Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.352.2023.2.JB
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych do PKWiU 62.01.12.0 w wysokości 12%.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 15 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek sygnowany datą 22 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 października 2023 r. (wpływ 23 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zastosowania przepisów art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne względem przychodu.
Działalność gospodarcza Wnioskodawcy od 2022 r. jest opodatkowana w formie ryczałtu ewidencjonowanego. W 2023 r. oraz latach przyszłych spodziewany przychód z działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 200 000 euro. Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.).
Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w dniu 22 lutego 2021 r.
Wnioskodawca chciałby skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w latach 2022-2023 i w latach przyszłych.
Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą.
Informacje ogólne o Wnioskodawcy.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na własne ryzyko, podlega on również odpowiedzialności kontraktowej wskazanej w art. 471 i następnych kc. Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz Klientów w oparciu o umowę współpracy, która pozostaje w związku wykonywaniem przez niego i Klienta działalności gospodarczej. Wnioskodawca wykonuje usługi we własnym zakresie, na własne ryzyko oraz na własną odpowiedzialność, z wykorzystaniem swojego doświadczenia oraz zasobów niezbędnych do pełnej, skutecznej i prawidłowej realizacji umowy współpracy. Kontrahent Wnioskodawcy może zgodnie z umową pokryć lub zwrócić Wnioskodawcy koszty transportu, zakwaterowania czy organizacji spotkań – pod warunkiem ich uprzedniej akceptacji. Wnioskodawca nie ma prawa do urlopów i innych podobnych świadczeń. Wnioskodawca również nie świadczył nigdy wcześniej pracy na podstawie umowy o pracę dla Kontrahenta. Wnioskodawca nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich za skutki działań lub zaniechań Zamawiającego. Wnioskodawca świadczył/świadczy usługi na własny rachunek oraz ponosi ryzyko gospodarcze swoich działań. Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną Zamawiającemu wskutek niezachowania należytej staranności wynikającej z profesjonalnego charakteru wykonywanej przez niego działalności.
Wnioskodawca podkreśla ponadto, że Umowa, która łączyła go z Kontrahentem nie nosiła znamion umowy pracę, Wnioskodawca nie działał pod kierownictwem Kontrahenta ani w czasie i miejscu wskazanym przez Kontrahenta. Kontrahent wskazywał jedynie ogólny kierunek działań Wnioskodawcy poprzez wskazanie wymagań, oczekiwań dotyczących działającego już produktu bądź oczekiwanych nowych funkcjonalności. Kontrahent wskazywał też ogólny termin realizacji, w którym Wnioskodawca zobowiązany był ukończyć dany projekt, produkt lub proces. Wnioskodawca wykonuje usługi dla swoich Kontrahentów w miejscu przez siebie wybranym, sporadycznie pojawia się potrzeba spotkania z Kontrahentem w jego siedzibie lub innym miejscu przez niego wyznaczonym. Działania Wnioskodawcy zmierzały do zwiększenia oraz wykorzystania zasobów posiadanej przez niego wiedzy i umiejętności do tworzenia nowych rozwiązań lub nowych zastosowań istniejących już rozwiązań.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne głównym przedmiotem działalności gospodarczej są usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12.0).
Wnioskodawca złożył wniosek o nadanie symbolu klasyfikacyjnego do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w dniu 29 kwietnia 2022 r., na który otrzymał odpowiedź z dnia 19 lipca 2023 r. Urząd Statystyczny w Łodzi potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, kwalifikując usługi świadczone przez Wnioskodawcę pod kod PKWiU 62.01.12.0.
Działalność Wnioskodawcy polega na przeprowadzaniu projektów, wywiadu, analizy, szkoleń, testów oraz projektowaniu i wdrażaniu sieciowych technologii informatycznych. Przedsiębiorstwo świadczy zdaniem Wnioskodawcy usługi stanowiące PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Niniejszy wniosek jest składany z uwagi na potrzebę pomocy przy wyborze stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wynikiem świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest stworzenie projektu systemu informatycznego. Proces ten rozpoczyna się od zidentyfikowania potrzeby rynkowej. Wnioskodawca spotykając się z klientem, prowadząc wywiady z potencjalnymi użytkownikami, dokonując analizy konkurencji, zbiera i porządkuje jego potrzeby, poszukując ponadto powtarzalnych obszarów zainteresowań. Na podstawie powyższych czynności Wnioskodawca tworzy raport, w którym wskazane są określone problemy i potrzeby.
Kolejnym krokiem jest poszukiwanie potencjalnego rozwiązania dla zaistniałego problemu, ma to miejsce poprzez przeprowadzenie warsztatów, podczas których dochodzi do konsolidacji wiedzy między rożnymi stronami projektu, działań badawczych, kreatywnych oraz generowania pomysłów. Na podstawie spotkania, Wnioskodawca tworzy plan prac. W ramach planu prac powstaje miedzy innymi projekt wstępnych ścieżek użytkownika i architektura informacji, następnie powstaje pierwszy prototyp do badań. Wnioskodawca tworzy graficzne oraz interaktywne prototypy w postaci naszkicowanych wstępnie koncepcji ekranów z wyróżnieniem głównych funkcjonalności, czyli interfejsy. Interfejs jest nieodłączną częścią oprogramowania. To zespół reguł umożliwiający przesyłanie danych pomiędzy aplikacjami. Proces powstaje w specjalnym oprogramowaniu, gdzie tworzone są ponadto projekty aplikacji. Przy tej okazji powstaje diagram architektury informacji i poruszania się użytkowników po aplikacji. Wnioskodawca projektuje serie badań dla użytkowników, aby zebrać informacje o funkcjonowaniu prototypu oraz jego dopasowaniu do potrzeb użytkownika. Wnioskodawca tworzy przykładowe ścieżki, którymi następnie w celu przetestowania poruszają się użytkownicy, proces ten jest wzbogacony o zadania, metryki sprawdzające czas wykonania zadania, ankiety służące do zbierania opinii użytkowników.
W skład planu prac wskazanego powyżej wchodzą eksperymenty dotyczące zastosowania przyszłego produktu na rynku, testy użyteczności dające bezpośrednie informacje o sposobie korzystania z produktu użytkowników, koncentrujących się na sprawdzeniu czy wytworzony produkt spełnia założone cele i wymagania. Przygotowanie testu użyteczności polega na stworzeniu scenariusza badania, w którym osoba wykona wybrane zadanie bądź zadania przy użyciu testowego produktu. W trakcie testu obserwatorzy sprawdzają czy dana osoba wykonuje kroki w oczekiwany sposób, czy natrafia na jakieś trudności, czy potrzebuje podpowiedzi by wykonać zadanie, itp. Obserwatorzy mogą notować przebieg testów które posłużą do sporządzenia raportu. W ramach planu badawczego, zawarte są również audyty oparte na heurystyce, oprócz nich dochodzi również do innych poszczególnych metod badań jakościowych oraz ilościowych.
W następnym etapie Wnioskodawca przechodzi do przeprowadzenia badań oraz testów użyteczności mających na celu utworzenie raportu i prezentacji. Wnioskodawca przeprowadza oraz nadzoruje przeprowadzenia badań. Końcowym efektem pracy jest raport i prezentacja. Na podstawie wyników badań i testów dochodzi do aktualizacji ścieżek użytkownika, architektury oraz prototypu do dalszych testów. Następnie Wnioskodawca, po odbytej konsultacji z zespołem przydzielonym do określonego produktu, mając już uporządkowaną wiedzę, przechodzi do przedstawienia projektu systemu informatycznego. Wskazana procedura prowadzi do stałego rozwoju projektu, mając na uwadze nowe dane i informacje zwrotne.
Podsumowując do zadań Wnioskodawcy należy:
-analiza scenariuszy użycia klienta w procesach obsługowych;
-tworzenie konceptów systemów informatycznych na bazie potrzeb użytkowników;
-tworzenie architektury informacji systemów informatycznych w postaci diagramów i dokumentacji do systemu informatycznego;
-projektowanie projektów funkcjonalnych systemów informatycznych w postaci: graficznych prototypów (w wyniku tych prac nie powstaje kod źródłowy);
-organizacja warsztatów z programistami w celu przekazania projektu funkcjonalnego;
-zarządzanie testami użyteczności oraz badaniami user experience w poszczególnych projektach wdrażających nowe rozwiązania;
-optymalizacja wypracowanych rozwiązań w oparciu o wnioski z badań/audytów/testów użyteczności.
Wnioskodawca chciałby opodatkować stawką 8,5% przychody z wskazanych usług.
Wnioskodawca wyjaśnia, iż używając powyżej następujących pojęć miał na myśli:
a)system informatyczny – jest to zbiór elementów, które przetwarzają dane przy użyciu komputera.
b)ścieżki użytkownika, tzw. user journey czyli ścieżka jaką przechodzi użytkownik aby zrealizować swoje cele z danym produktem. Jest to zaprojektowany proces przebywania użytkownika na danej stronie internetowej w oparciu o analizę jego potencjalnych zachowań i reakcji.
c)architektura informacji – to dziedzina zajmująca się projektowaniem struktur i organizowaniem treści w taki sposób, aby użytkownik mógł się odnaleźć w systemie informatycznym w sposób intuicyjny. Jednym z celów jest zwiększenie użyteczności strony.
d)oprogramowanie i/lub „programu komputerowego” należy ponadto rozumieć programy w jakiejkolwiek formie, w tym aplikacje, oprogramowania, produkty, utwory, w tym programy zintegrowane ze sprzętem komputerowym. Pojęcie to obejmuje również przygotowawcze prace projektowe i prace rozwojowe prowadzące do wytworzenia lub rozwoju programu komputerowego z zastrzeżeniem, że charakter prac przygotowawczych jest taki, że program komputerowy może korzystać z nich na późniejszym etapie.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają zarówno na rozwijaniu funkcji w istniejącym oprogramowaniu (opisane akapicie IV – Opis usług), jak również na samodzielnym tworzeniu kompletnych projektów aplikacji od podstaw. Jest to projektowanie i implementacja kompleksowych rozwiązań informatycznych powstałych w celu realizacji potrzeb danego podmiotu zlecającego tę usługę.
Działalność prowadzona jest przez Wnioskodawcę w sposób ciągły i systematyczny, a jej efektem jest tworzenie Oprogramowania dopasowanego do indywidualnych potrzeb klientów. Działania Wnioskodawcy zmierzają do zwiększenia oraz wykorzystania zasobów wiedzy oraz do tworzenia nowych zastosowań.
Opis produktów
Wnioskodawca projektował różnego rodzaju produkty, nie były to programy komputerowe w ścisłym ich znaczeniu, a aplikacje lub platformy internetowe. Wnioskodawca projektował także interfejsy, platformy lub systemy.
Wnioskodawca wskazuje, że pracował przy następujących projektach:
(…)
W piśmie z 23 października 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzowano opis sprawy o następujące informacje:
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, opisaną w treści wniosku od 2020 roku. Pierwszy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku Wnioskodawca osiągnął w czerwcu 2020 roku. Niemniej jednak przedmiotowy wniosek obejmuje okres od stycznia 2022 roku.
Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.), Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro,
b)lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Wnioskodawca w roku podatkowym 2022 uzyskał przychody z prowadzonej przez siebie działalności, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro.
Tym samym, wysokość uzyskanego przez Wnioskodawcę przychodu nie przekroczyła w żadnym roku podatkowym limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) cyt. powyżej ustawy.
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Wnioskodawca nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej. W 2023 roku Wnioskodawca również nie przekroczy wyżej wskazanego limitu.
Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotowy wniosek dotyczy zapytania o możliwość skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w latach 2022-2023 i w latach przyszłych. Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego.
W tym miejscu Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego m.in. wynika z tego, że działalność jest prowadzona przez Wnioskodawcę w sposób systematyczny (metodyczny, zaplanowany i ciągły).
Pytanie
Czy przychody Wnioskodawcy z działalności usługowej wskazane w niniejszym wniosku mogą̨ być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z działalności opisanej w niniejszym wniosku może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Działalność usługowa Wnioskodawcy stanowi PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Ponadto nie istnieją przesłanki wykluczające Wnioskodawcę z wyboru ryczałtu ewidencjonowanego, jako formy opodatkowania działalności gospodarczej:
-przychód z działalności gospodarczej nie przekroczy i nie przekracza w chwili obecnej kwoty 200 000 euro,
-usługi wykonywane w ramach działalności gospodarczej nie zostały wymienione jako wyłączone z możliwości korzystania z ryczałtu ewidencjonowanego w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:
Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan od 2020 roku jednoosobową działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem są usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Pana działalność została zaklasyfikowana do PKWiU 62.01.12.0. Czynności, które Pan wykonuje w ramach świadczonych usług zostały opisane we wniosku. Wynikiem świadczonych przez Pana usług jest stworzenie projektu systemu informatycznego. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w dniu 22 lutego 2021 r. Wysokość uzyskanego przez Pana przychodu nie przekroczyła w żadnym roku podatkowym limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne, nie korzysta Pan z opodatkowania w formie karty podatkowej. Złożony wniosek dotyczy lat 2022-2023 oraz lat przyszłych.
Wyjaśnił Pan również, jakie czynności (zadania) wykonuje Pan w ramach usług stworzenia projektu systemu informatycznego, sklasyfikowanych wg symbolu PKWiU 62.01.12.0, tj.
-analiza scenariuszy użycia klienta w procesach obsługowych;
-tworzenie konceptów systemów informatycznych na bazie potrzeb użytkowników;
-tworzenie architektury informacji systemów informatycznych w postaci diagramów i dokumentacji do systemu informatycznego;
-projektowanie projektów funkcjonalnych systemów informatycznych w postaci: graficznych prototypów (w wyniku tych prac nie powstaje kod źródłowy);
-organizacja warsztatów z programistami w celu przekazania projektu funkcjonalnego;
-zarządzanie testami użyteczności oraz badaniami user experience w poszczególnych projektach wdrażających nowe rozwiązania;
-optymalizację wypracowanych rozwiązań w oparciu o wnioski z badań/audytów/testów użyteczności.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane, mieści się klasa 62.01 – Usługi związane z oprogramowaniem. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
W klasie 62.01 znajduje się kategoria PKWiU 62.01.1, która obejmuje „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. W ramach tego grupowania mieści się m.in. PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że grupowanie to obejmuje:
-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.
Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania. Przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.
Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Analiza wykonywanych przez Pana czynności, które są sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12.0, prowadzi do wniosku, że są one niewątpliwie nakierowane na oprogramowanie, stąd niezasadne jest przyjęcie, że usługi te nie są związane z oprogramowaniem.
Za uznaniem stanowiących przedmiot wniosku usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Pana usług, których efektem jest stworzenie projektu systemu informatycznego. Za taką kwalifikacją tych usług przemawia fakt, że dotyczą one m.in.:
-tworzenia konceptów systemów informatycznych na bazie potrzeb użytkowników;
-tworzenia architektury informacji systemów informatycznych w postaci diagramów i dokumentacji do systemu informatycznego;
-projektowania projektów funkcjonalnych systemów informatycznych w postaci: graficznych prototypów (w wyniku tych prac nie powstaje kod źródłowy);
-optymalizacji wypracowanych rozwiązań w oparciu o wnioski z badań/audytów/testów użyteczności.
Całość opisanych przez Pana czynności i zadań odnosi się wprost do systemów informatycznych.
Zauważam, że systemy informatyczne wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.
Wobec tego uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W konsekwencji,przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług tworzenia projektów systemów informatycznych, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, podlega/będzie podlegał opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right