Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego J. Richarda de la Toura przedstawiona w dniu 2 grudnia 2021 r. Banco Santander SA przeciwko J.A.C. i M.C.P.R., sygn. C-410/20

 OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

JEANA RICHARDA DE LA TOURA

przedstawiona w dniu 2 grudnia 2021 r. (1)

Sprawa C‑410/20

Banco Santander, SA

przeciwko

J.A.C.,

M.C.P.R.

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Audiencia Provincial de A Coruña (sąd regionalny w La Coruña, Hiszpania)]

Odesłanie prejudycjalne – Dyrektywa 2014/59/UE – Restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja instytucji kredytowych – Nabycie akcji – Procedura restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji – Dyrektywa 2003/71/WE – Błędne informacje zawarte w prospekcie emisyjnym akcji – Powództwo mające na celu stwierdzenie nieważności umowy nabycia akcji – Błąd w oświadczeniu woli – Powództwo wytoczone przeciwko uniwersalnemu następcy prawnemu instytucji kredytowej

I. Wprowadzenie

1.

W odpowiedzi na upadłość banku Lehman Brothers w 2008 r. i kryzys finansowy, który po tym nastąpił, Unia Europejska postawiła sobie za cel uporządkowane zarządzenie kryzysami bankowymi. Unia stworzyła równocześnie dwa instrumenty: po pierwsze, wspólne ramy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dla wszystkich państw członkowskich (2), i po drugie, specyficzny i zintegrowany mechanizm restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dla strefy euro w ramach unii bankowej (3).

2.

Cele restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji są wspólne dla tych dwóch instrumentów (4) i zmierzają do:

zapewnienia ciągłości funkcji krytycznych;

uniknięcia znaczących negatywnych skutków dla stabilności finansowej, w szczególności przez zapobieganie efektowi domina, w tym w infrastrukturach rynkowych, oraz przez utrzymanie dyscypliny rynkowej;

ochrony finansów publicznych przez ograniczenie do minimum polegania na nadzwyczajnym publicznym wsparciu finansowym;

ochrony deponentów objętych zakresem dyrektywy 2014/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie systemów gwarancji depozytów () oraz inwestorów objętych zakresem dyrektywy 97/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 marca 1997 r. w sprawie systemów rekompensat dla inwestorów (); i

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00