Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego N. Emiliou przedstawiona w dniu 10 listopada 2022 r. T.A.C. przeciwko Agenția Națională de Integritate (ANI)., sygn. C-40/21

 OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

NICHOLASA EMILIOU

przedstawiona w dniu 10 listopada 2022 r. (1)

Sprawa C‑40/21

T.A.C.

przeciwko

ANI

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Curtea de Apel Timişoara (sąd apelacyjny w Timişoarze, Rumunia)]

Odesłanie prejudycjalne – Decyzja 2006/928/WE – Mechanizm współpracy i weryfikacji – Wybieralny urząd publiczny – Konflikt interesów – Kary – Zakaz sprawowania wybieralnych urzędów publicznych przez określony czas – Karta praw podstawowych Unii Europejskiej – Artykuł 49 ust. 3 – Proporcjonalność kar – Skutek bezpośredni zasady proporcjonalności – Uprawnienia sądów krajowych – Artykuł 15 ust. 1 – Prawo do podejmowania pracy – Pojęcie „pracy” – Artykuł 47 – Prawo do skutecznego środka prawnego

I. Wprowadzenie

1.

Niezgodne z prawem działanie podejmowane w sytuacji konfliktu interesów można niewątpliwie uznać za jeden z grzechów głównych polityków i urzędników. Godzi ono bowiem wprost w istotę ich misji, którą jest służba interesowi ogólnemu. W rzeczywistości pojęcie „konfliktu interesów” jest znane od stuleci i dało początek wielu zbiorom (wiążących i niewiążących) norm na szczeblu krajowym i międzynarodowym, jak również na szczeblach niższych niż krajowy (2).

2.

Pewne wytyczne w tym zakresie zawiera między innymi „Międzynarodowy kodeks postępowania funkcjonariuszy publicznych”, przyjęty przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (zwanej dalej „ONZ”) w 1996 r. (), a także przyjęty przez Radę Europy w 2000 r. „Kodeks postępowania w służbie publicznej” (). Rozumie się samo przez się, że wiele uchwalonych przez Unię aktów zawiera normy mające na celu zapobieganie, w obrębie danych dziedzin, konfliktom interesów w odniesieniu do urzędników Unii lub urzędników krajowych. Jednym z takich aktów jest decyzja Komisji 2006/928/WE z dnia 13 grudnia 2006 r. w sprawie ustanowienia mechanizmu współpracy i weryfikacji postępów Rumunii w realizacji określonych założeń w zakresie reformy systemu sądownictwa oraz walki z korupcją ().

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00