Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznik generalnej E. Sharpston przedstawiona w dniu 12 września 2019 r., sygn. połączone C-542/18 RX-II i C-543/18 RX-II

 OPINIA RZECZNIK GENERALNEJ

ELEANOR SHARPSTON

przedstawiona w dniu 12 września 2019 r. (1)

Sprawy połączone C‑542/18 RX-II i C‑543/18 RX-II

Erik Simpson

przeciwko

Radzie Unii Europejskiej

i

HG

przeciwko

Komisji Europejskiej

Szczególna procedura kontroli orzeczenia – Sąd do spraw Służby Publicznej Unii Europejskiej – Mianowanie sędziów – Bezwzględna przeszkoda procesowa – Kontrola incydentalna – Artykuł 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej – Prawo do rzetelnego procesu sądowego – Sąd ustanowiony na mocy ustawy – Zasada pewności prawa – Naruszenie jedności lub spójności prawa Unii

1.

Co powinno się wydarzyć w sytuacji, gdy kandydaci posiadający odpowiednie kwalifikacje, aby pełnić funkcje sędziów Sądu do spraw Służby Publicznej Unii Europejskiej (zwanego dalej „SSP”), zostali mianowani w wyniku postępowania, które okazało się nieprawidłowe? W niniejszych sprawach połączonych, poruszających nierozpatrywaną dotąd tematykę, występują wszystkie elementy do udzielenia odpowiedzi na to pytanie. W sprawach tych pojawiają się zagadnienia dotyczące procedury mianowania sędziów SSP przez Radę, możliwości sprawowania przez Sąd kontroli tych nominacji, a mianowicie czy ta kontrola może stanowić kwestię incydentalną, wyważenia różnych zasad regulujących tę kontrolę oraz skutków, jakie może pociągać za sobą nieprawidłowość mianowania sędziego dla postępowań sądowych, które ów sędzia prowadził. Jednak nade wszystko, głównym wyzwaniem dla niniejszej opinii jest sformułowanie wytycznych pozwalających pogodzić prawo do sądu ustanowionego na mocy przepisów prawa, z jednej strony, z pewnością prawa konieczną do zapewnienia stabilności systemu sądowego, z drugiej strony.

Ramy prawne

Europejska Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności

2.

Artykuł 6 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności podpisanej w Rzymie w dniu 4 listopada 1950 r. (zwanej dalej „EKPC”), zatytułowany „Prawo do rzetelnego procesu sądowego”, w ust. 1 stanowi, że „[k]ażdy ma prawo do sprawiedliwego i publicznego rozpatrzenia jego sprawy w rozsądnym terminie przez niezawisły i bezstronny sąd ustanowiony ustawą […]”. Artykuł 13 omawianej konwencji ustanawia prawo do skutecznego środka prawnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00