Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.343.2023.4.MJ
Opodatkowanie kwot otrzymywanych na pokrycie kosztów wysyłki.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 września 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 11 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od (...) Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w zakresie wytwarzania kolekcjonerskich miniaturowych mebli. Od początku działalności Wnioskodawca korzysta z portalu sprzedażowego (...). Sprzedaż opiera się prawie wyłącznie na tym portalu. Pojedyncze sprzedaże występują poprzez własną stronę internetową. Sprzedaż w 99,5% jest sprzedażą zagraniczną. W większości to sprzedaż do (...). W każdej ofercie na (...) oraz na swojej stronie w regulaminie sklepu Wnioskodawca posiada adnotacje, że kupujący udziela mu pełnomocnictwa na wysłanie w jego imieniu zakupionego towaru i opłacenie wysyłki. Od dnia rozpoczęcia działalności Wnioskodawca kwotę otrzymaną na pokrycie opłacenia przesyłki uznaje jako przychód i odprowadza od tego podatek. Często koszt wysyłki jest to 50% przychodu Wnioskodawcy z jednej sprzedaży. Oczywiście nie zawsze. Koszt wysyłki jest ruchomy i zależy od wagi i wielkości przesyłki. Każda kwota pobrana na poczet wysyłki jest pokazana w odrębnej pozycji na każdej fakturze. Sklep prowadzony na (...) jest w euro. Kwota pobierana na wysyłkę jest w tej sytuacji również w euro. Zwykle koszt pobrany na wysyłkę nie jest dokładnie tym samym, jaki jest opłacany przewoźnikowi. Często jest to kwota mniejsza lub większa. Wpływa na to kilka rzeczy. Jedną z nich są różnice kursowe. Kurs euro zmienia się bardzo często. Wnioskodawca nie jest w stanie tak często zmieniać kosztów pobieranych na poczet przesyłek. Druga rzecz to dokładne określenie końcowej wagi paczki. Przedmioty wykonywane przez Wnioskodawcę, to produkty rękodzielnicze. Ze względu na brak miejsca na magazynowanie, Wnioskodawca produkty wykonuje po złożonym zamówieniu przez kupującego. Wnioskodawca ma określony termin na wysyłkę 21 dni. Ten sam przedmiot wykonany z tych samych materiałów, może różnić się wagowo, ze względu na przykład, na wykorzystanie drewna z innej partii. Wystarczy niewielka różnica wagowa jakiegoś materiału i zdarza się sytuacja, że towar w kategorii wysyłkowej powyżej 500g, zmieści się w niższym przedziale mając 499 g. Tym samym Wnioskodawca pobierze wyższą kwotę za wysyłkę, ostatecznie płacąc mniej. Oczywiście sytuacja może być odwrotna, wtedy Wnioskodawca pobierze za mało i na swój koszt dopłaci do wysyłki. Wliczając od samego początku koszt wysyłki do przychodu, Wnioskodawca przekroczył minimalnie za rok 2022 próg upoważniający do korzystania z małego ZUSU na rok 2023. Przekroczona kwota była niewielka. Ten rok z opłacaniem dużego ZUSU jest rokiem, który stawia pod wielkim znakiem zapytania dalsze losy działalności Wnioskodawcy. Jest to kwota ogromna i bardzo obciążająca rodzinny budżet. Wnioskodawca obawia się, że sytuacja się powtórzy i po raz kolejny przekroczy nieznacznie próg uprawniający do skorzystania z małego ZUSU.
Pytanie
Czy w tej sytuacji środki pieniężne wpływające na rachunek bankowy firmy na opłacenie kosztów przesyłki zakupionego towaru nie stanowiły i nie stanowią przychodu Wnioskodawcy w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego, a różnicę w otrzymanej kwocie należało i należy wliczać do przychodu opodatkowując ją taką samą stawką jaką Wnioskodawca rozlicza sprzedaż wytwarzanych przez siebie produktów, tj.5,5%?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne, które wpływały i nadal wpływają na jego rachunek na opłacenie w imieniu kupującego kosztów wysyłki zakupionego towaru, nie stanowią przychodu Wnioskodawcy z działalności gospodarczej. Działając bowiem jako pełnomocnik kupującego Wnioskodawca jest zobowiązany do przekazania otrzymanych kwot na rzecz podmiotu, który doręcza przesyłkę - poczta lub kurier. W sytuacji posiadanego upoważnienia (pełnomocnictwa) jest to zwrot kosztów i kwoty te nie powinny stanowić przychodu Wnioskodawcy (art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług). Kwota pobrana nadwyżką stanowiłaby dopiero powstanie przychodu (różnica pomiędzy kwotą pobraną od klienta, a kwotą zapłaconą przewoźnikowi). Nadwyżka ta, powinna zostać opodatkowana taką samą stawką ryczałtu jaką Wnioskodawca rozlicza sprzedaż wytwarzanych przez siebie produktów tj. 5,5%. W związku z tym, Wnioskodawca może skorygować opłacany z tego tytułu podatek naliczany od 20.09.2019. Nie zmieni to już formy opłacania ZUS, ale umożliwi w kolejnym roku skorzystać z małego ZUSU.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza – oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej są również różnice kursowe.
W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
Oceniając skutki podatkowe opisanego we wniosku zdarzenia, należy mieć na uwadze przepisy art. 95 do art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), regulujące kwestię przedstawicielstwa.
Zgodnie z art. 95 § 1 ustawy – Kodeks cywilny:
Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.
W myśl natomiast art. 95 § 2 tego Kodeksu:
Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.
Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywołuje skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani od (...) pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w zakresie wytwarzania kolekcjonerskich miniaturowych mebli. Od początku działalności korzysta Pani z portalu sprzedażowego (…). Sprzedaż opiera się prawie wyłącznie na tym portalu. Pojedyncze sprzedaże występują poprzez własną stronę internetową. Sprzedaż w 99,5% jest sprzedażą zagraniczną. W większości to sprzedaż do (…). W każdej ofercie na (…) oraz na swojej stronie w regulaminie sklepu posiada Pani adnotacje, że kupujący udziela Pani pełnomocnictwa na wysłanie w jego imieniu zakupionego towaru i opłacenie wysyłki. Często koszt wysyłki jest to 50% Pani przychodu z jednej sprzedaży. Koszt wysyłki jest ruchomy i zależy od wagi i wielkości przesyłki. Każda kwota pobrana na poczet wysyłki jest pokazana w odrębnej pozycji na każdej fakturze. Sklep prowadzony na (…) jest w euro. Kwota pobierana na wysyłkę jest w tej sytuacji również w euro. Zwykle koszt pobrany na wysyłkę nie jest dokładnie tym samym, jaki jest opłacany przewoźnikowi. Często jest to kwota mniejsza lub większa. Wpływa na to kilka rzeczy. Jedną z nich są różnice kursowe. Kurs euro zmienia się bardzo często. Nie jest Pani w stanie tak często zmieniać kosztów pobieranych na poczet przesyłek. Druga kwestia to dokładne określenie końcowej wagi paczki. Przedmioty wykonywane przez Panią, to produkty rękodzielnicze. Ze względu na brak miejsca na magazynowanie, produkty wykonuje Pani po złożonym zamówieniu przez kupującego. Ma Pani określony termin na wysyłkę 21 dni. Ten sam przedmiot wykonany z tych samych materiałów, może różnić się wagowo, ze względu na przykład, na wykorzystanie drewna z innej partii. Wystarczy niewielka różnica wagowa jakiegoś materiału i zdarza się sytuacja, że towar w kategorii wysyłkowej powyżej 500 g, zmieści się w niższym przedziale mając 499 g. Tym samym pobierze Pani wyższą kwotę za wysyłkę, ostatecznie płacąc mniej. Sytuacja może być odwrotna, wtedy pobierze Pani za mało i na swój koszt dopłaci do wysyłki.
Mając powyższe na względzie, jeżeli w regulaminie prowadzonej sprzedaży (wysyłkowej) towarów jest wyraźnie zastrzeżone, że kupujący udziela Pani pełnomocnictwa na zawarcie umowy z firmą realizującą odpłatną dostawę zamówionych towarów na nadanie przesyłki w imieniu i na rzecz kupującego, to – w zakresie otrzymanych od kupującego kwot stanowiących rzeczywiście poniesione koszty wysyłki towarów – nie powstanie u Pani przychód podatkowy w rozumieniu cytowanych powyżej przepisów.
Działając w imieniu i na rachunek nabywcy towarów, jako jego pełnomocnik, zobowiązana jest Pani do przekazania kwot otrzymanych tytułem kosztów wysyłki towaru na rzecz firmy realizującej odpłatną dostawę zamówionych towarów. Podkreślamy jednak, że warunkiem bezwzględnym i podstawowym dla takiej klasyfikacji ww. kwot otrzymanych od nabywcy towarów jest działanie Pani w imieniu i na jego rzecz (rachunek) na podstawie zawartej umowy i stosownego udzielonego pełnomocnictwa.
Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania nadwyżki kwoty pobranej przez Panią na poczet przesyłki ponad kwotę uiszczoną na rzecz przewoźnika należy wskazać, że w myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy (w stanie prawnym obowiązującym do 31.12.2020 r. w myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy):
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Z treści złożonego wniosku wynika, że przychody uzyskiwane przez Panią w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie wytwarzania kolekcjonerskich miniaturowych mebli opodatkowuje Pani tą stawką – 5,5%.
Zatem jeżeli pobrana od kupującego kwota jest wyższa od opłaty dla przewoźnika, nadwyżka ponad tę opłatę powinna być opodatkowana taką samą stawką jaką Pani rozlicza sprzedaż wytwarzanych przez siebie produktów, tj. jak Pani wskazała we wniosku 5,5%.
Z uwagi na powyższe stanowisko Pani w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem dotyczącym określenia: czy koszty przesyłki stanowią przychód z działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz stawki podatku od nadwyżki środków pieniężnych pozostałych po pokryciu rzeczywistych kosztów przesyłki. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right