Artykuł
Stanowisko Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
Stanowisko zawiera dobre praktyki dotyczące wypełniania obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej: ustawa), związanych m.in. z czynnościami, jakie instytucje obowiązane, podlegające nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego (KNF), czyli podmioty nadzorowane, powinny podjąć. Praktyki te jednak mogą służyć również jako wzór dla innych instytucji obowiązanych, w tym biur rachunkowych, które coraz częściej obsługują klientów zdalnie.
Są to praktyki, które powinny znaleźć zastosowanie w bieżącej działalności podmiotów nadzorowanych, wykorzystujących metody nawiązywania stosunków gospodarczych lub przeprowadzania transakcji okazjonalnych bez fizycznej obecności klienta, w celu zapewnienia zgodności z przepisami prawa w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML/CFT).
Stanowisko odnosi się również do:
- polityk (strategii),
- systemu kontroli wewnętrznej i nadzoru wewnętrznego oraz
- procedur, jakie podmioty nadzorowane powinny wprowadzić w przypadku zdalnego stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wobec klienta.
Zgodnie z podejściem opartym na ryzyku muszą być one proporcjonalne do specyfiki, wielkości i skali działalności podmiotów nadzorowanych. W zakresie zarówno wdrożenia, jak i funkcjonowania modelu identyfikacji oraz weryfikacji tożsamości klientów w oparciu o rozwiązania technologiczne mają zastosowanie standardy zawarte w odpowiednich rekomendacjach oraz wytycznych KNF dotyczących obszaru IT (odnoszących się do zarządzania obszarami technologii informacyjnej i bezpieczeństwa środowiska teleinformatycznego).
Są to:
- Rekomendacja D dotycząca zarządzania obszarami technologii informacyjnej i bezpieczeństwa środowiska teleinformatycznego w bankach;
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right