Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego M. Szpunara przedstawiona w dniu 23 marca 2023 r. Finanzamt Hamm przeciwko Harry Mensing., sygn. C-180/22

 OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MACIEJA SZPUNARA

przedstawiona w dniu 23 marca 2023 r. (1)

Sprawa C‑180/22

Finanzamt Hamm

przeciwko

Harry’emu Mensingowi

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesfinanzhof (federalny trybunał finansowy, Niemcy)]

Odesłanie prejudycjalne – Podatki – Podatek od wartości dodanej – Dyrektywa 2006/112/WE – Artykuł 311 i nast. – Procedury szczególne dotyczące dzieł sztuki – Procedura marży – Podatnicy-pośrednicy – Dostawa dzieł sztuki przez twórców lub ich następców prawnych – Transakcje wewnątrzwspólnotowe – Podstawa opodatkowania – Podatek zapłacony z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego

Wprowadzenie

1.

W wyroku z dnia 29 listopada 2018 r., Mensing (C‑264/17, EU:C:2018:968, zwanym dalej „wyrokiem Mensing”) Trybunał orzekł między innymi, że art. 316 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (2) (zwanego dalej „podatkiem VAT” lub „podatkiem”) należy interpretować w ten sposób, że podatnik-pośrednik może dokonać wyboru stosowania procedury marży w odniesieniu do dostawy dzieł sztuki, które zostały mu wcześniej dostarczone przez twórców lub ich następców prawnych w ramach zwolnionej z podatku dostawy wewnątrzwspólnotowej (3). Wyrok ten stawia pod znakiem zapytania zgodność z dyrektywą 2006/112 niemieckich przepisów, które wykluczają taką możliwość.

2.

W swojej opinii w sprawie zakończonej wydaniem tego wyroku, odpowiadając na jeden z argumentów rządu niemieckiego podniesionych w obronie wspomnianych przepisów krajowych, wskazałem, że rzeczywiście istnieje luka w przepisach omawianej dyrektywy, powodująca częściowe podwójne opodatkowanie dzieł sztuki dostarczanych podatnikom-pośrednikom w ramach zwolnionych z podatku dostaw wewnątrzwspólnotowych (). Wyraziłem przy tym pogląd, że luki tej nie można usunąć w drodze sądowej wykładni przepisów dotyczących podatku VAT i że wymaga to interwencji ustawodawcy Unii ().

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00