Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.539.2023.1.MPA
W zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego dla świadczonych usług.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 września 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 26 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego dla świadczonych usług. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą (…) zamierza Pani rozszerzyć działalność o osobiste sporządzanie wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie oraz zarządzanie projektami o tematyce społecznej, dofinansowywanych z krajowych środków publicznych oraz środków zagranicznych, w tym środków pochodzących z UE i USA. Świadczone przez Panią usługi obejmą:
- kierowanie wykonywaniem projektu (nadzór merytoryczny i techniczny),
- organizację projektu,
- nadzór nad realizacją projektu, personelem i pracą podwykonawców,
- dobór kadry projektu,
- rekrutację beneficjentów projektu,
- bieżący kontakt z instytucją pośredniczącą/sponsorującą i innymi organizacjami lub instytucjami/partnerami zaangażowanymi bezpośrednio lub pośrednio przy realizacji projektu,
- realizację wydatków z budżetu projektu zgodnie z obowiązującym prawem,
- kontrolę nad realizacją wydatków z budżetu projektu,
- monitoring finansowy,
- zatwierdzanie płatności w zakresie merytorycznym i formalnym,
- reprezentowanie projektu na zewnątrz,
- odbiór pracy wykonywanej przez personel projektu,
- zarządzanie planowanymi działaniami projektowymi,
- prowadzenie dokumentacji projektu,
- przygotowanie danych projektu i wniosków o płatność,
- sprawozdawczość, monitoring, ewaluacja projektu,
- pomiar produktów, rezultatów, celów projektu,
- przygotowanie organizacyjne zajęć realizowanych w ramach projektu,
- promocję projektu, aktualizacja strony internetowej,
- realizację zakupów materiałów i usług w ramach projektu.
Powyższe usługi według klasyfikacji PKD zostały zdefiniowane w podklasie 70.22.Z - „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”. Pani zdaniem jednak usługi, które ma Pani zamiar świadczyć w ramach działalności gospodarczej nie są usługami doradztwa, a będą jedynie stanowić bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek.
Ustawa o podatku VAT wyłącza ze zwolnienia podmiotowego usługi doradztwa, z których świadczenia zamierza Pani się wycofać, prowadząc wyłącznie działalność polegającą na osobistym wykonywaniu wszelkich czynności związanych z zarządzaniem projektem wyszczególnionych powyżej.
Też ma Pani plany robić działalność 90.03.Z Artystyczna i literacka działalność twórcza, 70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja, 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet, 23.41.Z Produkcja ceramicznych wyrobów stołowych i ozdobnych.
Obecnie nie jest Pani czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi Pani działalność gospodarczą od 5 września 2023 r. (ta działalność jest pierwsza). Na dzień dzisiejszy planuje Pani świadczyć jedynie opisane we wniosku czynności, nie wykonywała Pani innych niż opisane we wniosku czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931).
Nie planuje Pani przekroczyć wartości dokonywanej sprzedaży w roku 2023, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200.000 zł.
Pytanie
Czy świadcząc ww. usługi, zaliczane do podklasy PKD 70.22.Z ma Pani prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, ma Pani prawo korzystać z ww. zwolnienia, jako że świadczone przez Panią usługi będą miały charakter osobisty, a nie doradczy i stanowić będą bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych oraz innych jednostek. Ustawa o VAT wyłącza ze zwolnienia podmiotowego m.in. usługi doradztwa, których Pani w ramach planowanej działalności nie zamierza świadczyć.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”,
opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W świetle art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy,
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy,
obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy,
zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy,
do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy,
jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono te kwotę.
Art. 113 ust. 9 ustawy stanowi:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 ustawy,
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Biorąc pod uwagę przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, stwierdzić należy, że ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, nie korzystają podatnicy świadczący usługi w zakresie doradztwa - oprócz doradztwa wskazanego w tym przepisie - czyli doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
W tym miejscu podkreślić należy, że ani ustawa, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia „doradztwo”. Wobec braku ustawowej definicji tego pojęcia należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1996), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto doradza”, natomiast pojęcie „doradzić” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad na przykład w zakresie ekonomii, finansów czy też z dziedzin technicznych, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko, przy czym najistotniejszy jest charakter wykonywanych czynności. Należy podkreślić, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że od 5 września 2023 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą. Nie posiada Pani statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Nie planuje Pani przekroczyć wartości dokonywanej przez Panią sprzedaży w 2023 r., w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200.000 zł.
W ramach rozszerzonej działalności o osobiste sporządzanie wniosków aplikacyjnych oraz zarządzanie projektami będzie Pani świadczyć następujące usługi:
- kierowanie wykonywaniem projektu (nadzór merytoryczny i techniczny),
- organizację projektu,
- nadzór nad realizacją projektu, personelem i pracą podwykonawców,
- dobór kadry projektu,
- rekrutację beneficjentów projektu,
- bieżący kontakt z instytucją pośredniczącą/sponsorującą i innymi organizacjami lub instytucjami/partnerami zaangażowanymi bezpośrednio lub pośrednio przy realizacji projektu,
- realizację wydatków z budżetu projektu zgodnie z obowiązującym prawem,
- kontrolę nad realizacją wydatków z budżetu projektu,
- monitoring finansowy,
- zatwierdzanie płatności w zakresie merytorycznym i formalnym,
- reprezentowanie projektu na zewnątrz,
- odbiór pracy wykonywanej przez personel projektu,
- zarządzanie planowanymi działaniami projektowymi,
- prowadzenie dokumentacji projektu,
- przygotowanie danych projektu i wniosków o płatność,
- sprawozdawczość, monitoring, ewaluację projektu,
- pomiar produktów, rezultatów, celów projektu,
- przygotowanie organizacyjne zajęć realizowanych w ramach projektu,
- promocję projektu, aktualizację strony internetowej,
- realizację zakupów materiałów i usług w ramach projektu.
Pani wątpliwości dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, dla świadczonych przez Panią ww. usług.
Z wymienionych przez Panią czynności nie wynika, aby świadczyła Pani usługi z zakresu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, tj. usługi w zakresie doradztwa. W szczególności wykonywane przez Panią czynności nie polegają na udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień, charakterystycznych dla usług doradztwa. Pani działalność będzie polegała na sporządzaniu wniosków aplikacyjnych oraz zarządzaniu projektami. Roczna wartość sprzedaży uzyskana przez Panią z tytułu świadczenia ww. usług nie przekroczy w roku 2023 r. odpowiedniej proporcji kwoty 200 000 zł.
Zatem analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro rozpoczęła Pani w dniu 5 września 2023 r. prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług dotyczących sporządzania wniosków aplikacyjnych oraz zarządzanie projektami o tematyce społecznej, dofinansowywanych z krajowych środków publicznych oraz środków zagranicznych oraz w ramach tej działalności gospodarczej, nie będzie świadczyła Pani usług w zakresie doradztwa, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, a przewidywana wartość sprzedaży w momencie rozpoczęcia działalności w proporcji do okresu prowadzonej działalności nie przekroczy kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy, to ma Pani prawo do zastosowania zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.
W konsekwencji należy stwierdzić, że stanowisko Pani wskazujące na możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w związku z wykonywanymi przez Panią usługami opisanymi we wniosku jest prawidłowe.
Przy czym, podstawą do zwolnienia jest art. 113 ust. 9 ustawy z tego względu, że rozpoczęła Pani działalność w bieżącym roku.
Zaznaczyć należy, że jeżeli wartość sprzedaży przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności kwotę 200.000 zł, zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Wskazania wymaga również, że w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy, utraci Pani prawo do zwolnienia dla świadczonych usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right