Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego N. Emiliou przedstawiona w dniu 2 czerwca 2022 r. Comité interprofessionnel des huiles essentielles françaises (CIHEF) i in. przeciwko Ministre de la Transition écologique i Premier ministre., sygn. C-147/21

 OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

NICHOLASA EMILIOU

przedstawiona w dniu 2 czerwca 2022 r. (1)

Sprawa C‑147/21

Comité interprofessionnel des huiles essentielles françaises (CIHEF),

Florame,

Hyteck Aroma-Zone,

Laboratoires Gilbert,

Laboratoire Léa Nature,

Laboratoires Oméga Pharma France,

Pierre Fabre Médicament,

Pranarom France,

Puressentiel France

przeciwko

Ministre de la Transition écologique,

Premier ministre

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Conseil d’État (radę państwa, Francja)]

Odesłanie prejudycjalne – Zbliżenie ustawodawstw – Produkty biobójcze – Cel ochrony zdrowia i środowiska – Możliwość przyjęcia przez państwa członkowskie środków ograniczających w dziedzinie praktyk handlowych i reklamy

I. Wprowadzenie

1.

Aby zwiększyć ochronę zdrowia publicznego i środowiska, francuski organ regulacyjny zdecydował, że rodentycydy i insektycydy, dwie kategorie produktów biobójczych, nie mogą być przedmiotem określonych praktyk handlowych, takich jak zniżki, rabaty i upusty. Wprowadził też ograniczenia w dziedzinie reklamy tych kategorii produktów oraz niektórych środków dezynfekujących.

2.

W postępowaniu głównym szereg spółek domaga się uchylenia tych przepisów i kwestionuje ich zgodność między innymi z rozporządzeniem (UE) nr 528/2012 (2).

3.

Conseil d’État (rada państwa, Francja) powzięła wątpliwość co do tego, czy akt ten realizuje cel w postaci wyczerpującej harmonizacji stojącej na przeszkodzie spornym przepisom krajowym, a jeśli nie, to na jakich warunkach przepisy te mogą zostać przyjęte.

4.

Niniejsza sprawa dotyczy zatem zakresu autonomii, jaką pozostawiono państwom członkowskim po przyjęciu rozporządzenia nr 528/2012. Uzupełniająco sprawa ta dotyczy zasadniczo warunków, na jakich postanowienia traktatu dopuszczają obowiązywanie przepisów krajowych takich jak te będące przedmiotem sporu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00