Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.616.2023.2.SM
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 października 2023 r. (wpływ 24 października 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina… jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Gmina jest w trakcie realizacji projektu …” zgodnie z umową zawartą w dniu… nr… w ramach Osi Priorytetowej - „…”, Działania 6.1 - „Infrastruktura kultury” Poddziałania 6.1.2 - „Instytucje kultury”, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa… na lata... Data finansowego zakończenia realizacji projektu:…
Głównym celem projektu jest zwiększenie liczby osób korzystających z oferty instytucji kultury budujących tożsamość regionalną w województwie oraz zapewnienie swobodnego dostępu do kultury mieszkańcom i turystom poprzez utworzenie przestrzeni do organizacji imprez plenerowych i masowych oraz poprzez odpowiednie wyposażenie amfiteatru, sprawującego funkcje kulturowe i kulturotwórcze na co dzień: rozszerzenie oferty kulturalnej Miasta… i podniesienie jej jakości, zwiększenie bezpieczeństwa uczestników wydarzeń kulturalnych odbywających się w obrębie amfiteatru. Ostatecznie (po zmianach) projekt zakłada: wymianę nawierzchni podłogi w amfiteatrze, zakup oświetlenia scenicznego w amfiteatrze, instalację systemu monitoringu w obrębie amfiteatru, organizację festiwalu polegającą na pokryciu honorariów wraz z transportem (nie tylko lotniczym) artystów polskich i zagranicznych występujących na festiwalu oraz działania promocyjne.
Gmina… w dniu… wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, który na wezwanie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia… uzupełniła i wysłała ponownie dnia… W dniu… Gmina… otrzymała interpretację indywidualną, w której stwierdza się brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych towarów i usług nabywanych przez Gminę w ramach realizacji zadań własnych, niesłużących sprzedaży opodatkowanej w związku z realizacją projektu „…”.
Dotychczasowym miejscem organizacji głównych wydarzeń festiwalowych od roku… były tzw. ..., czyli tereny… w…. W wyniku działań inwestora prywatnego, polegających na budowie na tych terenach obiektów zabudowy mieszkaniowej, organizacja festiwalu w obrębie… zostaje wykluczona. W związku z powyższym postanowiono zorganizować festiwal na terenie kompleksu sportowo-rekreacyjnego, uwzględniając zarazem możliwość wykorzystania istniejącej na terenie miasta infrastruktury kulturalnej w postaci amfiteatru. Właścicielem zakupionego sprzętu i powstałej infrastruktury będzie Gmina… i zostanie ona wprowadzona do ewidencji środków trwałych Gminy...
Dotychczas zrealizowano m.in.:
‒dwie edycje festiwalu (koszt kwalifikowalny - honoraria wraz z transportem (nie tylko lotniczym),
‒wymianę nawierzchni podłogi sceny w amfiteatrze (koszt kwalifikowalny),
‒zakup oświetlenia scenicznego (koszt kwalifikowalny),
‒instalację systemu monitoringu w amfiteatrze (koszt kwalifikowalny),
‒zakup paneli zabezpieczających murawę (koszt niekwalifikowalny)
‒dostawa i montaż ekranu akustycznego (koszt niekwalifikowalny),
‒działania promocyjne (koszt kwalifikowalny),
‒dostawa i montaż szafek (koszt niekwalifikowalny).
Wszelkie zakupy i usługi dotychczas wykonane oraz w przyszłości realizowane (w ramach zadania planowana jest jeszcze jedna edycja festiwalu) będą służyły działalności Centrum Kultury w... Centrum Kultury jest instytucją kultury posiadającą osobowość prawną i samodzielnym płatnikiem podatku VAT. Wpływy ze sprzedaży biletów z festiwalu będą przychodami organizatora festiwalu: firma która została wybrana zgodnie z procedurą udzielenia zamówienia publicznego.
Amfiteatr został bezpłatnie przekazany w administrowanie Centrum Kultury w…, natomiast kompleks sportowo-rekreacyjny został bezpłatnie przekazany w administrowanie …Centrum Sportu i Rekreacji w... Gmina nie wykorzystuje amfiteatru oraz kompleksu sportowo-rekreacyjnego do swojej działalności i nie prowadzi sprzedaży usług związanych z wynajmem ww. obiektów.
Ponadto wskazano:
Ad 1.
W związku z realizacją projektu „…” wszystkie faktury są wystawione na Gminę.
Ad 2.
Realizacja projektu należy do zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.).
Ad 3.
…Centrum Sportu i Rekreacji jest jednostką organizacyjną (jednostką budżetową) Gminy.
Ad 4.
Wszelkie zakupy i usługi dokonane w ramach projektu bezpłatnie udostępniono Centrum Kultury w...
Ad 5.
Organizację… firmie… zleciła Gmina.
Ad 6.
Prawa i obowiązki Gminy… (Zamawiającego) w związku z realizacją „…” wynikające z umowy z wykonawcą oraz opisem przedmiotu zamówienia:
(…)
Prawa i obowiązki firmy… (Wykonawcy) w związku z realizacją „…” wynikające z umowy z wykonawcą oraz opisem przedmiotu zamówienia:
(…)
Zasady współpracy stron:
(…)
Ad 7.
Firma… w związku z realizacją zlecenia organizacji Festiwalu nie przekazuje jakiegokolwiek wynagrodzenia Gminie.
Ad 8.
Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu Gmina wykorzystuje do czynności niepodlegających opodatkowaniem towarów i usług. Przedmiotowe towary i usługi to:
‒Opracowanie studium wykonalności projektu (wydatek kwalifikowalny),
‒Wymiana nawierzchni podłogi sceny w amfiteatrze (wydatek kwalifikowalny),
‒Montaż monitoringu w amfiteatrze (wydatek kwalifikowalny),
‒Zakup oświetlenia scenicznego w amfiteatrze (wydatek kwalifikowalny),
‒Organizacja festiwalu polegająca na zapewnieniu honorariów wraz z biletami lotniczymi artystów zagranicznych – 2 edycje (wydatek kwalifikowalny),
‒Działania promocyjne projektu (wydatek kwalifikowalny),
‒Dostawa i montaż ekranu akustycznego (wydatek niekwalifikowalny),
‒Zakup paneli zabezpieczających murawę (wydatek niekwalifikowalny),
‒Dostawa i montaż szafek (wydatek niekwalifikowalny).
Ad 9.
Efekty realizowanego projektu nie są wykorzystywane przez Gminę do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
Ad 10.
Efekty realizowanego projektu nie są wykorzystywane przez Gminę do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
Ad 11 i Ad 12.
Efekty realizowanego projektu nie są wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych z podatku VAT.
Pytanie
Czy Gmina po zmianie miejsca organizacji wydarzeń festiwalowych w 2023 roku, ma prawo do odliczenia podatku VAT od towarów i usług w związku z realizacją projektu „…”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2021 r. poz. 685 ze zm.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w takim zakresie, w jakim projekty po zrealizowaniu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją projektu „…” nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną, tj. nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina realizuje zadania własne nie służące sprzedaży opodatkowanej. Zakupy i usługi wykonane w amfiteatrze i w kompleksie sportowo-rekreacyjnym będą służyły działalności Centrum Kultury oraz …Centrum Sportu i Rekreacji w... Wobec powyższego Gmina nie może odzyskać podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – efekty realizowanego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…”, po zmianie miejsca organizacji wydarzeń festiwalowych, ponieważ – jak Państwo wskazali – efekty realizowanego zadania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do kiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżaniainterpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right