Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznik generalnej T. Ćapety przedstawiona w dniu 30 marca 2023 r. Xella Magyarország Építőanyagipari Kft. przeciwko Innovációs és Technológiai Miniszter., sygn. C-106/22

 OPINIA RZECZNIK GENERALNEJ

TAMARY ĆAPETY

przedstawiona w dniu 30 marca 2023 r. (1)

Sprawa C‑106/22

Xella Magyarország Építőanyagipari Kft.

przeciwko

Innovációs és Technológiai Miniszter,

przy udziale:

„JANES ÉS TÁRSA” Szállítmányozó, Kereskedelmi és Vendéglátó Kft.

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (sąd dla miasta stołecznego Budapeszt, Węgry)]

Odesłanie prejudycjalne – Jurysdykcja – Swoboda przedsiębiorczości – Swobodny przepływ kapitału – Rozporządzenie (UE) 2019/452 – Monitorowanie inwestycji – Decyzja blokująca nabycie przez spółkę unijną innej spółki unijnej ze względu na strukturę udziału podmiotów zagranicznych tej pierwszej spółki oraz strategiczny status spółki przejmowanej

I. Wprowadzenie

1.

Okoliczności faktyczne niniejszej sprawy rozgrywają się w miejscowości Lázi w komitacie Győr-Moson-Sopron (Węgry), gdzie znajduje się kamieniołom, w którym odbywa się wydobycie piasku, gliny i żwiru. Węgierski minister innowacji i technologii (zwany dalej „ministrem”) zablokował planowane nabycie przez skarżącą, spółkę węgierską, innej spółki węgierskiej będącej właścicielem przedmiotowego kamieniołomu. W decyzji uzasadniającej to weto minister wyjaśnił, że zezwolenie spółce z pośrednią własnością bermudzką na przejęcie kontroli nad spółką zajmującą się wydobyciem kruszywa budowlanego byłoby sprzeczne z węgierskim interesem narodowym.

2.

Decyzję tę zaskarżono do Fővárosi Törvényszék (sądu dla miasta stołecznego Budapeszt, Węgry). W swoim odesłaniu prejudycjalnym sąd ten w szczególności zmierza do uzyskania wskazówek co do tego, czy ustawa węgierska, która umożliwiła ministrowi zawetowanie spornej transakcji, jest zgodna z art. 65 ust. 1 lit. b) TFUE i rozporządzeniem (UE) 2019/452 (zwanym dalej „rozporządzeniem w sprawie monitorowania BIZ”) (2).

3.

Istotniejsze pytanie, wymagające odpowiedniego ustosunkowania się Trybunału, dotyczy tego, czy obecność udziału państwa trzeciego w przedsiębiorstwie unijnym może w pewnych okolicznościach potencjalnie zagrażać krajowemu porządkowi publicznemu lub bezpieczeństwu publicznemu państw członkowskich. Gdyby pytanie tego rodzaju przedłożono mi 20 lat temu, nie byłoby zbyt wielu powodów, by wątpić, że podniesiona kwestia jest wyrazem protekcjonizmu nie mieszczącego się w ramach wolnej i otwartej gospodarki rynkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00