Orzeczenie
Opinia rzecznik generalnej Medina przedstawiona w dniu 15 grudnia 2022 r., sygn. C-772/21
LAILI MEDINY
przedstawiona w dniu 15 grudnia 2022 r. (1)
Sprawa C‑772/21
„Brink’s Lithuania” UAB
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (najwyższy sąd administracyjny Litwy)]
Odesłanie prejudycjalne – Ochrona euro przed fałszowaniem – Rozporządzenie (WE) nr 1338/2001 – Artykuł 6 ust. 1 – Dostawcy usług płatniczych biorący udział w sortowaniu i publicznym rozprowadzaniu banknotów – Wykładnia art. 6 ust. 2 decyzji EBC/2010/14 – Wykrywanie banknotów euro nienadających się do obiegu – Maszynowa weryfikacja jakości obiegowej – Minimalne standardy publikowane na stronie internetowej EBC i poddawane aktualizacji – Zakres podmiotowy – Zakres obowiązków podmiotów zajmujących się obsługą gotówki – Moc wiążąca – Zasada pewności prawa
I. Wprowadzenie
1. | Przedmiotowy wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczy wykładni decyzji EBC/2010/14 (2), która określa jednolite zasady i procedury dotyczące weryfikacji autentyczności i jakości obiegowej banknotów euro na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia nr 1338/2001 (3). |
2. | Wniosek złożono w ramach postępowania pomiędzy spółką „Brink’s Lithuania” UAB (zwaną dalej „Brink’s Lithuania”) (4) z jednej strony, a Lietuvos bankas (Bankiem Litwy) z drugiej strony, dotyczącego decyzji (5), w której ten ostatni nakazał Brink’s Lithuania zapewnienie, aby poziom tolerancji jakości obiegowej w kontekście maszynowej weryfikacji banknotów euro, które mają być ponownie wprowadzone do obiegu, nie przekraczał 5%. |
3. | W niniejszej sprawie do Trybunału zwrócono się o ustalenie, czy art. 6 ust. 2 decyzji EBC/2010/14, a w szczególności określone w tym przepisie minimalne standardy ustanowione przez Europejski Bank Centralny (EBC) dotyczące maszynowej weryfikacji jakości obiegowej banknotów euro, mają zastosowanie do podmiotów zajmujących się obsługą gotówki. Jeśli tak nie jest, Trybunał musi następnie zbadać, czy art. 6 ust. 2 decyzji EBC/2010/14 w związku z jej art. 3 ust. 5 stoi na przeszkodzie przepisowi prawa krajowego, który zobowiązuje podmioty zajmujące się obsługą gotówki do przestrzegania tych minimalnych standardów. Wreszcie sąd odsyłający zwraca się z pytaniem, czy minimalne standardy EBC oraz art. 6 ust. 2 decyzji EBC/2010/14 są ważne, a zatem prawnie wiążące w świetle zasady pewności prawa i art. 297 ust. 2 TFUE. |
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right