Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.561.2023.2.MWJ
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących robót geologicznych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących robót geologicznych ..... Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 listopada 2023 r. (wpływ 9 listopada 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina … jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Gmina … będzie realizowała program ...
Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia w formie dotacji do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr .... „(...)”.
Gmina na dzień dzisiejszy w zakresie administracyjnym wykonała prace zawiązane z projektem robót geologicznych, natomiast w zakresie rzeczowym nie zostały przeprowadzone żadne prace terenowe.
Koszty planowanej inwestycji to … zł. Podatek Vat został wskazany jako wydatek niekwalifikowany. Zgodnie z zasadą, Gmina jest zobowiązana zabezpieczyć środki finansowe na pokrycie podatku Vat od kwoty uzyskanej w wyniku postępowania przetargowego na wybór wykonawcy robót. Otrzymana dotacja ma pokryć 100 % kosztów kwalifikowanych realizacji inwestycji. Podatek Vat nie zostanie sfinansowany przez otrzymaną dotację.
Planowana inwestycja obejmuje szereg prac:
- Pierwszym etapem są prace przygotowawcze (w tym m.in. montaż urządzenia, droga technologiczna dojazdowa, plac, zbiornik zrzutowy wraz z rurociągiem zrzutowym). Aby nie dopuścić do zanieczyszczenia wód powierzchniowych wodami pochodzącymi chociażby z pompowni próbnych i oczyszczających należy wykonać system utylizacji wydobywanej wody termalnej. W tym przypadku wody termalne będą gromadzone w zbiorniku zrzutowym. Będzie on szczelnie wyłożony folią zgrzewaną na łączeniach, przystosowaną do wysokich temperatur. Aby zapewnić wjazd urządzenia wiertniczego w teren konieczne będzie przygotowanie utwardzonych dróg dojazdowych oraz utwardzenie placu pod montaż urządzenia wiertniczego. W związku z tym, że urządzenie wiertnicze jest dość dużych rozmiarów, jego transport wymaga podjęcia różnych zabiegów związanych z transportem ponadnormatywnym.
- Drugim etapem są badania hydrogeologiczne, które obejmują pompowania oczyszczające i pomiarowe z ciągłą rejestracją parametrów hydrogeologicznych. Do wykonania takich badań konieczne będzie wykonanie pompowania oczyszczającego za pomocą gazodźwigu, do którego potrzebny będzie kompresor o odpowiedniej mocy i wydajności oraz przezbrojenie głowicy otworu. Zapuszczenie dodatkowych rur do pompowania powietrza. Dodatkowo konieczne jest prowadzenie automatycznego pomiaru wydajności i położenia zwierciadła wody w otworze. Należy zapewnić sprzęt, który będzie mógł taką rejestrację wykonać podczas pompowania oczyszczającego i pomiarowego. Przewidywane jest dwukrotne wykonywanie pompowania oczyszczającego. Pompowanie pomiarowe wykonane będzie za pomocą pompy głębinowej. Również konieczny jest pomiar wydajności i położenia zwierciadła wody w otworze wraz z automatyczną ich rejestracją. Każdorazowo konieczny będzie montaż i demontaż instalacji do pompowania oraz urządzeń pomiarowych.
- Trzecim etapem będą badania geofizyczne (otworowe). Badania geofizyczne wykonywane są przez firmę posiadającą stosowne uprawnienia i doświadczenia. W otworze ....przewiduje się wykonanie 5 kompletu badań geofizycznych. Będą one wykonywane przed każdym rurowaniem oraz przed i po zapuszczeniu filtra.
- Czwartym etapem będą badania laboratoryjne w trakcie wiercenia. Badanie geochemiczne skał obejmujące oznaczenie zawartości węglanów, wapnia i magnezu w ilości niezbędnej do prawidłowego określenia profilu litologicznego. Zakłada się wykonanie oznaczenia na każdej z prób okruchowych. Z rdzeni będą pobierane próby z każdej zmiany litologicznej i wykonane oznaczenia węglanowości, porowatości i przepuszczalności. Z interesujących interwałów będą pobierane próby do badań petrograficznych. Zakłada się wykonanie szlifów do światła przechodzącego, jak również wykonanie analiz RTG dyfraktometrycznych (proszkowe, ewentualnie sedymentowane). W czasie opróbowania poziomów zbiornikowych, do badań laboratoryjnych należy pobrać próby wody złożowej i gazu wydzielającego się z solanki.
- Piątym etapem będzie nadzór geologiczny, który musi być wykonywany przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia wynikające z przepisów prawa - uprawnienie geologiczne kat. IV. Osoby te muszą posiadać również stosowne doświadczenie. Nadzór geologiczny będzie pełniony przez minimum jedną osobę.
- Szóstym etapem będzie dozór geologiczny przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia wynikające z przepisów prawa - uprawnienie geologiczne kat. XII. Osoby te muszą również posiadać stosowne doświadczenie. Dozór musi być prowadzony w trybie ciągłym przez 24 godziny na dobę. Dozór będą musiały prowadzić minimum dwie osoby. Należy również zapewnić polowe laboratorium geologiczne.
Wymienione powyżej etapy są niezbędne do wykonania tej inwestycji. Ponadto po zakończeniu wiercenia i demontażu urządzenia wiertniczego należy uporządkować teren wiertni i przeprowadzić całkowitą jego rekultywację. Będzie ona głównie polegała na przywróceniu terenu do stanu sprzed wiercenia. Ze względu na duże objętości zużywanej płuczki wiertniczej i zwiercin oraz ochronę środowiska ich utylizacja jest operacją bardzo kosztowną. Koszt utylizacji wynika z zastosowania metody flokulacji prowadzącej do znacznego zmniejszenia objętości odpadów wiertniczych.
Poprawna utylizacja płuczki wiertniczej i zwiercin jest procesem niezwykle ważnym głównie ze względów ekologicznych.
Na zakończenie przedsięwzięcia musi być wykonana przez firmę posiadającą stosowne uprawnienia i doświadczenie oraz dysponującą osobą posiadającą odpowiednie uprawnienia wynikające z przepisów prawa - uprawnienie geologiczne kat. IV. Jej wykonanie jest procesem czasochłonnym. Wymaga wykonania różnego rodzaju map i przekrojów oraz analiz hydrogeologicznych
Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane na działce, która należy do Gminy. Otwór badawczy … po spełnieniu swojej roli badawczej najprawdopodobniej zostanie zaadoptowany jako otwór .....
Otwór będzie …. Najprawdopodobniej .... Próby okruchowe i rdzenie zostaną wykorzystane do określenia stratygrafii i litologii badanego regionu, a w szczególności utworów triasu.
Dokumentacja hydrogeologiczna otworu … będzie mogła być podstawą do planowania i projektowania podobnych przedsięwzięć w Gminie … i w województwie …. Celem bezpośrednim planowanego do wykonania otworu badawczego … jest rozpoznanie występowania i wykształcenia utworów wodonośnych, określenie parametrów hydrogeolgicznych, perspektywicznych horyzontów wodonośnych oraz mineralizacji, wydajności i temperatury wód w utworach triasu.
W wyniku realizacji robót geologicznych przewiduje się ustalenie zasobów eksploatacyjnych możliwych do ujęcia z utworów wodonośnych triasu. Na podstawie wyników przeprowadzonych badań Inwestor podejmie decyzję o przyszłej eksploatacji otworu …. Projektowany otwór w przyszłości będzie pełnił rolę otworu ....
Cel ogólny projektu rozumiany jako długo falowe korzyści ze zrealizowanego projektu, wykraczający poza natychmiastowe efekty zarówno dla beneficjenta jak i innych grup społecznych został zdefiniowany jako: Wzrost rozwoju społeczno-gospodarczego gminy …. Cel ten będzie realizowany poprzez stworzenie warunków dla rozwoju bazy .... na bazie udostępnionych otworem …
Przedstawiony cel projektu finalnie służyć będzie sprzedaży, która będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Faktury Vat, dokumentujące wydatki związane z realizacją inwestycji, będą wystawiane na Gminę.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
Ad. 1. a): Nabyte towary i usługi związane z realizacją inwestycji będą opodatkowane podatkiem VAT. Do tych czynności będą należały: zaadoptowany otwór …. Najprawdopodobniej ujęte za pomocą otworu.....
Podstawowym celem projektu jest rozwój społeczno-gospodarczy Gminy …. Cel ten będzie realizowany poprzez stworzenie warunków do rozwoju bazy ....
Gmina … usługi te będzie udostępniać dla mieszkańców odpłatnie.
b) czynności zwolnione od podatku Vat nie będą występować.
c) odwiert będzie wykorzystany wyłącznie komercyjnie tj. do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina … nie planuje wykorzystywania infrastruktury do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Ad. 2) Wydatki ponoszone w ramach realizowanej inwestycji w formie dotacji w ramach programu priorytetowego nr ..... „.....” - będą wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów, ponieważ te czynności będą miały charakter cywilnoprawny, będą realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Ad. 3) Poniesione wydatki w ramach programu priorytetowego nr ..... „....” będą przyporządkowane w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Na pytanie nr 4 wezwania o treści: „W przypadku, gdy wydatki ponoszone w ramach realizowanej inwestycji będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy będą mieli Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?”,
wskazali Państwo: Ad. 4) nie dotyczy, ponieważ w ramach inwestycji będą czynności tylko opodatkowane podatkiem VAT.
Ad. 5) Realizacja ww. inwestycji nie będzie należała do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym.
Pytanie (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy Gminie przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od faktur zakupowych?
Państwa stanowisko w sprawie
Po opisaniu wyżej wymienionych robót związanych z inwestycją zdaniem Gminy, Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Zgodnie z podstawowymi zasadami odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2022.931 tj. z dnia 1 lipca 2023 r. zwana dalej: „ustawą o VAT”). Zgodnie z tym zapisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosowanie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o Vat, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny płatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Prawo do odliczenia podatku naliczonego wystąpi pod warunkiem spełnienia przez podatnika zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o Vat, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, wynikających z art. 88 ustawy o Vat.
Artykuł 15 ust. 1 ustawy o Vat stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o Vat, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o Vat, nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższe oznacza, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o Vat.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:
·podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
·towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:
·nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
·służą do czynności zwolnionych od tego podatku,
·służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.
Art. 86 ust. 1 ustawy, nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczy, że podatnik nabywa towary i usługi w celu ich wykorzystania do czynności opodatkowanych.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy:
·spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i
·nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.
Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może odliczyć podatku, który jest należny tylko dlatego, że został wykazany na fakturze. W sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnik nie może odliczyć podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach czynności opodatkowanych. Tym samym, podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa. Decyzja taka musi być podjęta od razu.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Ze wskazanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności. Czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że podmioty prawa publicznego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji zamierzają Państwo wykorzystywać do czynności opodatkowanych oraz jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że będą mieli Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących robót geologicznych na wykonanie otworu badawczo-eksploatacyjnego ...., ponieważ efekty powstałe w ramach ww. inwestycji będą przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację oparłem się na opisie sprawy, w którym wskazano, iż „(…) odwiert będzie wykorzystany wyłącznie komercyjnie tj. do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.” Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Państwa opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności w przypadku wykorzystywania ww. odwiertu również do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i/lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Państwa opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1.z zastosowaniem art. 119a;
2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right