Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Pitruzzella przedstawiona w dniu 20 stycznia 2022 r., sygn. połączone C-37/20 i C-601/20
GIOVANNIEGO PITRUZZELLI
przedstawiona w dniu 20 stycznia 2022 r. (1)
Sprawy połączone C‑37/20 i C‑601/20
WM (C‑37/20),
Sovim SA (C‑601/20)
przeciwko
Luxembourg Business Registers
[wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożone przez tribunal d’arrondissement de Luxembourg (sąd okręgowy w Luksemburgu, Luksemburg)]
Odesłanie prejudycjalne – Zapobieganie wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu – Dyrektywa (UE) 2015/849 – Artykuł 30 ust. 5 i 9 – Rejestr beneficjentów rzeczywistych – Dyrektywa (UE) 2018/843 – Artykuł 1 ust. 15 lit. c) i g) – Publiczny dostęp do informacji o beneficjentach rzeczywistych – Ważność – Karta praw podstawowych Unii Europejskiej – Artykuły 7 i 8 – Zasada przejrzystości – Ochrona osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych – Rozporządzenie (UE) 2016/679 – Artykuł 5 ust. 1 lit. a) – c) i f) – Wyłączenia dostępu do rejestru beneficjentów rzeczywistych – Przesłanki – Pojęcia „wyjątkowych okoliczności”, „ryzyka” i „niewspółmiernego ryzyka” – Dowód
1. | Na czym polega należyta równowaga między wymogiem przejrzystości odnoszącym się do beneficjentów rzeczywistych i struktur kontroli nad spółkami, który to wymóg odgrywa kluczową rolę w zapobieganiu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, z jednej strony, a poszanowaniem praw podstawowych zainteresowanych osób, czyli beneficjentów rzeczywistych, w szczególności ich praw do poszanowania życia prywatnego oraz do ochrony danych osobowych, z drugiej strony? |
2. | Takie jest w istocie podstawowe zagadnienie, przed którym stoi Trybunał w obydwu sprawach stanowiących przedmiot niniejszej opinii, w związku z dwoma wnioskami o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonymi przez tribunal d’arrondissement de Luxembourg (sąd okręgowy w Luksemburgu, Luksemburg). |
3. | Te dwa wnioski dotyczą ważności i wykładni art. 30 ust. 5 i 9 dyrektywy (UE) 2015/849 (), zmienionej dyrektywą (UE) 2018/843 (), (zwanej dalej „dyrektywą 2015/849”). Dyrektywa ta ustanowiła system publicznego dostępu do rejestrów beneficjentów rzeczywistych podmiotów o charakterze korporacyjnym i innych podmiotów prawnych utworzonych na terytorium państw członkowskich, który to system umożliwia co do zasady każdemu dostęp do niektórych spośród zawartych w tych rejestrach informacji o beneficjentach rzeczywistych, bez potrzeby wykazywania przez osoby wnioskujące o dostęp jakiegokolwiek interesu. |
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right