Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.722.2023.5.MT
W zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 31 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.
Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 października 2023 r. (wpływ 24 października 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Jest Pan rolnikiem indywidualnym i prowadził Pan gospodarstwo rolne. Posiada Pan grunty rolne od 1987 roku. Nabycie ziemi było bez podatku VAT i nie było wykorzystywane do działalności opodatkowanej ani zwolnionej. Majątek prywatny był wykorzystywany tylko dla zaspokojenia potrzeb własnych. Plan zagospodarowania przestrzennego uchwalony przez Gminę zmienił wszystkie grunty rolne 4 ha na inne cele niż rolne - budowlane. Postanowił Pan sprzedać część gruntów dzieląc je na 27 działek i aby móc sprzedać był Pan zobowiązany zrobić drogi dojazdowe oraz pomoc nieodpłatną do pełnomocnictwa do służebności drogi.
Nie podejmował Pan aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami tj.:
- nie podejmował Pan czynności mających na celu zmianę zagospodarowania planu zagospodarowania przestrzennego,
- nie występował Pan o żadne pozwolenia na budowę, o uzyskanie warunków technicznych i przyłączeniowych dla działek itp.,
- nie uzbrajał Pan terenu w media (gaz, prąd itd.),
- nie dokonywał Pan jakichkolwiek ulepszeń związanych z ściśle określoną sprzedażą (np.: zgodnie z wymogami potencjalnego nabywcy),
- nie prowadził Pan działań marketingowych (ogłoszenia prasowe, medialne (jedynie zwykła forma ogłoszenia w postaci baneru na działce oraz Agencja Nieruchomości) - w jednym akcie notarialnym zobowiązał się Pan bezpłatnie do pomocy przy wydzielaniu dróg wewnętrznych dojazdowych (przy jednym akcie zobowiązał się Pan bezpłatnie).
Jedynie co Pan zrobił i poniósł koszt, to wziął Pan geodetę, który wydzielił działki i zostały wbite drewniane paliki.
W celu dokonania sprzedaży przedmiotowych działek nie podejmował Pan aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlarza i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Nie było działań wykraczających poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
Wyraził Pan zgodę na bezpłatne pełnomocnictwo kupującym do ustanowienia na nieruchomości gruntowej służebności przesyłu na rzecz gestorów, mediów (energia elektryczna, wod/kan, gaz, teletechniczne) dla trzech aktów sprzedaży, (pozostałe sprzedaże bez takiego pełnomocnictwa).
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
1.Działki będące przedmiotem sprzedaży: 1, 2, 3, 4, 5, jedna działka wydzielona z domem - 6 - tu gdzie Pan mieszka od ok 40 lat. Działki o numerach: 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33.
2.Nie prowadzi Pan gospodarstwa rolnego jako rolnik ryczałtowy.
3.Nie prowadzi Pan gospodarstwa rolnego jako czynny podatnik podatku VAT.
4.Nabył Pan grunty rolne, z których wydzielił Pan działki będące przedmiotem sprzedaży poprzez umowy kupna-sprzedaży aktem notarialnym w roku 1987 r.
5.Nie występował Pan z wnioskiem o ustalenie Planu Zagospodarowania Przestrzennego oraz nie uczestniczył Pan w jego uchwaleniu. Gmina (…) opracowała miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obszaru gminy na którym znajduje się Pana nieruchomość, która jest przedmiotem interpretacji. Nie występował Pan o warunki zabudowy ani o opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
6.Wystąpił Pan z wnioskiem o podział gruntu na 27 działek - 1 działka 6 wydzielona z domem, w którym Pan mieszka, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, - 5 działek na drogę wewnętrzną: 1, 2, 3, 4, 5.
7.Działki które Pan nabył były wykorzystywane do celów osobistych m.in.: do chowu świń, kur, gęsi, kaczek, do wypasania krów na trawie, słoma jako półściółka dla zwierząt gospodarskich, uprawę zboża (żyto, owies, jęczmień).
8.Działki były wykorzystywane (pole rolne) wyłącznie do celów rolniczych własnych, nieprzetworzonych.
9.Działki, o których mowa we wniosku nigdy nie były przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.
10.Nie było pomocy przy wydzielaniu dróg wewnętrznych. Nie udzielał Pan nikomu pełnomocnictwa do reprezentowania Pana. Nie występował Pan o żadne pozwolenia na budowę, uzyskania warunków technicznych i przyłączeniowych dla ww. działek.
11.Pełnomocnictwa do ustanowienia na nieruchomości służebności przesyłu na rzecz gestorów, mediów (energia elektryczna, wodno-kanalizacyjna, gaz, teletechniczne) udzielił Pan do działek: 11, 10, 9.
12.Były sporządzone umowy przedwstępne dla osób fizycznych:
- Umowa zawarta w dniu 22 kwietnia 2023 r. na działkę nr ewid. 12,
- Umowa zawarta w dniu 22 kwietnia 2023 r. na działkę nr ewid. 15,
- Umowa zawarta w dniu 22 kwietnia 2023 r. na działkę nr ewid. 16,
- Umowa zawarta w dniu 22 kwietnia 2023 r. na działkę nr ewid. 14, 8,
- Umowa zawarta w dniu 26 kwietnia 2023 r. na działkę nr ewid. 11,
- Umowa zawarta w dniu 26 kwietnia 2023 r. na działkę nr ewid. 10,
- Umowa zawarta w dniu 25 kwietnia 2023 r. na działkę nr ewid. 9 wraz z drogą wspólną działka nr 3.
13.Nie kupował i nie sprzedawał Pan żadnych nieruchomości. Jest Pan osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Nie jest Pan zarejestrowany do celów VAT. Nigdy nie prowadził i nie prowadzi Pan żadnej działalności związanej z obrotem i zarządzaniem nieruchomościami, ani żadnej pokrewnej działalności.
14.Część działek została już sprzedana w 2023 r., a część dopiero zostanie sprzedana.
Pytania
1.Czy czynności za dokonane transakcje działek będą opodatkowane podatkiem VAT? Czy przy sprzedaży majątku własnego opisanego wyżej jest Pan uznawany za podatnika od towarów i usług?
2.Czy sprzedaż działek z majątku prywatnego z zyskiem stanowi działalność gospodarczą w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku Nr 2. W zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 dotyczącego podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pana stanowisko w sprawie
W związku z tym, że nie prowadził Pan działalności gospodarczej, nie podwyższał Pan kosztów, liczba powtarzanych transakcji to za mało. Nie przesądza też o tym sam fakt osiągnięcia zysku. Nawet wielokrotna sprzedaż majątku gospodarczego nie stanowi działalności gospodarczej (sygnatura akt: II FSK 1423/14), jest to bowiem tylko zwykły zarząd nad tym majątkiem, osoba która pozbywa się majątku nie musi rozliczać się z fiskusem jako przedsiębiorca - Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2017 r. poz. 2486).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a.nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b.spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c.prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d.innych rzeczy,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy, przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Zatem, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw następuje po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Ponadto, przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje, że dotyczy przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, które nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej.
Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:
- odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
- zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:
- zarobkowym celu działalności,
- wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
- prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.
Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.
Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.
Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy.
Ocena, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma znaczenie dla określenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie, np. zaliczony częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.
Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Pana do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z dokonanym jak i planowanym odpłatnym zbyciem nieruchomości (27 działek), o których mowa we wniosku.
Z opisu sprawy wynika, jest Pan rolnikiem indywidualnym i prowadził Pan gospodarstwo rolne. Posiada Pan grunty rolne od 1987 r. Majątek prywatny był wykorzystywany tylko dla zaspokojenia potrzeb własnych. Plan zagospodarowania przestrzennego uchwalony przez Gminę zmienił wszystkie grunty rolne 4 ha na inne cele niż rolne - budowlane. Postanowił Pan sprzedać część gruntów dzieląc je na 27 działek i aby móc sprzedać był Pan zobowiązany zrobić drogi dojazdowe oraz pomoc nieodpłatną do pełnomocnictwa do służebności drogi. Nie podejmował Pan aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami tj.: nie podejmował Pan czynności mających na celu zmianę zagospodarowania planu zagospodarowania przestrzennego, nie występował Pan o żadne pozwolenia na budowę, o uzyskanie warunków technicznych i przyłączeniowych dla działek itp., nie uzbrajał Pan terenu w media (gaz, prąd itd.), nie dokonywał Pan jakichkolwiek ulepszeń związanych z ściśle określoną sprzedażą (np.: zgodnie z wymogami potencjalnego nabywcy), nie prowadził Pan działań marketingowych (ogłoszenia prasowe, medialne (jedynie zwykła forma ogłoszenia w postaci baneru na działce oraz Agencja Nieruchomości) - w jednym akcie notarialnym zobowiązał się Pan bezpłatnie do pomocy przy wydzielaniu dróg wewnętrznych dojazdowych (przy jednym akcie zobowiązał się Pan bezpłatnie). Nie udzielał Pan nikomu pełnomocnictwa do reprezentowania Pana. Nie kupował i nie sprzedawał Pan żadnych nieruchomości. Jest Pan osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Nie jest Pan zarejestrowany do celów VAT. Nigdy nie prowadził i nie prowadzi Pan żadnej działalności związanej z obrotem i zarządzaniem nieruchomościami, ani żadnej pokrewnej działalności.
W celu ustalenia prawidłowego źródła przychodów z tytułu przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości należy rozważyć, czy czynność sprzedaży powyższych nieruchomości zawiera znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej.
Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo, zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy.
Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny.
W przedmiotowej sprawie, czynności podejmowane przez Pana wskazują, że nie mają one charakteru profesjonalnego działania przypisywanego przedsiębiorcom i mieszczą się w zwykłych działaniach związanych z właściwym zarządem własnym majątkiem. W żaden sposób nie podejmował Pan działań podnoszących wartość lub atrakcyjność nieruchomości, w szczególności nie podejmował Pan profesjonalnych czynności marketingowych, charakterystycznych dla podmiotów zajmujących się zawodowo obrotem nieruchomościami.
Okoliczności dotyczące nabycia nieruchomości i planowanej sprzedaży nie dają podstaw do przyjęcia, że spełnione zostaną przesłanki wymienione w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkujące zaliczenie planowanej sprzedaży do działalności gospodarczej. Nie podjął Pan działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o prowadzeniu działalności gospodarczej w tym zakresie. Nie sposób uznać, że w realiach analizowanej sprawy działania podejmowane przez Pana pozwalają na zakwalifikowanie sprzedaży przedmiotowych działek do kategorii przychodu z działalności gospodarczej.
Podsumowując okoliczności opisane we wniosku nie wskazują, że sprzedaż/planowana przez Pana sprzedaż nieuzbrojonych działek nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określonej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zakres, stopień zaangażowania i cel Pana działania wskazują, że są to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
Biorąc pod uwagę powyższe, sprzedaż/planowana przez Pana sprzedaż działek nie nastąpiła/nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej, a zatem nie spowodowała/nie spowoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Okoliczności opisane we wniosku wskazują, że skutki podatkowe planowanej sprzedaży należy ocenić w kontekście przesłanek wynikających z cytowanego wcześniej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.
Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa nastąpiło/nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy, a przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Wobec powyższego Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Odnosząc się do przywołanego przez pana w uzasadnieniu własnego stanowiska wyroku NSA należy zaznaczyć, że każdy z wyroków zapada na gruncie unikalnego stanu faktycznego, i w zasadzie wyłącznie do niego się ogranicza. Ocena omawianej kwestii, tj. skutków sprzedaży nieruchomości nie jest kwestią uniwersalną, dającą się odnieść do ogólnych okoliczności w analizowanych sprawach, lecz opiera się na wielu przesłankach podnoszonych wyżej przez organ podatkowy i powinna być dokonywana z punktu widzenia każdego odrębnego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Zatem z uwagi na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw, powołane przez Pana orzeczenie sądowe, potraktowano jako element Pana argumentacji, nie może stanowić podstawy do rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie.
Tytułem wydania rozstrzygnięcia w zakresie przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług wykorzystana została opłata w wysokości 40 zł, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych opłata w wysokości 80 zł. Za wydanie interpretacji indywidualnej dokonał Pan wpłaty kwoty 160 zł. W związku z tym, kwota 40 zł stanowi nadpłatę w rozumieniu art. 14f § 2b pkt 3 Ordynacji podatkowej i podlega zwrotowi według Pana dyspozycji tj. zwrot przekazem pocztowym na adres wskazany w uzupełnieniu do wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. ; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right