Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Pitruzzella przedstawiona w dniu 20 stycznia 2022 r., sygn. połączone C-37/20 i C-601/20

 OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

GIOVANNIEGO PITRUZZELLI

przedstawiona w dniu 20 stycznia 2022 r. (1)

Sprawy połączone C‑37/20 i C‑601/20

WM (C‑37/20),

Sovim SA (C‑601/20)

przeciwko

Luxembourg Business Registers

[wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożone przez tribunal d’arrondissement de Luxembourg (sąd okręgowy w Luksemburgu, Luksemburg)]

Odesłanie prejudycjalne – Zapobieganie wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu – Dyrektywa (UE) 2015/849 – Artykuł 30 ust. 5 i 9 – Rejestr beneficjentów rzeczywistych – Dyrektywa (UE) 2018/843 – Artykuł 1 ust. 15 lit. c) i g) – Publiczny dostęp do informacji o beneficjentach rzeczywistych – Ważność – Karta praw podstawowych Unii Europejskiej – Artykuły 7 i 8 – Zasada przejrzystości – Ochrona osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych – Rozporządzenie (UE) 2016/679 – Artykuł 5 ust. 1 lit. a) – c) i f) – Wyłączenia dostępu do rejestru beneficjentów rzeczywistych – Przesłanki – Pojęcia „wyjątkowych okoliczności”, „ryzyka” i „niewspółmiernego ryzyka” – Dowód

1.

Na czym polega należyta równowaga między wymogiem przejrzystości odnoszącym się do beneficjentów rzeczywistych i struktur kontroli nad spółkami, który to wymóg odgrywa kluczową rolę w zapobieganiu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, z jednej strony, a poszanowaniem praw podstawowych zainteresowanych osób, czyli beneficjentów rzeczywistych, w szczególności ich praw do poszanowania życia prywatnego oraz do ochrony danych osobowych, z drugiej strony?

2.

Takie jest w istocie podstawowe zagadnienie, przed którym stoi Trybunał w obydwu sprawach stanowiących przedmiot niniejszej opinii, w związku z dwoma wnioskami o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonymi przez tribunal d’arrondissement de Luxembourg (sąd okręgowy w Luksemburgu, Luksemburg).

3.

Te dwa wnioski dotyczą ważności i wykładni art. 30 ust. 5 i 9 dyrektywy (UE) 2015/849 (), zmienionej dyrektywą (UE) 2018/843 (), (zwanej dalej „dyrektywą 2015/849”). Dyrektywa ta ustanowiła system publicznego dostępu do rejestrów beneficjentów rzeczywistych podmiotów o charakterze korporacyjnym i innych podmiotów prawnych utworzonych na terytorium państw członkowskich, który to system umożliwia co do zasady każdemu dostęp do niektórych spośród zawartych w tych rejestrach informacji o beneficjentach rzeczywistych, bez potrzeby wykazywania przez osoby wnioskujące o dostęp jakiegokolwiek interesu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00