Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.651.2023.1.AG
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spis oznaczeń:
-uOP - Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1336);
-uFP - Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.);
-uVAT - Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).
(…) Park, zwany dalej Parkiem, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 uFP. Działalność Parku w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) w zakresie ochrony przyrody.
Do zadań Parku należy w szczególności:
1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku, zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów (art. 8 ust. 2 uOP)
2)udostępnianie obszaru parku na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku,
3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.
Park w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 uVAT. Wykonywane przez Park czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 UVAT. Park prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w uOP,w tym zadań Służby Parku oraz koszty działalności.
Przychodami Parku są: dotacje z budżetu państwa, dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dotacje z funduszu leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, przychody z najmu obiektów na cele mieszkaniowe i inne niż mieszkaniowe, przychody ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, przychody ze sprzedaży usług i towarów w zakresie działalności edukacyjnej, przychody z udostępniania Parku w celach turystycznych, przychody z dzierżawy gruntów na cele rolnicze i nierolnicze, przychody z działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i inwestycyjnej. (…) Park stara się o pozyskanie funduszy w ramach programu (…).
Planowane są 3 przedsięwzięcia związane z utrzymaniem kluczowej i wymagającej pilnej interwencji infrastruktury turystycznej oraz mające istotne znaczenie w obsłudze i kanalizowaniu ruchu turystycznego na obszarze (…) Parku:
1.Remont kładki turystycznej w (…) wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Lokalizacja: działka nr 1, obręb (…) (…)). Kładka turystyczna w (…) jest zlokalizowana na naturalnym zwężeniu (…). Wykorzystuje istniejącą groblę, która umożliwiła wybudowanie .... kładki, prowadzącej przez tereny bagienne w sąsiedztwie rzeki (..). Utworzono tam ciekawą ścieżkę edukacyjną z tablicami oraz (opisanymi w dedykowanym przewodniku) punktami przystankowymi na których odwiedzający mogą zapoznać się z przyrodniczymi walorami (…) bagien. Jest ona często jednym z pierwszych szlaków odwiedzanych przez turystów (…), mającym kluczowe znaczenie dla kanalizacji ruchu turystycznego oraz edukacji przyrodniczej. Działanie obejmuje m.in.:
- korektę przebiegu, przesunięcie początkowego fragmentu kładki .....;
- konieczne prace rozbiórkowe wraz z utylizacją materiału pochodzącego z rozbiórki;
- miejscowe wzmocnienie (poprzez podsypkę kamienno-żwirową) konstrukcji grobli oraz wypoziomowanie podłoża elementów konstrukcyjnych;
- wymianę zużytych elementów kładki;
- uzupełnienie kładki o krawędzie boczne (....);
- remont ....;
- poszerzenie zatoczki (…));
- stworzenie 1-2 miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych na poboczu drogi w pobliżu wejścia na kładkę (w razie pozytywnych uzgodnień z zarządcą ruchu na drodze gminnej (…)).
W miarę możliwości planuje się wykorzystanie materiału pochodzącego z recyklingu (dopuszcza się również zastosowanie naturalnego materiału drewnianego o zwiększonej odporności na warunki pogodowe). Kładka umożliwia zwiedzenie miejsc, które byłyby niedostępne bez tej infrastruktury oraz udostępnienie kładki dla osób z niepełnosprawnościami, osoby starsze, dzieci (w tym dzieci w wózkach spacerowych), osoby niewidome. Działanie obejmuje też prace polegające na odsłonięciu wizur widokowych wzdłuż kładki poprzez wykoszenie, odkrzaczenie i wywiezienie biomasy z wybranych nieruchomości (…) przylegających do kładki. Zwiększy to atrakcyjność szlaku, ułatwi obserwowanie dzikiej przyrody (licznych gatunków ptaków wodno-błotnych) przez odwiedzających, stworzy dogodne warunki dla przewodników i edukatorów (do oprowadzania wycieczek i prowadzenie zajęć edukacyjnych) a jednocześnie stworzy dogodne warunki dla licznych gatunków ptaków wodno-błotnych i roślin zielnych oraz zmniejszy presję obcych gatunków inwazyjnych (...). Ww. infrastruktura będzie udostępniona bezpłatnie dla turystów odwiedzających (…) Park .
2.Remont wieży widokowej przy ścieżce edukacyjnej (…). Lokalizacja: działka nr 2, obręb (…) widokowa przy (…), jest pierwszym dłuższym szlakiem spacerowym dla osób wjeżdżającym (…) Park od strony południowej tzw. (…) Drogą. Prowadzi wraz z pomostem widokowym. Może być też (jako jedyna ścieżka edukacyjna wzdłuż (…) Drogi) udostępniona dla rowerzystów podróżujących szlakiem rowerowym (…) oraz (…) Szlakiem (…). Konstrukcja podwyższonego podestu widokowego oraz zadaszenie wieży ma formę brogu, nawiązującego do kulturowego dziedzictwa doliny (…), (...). Zarządzeniem dyrektora (…) Parku nr (…) z dnia 06.07.2022 r. została ona zamknięta ze względu na zły stan techniczny, zagrażający bezpieczeństwu zwiedzających. Wieża widokowa posiada taras widokowy pozwalająca skorzystanie i prowadzenie obserwacji. Ma ona duże znaczenie w kanalizowaniu ruchu turystycznego w (…) i zapobieganiu nadmiernej kumulacji turystów odwiedzających miejsca w tej części Parku (kładka (…) czy wieża widokowa przy (…)). Wieża widokowa będzie udostępniona bezpłatnie dla turystów odwiedzających (…) Park.
3.Remont wieży widokowej w (…). Lokalizacja: działka nr. 3, obręb (…). Działanie obejmuje remont dachu (wymianę nieszczelnego drewnianego poszycia na zadaszenie w pełnym deskowaniu z pokryciem z gontu bitumicznego), schodów, tarasu balustrady oraz wzmocnienie osłabionych elementów konstrukcyjnych wieży widokowej, lub (w przypadku znacznego ich stopnia zużycia) ich wymianę. Wieża znajduje się na terenie .... i jest najbliższym punktem widokowym w (…) Parku dla turystów zatrzymujących się w (…), będącym turystycznym (…). Leży na trasie 2 szlaków pieszych: (…) oraz (…) a także na szlaku rowerowym (…)), które stanowią kluczową arterią komunikacyjną dla turystów odwiedzających (…). Miejsce jest też często wykorzystywane przez rowerzystów podróżujących szlakiem rowerowym (…) (oddalony o 820 m) i szlakiem pieszym (…) (oddalony o 980 m), biegnącymi wzdłuż (…). Wieża widokowa będzie udostępniona bezpłatnie dla turystów odwiedzających (…) Park.
Nabyte towary i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia (…) będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem VAT.
Pytanie
Czy (…) Parkowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupami na realizację projektu pn. (…) ze źródeł zewnętrznych pozyskanych w ramach programu „Ochrona przyrody i rozwój zielonej infrastruktury - Rozwój zdolności i usprawnianie zarządzania obszarami chronionymi. Ograniczanie antropopresji kanalizacja ruchu turystycznego”?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w ramach kosztów planowanych do poniesienia w projekcie (…) ze źródeł zewnętrznych pozyskanych w ramach programu „Ochrona przyrody i rozwój zielonej infrastruktury - Rozwój zdolności i usprawnianie zarządzania obszarami chronionymi. Ograniczanie antropopresji kanalizacja ruchu turystycznego”. Wymienione wyżej zakupy dotyczą podstawowej działalności Parku jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt 1 uOP. Nie są one związane ze sprzedażą opodatkowaną dostawy towarów i usług, którą prowadzi (…) Park. Ponieważ omówione koszty w ramach powyższego projektu nie będą wykorzystywane przez (…) Park do wykonywania czynności opodatkowanych, Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, poniesionego na realizację projektu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 uVAT obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatek od towarów i usług stanowić będzie koszt kwalifikowany w projekcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników,a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak Państwo wskazali – nabyte towary i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia pn. (…) będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji opisanego we wniosku projektu. Tym samym, nie będzie przysługiwało Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…), ponieważ nie będą Państwo wykorzystywać towarów i usług, nabywanych w trakcie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right