Jak rozliczać VAT przy przekazaniu towaru w zamian za reklamę w mediach społecznościowych
Prowadzenie kampanii promocyjnych i reklamowych w mediach społecznościowych stało się obecnie zjawiskiem powszechnym. W ramach realizowanych strategii marketingowych przedsiębiorcy korzystają zarówno z usług profesjonalnych agencji marketingu internetowego, jak i działań blogerów czy influencerów, którym przekazują produkty ze swojego asortymentu w zamian za reklamę w mediach społecznościowych. Pojawiają się wówczas wątpliwości, jak należy traktować tego typu przekazanie towarów. Czy można przyjąć, że będzie to nieodpłatne przekazanie próbki towaru, na przykład w celu testowania przez blogera lub influencera, czy też należałoby skłaniać się raczej ku uznaniu realizowanych przez strony czynności za świadczenia ekwiwalentne?
Rozstrzygnięcie kwestii zasad opodatkowania towarów przekazywanych nieodpłatnie w zamian za ich reklamę wymaga odwołania się do norm określających przedmiotowy zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Podstawowym przedmiotem opodatkowania VAT jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Przy czym przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,