Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego M. Bobeka przedstawiona w dniu 4 marca 2021 r.

 OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MICHALA BOBEKA

przedstawiona w dniu 4 marca 2021 r. (1)

Sprawa C‑379/19

DNA – Serviciul Teritorial Oradea

przeciwko

KI,

LJ,

IG,

JH

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunalul Bihor (sąd okręgowy w Bihor, Rumunia)]

Odesłanie prejudycjalne – Decyzja Komisji 2006/928/WE w sprawie ustanowienia mechanizmu współpracy i weryfikacji (MWiW) – Skutki prawne MWiW oraz sprawozdań sporządzanych przez Komisję na jego podstawie – Postępowanie karne w związku z korupcją – Orzeczenia trybunału konstytucyjnego w sprawie wyłączenia dowodów uzyskanych przez służby wywiadowcze lub we współpracy ze służbami wywiadowczymi – Artykuł 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej– Niezawisłość sędziowska – Artykuł 19 ust. 1 akapit drugi TUE – Pierwszeństwo prawa Unii – Postępowania dyscyplinarne wobec sędziów

I. Wprowadzenie

1.

Czy orzeczenia krajowego trybunału konstytucyjnego, w których stwierdza się, że udział krajowych służb wywiadowczych w wykonywaniu środków obserwacji technicznej na potrzeby czynności postępowania przygotowawczego jest niezgodny z konstytucją oraz zakazuje się włączania uzyskanych w ten sposób dowodów do materiału dowodowego postępowania karnego, są zgodne z prawem Unii?

2.

Powyższa kwestia stanowi w istocie sedno niniejszej sprawy. Niemniej jednak porusza ona także szereg innych problemów, nad którymi miałem już okazję pochylić się w moich poprzednich opiniach, zwłaszcza zaś w opinii w sprawie Asociaţia „Forumul Judecătorilor din România i in.” (2), jak również w opiniach sporządzanych równolegle z opinią w niniejszej sprawie, przede wszystkim zaś w opinii w sprawie Euro Box Promotion i in. (3) W związku z tym na potrzeby niniejszej sprawy oprę się na analizie dokonanej w owych opiniach.

II. Ramy prawne

A. Prawo Unii

1. Prawo pierwotne

3.

Właściwe normy prawa Unii zawarte w traktacie o przystąpieniu Republiki Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej (zwanym dalej „traktatem o przystąpieniu”) () oraz w akcie dotyczącym warunków przystąpienia Republiki Bułgarii i Rumunii (zwanym dalej „aktem przystąpienia”) () zostały przywołane w pkt 5–8 opinii w sprawie AFJR.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00