Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.467.2023.2.AM
Dotyczy częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu przez Muzeum.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. („…”).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 października 2023 r. (wpływ 23 października 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Muzeum (…) jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora - Samorząd Województwa (…) pod nr (…) oraz Państwowego Rejestru Muzeów prowadzonego przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego na podstawie decyzji nr (…) z dnia (…) 2012 r. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Budynki Muzeum (…) oraz Park (…) przy ulicy (…) są wpisane do rejestru zabytków pod numerem rejestru (…) na podstawie decyzji (…) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (…).
Muzeum jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, działającą w szczególności na podstawie: ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 385); ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194) oraz statutu muzeum.
Zgodnie z treścią art. 1 ustawy o muzeach, celem działalności Muzeum jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów.
Muzeum realizuje cele w szczególności poprzez:
(…)
Muzeum prowadzi działalność gospodarczą, jest czynnym podatnikiem VAT i wykonuje czynności opodatkowane i zwolnione od podatku od towarów i usług.
Zgodnie ze statutem prowadzi sprzedaż: wydawnictw, pamiątek, materiałów informacyjnych i promocyjnych, usług konserwatorskich, usług reprodukcyjnych i badawczych, wypożyczeń do ekspozycji zbiorów i materiałów dokumentacyjnych, wynajmu obiektów, pomieszczeń oraz ruchomości będących w dyspozycji Muzeum, organizowania usług kulturalnych, edukacyjnych, konferencji, szkoleń, pokazów, publikacji wydawnictw z zakresu działalności Muzeum, usług turystycznych związanych z działalnością merytoryczną.
Nieodpłatne zadania o charakterze kulturalnym są podejmowane obok równolegle, prowadzonej odpłatnie identycznej działalności kulturalnej.
Działalność gospodarcza prowadzona przez Muzeum (…) jest ściśle związana z działalnością statutową.
Wszystkie podejmowane przez Muzeum działania służą zwiększeniu przychodów z działalności kulturalnej.
Muzeum prowadzi sprzedaż wyrobów i usług opodatkowanych m.in. bilety wstępu na zwiedzanie i lekcje muzealne, zajęcia oraz warsztaty rękodzielnicze, wyroby ceramiczne, tkackie itp. oraz sprzedaż usług zwolnionych m.in. nadzory archeologiczne, kursy rękodzieła tradycyjnego. W związku z tym, do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabyć służących sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej stosuje częściowe odliczanie podatku zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.
Muzeum realizuje projekt pn. „…” w ramach Osi Priorytetowej 6 - „Kultura i dziedzictwo”, działania 6.1 „Infrastruktura kultury”, poddziałania 6.1.2. - „Instytucje kultury” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, umowa nr (…) z dnia (…) 2022 r.
Zgodnie z § 7 pkt 10 ww. umowy, Muzeum ma obowiązek załączyć do wniosku o końcową płatność indywidualną interpretację z zakresu możliwości odzyskania podatku VAT.
W ramach Projektu zakupiono środki trwałe, których wykorzystanie przyczyni się do zwiększenia przychodów z działalności kulturalnej, tj. ze sprzedaży usług i wyrobów rękodzielniczych.
Realizacja Projektu to zakup środków trwałych, m.in.:
(…)
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego
1.W ramach projektu poza wymienionymi we wniosku środkami trwałymi, zakupiono również nowoczesne studio dokumentacyjne i zestaw mebli biblioteczno-katalogowych.
2.Zakupione środki trwałe wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług:
1)plenerowe stanowiska wystawiennicze - opłata stoiskowa, sprzedaż wyrobów rękodzielniczych;
2)monitor interaktywny - lekcje muzealne, wykłady, seminaria;
3)estradowa scena z zadaszeniem wraz z zestawem nagłośnieniowym - przedsięwzięcia kulturalne;
4)kompletne wyposażenie kuźni - zwiedzanie, lekcje muzealne;
5)innowacyjna komora natryskowa do szkliwienia oraz nowoczesny piec do wypalania ceramiki - wyroby ceramiczne, warsztaty, zajęcia rękodzielnicze;
6)generator azotu do fumigacji - konserwacja muzealiów przeznaczonych na ekspozycje;
7)nowoczesne studio dokumentacyjne - digitalizacja muzealiów w celu udostępniania zbiorów muzealnych;
8)zestaw mebli biblioteczno-katalogowych - udostępnianie zbiorów bibliotecznych.
3.Zakupione środki trwałe wykorzystywane są do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług:
1)plenerowe stanowiska wystawiennicze - kursy, szkolenia;
2)monitor interaktywny - kursy i szkolenia;
3)innowacyjna komora natryskowa do szkliwienia oraz nowoczesny piec do wypalania ceramiki - kursy i szkolenia;
4)nowoczesne studio dokumentacyjne - kursy, szkolenia.
4.Zakupione środki trwałe nie będą wykorzystywane do czynności nieodpłatnych.
5.Nie dotyczy.
6.Nie ma możliwości jednoznacznego i bezpośredniego przyporządkowania kwot podatku naliczonego odrębnie do czynności związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i czynnościami zwolnionymi.
Muzeum nie jest w stanie przyporządkować w jakiej części zakupione środki trwałe będą wykorzystywane do prowadzenia kursów i szkoleń, a w jakiej części do zajęć rękodzielniczych, wykonania wyrobów rękodzielniczych. Zależne jest to od rodzaju i ilości składanych zamówień na usługi oferowane przez Muzeum. Zakupione środki trwałe w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pytanie
Czy Muzeum (…) w zakresie realizowanego Projektu ma możliwość częściowego odzyskania podatku VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Muzeum stoi na stanowisku, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami ma możliwość częściowego odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu, ponieważ zrealizowany zakup środków trwałych będzie wykorzystywany do osiągania przychodów ze sprzedaży wyrobów oraz usług opodatkowanych i zwolnionych.
Muzeum nie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego, tylko do częściowego odliczenia podatku z zastosowaniem art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności, które nie są opodatkowane podatkiem VAT oraz korzystają ze zwolnienia z tego podatku.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie delegacji zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.
W myśl § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku samorządowej instytucji kultury jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:
X=Ax100/P
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez samorządową instytucję kultury,
P - przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.
Zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
a) dokonywanych przez podatników:
- odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
‑ odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
- eksportu towarów,
- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem, gdyby były wykonywane na terytorium kraju
W myśl § 2 pkt 12 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przychodach wykonanych samorządowej instytucji kultury rozumie się przychody samorządowej instytucji kultury w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane tej instytucji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty zwróconych dotacji, o odsetki od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tej instytucji oraz o odszkodowania należne tej instytucji inne niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy - wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego, z których instytucja ta pokrywała koszty swojej działalności wykonując przypisane jej zadania jednostki samorządu terytorialnego
Jak wynika z § 4 ust. 2 rozporządzenia:
Przychody wykonane samorządowej instytucji kultury nie obejmują przychodów uzyskanych z tytułu:
1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez samorządową instytucję kultury do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych samorządowej instytucji kultury - używanych na potrzeby prowadzonej przez tę instytucję działalności;
2)transakcji dotyczących:
a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Wyłączenie transakcji wskazanych w § 4 ust. 2 rozporządzenia z przychodów wykonanych samorządowej instytucji kultury (mianownik proporcji) zapewnia spójność (symetrię) z wyłączeniem tych transakcji z obrotu z działalności gospodarczej (licznik proporcji), i ma na celu „oczyszczenie” kwoty przychodów przyjmowanej do wyliczenia proporcji z danych, które zniekształcałyby tę proporcję.
Ponadto stosownie do § 8 rozporządzenia:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3-7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.
Dodatkowo należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 - ust. 3 ustawy:
1.W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
2.Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
3.Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy będzie mieć zatem zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Przepis ten wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5), w sytuacji, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia czy działalność lub transakcje stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2a ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo nieodpłatną działalność statutową).
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Wskazać należy, że w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych,
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Zasady prowadzenia działalności przez muzea określa ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 385 ze zm.) oraz ustawa z dnia 25 października 1996 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.).
Zgodnie z art. 1 ustawy o muzeach:
Muzeum jest jednostką organizacyjną nienastawioną na osiąganie zysku, której celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów.
Stosownie do art. 2 ustawy o muzeach:
Muzeum realizuje cele określone w art. 1, w szczególności przez:
1)gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;
2)katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
3)przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
4)zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków; archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
5)urządzanie wystaw stałych i czasowych;
6)organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
7)prowadzenie działalności edukacyjnej;
7a) popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
8)udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
9)zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
10)prowadzenie działalności wydawniczej.
W myśl art. 9 ustawy o muzeach:
Muzeum może prowadzić jako dodatkową, działalność gospodarczą w celu finansowania działalności określonej w art. 2.
Na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o muzeach:
Wstęp do muzeów jest odpłatny, z wyjątkiem ust. 3b oraz nieodpłatny, gdy właściwy podmiot, o którym mowa w art. 5 ust. 1, tak postanowi.
Jak stanowi art. 10 ust. 2 ustawy o muzeach:
W jednym dniu tygodnia wstęp na wystawy stałe muzeów jest nieodpłatny.
Zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o muzeach:
Dyrektor muzeum ustala i podaje do publicznej wiadomości, w sposób zwyczajowo przyjęty, wysokość opłat za wstęp do muzeum oraz dzień, o którym mowa w ust. 2. Dyrektor muzeum może zwolnić z opłat za wstęp.
Na podstawie art. 10 ust. 3b ustawy o muzeach:
Zwolnienie z opłaty za wstęp do muzeów państwowych przysługuje:
1)osobom fizycznym odznaczonym Orderem Orła Białego, Orderem Wojennym Virtuti Militari, Orderem Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej, Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”;
2)pracownikom muzeów wpisanych do Państwowego Rejestru Muzeów;
3)członkom Międzynarodowej Rady Muzeów (ICOM) lub Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków (ICOMOS);
4)posiadaczom Karty Polaka, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (Dz. U. z 2019 r. poz. 1598 oraz z 2022 r. poz. 91);
5)dzieciom do lat 7;
6)weteranom i weteranom poszkodowanym.
Z kolei zgodnie z art. 1 ust. 1 – ust. 4 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
1.Działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
2.Państwo sprawuje mecenat nad działalnością kulturalną polegający na wspieraniu i promocji twórczości, edukacji i oświaty kulturalnej, działań i inicjatyw kulturalnych oraz opieki nad zabytkami.
3.Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nienależące do sektora finansów publicznych.
4.Mecenat, o którym mowa w ust. 2 i 3, sprawują także organy jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ich właściwości.
W myśl art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.
W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
Na mocy art. 9 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Instytucje kultury, dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego, mogą otrzymywać dotacje celowe na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo wpisani do rejestru instytucji kultury oraz Państwowego Rejestru Muzeów prowadzonego przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Są Państwo samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, działającą w szczególności na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu muzeum.
Nieodpłatne zadania o charakterze kulturalnym są podejmowane przez Państwa obok równolegle, prowadzonej odpłatnie identycznej działalności kulturalnej.
Prowadzą Państwo również sprzedaż: wydawnictw, pamiątek, materiałów informacyjnych i promocyjnych, usług konserwatorskich, usług reprodukcyjnych i badawczych, wypożyczeń do ekspozycji zbiorów i materiałów dokumentacyjnych, wynajmu obiektów, pomieszczeń oraz ruchomości będących w Państwa dyspozycji, organizowania usług kulturalnych, edukacyjnych, konferencji, szkoleń, pokazów, publikacji wydawnictw z zakresu Państwa działalności, usług turystycznych związanych z działalnością merytoryczną.
Działalność gospodarcza prowadzona przez Państwa jest ściśle związana z działalnością statutową. Wszystkie podejmowane przez Państwa działania służą zwiększeniu przychodów z działalności kulturalnej.
Realizują Państwo projekt pn. („…”).
W ramach Projektu zakupiono środki trwałe, których wykorzystanie przyczyni się do zwiększenia przychodów z działalności kulturalnej, tj. ze sprzedaży usług i wyrobów rękodzielniczych. Poza wymienionymi środkami trwałymi, zakupiono również nowoczesne studio dokumentacyjne i zestaw mebli biblioteczno-katalogowych.
Zakupione środki trwałe wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług:
1)plenerowe stanowiska wystawiennicze - opłata stoiskowa, sprzedaż wyrobów rękodzielniczych;
2)monitor interaktywny - lekcje muzealne, wykłady, seminaria;
3)estradowa scena z zadaszeniem wraz z zestawem nagłośnieniowym - przedsięwzięcia kulturalne;
4)kompletne wyposażenie kuźni - zwiedzanie, lekcje muzealne;
5)innowacyjna komora natryskowa do szkliwienia oraz nowoczesny piec do wypalania ceramiki - wyroby ceramiczne, warsztaty, zajęcia rękodzielnicze;
6)generator azotu do fumigacji - konserwacja muzealiów przeznaczonych na ekspozycje;
7)nowoczesne studio dokumentacyjne - digitalizacja muzealiów w celu udostępniania zbiorów muzealnych;
8)zestaw mebli biblioteczno-katalogowych - udostępnianie zbiorów bibliotecznych.
Zakupione środki trwałe wykorzystywane są również do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług:
1)plenerowe stanowiska wystawiennicze - kursy, szkolenia;
2)monitor interaktywny - kursy i szkolenia;
3)innowacyjna komora natryskowa do szkliwienia oraz nowoczesny piec do wypalania ceramiki - kursy i szkolenia;
4)nowoczesne studio dokumentacyjne - kursy, szkolenia.
Nie mają Państwo możliwości jednoznacznego i bezpośredniego przyporządkowania kwot podatku naliczonego odrębnie do czynności związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i czynnościami zwolnionymi.
Nie są Państwo w stanie przyporządkować w jakiej części zakupione środki trwałe będą wykorzystywane do prowadzenia kursów i szkoleń, a w jakiej części do zajęć rękodzielniczych, wykonania wyrobów rękodzielniczych. Zależne jest to od rodzaju i ilości składanych zamówień na usługi oferowane przez Państwa.
Państwa wątpliwości dotyczą częściowego odliczenia podatku VAT w zakresie realizowanego Projektu.
Przechodząc do rozstrzygnięcia Państwa wątpliwości na początek należy wskazać, że z powołanego wyżej art. 1 ustawy o muzeach jednoznacznie wynika, że muzeum jest jednostką nienastawioną na osiąganie zysku, celem muzeów jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów.
Cel ten jest realizowany poprzez wykonywanie zadań wymienionych w art. 2 ustawy o muzeach.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że do Państwa zadań należy m.in.:
(…)
Prowadzą Państwo tak że działalność gospodarczą, są czynnym podatnikiem VAT i wykonują czynności opodatkowane i zwolnione od podatku od towarów i usług.
Z okoliczności sprawy wynika, że w ramach Projektu zakupili Państwo środki trwałe, które są wykorzystywane do działalności opodatkowanej i zwolnionej. Ponadto wskazują Państwo także, że wszystkie podejmowane przez Państwa działania służą zwiększaniu przychodów z działalności kulturalnej.
Warto zwrócić uwagę, że cele statutowe należy odróżnić od czynności komercyjnych i typowej działalności zarobkowej.
Należy zauważyć, że w ramach działalności statutowej realizują Państwo misję publiczną. W tym znaczeniu Muzeum jest swego rodzaju dobrem publicznym.
Zatem Państwa działalność w swojej istocie nie może być działalnością ściśle komercyjną (handlową prowadzoną z zamiarem osiągnięcia zysku), lecz powinna to być działalność ukierunkowana przede wszystkim na realizację ww. misji publicznej - kulturalnej.
Realizowane przez Państwa cele statutowe są wyrazem realizacji celów, do których Państwo jako samorządowa instytucja kultury, zostali powołani przez organizatora – Samorząd Województwa.
Należy podkreślić, że pomimo wprowadzenia odpłatności w ramach prowadzonej działalności oraz wykorzystywania nabytych w ramach realizowanego Projektu środków trwałych do działalności odpłatnej, nie można uznać, że są Państwo podmiotem nastawionym na osiąganie zysku, a nabyte w ramach realizacji ww. Projektu składniki Państwa majątku są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej).
Zatem wprowadzenie odpłatności za wykonywanie ww. wymienionych czynności z wykorzystaniem zakupionych w ramach Projektu środków trwałych nie spowoduje, że wszystkie zakupy dotyczące Projektu należy uznać za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, tj. do działalności opodatkowanej i zwolnionej od podatku.
Warto także zauważyć, że środki trwałe ze swej natury będą służyły Państwu w prowadzonej działalności w pewnym okresie, nie podlegają bowiem zużyciu wyłącznie podczas jednego wydarzenia (czynności), podczas którego zostaną wykorzystane. Tym samym należy uznać, że służą one całej Państwa działalności, tj. zarówno działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem od towarów i usług i zwolnionej), a także nieodpłatnej działalności statutowej wykonywanej przez Państwa (niepodlegającej opodatkowaniu).
Tym samym, wprowadzenie przez Państwa odpłatności za niektóre wykonywane przez Państwa czynności nie zmienia faktu, że prowadzą Państwo Muzeum na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, a także ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz zgodnie ze statutem Muzeum, a zatem głównym założeniem i celem Państwa działalności jest działalność publiczna.
Prowadzonej przez Państwa działalności nie można rozpatrywać w takim samym zakresie jak innych podmiotów nastawionych na działalność wyłącznie komercyjną tj. nastawioną na zysk.
Celem Muzeum jako instytucji kultury jest bowiem przede wszystkim tworzenie, upowszechnienie i ochrona kultury, a więc realizowanie zadań nałożonych ustawą o muzeach oraz organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Ponadto na podstawie art. 9 ustawy o muzeach, działalność gospodarczą mogą Państwo prowadzić jako dodatkową działalność w celu finansowania działalności określonej w art. 2 (tj. w celu finansowania działalności nieodpłatnej działalności muzealnej).
W przypadku jakiegokolwiek wstępu do Muzeum oraz wszelkich realizowanych wydarzeń nawiązujących do Państwa zasobów muzealnych w pierwszej kolejności realizują Państwo zadania ustawowe (wynikające z przepisów ustawy o muzeach oraz ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).
Zatem środki uzyskiwane z Państwa działalności służą przede wszystkim finansowaniu zadań, poprzez które realizują Państwo ustawowe cele wskazane w art. 1 ustawy o muzeach, a których otwarty katalog zawiera art. 2 tej ustawy.
Tym samym z przytoczonych przepisów ustawy o muzeach, ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz działalności statutowej Muzeum wynika publiczny (niekomercyjny) charakter działalności, natomiast działalność gospodarcza (komercyjna) może być wyłącznie działalnością dodatkową, która służy także wspomaganiu/poszerzaniu działalności kulturalnej – publicznej.
W konsekwencji, należy uznać, że wydatki na nabycie towarów i usług ponoszone przez Państwa w celu realizacji opisanego Projektu wykorzystywane są zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
Pomimo, że w opisie stanu faktycznego wskazali Państwo, że zakupione środki trwałe w ramach Projektu nie będą wykorzystywane do czynności nieodpłatnych to tego rodzaju stwierdzenia stoją w sprzeczności z wyżej przytoczonymi przepisami ustawy o muzeach, ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ale przede wszystkich z Państwa działalnością statutową.
Zgodnie bowiem z Państwa wskazaniem nieodpłatne zadania o charakterze kulturalnym są podejmowane obok, równolegle prowadzonej odpłatnie identycznej działalności kulturalnej.
Ponadto, z okoliczności sprawy wynika, że zakupione w ramach Projektu środki trwałe wykorzystywane są m.in. w następujący sposób: generator azotu do fumigacji służy do konserwacji muzealiów przeznaczonych na ekspozycje; nowoczesne studio dokumentacyjne służy do digitalizacji muzealiów w celu udostępniania zbiorów muzealnych; zestaw mebli biblioteczno-katalogowych służy do udostępniania zbiorów bibliotecznych, zatem służą one ewidentnie działalności statutowej.
W konsekwencji należy wskazać, że – wbrew temu co Państwo twierdzą – wydatki, objęte zakresem zadanego pytania, poniesione w związku z realizacją projektu pn. „Wsparcie Muzeum (…) poprzez zakup środków trwałych w celu dostosowania do nowoczesnej działalności kulturalnej”, są wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
Wobec powyższego przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu jedynie w zakresie, w jakim dokonane zakupy służą Państwu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Dokonując odliczenia kwot podatku naliczonego, w pierwszej kolejności powinni Państwo dokonać ich alokacji do konkretnych kategorii czynności. W konsekwencji, z tytułu wydatków dokonanych w ramach Projektu, które można przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych, przysługuje Państwu prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego. Jednocześnie w odniesieniu do wydatków, które w całości służą czynnościom niepodlegającym podatkowi VAT lub zwolnionym nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.
W sytuacji gdy nie są Państwo w stanie przyporządkować kwot podatku naliczonego odnośnie dokonanych zakupów w ramach realizowanego Projektu do działalności gospodarczej (opodatkowanej), jak również do celów innych niż działalność gospodarcza (niepodlegających opodatkowaniu), powinni Państwo ustalić kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.
Natomiast w zakresie w jakim zakupy dotyczące Projektu będą służyły w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również do czynności zwolnionych od podatku, jeśli nie mają Państwo możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego, są Państwo zobowiązani do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Ww. prawo do odliczenia podatku będą Państwo mogli zrealizować, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Tym samym stanowisko, w którym wskazali Państwo, że mają prawo do częściowego odliczenia podatku z zastosowaniem wyłącznie art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ zakupy dotyczące Projektu będą służyły wyłącznie do wykonywania działalności opodatkowanej i zwolnionej jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right