Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Pitruzzella przedstawiona w dniu 20 kwietnia 2023 r., sygn. C-374/22

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

GIOVANNIEGO PITRUZZELLI

przedstawiona w dniu 20 kwietnia 2023 r.(1).

Sprawa C374/22

XXX

przeciwko

Commissaire général aux réfugiés et aux apatrides

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Conseil d’État (radę stanu, Belgia)]

Odesłanie prejudycjalne – Małoletnie dzieci będące uchodźcami – Dyrektywa 2011/95/UE – Wniosek o udzielenie pochodnej ochrony międzynarodowej złożony przez ojca – Odmowa – Artykuł 23 – Warunki dostępu do świadczeń przewidzianych dla członków rodziny – Definicja – Wymóg, aby rodzina uchodźcy istniała w kraju pochodzenia – Bezpośrednia skuteczność – Karta praw podstawowych Unii Europejskiej – Artykuły 7, 18 i 24 – Równość traktowania – Skuteczność ochrony międzynarodowej – Utrzymanie jedności rodziny











1. „Z punktu widzenia uchodźców oraz tych, którzy starają się ich chronić, prawo do jedności rodziny wiąże się z prawem do łączenia rodzin w kraju azylu, ponieważ uchodźcy nie mogą bezpiecznie powrócić do swojego kraju pochodzenia, aby tam skorzystać z prawa do życia rodzinnego. Integralność rodziny uchodźcy jest jednocześnie prawem i zasadą humanitarną; wyznacza ona również podstawowe ramy ochrony i ważny warunek pozwalający na osiągnięcie trwałych rozwiązań dla uchodźców, przyczyniając się w ten sposób do przywrócenia im pozorów normalnego życia”(2). Jedno z zasadniczych pytań podniesionych w niniejszej sprawie dotyczy tego, czy jest możliwe ograniczenie korzystania z takiego prawa jedynie do rodzin uchodźców, które istniały w państwie pochodzenia.

Z wielu powodów jest to kwestia delikatna. Przede wszystkim dlatego, że takie ograniczenie wydaje się wynikać z wyraźnego wyboru dokonanego przez prawodawcę Unii. Następnie dlatego, że uregulowanie Unii mające zastosowanie do uchodźców stale oscyluje między określeniem podstawowych gwarancji, jakie należy zapewnić uchodźcom, którzy z powodu przebytego przez nich szlaku migracyjnego stali się szczególnie podatni na zagrożenia, a wolą ograniczenia przez państwa członkowskie przepływów migracyjnych(). W końcu dlatego, że specyfika sporu w postępowaniu głównym może doprowadzić do wyjścia poza nierozłączony, wydawać by się mogło, związek między przesiedleniem się i statusem uchodźcy, skoro dzieci, którym status ten nadano, urodziły się w Belgii z rodziców, którzy poznali się w tym państwie członkowskim.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00