Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.561.2023.3.KFK
Możliwość stosowania stawki VAT 0% dla świadczonych usług konserwacji (…).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 26 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy dla świadczonych usług w zakresie mechaniki (…).
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 27 października 2023 r. (wpływ 27 października 2023 r.) oraz pismem z 19 listopada 2023 r. (wpływ 19 listopada 2023 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i świadczy usługi w zakresie mechaniki (…) zgodnie z PKD 33.(…).
Świadczone usługi polegają na bieżących naprawach i rutynowej konserwacji (…).
W perspektywie istnieje możliwość przekroczenia przychodu kwotą 200 tys. złotych w roku.
W związku z tym próbuje Pan zinterpretować, jaką będzie Pan musiał stosować stawkę VAT. Nie może Pan jednoznacznie przyporządkować (…) do art. 83 ust. 1.
W uzupełnieniu do wniosku z 27 października 2023 r., na zadane przez Organ pytania udzielił Pan następujących odpowiedzi:
1.Na czyją rzecz świadczy Pan usługi mechaniki (…)? Czy przedmiotowe usługi świadczone są na rzecz firm mających siedzibę na terytorium Polski?
Odpowiedź: Usługi mechanika świadczy Pan dla (…).
2.Czy przedmiotowe usługi na (…) świadczy Pan jako podwykonawca?
Odpowiedź: Usługi świadczy Pan jako Wykonawca.
3.Prosimy o wskazanie kodu CN dla (…), na którym świadczy Pan przedmiotowe usługi.
Odpowiedź: Niestety nie udało się Panu uzyskać kodu CN statku, a jedynie kody PKWiU, o których wspomniał Pan we wniosku.
4.Czy (…), na którym świadczy Pan przedmiotowe usługi, używany jest w sposób dominujący do (…)?
Odpowiedź: (…), na którym wykonuje Pan usługi, używany jest w sposób dominujący do (…).
5.Czy (…), na którym świadczy Pan przedmiotowe usługi, jest/nie jest barką (…) bez napędu?
Odpowiedź: (…), o którym mowa, nie jest barką (…) bez napędu. Jest (…) z własnym napędem.
6.Czy prowadzi Pan dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że realizowane przez Pana czynności zostały wykonane przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług?
Odpowiedź: Posiada Pan umowę na świadczenie usług na (…), do której za każdym razem przed wejściem na (…) podpisywany jest kontrakt. Według tego dokumentu Pana głównymi obowiązkami są (…):
(…).
Następnie, w uzupełnieniu do wniosku z 19 listopada 2023 r., na zadane przez Organ pytania udzielił Pan następujących odpowiedzi:
1.Jaki kod CN, ewentualnie kod PKWiU, posiada (…), na którym świadczy Pan przedmiotowe usługi?
Odpowiedź: Kodu CN (…) niestety nie udało się Panu znaleźć ani ustalić. Prawdopodobnie (…) ze względu na rok wybudowania posiada tylko kody PKWiU. (…) na którym wykonuje Pan usługi, to „(…)”. Uzyskać udało się Panu jedynie kod PKWiU, to jest PKWiU 35.11.33-93.00 – „(…)” oraz PKWiU 35.11.33-93.40 – „(…)” (…).
(…).
2.Jakie elementy zawiera prowadzony przez Pana Dziennik (…)? Czy z prowadzonego Dziennika wynika zakres wykonywanych przez Pana napraw i konserwacji dokonywanych na konkretnym (…)? Prosimy szczegółowo opisać, co zawiera przedmiotowy Dziennik i co jest w nim zapisywane.
Odpowiedź: Dziennik (…), który prowadzony jest na (…), jest takim jakby – jeżeli można tak nazwać – pamiętnikiem. Zapisuje się w nim istotne wydarzenia, które wydarzyły się na jednostce, a głównie w części maszynowej. Są to:
(…).
Dziennik (…) jest dokumentem urzędowym. Na okładce jest orzeł, dodatkowo dziennik musi być zarejestrowany przez (…) i ma swój numer. (…). Na następnych stronach Dziennika są wpisane dni i wydarzenia, które się wydarzyły na (…).
3.Czy posiada Pan inne dokumenty – istotne z punktu widzenia zastosowania stawki 0% VAT do usług świadczonych na rzecz (…) opisanych w złożonym wniosku?
Pytanie
Czy w wyżej wymienionym przypadku może zostać zastosowana stawka podatku VAT 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie
Nie może Pan jednoznacznie, według art. 83 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przyporządkować (…) do wymienionej tam listy. Jednak (…) zbiera i gromadzi dane z badań, które są towarem przeznaczonym do handlu w celach komercyjnych.
Dodatkowo jednostka (…).
(…) według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług mieści się w grupowaniu PKWiU 35.11.33-93.00 „(…)” oraz w PKWiU 35.11.33-93.40 „(…)”.
Pana zdaniem, warunki te powinny pozwolić na zastosowanie wyżej wymienionej ustawy i pozwolić na rozliczanie z zerową stawką VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast w myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.
Przy czym, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw i importu:
(…).
Katalog jednostek (…) mieszczących się w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, odzwierciedla katalog tych jednostek określony w art. 148 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), który stanowi, że:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
(…).
Podkreślić należy, że konstrukcja systemu podatku od wartości dodanej w krajach członkowskich UE podlega ścisłej harmonizacji. Z tych względów polskie przepisy dotyczące podatku od towarów i usług muszą być zgodne z przepisami wspólnotowymi, w szczególności z przepisami Dyrektywy VAT.
Natomiast zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji (…), o których mowa w pkt 1, oraz ich części składowych.
Przy czym, stosownie do art. 83 ust. 2 ustawy:
Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
Z kolei art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy stanowi, że:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 – uwzględniając specyfikę wykonywania niektórych czynności, konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji usługi na potrzeby rozliczenia podatku oraz przepisy Unii Europejskiej.
Wobec braku rozporządzenia wykonawczego do ustawy w tym zakresie dokumentacja, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy, winna udowadniać, że stawkę 0% zastosowano do czynności, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, z tym że dokumenty potwierdzające wykonanie tych czynności muszą mieć rangę dowodów, w związku z czym muszą w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktycznie przez nie dowodzoną. Podatnik, aby skorzystać ze stawki 0%, powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i niepodważalne, z których jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
Jak wynika z powyższych przepisów, stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy ma zastosowanie tylko względem usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji. Jednocześnie usługi te muszą dotyczyć właściwych (…), wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy lub części składowych tych jednostek. Przy tym, podatnik świadczący te usługi musi prowadzić dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że usługi zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, dlatego dokonując ich interpretacji należy zastosować wykładnię językową. Według „Współczesnego słownika języka polskiego” (Bogusław Dunaj, Langenscheidt Warszawa 2007 r.), „remont” to zespół czynności, w wyniku których przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia; naprawa, odnowienie czegoś. „Przebudowa” to dokonywanie zmian w budowie czegoś, przebudowywanie, przekształcenie, zmiana dotychczasowej postaci, ulepszanie. „Konserwacją” są czynności i zabiegi mające na celu zachowanie i przedłużenie wartości użytkowej lub estetycznej czegoś, konserwowanie.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i świadczy usługi (…) w zakresie mechaniki (…). Świadczone usługi polegają na bieżących naprawach i rutynowej konserwacji (…). (…), na którym wykonuje Pan usługi, używany jest w sposób dominujący do (…). Posiada Pan umowę na świadczenie usług na (…), do której za każdym razem przed wejściem na (…) podpisywany jest kontrakt. Na (…) prowadzi Pan m.in. Dziennik (…).
Nie posiada Pan kodu CN statku, na którym świadczy Pan przedmiotowe usługi. Uzyskać udało się Panu jedynie kod PKWiU, to jest PKWiU 35.11.33-93.00 – „(…)” oraz PKWiU 35.11.33-93.40 – „(…)”. (…).
Pana wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczą kwestii możliwości zastosowania stawki podatku VAT 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy dla świadczonych usług w zakresie mechaniki (…).
Odwołując się do wyżej powołanych przepisów prawa podatkowego, w celu zastosowania stawki 0% na podstawieart. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, należy spełnić łącznie następujące przesłanki:
·przedmiotem tych usług musi być właściwa (…),
·świadczenie usług musi polegać na remoncie, przebudowie lub konserwacji (…) oraz ich części składowych,
·posiadanie przez podatnika właściwej dokumentacji.
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że mimo wskazania, że (…), na którym wykonuje Pan przedmiotowe usługi, według Pana odpowiada kodowi CN (…), to z pewnością nie sposób zaliczyć go do używanych na (…), które to zostały sklasyfikowane w tej podpozycji jako jednostki (…), których dostawa i import mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT.
Literalna wykładnia art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że stawkę podatku 0% stosuje się do każdej jednostki (…), która łącznie spełni warunki wskazane w przepisie. Podane w zacytowanym przepisie rodzaje jednostek (…) stanowią przykładowy katalog (…), względem których preferencyjna stawka 0% może mieć zastosowanie. Jednakże– co istotne w rozpatrywanej sprawie – zakresem przedmiotowym art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług objęte są statki używane do (…). W analizowanym przypadku – jak Pan wskazuje w opisie sprawy – (…), na którym wykonuje Pan usługi, używany jest w sposób dominujący do (…).
W celu zastosowania 0% stawki podatku VAT do świadczonych przez Pana usług służących eksploatacji i utrzymaniu w gotowości (…), istotnym kryterium jest użycie (…), którego przedmiotowy (…) nie spełnia. Kryterium przeznaczenia jednostki do (…).
Niespełnienie jednej z przesłanek określonych w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, tzn. brak użycia (…) nie można zaliczyć do katalogu (…) określonych we wskazanym przepisie. A to z kolei powoduje, że do świadczenia usług służących eksploatacji i utrzymaniu w gotowości (…) nie można również zastosować stawki 0% podatku VAT.
Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przedmiotowym przypadku nie znajduje zastosowania obniżona stawka podatku w wysokości 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy.
W analizowanej sprawie, usługi świadczone przez Pana w zakresie mechaniki (…), polegają na bieżących naprawach i rutynowej konserwacji (…). Zaznaczyć jednak należy, że (…). (…) taki – odnosząc się do podanego przez Pana kodu CN 8905 90 10 – nie jest również (…).
Zatem świadczone usługi, niezależnie od posiadania odpowiedniej dokumentacji, nie spełniają podstawowej przesłanki warunkującej możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki w wysokości 0%, gdyż nie dotyczą remontu, przebudowy lub konserwacji (…), o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy.
W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie jednej z podstawowych przesłanek określonych w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku VAT, dla świadczonych usług w zakresie mechaniki (…) prowadzonych na (…), nie będzie Pan miał możliwości zastosowania stawki podatku VAT 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy.
Wobec powyższego Pana stanowisko uznano za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right