Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.137.2023.1.IG
Skutki podatkowe otrzymania dotacji na realizację zadań w projekcie.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na realizację zadań w projekcie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jako wspólnik spółki cywilnej prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług szkoleniowych pod nazwą (...).
W ramach prowadzonej działalności (...) był Pan beneficjentem projektu „Szkolenia komputerowe dla osób 50+” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Poddziałanie 11.2.1. Kształcenie osób dorosłych, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 w oparciu o umowę (...) z Urzędem Marszałkowskim Województwa (...).
W ramach otrzymanego dofinansowania jako beneficjent, realizował Pan jednocześnie bezpośrednio zadania określone w projekcie m.in. trenera szkoleń komputerowych. Za realizację tych szkoleń otrzymywał Pan wynagrodzenie udokumentowane notą księgową bowiem jako projektodawca nie ma możliwości innego udokumentowania kosztu.
Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Prowadzi Pan działalność w formie spółki cywilnej (...) od 11 maja 2001 r.
Forma opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej to podatek liniowy 19%.
Dokumentację podatkową prowadzonej przez Pana działalności prowadzi biuro rachunkowe w formie Książki Przychodów i Rozchodów (KPIR).
Stronami umowy dot. realizacji projektu unijnego są: Urząd Marszałkowski Województwa (...) oraz (...) - jako beneficjent realizujący projekt. Adresatem przyznanego dofinansowania są osoby dorosłe w wieku 50 lat i więcej, zamieszkujące lub przebywające na terenie województwa (...), które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem lub uzupełnieniem kompetencji cyfrowych. W ramach projektu były realizowane dla tych osób szkolenia komputerowe.
Spółka (...) otrzymała pierwszą transzę środków w sierpniu 2019 roku.
Środki były wypłacone przez Ministerstwo Finansów za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego.
Środki pochodziły z dotacji z budżetu państwa oraz środków europejskich w ramach projektu konkursowego, nr konkursu (...) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, Województwa (...) na lata 2014-2020, tytuł projektu: Szkolenia komputerowe dla osób 50+, Instytucja, w której wniosek został złożony: Urząd Marszałkowski Województwa (...).
W wyniku rozstrzygniętego konkursu została podpisana umowa nr (...) o dofinasowanie projektu pomiędzy (...) oraz Urząd Marszałkowski Województwa (...). Otrzymana dotacja przeznaczona była na realizację projektu oraz wszelkich działań związanych z realizacją projektu pt." Szkolenia komputerowe dla osób 50+'', m.in. na wynagrodzenie trenerów kursów komputerowych w ramach tego projektu.
Akty prawne, na podstawie których zostały przyznane środki finansowe na realizację projektu:
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 zwane dalej rozporządzeniem ogólnym;
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020;
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis;
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych);
- Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 zwana dalej ustawą wdrożeniową;
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
- Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych;
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r.;
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
W projekcie pełnił Pan funkcję:
- kierownika projektu - do obowiązków w projekcie należało podejmowanie decyzji w projekcie; nadzór nad pracą i zarządzanie kadrą, kontrola jakości działania zgodności z harmonogramem merytorycznym i finansowym, zarządzanie ryzykiem, rekrutacja uczestników do projektu; monitorowanie uczestników oraz realizacja osiągnięcia wskaźników i celów projektu, zatwierdzanie wydatków, kontakt z biurem rachunkowym odpowiedzialnym za księgowanie wydatków, kontakt oraz nadzór nad podwykonawcami, pomiar wskaźników;
- trenera – prowadził Pan szkolenia komputerowe dla uczestników projektu, po zakończeniu danego miesiąca zliczał Pan liczbę godzin szkoleniowych i na tej podstawie wystawiał notę księgową.
Na podstawie noty było wypłacane dla Pana wynagrodzenie ze środków projektowych, które znajdowały się na oddzielnym rachunku bankowym, założonym na potrzeby realizacji projektu.
„Projektodawca" czyli spółka (...) realizował projekt pt: Szkolenia komputerowe dla osób 50+ na podstawie konkursu nr (...) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, Województwa (...) na lata 2014-2020. W ramach projektu były realizowane szkolenia komputerowe, których adresatem były osoby dorosłe powyżej 50 lat, zamieszkujące lub przebywające na terenie województwa (...). Szkolenia komputerowe były prowadzone w grupach po 10 osób, w wymiarze czasowym 100 godz. szkoleniowych dla każdej grupy. Projekt był skierowany dla 370 osób, 37 grup.
Osobą prowadzącą szkolenia dla poszczególnych grup był Pan osobiście (jako współwłaściciel (...)). Prowadził Pan szkolenia komputerowe dla uczestników projektu, po zakończeniu danego miesiąca zliczał liczbę godzin szkoleniowych i na tej podstawie wystawiał notę księgową, na podstawie której otrzymywał Pan wynagrodzenie ze środków projektowych.
Pytanie
Czy otrzymane wynagrodzenia za realizację zadań w projekcie (trener szkoleń) stanowią przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych z działalności gospodarczej?
Pana stanowisko w sprawie
Wynagrodzenie beneficjenta, za realizację zadań w projekcie nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego (stanowiące środki europejskie). Przychód ten stanowi przychód z działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie ww. art. ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Stosownie natomiast do art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Co do zasady, wszelkie otrzymywane przez podatnika dotacje i dopłaty związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią te dotacje, które przeznaczone są na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Wyjątek ten nie ma jednak zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem z wniosku jednoznacznie wynika, że z otrzymanej dotacji nie finansował Pan wydatków inwestycyjnych.
Niektóre dotacje (dofinansowania) korzystają jednak ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.
I tak, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.
Stosownie zaś do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (Dz.U. z 2019 r. poz. 1870 ze zm.).
Z opisu stanu faktycznego wynika, że od 11.05.2001 r. jako wspólnik spółki cywilnej prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług szkoleniowych pod nazwą (…).
W ramach prowadzonej działalności (…) był Pan beneficjentem projektu „Szkolenia komputerowe dla osób 50+” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Poddziałanie 11.2.1. Kształcenie osób dorosłych, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 w oparciu o umowę (…) z Urzędem Marszałkowskim Województwa (…).
Środki były wypłacone przez Ministerstwo Finansów za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego.
W projekcie pełnił Pan funkcję kierownika projektu i trenera.
Na podstawie noty było wypłacane dla Pana wynagrodzenie ze środków projektowych, które znajdowały się na oddzielnym rachunku bankowym, założonym na potrzeby realizacji projektu.
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.
Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:
Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy:
Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b).
Europejski Fundusz Społeczny, z którego pochodzą środki na współfinansowanie Projektu, jest jednym z funduszy strukturalnych UE, których celem jest zwiększanie spójności społecznej oraz dobrobytu we wszystkich regionach Unii.
Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 6 tej ustawy:
Wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:
- realizację projektów przez jednostki budżetowe,
- płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
- dotacje celowe dla beneficjentów,
- realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
- realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
Zgodnie natomiast z art. 126 ustawy o finansach publicznych:
Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy:
Dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych:
Za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.
W myśl art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności.
Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że skoro realizuje Pan projekt jako beneficjent projektu „Szkolenia komputerowe dla osób 50+” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Poddziałanie 11.2.1. Kształcenie osób dorosłych, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 w oparciu o umowę (…) z Urzędem Marszałkowskim Województwa (…), to otrzymane przez Pana środki pieniężne - stanowią dla Pana przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 (stanowiące środki europejskie) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Zgodnie bowiem z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Organ interpretacyjny jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right