Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznik generalnej J. Kokott przedstawiona w dniu 19 stycznia 2023 r. Eco Advocacy CLG przeciwko An Bord Pleanala., sygn. C-721/21

 OPINIA RZECZNIK GENERALNEJ

JULIANE KOKOTT

przedstawiona w dniu 19 stycznia 2023 r. (1)

Sprawa C‑721/21

Eco Advocacy CLG

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez High Court (wysoki trybunał, Irlandia)]

Odesłanie prejudycjalne – Autonomia proceduralna państw członkowskich – Zasada skuteczności – Wymogi dotyczące wywodów na piśmie przed sądem krajowym – Środowisko naturalne – Dyrektywa 2011/92/UE – Ocena oddziaływania na środowisko – Badanie wstępne w przedmiocie konieczności przeprowadzenia oceny – Uzasadnienie – Dyrektywa 92/43/EWG – Artykuł 6 ust. 3 – Odpowiednia ocena oddziaływania – Badanie wstępne w przedmiocie konieczności przeprowadzenia oceny – Działania w celu ograniczania rozmiarów szkody – Usunięcie wątpliwości

I. Wprowadzenie

1.

Prawo Unii wymaga przeprowadzenia różnych ocen skutków środowiskowych niektórych planów i projektów. Ocena oddziaływania na środowisko zgodnie z dyrektywą OOŚ (2) oraz odpowiednia (3) ocena oddziaływania zgodnie z dyrektywą siedliskową (4) są prawdopodobnie najbardziej znanymi przykładami.

2.

Niniejszy wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczy głównie określonych wymogów formalnych związanych ze wstępnym badaniem, czy wspomniane oceny są w ogóle konieczne. W przypadku obu dyrektyw należy wyjaśnić, czy uzasadnienie decyzji o rezygnacji z właściwej oceny musi być wyraźnie określone i czy w przypadku oceny oddziaływania na środowisko uzasadnienie to musi wyraźnie wymieniać wszystkie kryteria, które należy uwzględnić w ramach dyrektywy OOŚ. W odniesieniu do wstępnego badania na mocy dyrektywy siedliskowej istnieje również potrzeba omówienia, czy można uwzględnić pewne środki łagodzące oraz czy uzasadnienie decyzji o nieprzeprowadzeniu odpowiedniej oceny oddziaływania musi obalać pewne zastrzeżenia.

3.

Ponadto Trybunał ma zdecydować, jakie wymogi muszą spełniać wywody skarżących przed sądem krajowym. Ujawnia to podobny problem jak w przypadku uzasadnienia decyzji o wstępnym badaniu: Możliwe, że zarzut skarżących, że to uzasadnienie nie było wystarczająco jasne, sam nie był wystarczająco jasno uzasadniony.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00