Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.552.2023.1.ESZ
Dotyczy uznania, że dostawa Nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzysta ze zwolnienia z tego podatku oraz uznania, że Nabywca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia Nieruchomości.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie uznania, że :
- dostawa Nieruchomości przez Zbywającego na rzecz Nabywcy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT,
- dostawa Nieruchomości przez Zbywającego na rzecz Nabywcy nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT,
- Nabywca będzie miał prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu nabycia Nieruchomości.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
26 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej z 26 września 2023 r., który dotyczy uznania, że dostawa Nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzysta ze zwolnienia z tego podatku oraz uznania, że Nabywca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia Nieruchomości.
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem wspólnym
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
- (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
- Pani J.C
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) Sp. z o.o. (dalej: „Nabywca”) jest spółką z siedzibą na terytorium Polski. Zgodnie z wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym, przedmiotem przeważającej działalności gospodarczej Nabywcy jest realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (PKD 41.10.Z). Nabywca prowadzi również działalność w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Nabywca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
J.C. (dalej: „Zbywająca”) jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce. Zbywająca nie była ani nie jest rolnikiem ryczałtowym. Zbywająca nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.
Zbywająca jest wyłącznym właścicielem niezabudowanej działki nr (…) (dalej: „Nieruchomość”), położonej w (…).
Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka (…) przeznaczona jest pod tereny działalności gospodarczej.
Zbywająca nabyła Nieruchomość na podstawie umowy darowizny z 1978 r. od osób fizycznych. Ww. darowizna nie podlegała przepisom o podatku VAT. Nieruchomość jest wykorzystywana przez Zbywającą do działalności rolniczej. Nieruchomość nie była przez Zbywającą oddawana do odpłatnego używania innym osobom (np. na podstawie umowy najmu lub dzierżawy).
Zbywająca nie dokonywała jakichkolwiek nakładów w celu przygotowania Nieruchomości do sprzedaży ani nie ogłaszała o sprzedaży w środkach masowego przekazu. Nieruchomość jest nieogrodzona oraz nieuzbrojona.
W 2023 r. Zbywająca zawarła z innym niż Nabywca podmiotem (dalej: „Podmiot trzeci”) przedwstępną umowę sprzedaży Nieruchomości (dalej: „Umowa przedwstępna”).
Podmiot trzeci dokona zbycia praw i obowiązków z Umowy przedwstępnej na rzecz Nabywcy. W związku z tym stronami umowy sprzedaży przenoszącej własność Nieruchomości (umowy przyrzeczonej) będą Zbywająca i Nabywca.
Zgodnie z treścią Umowy przedwstępnej zawarcie umowy przyrzeczonej zależy od łącznego spełnienia następujących warunków:
- przeprowadzenia przez Nabywcę na jego koszt procesu analizy stanu prawnego, finansowego, technicznego i środowiskowego Nieruchomości, inwestycji oraz ekspertyzy gruntu pod kątem zanieczyszczeń;
- uzyskania przez Nabywcę na jego koszt i jego staraniem ustaleń, z których wynikałoby, w ocenie Nabywcy, iż warunki prawne, finansowe oraz glebowo-środowiskowe Nieruchomości umożliwiają realizację zamierzonej przez Nabywcę inwestycji tj. obiektów hal magazynowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą;
- udzielenia Nabywcy przez Zbywającą wszelkich pełnomocnictw i zgód niezbędnych do przeprowadzenia badania Nieruchomości w wyżej wymienionym zakresie oraz przekazanie Nabywcy decyzji, postanowień oraz innych dokumentów dotyczących Nieruchomości, które zostaną zidentyfikowane podczas badania prawnego Nieruchomości;
- uzyskania potwierdzenia przez Nabywcę na jego koszt i jego staraniem, że warunki techniczne (zaopatrzenie w media: wodę, energię elektryczną i gaz oraz odprowadzanie wód deszczowych i roztopowych) i komercyjne umożliwiają realizację zamierzonej inwestycji na Nieruchomości;
- uzyskania przez Nabywcę ostatecznej i prawomocnej decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę na Nieruchomości i pozwalającej na realizację na niej, między innymi, inwestycji polegającej na wybudowaniu obiektów hal magazynowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, najpóźniej do daty zawarcia umowy przyrzeczonej (przy czym na potrzeby niniejszego punktu przez uzyskanie pozwolenia na budowę rozumie się uzyskanie waloru prawomocności przez to pozwolenie);
- uzyskania przez Nabywcę wszelkich decyzji (ostatecznych i posiadających walor prawomocności) niezbędnych do uzyskania ww. pozwolenia na budowę, w szczególności (ostatecznej i prawomocnej) decyzji zezwalającej na wyłączenie Nieruchomości z produkcji rolniczej;
- uzyskania przez Nabywcę wszelkich innych decyzji (ostatecznych i posiadających walor prawomocności) niezbędnych do wybudowania infrastruktury umożliwiającej wybudowanie oraz późniejsze użytkowanie inwestycji objętej ww. pozwoleniem na budowę;
- uzyskania przez Nabywcę wszelkich decyzji, uzgodnień, opinii i zgód, koniecznych lub pożądanych w celu wybudowania przez Nabywcę (na jego własny koszt) dojazdu do Nieruchomości.
W Umowie przedwstępnej postanowiono także, że od dnia jej zawarcia do dnia zawarcia umowy przyrzeczonej Nabywcy będzie przysługiwać prawo dysponowania Nieruchomością na cele budowlane dla celów koniecznych do:
- przygotowania planowanej przez Nabywcę inwestycji w zakresie przewidzianym przez prawo budowlane;
- uzyskania pozwolenia (pozwoleń) na budowę dotyczących realizacji inwestycji planowanej przez Nabywcę na Nieruchomości, oraz wszelkich innych decyzji niezbędnych do uzyskania tego pozwolenia, w szczególności decyzji zezwalającej na wyłączenie Nieruchomości z produkcji rolniczej;
- przeprowadzania badania Nieruchomości, które obejmować będzie w szczególności prawo do składania oświadczeń o posiadanym prawie do dysponowania Nieruchomością na cele budowlane, składania i cofania wniosków oraz uzyskiwania pozwoleń, uzgodnień, sprawdzeń, opinii, ekspertyz, warunków technicznych i przyłączy, a także do prowadzenia na nich badań i odwiertów niezbędnych do potwierdzenia, że Nieruchomość jest wolna od zanieczyszczeń, a warunki glebowe umożliwiają realizację na niej ww. inwestycji.
Zgodnie z Umową przedwstępną Zbywająca udziela również pełnomocnictwa do wystąpienia w jej imieniu do właściwego dostawcy lub dystrybutora energii elektrycznej i gazowej oraz innych niezbędnych mediów, celem uzyskania technicznych warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej i gazowej, i innych niezbędnych mediów oraz do wystąpienia do właściwego organu z wnioskiem o zmianę klasyfikacji bonitacyjnej gleby.
Sprzedaż Nieruchomości przez Zbywającą na rzecz Nabywcy zostanie udokumentowana przez Zbywającą fakturą z podatkiem VAT. W celu prawidłowego rozliczenia VAT od sprzedaży Nieruchomości, Zbywająca dokona rejestracji jako podatnik VAT czynny.
Nabywca zamierza wznieść na Nieruchomości obiekty hal magazynowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Nabywca będzie wykorzystywał Nieruchomość wyłącznie do wykonywania działalności opodatkowanej VAT (najem powierzchni na cele gospodarcze).
W związku z powyższym, Wnioskodawcy występują z niniejszym wnioskiem, aby potwierdzić skutki w VAT planowanej sprzedaży Nieruchomości przez Zbywającą na rzecz Nabywcy.
Pytania
1. Czy dostawa Nieruchomości przez Zbywającą na rzecz Nabywcy będzie podlegała przepisom ustawy o VAT?
2. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1 - czy dostawa Nieruchomości przez Zbywającą na rzecz Nabywcy będzie zwolniona od podatku VAT?
3. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1 - czy Nabywcy będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu nabycia Nieruchomości?
Stanowisko Zainteresowanych
1. Dostawa Nieruchomości przez Zbywającą na rzecz Nabywcy będzie podlegała przepisom ustawy o VAT.
2. Dostawa Nieruchomości przez Zbywającą na rzecz Nabywcy nie będzie zwolniona od podatku VAT.
3. Nabywcy będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu nabycia Nieruchomości.
Ad 1
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Natomiast przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są z kolei rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Tym samym, w ocenie Wnioskodawców, sprzedaż Nieruchomości spełnia przesłanki odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Nie każda jednak czynność stanowiąca odpłatną dostawę towarów podlega przepisom ustawy o VAT. Aby tak było, czynność musi być wykonana przez podatnika w rozumieniu ustawy o VAT.
Podatnikiem VAT - na gruncie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak wskazano w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że dostawę terenu budowlanego przez osobę fizyczną należy uznać za podlegającą podatkowi VAT pod warunkiem, że transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej z wykonywaniem prawa własności w ramach zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
W ocenie TSUE, nie można uznać, iż w ramach zwykłego zarządu majątkiem prywatnym mieszczą się transakcje, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców. Takie aktywne działania, zdaniem TSUE, mogą polegać, na przykład, na uzbrojeniu terenu albo na działaniach marketingowych.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawców, dokonując dostawy Nieruchomości Zbywająca wystąpi w charakterze podatnika VAT.
Zwrócić bowiem należy uwagę na fakt, że Zbywająca zawarła Umowę przedwstępną, przewidującą udzielenie Nabywcy wszelkich pełnomocnictw i zgód niezbędnych do przeprowadzenia badania Nieruchomości pod kątem stanu prawnego, finansowego, technicznego oraz środowiskowego umożliwiających realizację zamierzonej inwestycji przez Nabywcę. Umowa przedwstępna przyznaje również Nabywcy prawo dysponowania Nieruchomością na cele budowlane, dla celów koniecznych do przygotowania planowanej inwestycji, w szczególności do uzyskania niezbędnych pozwoleń na budowę oraz wszelkich innych decyzji m.in. wyłączających Nieruchomość z produkcji rolniczej. W Umowie przedwstępnej Zbywająca zobowiązała się także do udzielenia stosownych pełnomocnictw Nabywcy do wystąpienia w jej imieniu do właściwego dystrybutora energii elektrycznej, gazowej i innych niezbędnych mediów celem uzyskania technicznych warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, gazowej oraz innych.
W wyniku tych działań, w ocenie Wnioskodawców, dojdzie niewątpliwie do uatrakcyjnienia Nieruchomości, w związku z czym sprzedaż Nieruchomości będzie przekraczać zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym Zbywającej. Spełnione są zatem, zdaniem Wnioskodawców, przesłanki niezbędne do stwierdzenia, że Zbywająca dokonując dostawy Nieruchomości na rzecz Nabywcy, będzie działać w charakterze podatnika VAT.
Dodatkowo, Wnioskodawcy pragną przytoczyć wnioski wyrażone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 17 lipca 2023 r., 0114-KDIP1-1.4012.283.2023.2.MM wydanej na gruncie zbliżonego stanu faktycznego, w którym:
- osoba fizyczna sprzedawała teren budowlany;
- sprzedający zawarł z firmą deweloperską umowę przedwstępną sprzedaży ww. terenu;
- sprzedający wyraził zgodę na dysponowanie nieruchomością przez nabywcę na cele budowlane, w tym m.in. do składania wniosków oraz uzyskiwania pozwoleń, warunków technicznych przyłączy, do prowadzenia - na koszt kupującego - badań i odwiertów w celu sprawdzenia czy warunki gruntowe nieruchomości pozwalają na realizację planowanej przez kupującego inwestycji.
Jak zauważono w ww. interpretacji:
„Po udzieleniu pełnomocnictwa i zgody do dysponowania nieruchomością do celów budowlanych oraz do podejmowania pozostałych czynności opisanych w umowie przedwstępnej, czynności wykonane przez Kupującego wywołają skutki bezpośrednio w sferze prawnej Sprzedającego jako mocodawcy. Stroną podejmowanych czynności będzie Sprzedający, a nie Kupujący, bądź jego pełnomocnik - Kupujący nie działa we własnym, lecz w imieniu Sprzedającego”.
„Ponadto, jak Państwo wskazaliście we wniosku, Sprzedający dwukrotnie zawarł umowy przedwstępne sprzedaży nieruchomości. Umowa przedwstępna, która wygasła 31 marca 2023 r. również przewidywała szeroki zakres zgody Sprzedającego na dysponowanie nieruchomością w celach budowlanych przez Nabywcę, a także zobowiązywała Sprzedającego do udzielenia pełnomocnictwa na rzecz Nabywcy zgodnie z jego planami inwestycyjnymi. Zatem należy znać, że Sprzedający podejmował aktywne działania w celu sprzedaży Nieruchomości. Przedstawiona we wniosku aktywność Sprzedającego wykracza poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności w odniesieniu do Nieruchomości (działek nr 1, 2 oraz udziału w działce nr 3), a zaistniały ciąg zdarzeń wskazuje, że w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Sprzedający będzie działać jak podatnik podatku VAT ”.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawców, dostawa Nieruchomości przez Zbywającą na rzecz Nabywcy będzie podlegać przepisom ustawy o VAT.
Ad 2
W świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Przez tereny budowlane - zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Nieruchomość objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym przeznaczona jest pod tereny działalności gospodarczej, w związku z czym Nieruchomość należy zakwalifikować jako teren budowlany w rozumieniu ww. przepisów ustawy o VAT.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków wyklucza zastosowanie zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
W kontekście ww. warunku dotyczącego braku przysługiwania prawa do odliczenia VAT, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że:
„zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u. co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.
Z ww. wyroku wynika zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.
Z uwagi na powyższe, w ocenie Wnioskodawców, na gruncie niniejszego stanu faktycznego nie zostanie spełniony drugi z przedstawionych warunków uprawniających do zwolnienia sprzedaży Nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, tj. brak przysługiwania dostawcy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towaru.
Należy bowiem zauważyć, iż Zbywająca nabyła Nieruchomość na podstawie umowy darowizny od osób fizycznych, tj. w drodze czynności niepodlegającej podatkowi VAT. Z tego względu nie można przyjąć, że Zbywająca miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem Nieruchomości bądź nie miała takiego prawa - nabycie to nie podlegało bowiem przepisom ustawy o VAT.
Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że dostawa Nieruchomości przez Zbywcę nie będzie korzystała także ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
Dodatkowo, Wnioskodawcy pragną przytoczyć wnioski wyrażone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 4 maja 2021 r., 0114-KDIP1-3.4012.39.2021.2.KF wydanej na gruncie zbliżonego stanu faktycznego, w którym:
- przedmiotem sprzedaży była działka niezabudowana przeznaczona w planie miejscowym pod zabudowę;
- ww. działka została nabyta przez zbywcę w drodze czynności niepodlegającej podatkowi VAT.
Jak zauważono w ww. interpretacji:
„Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że mająca być przedmiotem sprzedaży działka nr 1 jest niezabudowana. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ww. działka przeznaczona jest pod zabudowę jednorodzinną. Tym samym działka nr 1 będzie stanowić teren budowlany zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy. W rezultacie, planowana sprzedaż udziałów w działce nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. W tym miejscu należy wskazać, że jeżeli przy zbyciu nieruchomości wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to należy przeanalizować możliwość zwolnienia dostawy w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego udziały w działce zostały nabyte przez Sprzedających w drodze dziedziczenia, zatem w związku z nabyciem ww. udziałów w działce nie wystąpił podatek od towarów i usług. Z tego względu nie można uznać, że Sprzedającym nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, skoro nabycie przez nich ww. udziałów w działce nie było w ogóle objęte tym podatkiem. Należy zatem stwierdzić, że nie jest spełniony jeden z warunków zwolnienia wynikający z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, w związku z tym dostawa udziałów w działce nr 1 nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia z podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
(…) sprzedaż przez Sprzedających udziałów w ww. działce nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy, a w konsekwencji dostawa ww. działki będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT z zastosowaniem odpowiedniej stawki podatku".
Reasumując, zdaniem Wnioskodawców, dostawa Nieruchomości przez Zbywającą na rzecz Nabywcy nie będzie zwolniona od podatku VAT.
Ad 3
Jak wynika z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W przepisach art. 88 ust. 1-3a wymieniono przypadki, w których nabywcy nie przysługuje prawo do odliczenia VAT:
1.Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:
1)(uchylony);
2)(uchylony);
3)(uchylony);
4)usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
a)(uchylona),
b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób;
c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
5)(uchylony).
1a. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do wydatków, o których mowa w art. 29a ust. 7 pkt 3.
2.(uchylony).
3.(uchylony).
3a. Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
1)sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a)wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
b)(uchylona);
2)transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
3)(uchylony);
4)wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
5)faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
6)(uchylony);
7)wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.
Z ww. przepisów wynika, że koniecznym warunkiem odliczenia VAT jest wystawienie faktury dokumentującej transakcję opodatkowaną podatkiem VAT.
Jak wykazano powyżej, zdaniem Wnioskodawców, dostawa Nieruchomości przez Zbywającą na rzecz Nabywcy będzie podlegała opodatkowaniu VAT i nie będzie zwolniona z VAT.
Sprzedaż Nieruchomości przez Zbywającą na rzecz Nabywcy zostanie udokumentowana przez Zbywającą fakturą z podatkiem VAT. W celu prawidłowego rozliczenia VAT od sprzedaży Nieruchomości, Zbywająca dokona rejestracji jako podatnik VAT czynny.
Ponadto, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Nabywca zamierza wykorzystywać Nieruchomość wyłącznie do wykonywania działalności opodatkowanej VAT (najem powierzchni na cele gospodarcze).
Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawców, Nabywca, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego przy nabyciu Nieruchomości.
Reasumując, w ocenie Wnioskodawców, Nabywcy będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu nabycia Nieruchomości.
Mając na uwadze powyższe argumenty, Wnioskodawcy wnoszą o potwierdzenie ich stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Końcowo wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
(…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…)
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right