Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Rantos przedstawiona w dniu 15 grudnia 2022 r. Azienda Nazionale Autonoma Strade SpA (ANAS) przeciwko Ministero delle Infrastrutture e dei Trasporti., sygn. C-545/21

 OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

ATHANASIOSA RANTOSA

przedstawiona w dniu 15 grudnia 2022 r. (1)

Sprawa C‑545/21

ANAS SpA

przeciwko

Ministero delle Infrastrutture e dei Trasporti

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale amministrativo regionale per il Lazio (regionalny sąd administracyjny dla Lacjum, Włochy)]

Odesłanie prejudycjalne – Fundusze strukturalne – Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) – Rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 – Artykuł 2 pkt 7 – Pojęcie „nieprawidłowości” – Zachowania, które mogą sprzyjać wykonawcy w toku postępowania w sprawie udzielenia zamówienia – Artykuł 98 ust. 1 i 2 – Korekty finansowe dokonywane przez państwa członkowskie – Zamówienia publiczne na roboty budowlane – Dyrektywa 2004/18/WE – Artykuł 45 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) – Fakultatywne podstawy wykluczenia – Poważne wykroczenie zawodowe

Wprowadzenie

1.

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym w niniejszej sprawie został złożony przez Tribunale amministrativo per il Lazio (regionalny sąd administracyjny dla Lacjum, Włochy) w ramach sporu między spółką Azienda Nazionale Autonoma Strade SpA (zwaną dalej „spółką ANAS”) a Ministero delle Infrastrutture e dei Trasporti (ministerstwem infrastruktury i transportu, Włochy), dotyczącym decyzji tego ministerstwa w sprawie odzyskania kwot wypłaconych spółce ANAS w ramach projektu, którego celem była realizacja robót budowlanych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), z powodu nieprawidłowości przy udzielaniu zamówienia publicznego.

2.

Zasadniczo zadane przez sąd odsyłający pytania prejudycjalne dotyczą przede wszystkim wykładni pojęcia „nieprawidłowości” w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 () w odniesieniu do korupcji lub usiłowania korupcji komisji przetargowej w związku z realizacją robót budowlanych finansowanych z budżetu Unii, następnie – transpozycji do prawa włoskiego art. 45 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) dyrektywy 2004/18/WE (), który to przepis odnosi się do klauzul wykluczających oferenta z postępowania w sprawie udzielenia zamówienia, a wreszcie – kryteriów obliczania kwoty korekty finansowej mającej zastosowanie w przypadku nieprawidłowości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00