Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 9 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.688.2023.2.AK
Skutki podatkowe uzyskiwania emerytury z Belgii.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 18 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 września 2023 r. (wpływ 5 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (wynikający z wniosku i jego uzupełnienia)
Jest Pan obywatelem Belgii i mieszka Pan w Polsce od stycznia 2020 roku. Otrzymuje Pan jednorazową rentę od państwa belgijskiego, będąc byłym żołnierzem ((...)). Emerytura ta jest wypłacana przez belgijski skarb państwa, a zatem podlega opodatkowaniu w Belgii. Potrącenia są dokonywane co miesiąc z wypłacanej Panu emerytury.
W dniu 1 września 2023 r. dokonał Pan wpłaty - za pośrednictwem banku - w wysokości (…) złotych (…). Na ww. wpłatę przekazaną na rzecz Urzędu Skarbowego (…) składała się kwota: (…) zł dotycząca podatków oraz kwota (…) zł dotycząca opłaty za zwłokę i kwota (…) zł stanowiąca opłaty bankowe. Płatność ta została dokonana na poczet podatków za okres 2020/2021, zgodnie z uzyskanymi przez Pana wytycznymi z Urzędu Skarbowego (...).
Zamierza Pan uzyskać zwrot pełnej kwoty, tj. (…) złotych ((…) + (…)) złotych, ponieważ zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania podpisaną przez Belgię i Polskę, jest Pan zwolniony z podatków w Polsce, (zob. Legalis Opodatkowanie emerytury z Belgii - Interpretacja indywidualna z dnia 1 lipca 2021 r. znak: 0112-KDIL2-1.4011.200.2021.3.KF)
Wobec powyższego złożył Pan w Urzędzie Skarbowym (...) następujące dokumenty:
-zaświadczenie z belgijskiego serwisu emerytalnego sektora publicznego potwierdzające miesięczne potrącenia z Pana emerytury (podatek u źródła);
-zaświadczenie o zadeklarowaniu przez Pana podatków w Belgii na rok 2020/2021 (oryginały w języku francuskim i urzędowe tłumaczenia na język polski).
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że przedmiotowy wniosek dotyczy indywidualnej interpretacji przepisów prawnych podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczących roku podatkowego 2021.
Ponadto wyjaśnił Pan, że jest Pan obywatelem belgijskim i mieszkał Pan w Polsce przez cały rok 2021.
Otrzymuje Pan miesięczną emeryturę od państwa belgijskiego od dnia 1 marca 1998 r. do chwili obecnej.
Emerytura ta jest Panu wypłacana co miesiąc i pochodzi wyłącznie z usług wykonywanych w charakterze urzędnika państwowego lub agenta państwa. Nie otrzymuje Pan żadnej innej emerytury i nie pracował Pan w sektorze prywatnym.
Emerytura jest świadczeniem przysługującym Panu jako urzędnikowi, od której są bezpośrednio potrącane każdego miesiąca koszty ubezpieczenia społecznego i zaliczki na podatek (podatek u źródła, profesjonalny) zgodnie ze skalami, które są komunikowane każdego roku przez belgijską administrację podatków bezpośrednich.
Emerytura ta wypłacana przez państwo belgijskie, jest wypłacana przez Skarb Państwa, (…).
Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Jako polski rezydent od 2020 r., posiadacz miesięcznej emerytury wojskowej wypłacanej przez belgijski Skarb Państwa i po opłaceniu podatków bezpośrednio w Belgii za rok 2021, dlaczego jest Pan zobowiązany płacić podwójne opodatkowanie w Polsce za ten sam rok 2021?
Pana stanowisko w sprawie (zaprezentowane w uzupełnieniu wniosku)
W Pana ocenie, administracja w Belgii, która wypłaca Panu emeryturę, potwierdziła Panu na piśmie, że jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia podatkowego w Polsce zgodnie z prawodawstwem europejskim i umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania podpisanymi między Belgią a Polską.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do treści art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1.posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2.przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pan obywatelem Belgii i od stycznia 2020 roku mieszka Pan w Polsce. Jako były żołnierz ((...)) od 1 marca 1998 r. otrzymuje Pan emeryturę z Belgii, która jest wypłacana przez Skarb Państwa, (…). Przez cały 2021 rok mieszkał Pan w Polsce. Przedmiotowa emerytura jest Panu wypłacana co miesiąc i pochodzi wyłącznie z tytułu usług wykonywanych w charakterze urzędnika państwowego lub agenta państwa. Od przedmiotowej emerytury są potrącane każdego miesiąca koszty ubezpieczenia społecznego i zaliczki na podatek (podatek u źródła) zgodnie ze skalami, które są ustalane każdego roku przez belgijską administrację podatków bezpośrednich. 1 września 2023 r. dokonał Pan wpłaty na rzecz Urzędu Skarbowego (…) kwoty w wysokości (…) złotych, na którą to kwotę składała się wpłata dotycząca podatków za okres 2020/2021, opłaty za zwłokę i opłaty bankowe.
Pana wątpliwość budzi kwestia, czy jako polski rezydent podatkowy od 2020 r. zobowiązany był Pan w 2021 r. do uregulowania zobowiązań podatkowych w Polsce w związku z uzyskiwaniem comiesięcznej emerytury wojskowej z Belgii, od której w 2021 r. był potrącany podatek w Belgii.
W przedmiotowym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie Konwencja z 20 sierpnia 2001 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2004 r. Nr 211 poz. 2139 ze zm.).
Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. Konwencji:
W rozumieniu niniejszej Konwencji, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która, zgodnie z prawem tego Państwa, podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, wszystkie jego jednostki terytorialne lub organy lokalne. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.
Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.
W myśl art. 18 ust. 1 ww. Konwencji,
Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury, renty i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, ze względu na uprzednie zatrudnienie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Z kolei przepis art. 18 ust. 2 wspomnianej Konwencji wskazuje:
Jednakże, takie emerytury, renty i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym lub zgodnie z jakimkolwiek innym systemem emerytalnym w drugim umawiającym się Państwie, mogą zostać opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie, jednak wyłącznie w takim przypadku gdy składki uiszczane na podstawie tych przepisów lub systemu są uznawane przez to drugie Państwo dla celów podatkowych. W takim przypadku, podatek tak ustalony nie może przekroczyć 10 % kwoty świadczenia brutto.
Zatem, co do zasady, emerytury otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, wypłacane na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym obowiązujących w Belgii, podlegają opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Belgii, z tym że w Belgii podatek nie może być wyższy niż 10%.
Stosownie natomiast do art. 19 ust. 2 lit. a ww. Konwencji:
Renty i emerytury przekazywane przez Umawiające się Państwo albo przez jego organ lokalny bezpośrednio, bądź z utworzonych przez nie funduszy, osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz tego Państwa lub organu lokalnego podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Na podstawie przepisu art. 19 ust. 2 lit. b Konwencji:
Jednakże takie renty i emerytury podlegają opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli ich odbiorca ma w tym Państwie miejsce zamieszkania i posiada jego obywatelstwo.
W świetle powyższych przepisów, emerytury otrzymywane z tytułu usług o charakterze publicznym świadczonych na rzecz państwa, jednostek samorządu lokalnego tego państwa albo jednej z ich osób prawnych prawa publicznego podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie. Natomiast tego rodzaju świadczenia podlegają opodatkowaniu w państwie rezydencji wyłącznie w sytuacji gdy świadczeniobiorca ma w tym państwie zarówno miejsce zamieszkania, jak i posiada obywatelstwo tego państwa.
Zauważyć trzeba, że art. 19 ust. 2 ww. Konwencji dotyczy emerytur wypłacanych z tytułu uprzednio wykonywanej pracy, jednakże nie każdej emerytury, a wyłącznie związanej z usługami na rzecz wypłacającego je państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego. Nadmienić należy, że wspomniane przepisy dotyczą osób piastujących funkcje publiczne w ramach administracji publicznej (państwowej lub samorządowej).
Wskazał Pan we wniosku, że emerytura, którą Pan otrzymuje wypłacana jest przez (...) z tytułu usług wykonywanych przez Pana w charakterze urzędnika państwowego lub agenta państwa na rzecz państwa Belgii, zatem w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie ww. art. 19 ust. 2 lit. a Konwencji polsko-belgijskiej. Jednocześnie w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 19 ust. 2 lit. b tej Konwencji, ponieważ – jak wynika z treści wniosku – mimo, że Pana miejsce zamieszkania znajduje się w Polsce, nie posiada jednak obywatelstwa polskiego. Tymczasem przepis ten stanowi o łącznym spełnieniu obydwu przesłanek, tj. do zastosowania opodatkowania konieczne jest posiadanie miejsca zamieszkania w danym państwie oraz obywatelstwa tego państwa.
Podsumowując, mając na uwadze zaprezentowany opis sprawy oraz przywołane przepisy prawne stwierdzam, że emerytura wypłacana Panu przez państwo belgijskie, z tytułu usług świadczonych na rzecz tego państwa nie podlega opodatkowaniu w Polsce.
Końcowo wyjaśniam, że aby dane świadczenie w ogóle mogło korzystać ze zwolnienia podatkowego w Polsce najpierw musiałoby stanowić przychód podlegający w Polsce opodatkowaniu. Skoro więc – jak już zostało to wyżej wskazane – świadczenie emerytalne wypłacane Panu przez państwo belgijskie nie stanowi przychodu, podlegającego opodatkowaniu w Polsce, to również w Polsce przychód ten nie może korzystać ze zwolnienia podatkowego.
Wypłacona Panu belgijska emerytura nie wywoła dla Pana żadnych zobowiązań podatkowych w Polsce, jednakże fakt ten wynika z innej przyczyny niż wskazał Pan w przedmiotowej sprawie.
Z uwagi na powyższe stanowisko zaprezentowane przez Pana w uzupełnieniu wniosku uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right