Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.747.2023.1.PRP
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…”. Uzupełnili go Państwo pismem z 8 listopada 2023 r. (wpływ 8 listopada 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca
Opis zdarzenia przyszłego
Biblioteka … (zwana dalej „Biblioteką”) jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Miasto i Gminę ….. Biblioteka działa w oparciu o: ustawę z dnia 15 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawę z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach, Statut Biblioteki …, regulamin organizacyjny Biblioteki …. Na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej Biblioteka prowadzi działalność zwolnioną z VAT.
Budynek … jest ogólnodostępny, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych (posiada windę). W budynku … prowadzona będzie działalność edukacyjno–kulturalna dla różnych grup społecznych i wiekowych z terenu Miasta i Gminy …
Zgodnie ze Statutem, Biblioteka … prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków. Podstawą gospodarki finansowej jest plan finansowy, zatwierdzony przez Dyrektora zarządzeniem i zachowaniem wysokości dotacji. Działalność Biblioteki finansowana jest ze środków publicznych w ramach otrzymanej dotacji podmiotowej, dotacji celowych, darowizn, przychodów z pobieranych opłat (też opłat z wynajmu) i innych źródeł. Główne przychody Biblioteki to dotacja z Gminy, przychody z uczestnictwa w zajęciach oraz w przyszłości – przychody z biletów na wydarzenia odbywające się na nowej sali kinowo - teatralnej.
Biblioteka realizowała projekt z Programu „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (w skrócie „PROW”) na lata 2014-2020 na realizację projektu pn. „…”. Przedmiotowa inwestycja, zgodnie z projektem wyżej opisanym, jest realizowana przez Bibliotekę ze środków własnych oraz ze środków zewnętrznych pozyskanych z PROW.
W ramach projektu budynek biblioteki został wyposażony w niezbędne urządzenia (sprzęt nagłaśniający, oświetlenie i kotary sceniczne), które pozwolą na prowadzenie działalności kinowo – teatralnej; ponadto została wykonana adaptacja akustyczna sali kinowo - teatralnej oraz zakupiono meble i wyposażenie do garderoby.
Biblioteka w ramach działalności edukacyjno – kulturalnej organizuje m.in. zajęcia ceramiczne dla dzieci i młodzieży, zajęcia kreatywne Klubu ….i …., zajęcia muzyczne, wokalne.
Organizowane są także wydarzenia takie jak: przeglądy wokalne, teatralne, festiwale, spotkania z artystami, koncerty, spektakle teatralne, taneczne, wystawy, wernisaże. W ramach projektu prowadzone będą bezpłatnie realizowane: warsztaty teatralno-sceniczne dla dzieci i młodzieży, zajęcia klubu filmowego dla dorosłych, seniorów i osób starszych.
Na sali kinowo - teatralnej … prowadzona będzie głównie działalność kinowa. Odbywać się na niej będą seanse filmowe biletowane. Środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży biletów będą przeznaczane na działalność statutową instytucji, w tym również na pokrycie kosztów utrzymania kina (m.in. zakup licencji filmowych, opłaty dla dystrybutorów, opłaty …, inne opłaty związane z kinem).
Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawiane są na: Biblioteka … w kwocie brutto. Nabyte towary i usługi wykorzystywane będą do czynności zwolnionych z podatku VAT.
Indywidualna interpretacja KIS w przedmiotowej kwestii jest niezbędna do końcowego rozliczenia projektu.
Ponadto wskazano, że Wnioskodawca, tj. Biblioteka … (NIP: …) nie jest czynnym podatnikiem VAT.
Pytanie
Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach projektu „….”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Biblioteka nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych w ramach projektu „….”.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Analizując powyższy przepis, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki: odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada, zdaniem Wnioskodawcy wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że zwolnione są usługi kulturalne, świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana.
Dodatkowo Biblioteka zalicza się do podatników zwolnionych podmiotowo, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, dlatego prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje jej, jako podatnikowi VAT zwolnionemu od podatku od towarów i usług. Ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT Biblioteka korzysta do świadczenia usług, które nie mieszczą się w katalogu usług z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.
W przedstawionym stanie faktycznym warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją opisanego w stanie faktycznym projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dlatego, zdaniem Wnioskodawcy, Biblioteka nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu „…”.
Zbieżny pogląd pojawia się w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora KIS, np. Interpretacja indywidualna z dnia 7 grudnia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.785.2021.1.KS, Interpretacja indywidualna z dnia 30 lipca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.533.2021.1.OS .
W interpretacjach tych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż Wnioskodawcom nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów związanych z realizacją projektów unijnych. Tym samym Wnioskodawcom z tego tytułu nie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Wobec powyższego, mając na uwadze aktualną linię interpretacyjną, zdaniem Wnioskodawcy towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W odniesieniu do realizowanego przez Bibliotekę projektu „….”, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.
Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca prosi Organ o ocenę stanowiska i odpowiedź na zadane w niniejszym wniosku pytanie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nie są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług a efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „….”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto nie są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right