Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.587.2023.1.MB
Zwolnienie od podatku VAT świadczonych usług w zakresie kursów programowania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jestprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług w zakresie kursów programowania (…), programowania (…) i języka (…). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka na dzień dzisiejszy zwolniona z podatku VAT ze względu na nieprzekroczenie obrotów.
Zakładają Państwo, że takie przekroczenie obrotów może nastąpić jeszcze w trakcie 2023 roku.
Prowadzą Państwo między innymi działalność edukacyjną, tj. Niepubliczną Placówkę Oświatowo-Wychowawczą (…) wpisaną do Rejestru Oświaty w ramach której prowadzone są kursy:
a)Programowanie (…)
b)Programowanie (…)
c)(…)
Są Państwo organem założycielskim Placówki-Niepubliczna Placówka Oświatowo-Wychowawcza (…)
Wniosek dotyczy nauczania przedmiotów: (…)
Świadczone przez Państwa Placówkę usługi można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Usługi edukacyjne w odniesieniu do których oczekują Państwo wydania interpretacji indywidualnej będą świadczone przez Niepubliczną Placówkę Oświatowo-Wychowawczą.
Świadczone usługi edukacyjne, będą objęte wpisem do ewidencji niepublicznych placówek oświatowo-wychowawczych.
Numer Państwa Placówki w Rejestrze Oświaty RSPO: (…).
Wykonane przez Państwa Placówkę usługi nie będą dotyczyć pkt b z art. 43 ust. 1 lit. b. Świadczone przez Państwa usługi nie będą dotyczyć usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.
Świadczone przez Państwa Placówkę usługi nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Państwa Placówka jest podmiotem, który uzyskał akredytację systemu oświaty w zakresie świadczenia usług edukacyjnych numer RSPO: (…).
Głównym celem świadczenia usług edukacyjnych jest prowadzenie zajęć pozalekcyjnych dla dzieci. Zajęcia te wspierają ich rozwój oraz wyposażają w umiejętności miękkie i twarde, dając im większe szanse na zdobycie zawodów przyszłości i podniesienie ich kompetencji w nowoczesnych dziedzinach, tj. programowanie i język (…). Nie są to zajęcia konkurencyjne w stosunku do podmiotów niekorzystających ze zwolnienia od podatku.
Prowadzenie ww. zajęć przez Państwa jest rozwiązaniem strukturalnym i wzywa do większej odpowiedzialności i sprawozdawczości przed odpowiednimi organami i instytucjami.
Pytanie
Czy wykazane powyżej usługi edukacyjne prowadzone przez Państwa są zwolnione?
Państwa stanowisko w sprawie
W związku z faktem, że prowadzona przez Państwa Placówka jest objęta systemem oświaty i jako organ prowadzący placówkę świadczą Państwo usługi w zakresie kształcenia i wychowania, wypełniona zostaje dyspozycja podmiotowo-przedmiotowa z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Opisane we wniosku usługi korzystają ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy,
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienia od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, to jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. To szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie tego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy usługi edukacyjne w zakresie kursów programowania (…), programowanie (…) i języka (…), świadczone w ramach Niepublicznej Placówki Oświatowo-Wychowawczej, która jest jednostką objętą systemem oświaty, będą zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.
W świetle art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 900 ze zm.):
system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.
Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe:
placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:
szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy Prawo oświatowe stanowi, że:
szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
1)jednostkę samorządu terytorialnego,
2)inną osobę prawną,
3)osobę fizyczną.
Stosownie do art. 168 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:
osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Przedstawiony opis sprawy wskazuje, że prowadzą Państwo działalność edukacyjną, tj. Niepubliczną Placówkę Oświatowo-Wychowawczą (…) wpisaną do Rejestru Oświaty w ramach której prowadzone są kursy: programowanie (…), programowanie (…) i język (…). Świadczone usługi edukacyjne, będą objęte wpisem do ewidencji niepublicznych placówek oświatowo-wychowawczych. Świadczone przez Państwa usługi nie będą dotyczyć usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Świadczone przez Państwa Placówkę usługi nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Państwa Placówka jest podmiotem, który uzyskał akredytację systemu oświaty w zakresie świadczenia usług edukacyjnych numer RSPO: (…).
A zatem z chwilą wpisu do Rejestru Oświaty Niepubliczna Jednostka Oświatowo-Wychowawcza prowadzona przez Państwa w zakresie kursów: programowanie (…), programowanie (…), język (…) stała się podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z art. 168 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego.
Zatem spełniają Państwo kryterium podmiotowe zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Dalszej analizy wymaga przesłanka przedmiotowa uzasadniająca zwolnienie, o którym mowa w powyższym przepisie.
Wskazali Państwo, że głównym celem świadczenia usług edukacyjnych jest prowadzenie zajęć pozalekcyjnych dla dzieci. Zajęcia te wspierają ich rozwój oraz wyposażają w umiejętności miękkie i twarde, dając im większe szanse na zdobycie zawodów przyszłości i podniesienie ich kompetencji w nowoczesnych dziedzinach, tj. programowanie i język (…). Nie są to zajęcia konkurencyjne w stosunku do podmiotów niekorzystających ze zwolnienia od podatku. Prowadzenie ww. zajęć przez Państwa jest rozwiązaniem strukturalnym i wzywa do większej odpowiedzialności i sprawozdawczości przed odpowiednimi organami i instytucjami.
W świetle powyższego stwierdzić należy, że świadczone przez Państwa usługi w zakresie kursów programowania (…), programowania (….) i języka (…) uznać należy za usługi w zakresie kształcenia i wychowania uczestniczących w nich osób, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Tym samym mając na uwadze powołane regulacje prawne oraz przedstawione okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że świadczone przez Państwa usługi w zakresie kursów programowania (…), programowania (…) i języka (…) polegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą, opinię, o której mowa w art. 119zzl § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, i odmowę wydania tych opinii może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right