Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.387.2023.3.BR
Możliwość zastosowania stawki 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiaganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 5 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 30 września 2023 r. (wpływ 30 września 2023 r.) oraz z 24 października 2023 r. (wpływ 24 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 2 czerwca 2021 r. pod firmą (…), prowadzoną pod adresem (…), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (…) i numerem REGON: (…).
Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm. – dalej: ustawa o PIT), a wybrana przez niego forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej zajmuje się budowaniem zespołów, szkoleniem programistów z zakresu samoorganizacji i działania w zespole wielofunkcyjnym, wprowadzaniem metodyk zwiększających produktywność zespołu wytwarzającego oprogramowanie, usuwaniem przeszkód, eliminowaniem nieefektywnych praktyk wytwarzania oprogramowania, pomocą dla organizacji w kwestiach adaptacji metodyk zwinnego wytwarzania oprogramowania, monitorowaniem procesów i tworzeniem raportów, planowaniem sposobu implementacji metodyk zwinnych w organizacji, zrozumieniem i zarządzaniem empirycznym procesem rozwoju produktu, moderowaniem i facylitacją spotkań planowania, przeglądu i egzekucji w projektach związanych z wytwarzaniem oprogramowania.
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…) wydaną dnia (…), sygn.: (…), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, tj. Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Kopię wskazanej opinii Wnioskodawca załączył do niniejszego pisma.
W roku obecnym Wnioskodawca jako formę opodatkowania wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód chciałby opodatkować 8,5% stawką ryczałtu, poczynając od 2022 r.
W tym celu złożył On Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez Niego działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.
W piśmie z 30 września 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1)Kiedy (dd-mm-rrrr) uzyskał Pan pierwszy przychód ze świadczonych usług, które zamierza Pan opodatkować 8,5% stawką ryczałtu?
Odp. Wnioskodawca ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych opodatkowany jest od 1 stycznia 2022 r., natomiast pierwszy przychód ze świadczonych usług w tym miesiącu osiągnął 31 stycznia 2022 r.
2)Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)?
Odp. Tak, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową – pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 poz. 556.).
3)Kiedy (dd-mm-rrrr) złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Należy wskazać dokładną datę.
Odp. Wnioskodawca złożył 2 stycznia 2022 r., Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
4)Czy w latach podatkowych, których dotyczy wniosek, w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej wystąpiły/występują/wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odp. Wobec Wnioskodawcy nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a tym samym nie będzie uzyskiwać z działalności gospodarczej przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
5.Czy w latach podatkowych, których dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pana były/są/będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odp. Wnioskodawca w latach podatkowych, których dotyczy wniosek, nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
6.Jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0? Należy wskazać na czym konkretnie polegają Pana czynności w zakresie:
a)budowania zespołów;
b)szkolenia programistów z zakresu samoorganizacji i działania w zespole wielofunkcyjnym,
c)wprowadzania metodyk zwiększających produktywność zespołu wytwarzającego oprogramowanie,
d)usuwania przeszkód,
e)eliminowania nieefektywnych praktyk wytwarzania oprogramowania,
f)pomocy dla organizacji w kwestiach adaptacji metodyk zwinnego wytwarzania oprogramowania,
g)monitorowania procesów i tworzeniem raportów,
h)planowania sposobu implementacji metodyk zwinnych w organizacji,
i)zrozumienia i zarządzania empirycznym procesem rozwoju produktu,
j)moderowania i facylitacji spotkań planowania,
k)przeglądu i egzekucji w projektach związanych z wytwarzaniem oprogramowania.
Prosimy więc o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie polegają wymienione przez Pana usługi/czynności:
1)czego dotyczą?
2)jaki jest ich zakres?
3)co jest ich efektem?
Prosimy o oddzielną charakterystykę w odniesieniu dla każdej wymienionych w lit. a-k przez Pana usług/czynności.
Odp.
-budowanie zespołów: Wnioskodawca zwraca uwagę na rolę komunikacji w zespole, wprowadza gry i zabawy pozwalające zespołowi poznać się nawzajem, moderuje dyskusję, gdzie zespół sam ustala zasady współpracy, role i odpowiedzialności;
-szkolenie programistów z zakresu samoorganizacji i działania w zespole wielofunkcyjnym: Wnioskodawca organizuje spotkania, gdzie omawia powszechnie znane metody pracy w środowisku zwinnym Agile, a mianowicie jak planować zadania, jak współpracować z ludźmi z różnych działów, jak prowadzić komunikację w zależności od kontekstu (kontekst biznesowy, techniczny);
-wprowadzanie metodyk zwiększających produktywność zespołu wytwarzającego oprogramowanie: Wnioskodawca pokazuje przykłady i omawia zagadnienia dotyczące tego jak skupiać się w pracy w wytwarzaniu wartości, jak unikać strat w postaci nieefektywnej komunikacji, jak opisywać zadania, jak wizualizować przepływ zadań, jak podchodzić do problemów, nieefektywnych zachować i jak w tej kwestii szukać rozwiązań;
-usuwanie przeszkód: Wnioskodawca pomaga w eliminowaniu strat, powstałych na skutek barier komunikacyjnych, nieoptymalnego wkładu pracy do zamierzonych efektów, nieznajomości procesów i interakcji wewnątrz-zespołowych, poprzez uczenie i uświadamianie, dlaczego strata blokuje przepływ wartości oraz jak należy podchodzić do problemów, aby nie stawały się przeszkodami;
-eliminowanie nieefektywnych praktyk wytwarzania oprogramowania: Wnioskodawca przedstawia znane praktyki i metody jak podchodzić do problemów i nieefektywnych zachować i jak szukać rozwiązań.
-pomoc dla organizacji w kwestiach adaptacji metodyk zwinnego wytwarzania oprogramowania: Wnioskodawca rozmawia z różnymi ludźmi w organizacji tłumacząc zyski i benefity wykorzystywania zwinnego podejścia Agile w wytwarzaniu produktów. Wnioskodawca ponadto prowadzi szkolenia na temat wytwarzania wartości dostosowując swój przekaz do ludzi o silnej wiedzy technicznej jak i innych działów;
-monitorowanie procesów i tworzenie raportów: Wnioskodawca wykorzystuje gotowe narzędzia do wizualizacji przepływu zadań, tworzy raporty, które omawia w kontekście efektywnych praktyk oraz usprawnień jakie można wprowadzić;
-planowanie sposobu implementacji metodyk zwinnych w organizacji: Wnioskodawca na podstawie własnych obserwacji planuje kolejność działań w celu usprawnienia praktyk i zachowań w poszczególnych zespołach osób;
-zrozumienie i zarządzanie empirycznym procesem rozwoju produktu: Wnioskodawca na podstawie zgromadzonych, przy pomocy dostępnych narzędzi, danych, przekazuje znane metody i praktyki w celu wprowadzenia dalszych usprawnień. Twarde dane są pomocne w uzyskaniu poprawnego obrazu stanu faktycznego i jego ewentualnej korekty;
-moderowanie i facylitację spotkań planowania: w środowisku zwinnym Agile, w którym działa Wnioskodawca, najpopularniejszymi zdefiniowanymi zasadami postępowania w przypadku tworzenia produktów jest Scrum, który wiąże się z cyklem spotkań, które Wnioskodawca moderuje i facylituje. Spotkania ta składają się z planowania, przeglądu i egzekucji;
-przeglądu i egzekucji w projektach związanych z wytwarzaniem oprogramowania: przegląd i egzekucja nie są czynnościami samymi w sobie. Wnioskodawca zwraca uwagę na spotkania opisane w przewodniku Scrum takimi jak: spotkania planowania, spotkania przeglądu oraz spotkania egzekucji stąd Wnioskodawca zajmuje się moderacją oraz facylitacją spotkań, tak aby były jak najbardziej efektywne i przynosiły najwięcej wartości członkom zespołu, którzy podejmują konkretne decyzje i działania.
7.Czy w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 świadczył/świadczy/będzie Pan świadczył usługi projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci?
Odp. W ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0., Wnioskodawca nie świadczy oraz nie będzie świadczył usług projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
8.Czy wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, są w jakikolwiek sposób związane z oprogramowaniem:
-jeśli tak – na czym polega ten związek (proszę szczegółowo go opisać),
-jeśli nie – proszę wskazać, na jakiej podstawie ten związek nie występuje)?
Odp. Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotem wniosku są wyłącznie usługi opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Powyższe usługi zostały zaklasyfikowane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…) jako usługi:
⦁ PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Zatem, według udzielonej przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatury odpowiedzi, Wnioskodawca ma powody by twierdzić, że usługi przez niego wykonywane nie pokrywają się z usługami wymienionymi w pytaniu. Jednakże w celu dogłębnego zweryfikowania zagadnienia Wnioskodawca wystosował złożony wniosek.
Natomiast, w piśmie z 24 października 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Należy ponownie wskazać czy w latach podatkowych, których dotyczy wniosek, w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej wystąpiły/występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Odp. W latach podatkowych, których dotyczy wniosek w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie wystąpiły/nie występują oraz nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
2.Należy ponownie wskazać czy w latach podatkowych, których dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pana były/są/będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odp. W latach podatkowych, których dotyczy wniosek w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej były/są oraz będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
3.Prosimy o wyjaśnienie, czym jest „zwinne Agile”, tj. czy jest programem (oprogramowaniem) – należy przedstawić szczegółowy opis – przeznaczenie, funkcje?
Odp. Agile (z ang. Zwinny) nie jest programem ani oprogramowaniem. W ramach obecnego stanu wiedzy, metodyki wytwarzania produktów dzieli się na dwie grupy: wytwarzanie Klasyczne (tzw. kaskadowe) oraz wytwarzanie Zwinne (tzw. Agile).
W kontekście wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności, jest to metodyka pracy i wytwarzania produktów. Polega na możliwości ciągłego monitorowania rozwoju produktu i dostarczania informacji zwrotnej do wykonawcy, co pozwala na stworzenie rezultatu, który jak najlepiej odpowiada na potrzeby klienta bądź konsumentów docelowych. Wraz z innymi, Wnioskodawca uczestniczy w takim procesie, ucząc jak powinien on wyglądać i jak wytwarzać produkty efektywniej.
4.Prosimy o wyjaśnienie, czym jest „Scrum”, tj. czy jest programem (oprogramowaniem) – należy przedstawić szczegółowy opis – przeznaczenie, funkcje?
Odp. Scrum również nie jest programem ani oprogramowaniem. Wnioskodawca posłużył się definicją z „Przewodnika Scrum” – dokumentu, stanowiącego główne źródło wiedzy w tej materii. „Scrum to uproszczone ramy postępowania, które pomagają poszczególnym osobom, zespołom i organizacjom wytwarzać wartość poprzez adaptacyjne rozwiązywanie złożonych problemów. Scrum rozumiany jako ramy postępowania jest celowo niekompletny, definiuje jedynie elementy wymagane do wdrożenia teorii Scruma. Scrum opiera się na inteligencji zbiorowej jego użytkowników. Zamiast dawać ludziom szczegółowe instrukcje, reguły Scruma pozwalają kształtować wzajemne relacje i interakcje. W Scrumie można stosować różnorodne procesy, techniki i metody. Scrum obejmuje istniejące praktyki lub sprawia, że stają się zbędne. Scrum unaocznia względną skuteczność dotychczasowego zarządzania, środowiska, technik pracy, aby umożliwiać wprowadzanie usprawnień”.
Pytanie
Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz.U. 2021 poz. 1993 z późn. zm., dalej: ustawa o ryczałcie), a więc w stawce 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Z treści art. 4 ust. 1 pkt u.z.p.d. wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556). Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 u.z.p.d.: opłacania podatku w formie karty podatkowej; korzystania przez podatnika z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; osiągania przez podatnika w całości lub w części przychodów: z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; wytwarzania przez podatnika wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; wykonywania przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach (art. 8 ust. 1); świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy na zasadach określonych w art. 8 ust. 2, jak również w przypadku uzyskania przychodów określonych w art. 8 ust. 1 pkt 3 i 4. W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.
Ponadto podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 u.z.p.d.). Wnioskodawca nie osiągnął przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, tj. usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ust. 1 u.z.p.d. Zgodnie z brzmieniem przepisu, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-15% dla firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2m;
-12% dla przychodów związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;
-8,5% dla przychodów z działalności usługowej – art. 12 ust. 1 pkt 5. lit. a.
Analizując powyższe przepisy, należy wskazać iż symbole PKWiU, opisujące usługi wykonywane przez Wnioskodawcę zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b u.z.p.d. Przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże, przy symbolu PKWiU 62.02 ustawodawca umieścił znak “ex”.
Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia “ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWiU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), tj. usługi których Wnioskodawca nie świadczy.
Mając na uwadze powyżej przedstawioną analizę przepisów należy uznać, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod PKWiU 62.01.12.0 powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2 czerwca 2021 r., zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. W roku obecnym jako formę opodatkowania wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód chciałby Pan opodatkować 8,5% stawką ryczałtu, poczynając od 2022 r. Pierwszy przychód, który zamierza Pan opodatkować 8,5% stawką ryczałtu osiągnął Pan 31 stycznia 2022 r. W tym celu złożył Pan 2 stycznia 2022 r. Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową – pozarolniczą działalnością gospodarczą w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wobec Pana nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a tym samym nie będzie Pan uzyskiwał z działalności gospodarczej przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. W latach podatkowych, których dotyczy wniosek, nie przekroczył Pan limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zajmuje się Pan: budowaniem zespołów, szkoleniem programistów z zakresu samoorganizacji i działania w zespole wielofunkcyjnym, wprowadzaniem metodyk zwiększających produktywność zespołu wytwarzającego oprogramowanie, usuwaniem przeszkód, eliminowaniem nieefektywnych praktyk wytwarzania oprogramowania, pomocą dla organizacji w kwestiach adaptacji metodyk zwinnego wytwarzania oprogramowania, monitorowaniem procesów i tworzeniem raportów, planowaniem sposobu implementacji metodyk zwinnych w organizacji, zrozumieniem i zarządzaniem empirycznym procesem rozwoju produktu, moderowaniem i facylitacją spotkań planowania, przeglądu i egzekucji w projektach związanych z wytwarzaniem oprogramowania. Zakres wykonanych przez Pana usług mieści się w symbolu PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
W ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0., nie świadczy Pan oraz nie będzie Pan świadczył usług projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Jak Pan wskazał, przedmiotem wniosku są wyłącznie usługi opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Powyższe usługi zostały zaklasyfikowane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…) jako usługi PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Zatem, według udzielonej przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatury odpowiedzi, ma Pan powody by twierdzić, że usługi przez Pana wykonywane nie pokrywają się z usługami w jakikolwiek sposób związanymi z oprogramowaniem.
Dokonując analizy będącej przedmiotem wniosku usługi, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w dziale 62 – USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.01 – USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM.
W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
-PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,
-PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że grupowanie PKWiU 62.01.12.0 obejmuje:
-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.
Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.
Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.
Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych.
Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku i jego uzupełnieniu wskazuję, że analiza wykonywanych przez Pana czynności, które są sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12.0 prowadzi do wniosku, że są one niewątpliwie nakierowane na oprogramowanie, stąd niezasadne jest przyjęcie, że usługi te nie są związane z oprogramowaniem. Czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy oraz uzupełnieniu wniosku, mieszczą się bowiem – w ocenie organu – w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Za uznaniem stanowiących przedmiot wniosku usług za związane z oprogramowaniem przemawia fakt, że pośrednio dotyczą one oprogramowania ponieważ dotyczą zespołu wytwarzającego oprogramowanie, tj. wprowadzania metodyk zwiększających produktywność zespołu wytwarzającego oprogramowanie, jak również eliminowania nieefektywnych praktyk wytwarzania oprogramowania; pomocy dla organizacji w kwestiach adaptacji metodyk zwinnego wytwarzania oprogramowania; przeglądu i egzekucji w projektach związanych z wytwarzaniem oprogramowania.
Okoliczność, że w zakres świadczonych przez Pana usług nie wchodzi programowanie (pisanie kodów), tworzenie oprogramowania, analiza kodu oprogramowania czy poprawianie błędów oprogramowania nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z oprogramowaniem. Usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, ale są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych.
Zatem wszelkie usługi związane z „oprogramowaniem” spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.
Dlatego też uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pan wskazał – 8,5%.
Reasumując – przychód z działalności prowadzonej przez Pana, opisanej we wniosku, osiągnięty w latach 2022 i następnych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług wymienionych we wniosku i jego uzupełnieniu, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, podlega/będzie podlegał opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Ponadto wskazuję, że nie jestem uprawniony do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o interpretację lub jego uzupełnienia. Wszystkie istotne dla sprawy informacje powinny znaleźć się w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłegoi zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right