Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznik generalnej T. Ćapety przedstawiona w dniu 28 kwietnia 2022 r. „Baltijas Starptautiskā Akadēmija” SIA i „Stockholm School of Economics in Riga” SIA przeciwko Latvijas Zinātnes padome., sygn. połączone C-164/21 i C-318/21

 OPINIA RZECZNIK GENERALNEJ

TAMARY ĆAPETY

przedstawiona w dniu 28 kwietnia 2022 r. (1)

Sprawy połączone C‑164/21 i C‑318/21

SIA Baltijas Starptautiskā Akadēmija

przeciwko

Latvijas Zinātnes padome (C‑164/21)

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Administratīvā rajona tiesa (rejonowy sąd administracyjny, Łotwa)]

i

SIA Stockholm School of Economics in Riga

przeciwko

Latvijas Zinātnes padome (C‑318/21)

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Administratīvā apgabaltiesa (regionalny sąd administracyjny, Łotwa)]

Odesłanie prejudycjalne – Rozporządzenie (UE) nr 651/2014 – Artykuł 2 pkt 83 – Pomoc na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną – Pojęcie organizacji prowadzącej badania – Placówka szkolnictwa wyższego prowadząca działalność gospodarczą i działalność o charakterze niegospodarczym – Określenie podstawowej działalności

I. Wprowadzenie

1.

Czy prywatne placówki szkolnictwa wyższego można uznać za organizacje prowadzące badania i upowszechniające wiedzę? Taka jest istota pytań przedstawionych przez Administratīvā rajona tiesa (rejonowy sąd administracyjny, Łotwa) i Administratīvā apgabaltiesa (regionalny sąd administracyjny, Łotwa).

2.

Dokładniej rzecz ujmując, w obu rozpatrywanych sprawach do Trybunału zwrócono się o dokonanie wykładni pojęcia „organizacji prowadzącej badania i upowszechniającej wiedzę”, które zdefiniowano w art. 2 pkt 83 ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych (zwanego dalej „GBER”, z ang. „General Block Exemption Regulation”) (2).

II. Ramy prawne

3.

Artykuł 1 ust. 1 lit. d) GBER stanowi, że owo rozporządzenie ma zastosowanie między innymi do pomocy na badania, rozwój oraz innowacje.

4.

W art. 2 pkt 83 GBER uściślono jedno z pojęć dotyczących tej kategorii pomocy, a mianowicie pojęcie „organizacji prowadzącej badania i upowszechniającej wiedzę”, które zdefiniowano jako:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00