 r. Po tym czasie przyjechał Pan do Rzeczpospolitej Polskiej, gdzie zamieszkuje do dnia dzisiejszego. Ma Pan również obywatelstwo polskie.
Jest Pan osobą niepełnosprawną, której niepełnosprawność datuje się od dzieciństwa.
Pana ojciec …, w związku z tym, że pracował w Stanach Zjednoczonych Ameryki i odprowadzał tam podatki, w kwietniu 2020 r. otrzymał emeryturę ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. Po tym fakcie otrzymał Pan informację, że może się starać o zasiłek z tytułu niepełnosprawności, która powstała przed ukończeniem 22 roku życia. Taki zasiłek otrzymuje dziecko, gdy rodzic otrzymuje emeryturę.
Na tej podstawie Social Security w Stanach Zjednoczonych Ameryki, po otrzymaniu Pana dokumentów medycznych, przyznało Panu zasiłek, od którego w Stanach Zjednoczonych nie odprowadza się podatku dochodowego od osób fizycznych.
W decyzji, według dokumentu przetłumaczonego przez tłumacza przysięgłego mgr …: Zakład Ubezpieczeń Społecznych (Social Security Administration) …, … USA, zawiadomienie o przyznaniu świadczenia, nr sprawy …, data: 13 marca 2023 r., …, …., …, Polska …, wskazano: „… jest uprawniony do otrzymania comiesięcznego zasiłku dla dziecka począwszy od kwietnia 2020 r. Została Pani wybrana na pełnomocnika osoby otrzymującej zasiłek. Na tej podstawie będzie Pani otrzymywać jego czeki i korzystać z pieniędzy na jego potrzeby.
Co będziemy wypłacać i kiedy:
Należny zasiłek za dany miesiąc będziemy wypłacać w miesiącu kolejnym, np. świadczenie za marzec wypłacimy w kwietniu.
·Około 14 marca 2023 r. otrzyma Pani kwotę ... $.
·Są to pieniądze należne … za okres od kwietnia 2020 r. do lutego 2023 r.
·Kolejna płatność dla … w wysokości ... $ należna za marzec 2023 r. nadejdzie w dniu 03 kwietnia 2023 r. lub w okolicy tej daty.
Te i wszystkie kolejne płatności przekazywane będą do wskazanej przez Panią instytucji finansowej. W razie zmiany adresu prosimy o podanie nowego, co umożliwi nam utrzymanie korespondencji.”.
Od przedmiotowego zasiłku Bank w Polsce, do którego ww. świadczenie jest przesyłane ze Stanów Zjednoczonych, odprowadził zaliczkę na podatek dochodowy oraz składkę zdrowotną. Pana zdaniem, świadczenie rodzinne nie podlega opodatkowaniu i nie powinno się go wykazywać w zeznaniu podatkowym. Wyjaśnia Pan, że nie jest to społeczny zasiłek, lecz świadczenie wypracowane przez pracownika, w tym przypadku rodzica dziecka niepełnosprawnego, którego niepełnosprawność datuje się od dzieciństwa i nie rokuje wyleczenia do końca życia.
W uzupełnieniu wniosku wskazuje Pan, że Social Security Administration w Stanach Zjednoczonych Ameryki przyznało … comiesięczny zasiłek dla dziecka począwszy od kwietnia 2020 r., który został wypłacony około 14 marca 2023 r. w kwocie ...USD. Są to pieniądze za okres od kwietnia 2020 r. do lutego 2023 r. Kolejne płatności w wysokości 310 USD zostały wypłacone od 3 kwietnia 2023 r. i są wypłacane w trzecim dniu każdego miesiąca.
Przedmiotowe świadczenie zostało przyznane na stałe.
Social Security Administration Ameryki przyznało ww. świadczenie na podstawie amerykańskich federalnych przepisów emerytalno-rentowych.
Otrzymywane przez Pana świadczenie, wypłacane przez Social Security Administration jest w Stanach Zjednoczonych Ameryki świadczeniem rodzinnym.
Pytanie
Czy świadczenie rodzinne (świadczenie na dziecko niepełnosprawne), przyznane Panu na podstawie amerykańskich przepisów emerytalno-rentowych, które jest wypłacane do Polski, od którego nie jest potrącany federalny podatek dochodowy w Stanach Zjednoczonych, jest w Polsce zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych i nie należy go wykazywać w rocznym zeznaniu podatkowym PIT?
Pana stanowisko w sprawie
Zasiłek na dziecko niepełnosprawne, przyznane na podstawie amerykańskich przepisów osobie niepełnosprawnej mieszkającej na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, od którego w Stanach Zjednoczonych nie odprowadza się podatku dochodowego – jest świadczeniem rodzinnym.
Zatem w Rzeczpospolitej Polskiej, jako że jest to świadczenie rodzinne – Pana zdaniem – świadczenie takie powinno być zwolnione od podatku i nie powinno się go wliczać do dochodu, a także nie trzeba wykazywać go w rocznym zeznaniu podatkowym – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Jak stanowi art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustawodawca przesądził zatem, że zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Stąd też do tej kategorii osób mają zastosowanie ogólne reguły podatkowe korygowane wyłącznie treścią umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.
Z przedstawionego opisu wynika, że posiada Pan obywatelstwo polskie i amerykańskie. Urodził się Pan w Stanach Zjednoczonych i przebywał tam do lipca 1993 r. Po tym czasie przyjechał Pan do Polski, gdzie mieszka do dnia dzisiejszego. Jest Pan osobą niepełnosprawną, której niepełnosprawność datuje się od dzieciństwa. Pana ojciec pracował w Stanach Zjednoczonych i odprowadzał tam podatki, w związku z czym w kwietniu 2020 r. otrzymał emeryturę. Po tym fakcie otrzymał Pan informację, że może się starać o zasiłek z tytułu niepełnosprawności, która powstała przed ukończeniem 22 roku życia. Taki zasiłek przysługuje dziecku, gdy rodzic otrzymuje emeryturę. Na tej podstawie Social Security Administration w Stanach Zjednoczonych, po otrzymaniu Pana dokumentów medycznych, przyznało Panu comiesięczny zasiłek, który w Stanach Zjednoczonych nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Świadczenie to zostało Panu przyznane na stałe, na podstawie amerykańskich federalnych przepisów emerytalno-rentowych. Świadczenie zostało Panu przyznane za okres od kwietnia 2020 r. Ww. świadczenie wypłacono Panu około 14 marca 2023 r. i dalej od 3 kwietnia 2023 r., a kolejne wypłaty są dokonywane trzeciego dnia każdego miesiąca. Od przedmiotowego świadczenia Bank w Polsce odprowadził zaliczkę na podatek dochodowy oraz składkę zdrowotną. Otrzymywane przez Pana świadczenie z Social Security Administration w Stanach Zjednoczonych Ameryki jest świadczeniem rodzinnym.
Pana wątpliwość budzi kwestia czy w związku z otrzymywaniem przez Pana ze Stanów Zjednoczonych Ameryki świadczenia rodzinnego przysługuje Panu zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miała Umowa z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r., Nr 31, poz. 178).
Powyższa Umowa nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania tego rodzaju świadczeń wypłacanych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.
Oznacza to, że tego rodzaju dochód podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 ww. Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. Umowy:
Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.
Stosownie do art. 5 ust. 2 ww. Umowy:
Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:
a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub
b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.
W myśl art. 5 ust. 3 ww. Umowy:
Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.
Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia rodzinnego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 ww. Umowy, zgodnie z którym, państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów, w tym m.in. świadczenia rodzinnego, osobie mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.
W myśl ogólnej zasady sformułowanej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jak stanowi art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Natomiast z treści art. 12 ust. 7 ww. ustawy wynika, że:
Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem, wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.
Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujący stan prawny, należy stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, świadczenie otrzymywane przez Pana ze Stanów Zjednoczonych Ameryki podlega opodatkowaniu w Polsce.
Jednocześnie jednak, skoro – jak wyjaśnił Pan w uzupełnieniu wniosku − otrzymywane świadczenie jest świadczeniem rodzinnym, przyznanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki, to jest ono zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, za 2023 r. nie będzie Pan zobowiązany do opłacenia z tytułu otrzymywania ww. świadczenia podatku dochodowego od osób fizycznych oraz do wykazywania go w zeznaniu podatkowym. Powyższe ustalenia będą miały również zastosowanie do ww. świadczenia wypłacanego w latach kolejnych, o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right