Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego M. Szpunara przedstawiona w dniu 25 listopada 2021 r. Komisja Europejska przeciwko Radzie Unii Europejskiej., sygn. C-161/20

 OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MACIEJA SZPUNARA

przedstawiona w dniu 25 listopada 2021 r. (1)

Sprawa C‑161/20

Komisja Europejska

przeciwko

Radzie Unii Europejskiej

Skarga o stwierdzenie nieważności – Decyzja Komitetu Stałych Przedstawicieli (Coreper) – Decyzja zatwierdzająca skierowane do Międzynarodowej Organizacji Morskiej zgłoszenie w zakresie wprowadzenia wytycznych dotyczących cyklu życia w celu oszacowania emisji gazów cieplarnianych od źródła energii do zbiornika paliwa ze zrównoważonych paliw alternatywnych, w celu jego przekazania Międzynarodowej Organizacji Morskiej przez prezydencję Rady w imieniu państw członkowskich i Komisji – Wyłączna, dzielona lub uzupełniająca kompetencja Unii – Prerogatywy instytucjonalne Komisji wynikające z art. 17 ust. 1 TUE

I. Wprowadzenie

1.

Niniejsza sprawa dotyczy dwóch odrębnych zagadnień. Pierwsze z nich odnosi się do zasad i sposobów zapewniania reprezentacji Unii na zewnątrz w organizacji międzynarodowej, w której Unii nie przysługuje ani status członka, ani status obserwatora. Drugie z nich dotyczy tego, czy ta kompetencja zewnętrzna Unii w odniesieniu do dyskusji nad przyszłym instrumentem regulującym dziedzinę objętą w pewnym stopniu prawem Unii ma charakter wyłączny, czy też dzielony.

2.

Sednem pierwszego zagadnienia jest kwestia tego, czy art. 17 ust. 1 TUE w zakresie, w jakim przyznaje on Komisji prerogatywę do reprezentowania Unii w stosunkach zewnętrznych, znajduje zastosowanie w sytuacji, w której Unia nie może wykonać swojej kompetencji zewnętrznej inaczej niż za pośrednictwem państw członkowskich.

3.

Istota drugiego zagadnienia sprowadza się zaś do kwestii tego, czy przyszły instrument organizacji międzynarodowej, którego charakter, treść i zakres nie zostały jeszcze określone, może wpływać na wspólne zasady Unii lub zmieniać ich zakres w rozumieniu art. 3 ust. 2 TFUE in fine.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00