Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.435.2023.2.AAR
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu oraz realizacji projektu przeciwpożarowego w ramach projektu pn.: „(...)” pod nazwą przedsięwzięcia „(...)”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 października 2023 r. (wpływ 20 października 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca, zwany dalej Parkiem, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.).
Park nie prowadzi działalności gospodarczej, na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 ze zm.), ale uzyskuje przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług VAT. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.
Do zadań statutowych należy ochrona przyrody, a w szczególności:
- prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenie zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;
- udostępnianie obszaru na zasadach określonych w planie ochrony, o których mowa w art. 18 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2020 r. poz. 55 ze zm.) i w zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22 ustawy o ochronie przyrody i w zarządzeniach dyrektora Parku;
- prowadzenie działań związanych z edukacja przyrodniczą.
Działalność Parku w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) i czynności te są co do zasady wykonywane nieodpłatnie, ponieważ są finansowane głównie ze środków dotacji budżetowych. Park wykonuje także czynności odpłatne mieszczące się w pojęciu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.).
Park uzyskuje przychody:
1.opodatkowane: z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, sadzonek drzew i krzewów, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży gadżetów edukacyjnych, usług Parkingowych, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu Parku do zdjęć filmowych, przejazdów konnych i na organizacje imprez, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów Parku, z opłat za zezwolenia na odstrzał zwierzyny łownej,
2.zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, z dzierżawy gruntów na cele rolnicze,
3.związane z wykonywaniem działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie Parku oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Komisji Europejskiej na realizacje projektów na rzecz ochrony środowiska (…), dotacje z (…) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z funduszu leśnego (…), dofinansowania z państwowych uczelni wyższych, przychody finansowe (odsetki bankowe i za zwłokę, dodatnie różnice kursowe), kary, odszkodowania i nawiązki.
Park planuje realizować projekt pn.: „(…)” pod nazwą przedsięwzięcia „(...)”, dofinansowany ze środków (…) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy udziale środków własnych.
Zadanie realizowane będzie na terenie Parku i będzie polegało na: przygotowaniu dokumentacji zawierającej niezbędne informacje o projektowanej sieci łączności radiowej, uzyskaniu wszelkich stosownych pozwoleń, przygotowaniu wniosków o uzyskanie pozwolenia radiowego w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, wykonaniu niezbędnych pomiarów zasięgów, symulacji, wskazaniu lokalizacji masztów stacji retransmisyjnych, wskazaniu rodzaju ilości i parametrów sprzętu radiotelefonicznego. Realizacja w drodze zamówienia publicznego, oraz zakupie sprzętu w drodze zamówienia publicznego (kosztorys budowy systemu przeciwpożarowej łączności radiowej w Parku (radiotelefony noszone 70 szt., przewoźne - 40, bazowe 30, stacje retransmisyjne - przemienniki - 6 szt.), budowa nowych masztów w (…) i (…), wykonanie radiolinii, uzyskanie pozwolenia na dodatkową częstotliwość). Montaż wszystkich elementów systemu, programowanie sprzętu, opracowanie instrukcji korzystania z sieci, uruchomienie systemu, sprawdzenie poprawności działania ze sporządzeniem protokołu końcowego. Realizacja w drodze zamówienia publicznego. Zakup systemu w drodze zamówienia publicznego. W skład systemu wejdzie:
- specjalistyczny dron wyposażony w kamerę termowizyjną oraz optyczną z zoomem,
- mobilna stacja ładowania z dodatkowym kompletem baterii,
- specjalistyczna stacja robocza wraz z oprogramowaniem do analiz fotogrametrycznych.
Dostosowanie 3 punktów czerpania wody do celów przeciwpożarowych uzupełni istniejącą i projektowaną sieć punktów czerpania wody w taki sposób, aby wypełnić zalecenia opracowywanego operatu ochrony przeciwpożarowej dla Parku na lata 2022-2041. Sieć ta opiera się na zbiornikach sztucznych, naturalnych ciekach wodnych i hydrantach.
Celem zadania jest również poszerzenie zakresu działań operacyjnych jednostek straży pożarnej poprzez możliwość poboru wody do celów przeciwpożarowych z dodatkowych źródeł.
Zakup ciągnika do wykonywania prac z ochrony przeciwpożarowej ma na celu wypełnienie zadań wyznaczonych dla Parku w zakresie ochrony obszarów leśnych i nieleśnych przed pożarami. Nowy ciągnik stanowi jeden z elementów systemu, który zakłada ochronę czynną i bierną przed pożarami. Zakup nowego ciągnika zapewni: szybkie reagowanie i wykonywanie pasów zaporowych na linii ognia, oborywanie pożarzysk, tworzenie przerw w drzewostanie w celu zatrzymania linii frontu pożaru, wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem przejezdności dojazdów pożarowych i pasów przeciwpożarowych.
Podstawa prawna realizacji przedsięwzięcia przez Wnioskodawcę: § 39 ust. 2 pkt 1 rozp. MSWiA z dnia 10 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. z 2019 r. poz. 69 ze zm.), oraz utrzymaniem łączności w strefie prognostycznej, obowiązku obserwacji obszarów leśnych, przekazaniu informacji o powstaniu pożaru lasu oraz wyposażeniu punktów obserwacyjnych w środki łączności - § 3 ust. 5 pkt 8; § 4 ust. 1; § 5 ust. 2 pkt 2 rozp. Ministra Środowiska z dnia 22 marca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad zabezpieczenia przeciwpożarowego lasów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1065). Realizacja zadania odbywać się będzie na podstawie Zarządzenia MKiŚ w sprawie zadań ochronnych dla Parku na 2023 r. – Załącznik nr (…). Sieć łączności radiowej (alarmowo-dyspozycyjnej) jest częścią systemu obserwacyjno-alarmowego, o którym mowa w Instrukcji przeciwpożarowej lasu z dnia (…) r. wprowadzonej do użytku służbowego Zarządzeniem nr (…) Dyrektora Parku z dnia (…) r.
Zapewnienie i utrzymanie źródeł wody do celów przeciwpożarowych jest konieczne ze względu na przepisy ochrony przeciwpożarowej - § 39 ust. 2 pkt 2 - rozp. MSWiA z dnia 10 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. z 2019 r. poz. 69 ze zm.) oraz projektem Operatu ochrony przeciwpożarowej dla Parku na lata 2022-2031.
Realizacja zadania odbywać się będzie na podstawie Zarządzenia MKiŚ w sprawie zadań ochronnych dla Parku na 2023 r. – Załącznik nr (…). Zestaw ciągnika z pługiem będzie stanowił wyposażenie bazy sprzętu przeciwpożarowego, o którym mowa w § 39 ust. 2 pkt 3 i 5 rozp. MSWiA z dnia 10 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. z 2019 r. poz. 69 ze zm.) oraz § 11 ust. 1 i 2 pkt 1 rozp. Ministra Środowiska z dnia 22 marca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad zabezpieczenia przeciwpożarowego lasów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1065).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Wykorzystywane towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” pod nazwą przedsięwzięcia „(…)”, będą wykorzystywane do czynności związanych z ochroną przyrody, czyli niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu, będą wystawiane na Park.
Pytanie
Czy od zakupu wyposażenia oraz realizacji projektu przeciwpożarowego w ramach projektu pn.: „(…)” pod nazwą przedsięwzięcia „(...)”, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT albo ograniczone prawo do odliczenia VAT, w związku z realizacją Inwestycji, która jest dofinansowana w całości lub w części ze środków (…) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zgromadzonych na rachunku (…) w ramach zawartej umowy o dofinansowanie?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z zakupem wyżej wymienionych przedmiotów w ramach projektu dofinansowanego ze środków (…) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wymienione wyżej zakupy dotyczą podstawowej działalności Parku, jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody, zgodnie z art. 8b pkt. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098 ze zm.).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Do Państwa zadań statutowych należy ochrona przyrody, a w szczególności: prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach, udostępnianie obszaru na zasadach określonych w planie ochrony oraz prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą. Są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Uzyskują Państwo przychody opodatkowane podatkiem VAT, przychody zwolnione od podatku VAT oraz związane z wykonywaniem działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej). Zamierzają Państwo realizować projekt przeciwpożarowy w ramach projektu pn.:„(…)” pod nazwą przedsięwzięcia „(...)”.
Towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu będą przez Państwa wykorzystywane do czynności związanych z ochroną przyrody, czyli niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury za towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Państwa.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” pod nazwą przedsięwzięcia „(...)”.
Jak wynika z wyżej powołanych przepisów prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ nie będą Państwo wykorzystywać towarów i usług nabywanych w trakcie realizacji Projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją Projektu będą – jak Państwo wskazali – wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
W konsekwencji, nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” pod nazwą przedsięwzięcia „(...)”.
Tym samym, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right