Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.345.2023.2.PR

Zastosowanie 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.20.0.

 Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 września 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Planuje Pan otwarcie własnej pozarolniczej działalności gospodarczej. W chwili obecnej posiada już jednego potencjalnego kontrahenta, z którym planuje podjęcie współpracy. Kontrahent ten z kolei współpracuje z polską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, świadczącą usługi z zakresu centrów telefonicznych – call center (dalej jako: Spółka), pełniąc w niej funkcję Dyrektora Zarządzającego (dalej jako: Dyrektor Zarządzający lub Zamawiający). Do zadań Dyrektora Zarządzającego należy m.in. planowanie działań mających zapewnić płynność finansową Spółki, nadzór finansowy nad Spółką, określanie strategii oraz planów inwestycyjnych Spółki, kompleksowy nadzór nad funkcjonowaniem wszystkich działów w Spółce etc. Usługi świadczone przez Dyrektora Zarządzającego w ramach jego działalności gospodarczej sklasyfikowane są pod pozycjami PKD 70.22.Z (Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania) oraz PKD 82.20.Z (Działalność centrów telefonicznych – call center).

Z uwagi na dotychczasowe doświadczenie zawodowe, Dyrektor Zarządzający planuje nawiązać z Panem współpracę, w ramach której będzie Pan świadczył na jego rzecz (jego jednoosobowego przedsiębiorstwa), usługi w zakresie przykładowo:

1)koordynowania pracy wskazanego przez Zamawiającego działu/działów Spółki,

2)planowania i uzgadniania z Zamawiającym działań operacyjnych wskazanego przez Zamawiającego działu/działów Spółki,

3)ustalania i uzgadniania z Zamawiającym planów rozwoju wskazanego przez Zamawiającego działu/działów Spółki,

4)koordynowania współpracy działu/działów Spółki wskazanego przez Zamawiającego z innymi działami Spółki,

5)współpracy z Zamawiającym w zakresie krótko i długoterminowego planowania działań,

6)utrzymywaniu relacji z potencjalnymi kontrahentami Spółki w imieniu Zamawiającego,

7)sporządzania i dostarczania raportów z dokonanych ustaleń i Pana działań do Zamawiającego, (zwane dalej: Usługami).

Faktycznie wykonywana przez Pana działalność w żadnym miejscu nie będzie polegała na faktycznym zarządzaniu, lecz na nadzorowaniu, kontroli i koordynacji pracy wyspecyfikowanych działów/działu Spółki na zlecenie Dyrektora Zarządzającego.

Osobą decyzyjną w zakresie planowania rozwoju Spółki, pozyskiwania nowych klientów i utrzymywania relacji biznesowych z dotychczasowymi klientami, pełnienia nadzoru finansowego, reprezentowania Spółki i zawierania w jej imieniu umów jest i będzie Dyrektor Zarządzający.

Pan będzie natomiast nadzorował i koordynował pracę działu/działów Spółki wskazanych przez Dyrektora Zarządzającego, ustalał i uzgadniał z Dyrektorem Zarządzającym plany rozwoju oraz działania operacyjne określonego działu/działów Spółki oraz koordynował współpracę wskazanego przez Dyrektora Zarządzającego działu Spółki z jej innymi działami. Nie będzie Pan zawierał umów z klientami Spółki lub Dyrektora Zarządzającego we własnym imieniu.

Przychody z prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej w 2023 r. nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro. Zgodnie z przewidywaniami, przychody uzyskane z tego źródła przychodów w roku podatkowym 2024 również nie przekroczą wskazanej powyżej kwoty. W związku z tym nie ma zastosowania wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ust. 4 u.o.r.

Wystąpił Pan o opinię do GUS w celu zaklasyfikowania jego przyszłych usług do odpowiedniego kodu PKWiU i w chwili obecnej oczekuje na uzyskanie odpowiedzi.

W Pana ocenie, świadczone w przyszłości usługi zaklasyfikowane mogą zostać jako:

usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (PKWiU 74.90.12) lub

jako pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 74.90.20).

Nie zamierza Pan świadczyć usług związanych z usługami firm centralnych (head offices) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU dział 70), „z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzeniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), usług związanych z przetwarzaniem danych (PKWiU ex 63.11.1), usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zwodów, reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73)”.

Do wykonywanej w przyszłości działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 u.o.r.

Uzupełnienie wniosku

Opisane we wniosku usługi świadczone będą na rzecz jednoosobowego przedsiębiorstwa Dyrektora Zarządzającego. Dyrektor Zarządzający będzie zlecał Panu podejmowanie czynności w ramach struktur Spółki, będącej osobą trzecią w relacji Pan – Dyrektor Zarządzający.

Zawrze Pan umowę wyłącznie z Dyrektorem Zarządzającym (jego jednoosobową działalnością gospodarczą). Będzie to standardowa umowa o współpracy pomiędzy dwoma przedsiębiorcami (B2B); będzie to umowa o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy prawa cywilnego (Kodeks cywilny) o zleceniu.

Prowadzona działalność gospodarcza Wnioskodawcy będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wykonując opisane czynności ponosi/będzie ponosił Pan ryzyko gospodarcze związane z tą działalnością.

Wskazana we wniosku kwota przychodu, który nie przekroczy 2 000 000 euro dotyczy roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym zamierza Pan skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pan skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie prowadził Pan pozarolniczej działalności gospodarczej i nie uzyskiwał z tego źródła przychodów (tj. w roku 2022). Wskazana we wniosku informacja o nieprzekroczeniu kwoty 2 000 000 euro przychodów dotyczy także estymacji przychodów w bieżącym roku podatkowym (2023), osiąganych z nowo założonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W Pana ocenie, opisany zakres usług świadczonych na rzecz Dyrektora Zarządzającego jest wyczerpujący i obrazuje jego obowiązki. Dla pełniejszego jednak wyjaśnienia wątpliwości zawartych w wezwaniu, wskazuje Pan, że przykładowo „przydzielony” mu zostanie przez Dyrektora Zarządzającego konkretny dział (jeden z wielu) Spółki, składający się z pewnego zespołu osób.

W ramach świadczonych usług, będzie Pan zobowiązany do sprawowania nadzoru nad pracami ww. zespołu (osób tworzących ten dział), podejmowania działań ukierunkowanych na pomaganie temu zespołowi w poprawianiu jego wydajności i osiągnięciu najlepszej jakości pracy, planowania i uzgadniania z Dyrektorem Zarządzającym działań operacyjnych (w tym m.in. rodzaju projektów realizowanych przez wyznaczony dział Spółki), planowania i uzgadniania z Dyrektorem Zarządzającym kierunku rozwoju działu Spółki przy uwzględnieniu potencjału osób wchodzących w skład tego działu, w oparciu o wyciągnięte przez Pana wnioski i spostrzeżenia.

Wykonywał będzie Pan w tym zakresie czynności zlecone przez Dyrektora Zarządzającego, raportował mu wyniki tych czynności oraz w uzgodnieniu z nim, podejmował dalsze działania w opisanym zakresie. Wszystkie te czynności polegać będą zatem na świadczeniu usług nadzorczych, kontrolnych i organizacyjnych.

Opisany przez Pana zakres czynności składających się na świadczone przez niego usługi jest wyczerpujący. Pana zamierzeniem i Dyrektora Zarządzającego jest świadczenie przez Pana takich właśnie, opisanych we wniosku usług. W przypadku, jeśli w przyszłości się to zmieni, zgodnie z art. 12 ust. 3 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.) będzie Pan wyodrębniał przychody w ewidencji przychodów według poszczególnych rodzajów usług i właściwych dla nich stawek.

Jednocześnie dokonał Pan korekty opisu zdarzenia przyszłego w ten sposób, że w miejsce: „(...) Wnioskodawca świadczył będzie na rzecz Dyrektora Zarządzającego (jego jednoosobowego przedsiębiorstwa), usługi w zakresie przykładowo: „winno być: „(...)

Świadczył będzie Pan na rzecz Dyrektora Zarządzającego (jego jednoosobowego przedsiębiorstwa), usługi w zakresie: katalog opisanych przez Pana usług jest katalogiem zamkniętym.

W Pana ocenie, w opisanym zdarzeniu przyszłym usługi świadczone na rzecz Dyrektora Zarządzającego mogą zostać zaklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.20 - jako pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Pomiędzy Panem a Zleceniodawcą nie istnieją i nie będą istniały żadne inne powiązania niż opisana umowa o świadczenie usług. Nie pełni Pan i nie będzie pełnił funkcji zarządczych w Spółce, w ramach struktur której ma świadczyć usługi na rzecz Dyrektora Zarządzającego.

Zleceniodawca (Dyrektor Zarządzający) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą podlegającą pod kody PKD 70.22.Z – pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (przeważająca i wykonywana działalność gospodarcza) oraz 82.20.2 – działalność centrów telefonicznych [call center] (wykonywana działalność gospodarcza). Dyrektor Zarządzający oferuje usługi zgodne z ww. kodami klasyfikacji PKD.

Będzie Pan odpowiadał względem Dyrektora Zamawiającego na podstawie umowy oraz ogólnych zasad wynikających z Kodeksu cywilnego. Co do zasady, będzie to odpowiedzialność bez ograniczenia, całym Pana majątkiem, jako przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą.

Jeśli natomiast przykładowo usługi świadczone przez Pana będą miały charakter podwykonawczy względem usług świadczonych przez Dyrektora Zarządzającego na rzecz podmiotu trzeciego, Dyrektor Zarządzający będzie odpowiedzialny na zasadzie ryzyka za ew. skutki zaniechań lub Pana działań względem osób trzecich, zgodnie z art. 474 Kodeksu cywilnego.

Ogólnie wskazać należy, że Pan będzie ponosić odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat świadczonych przez siebie. Nie dotyczy to odpowiedzialności za ewentualne popełnienie czynów niedozwolonych, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.).

Obecnie umowa pomiędzy Panem, a Dyrektorem Zarządzającym nie zawiera postanowień regulujących kwestię Pana odpowiedzialności wobec osób trzecich za świadczenie usług na podstawie Umowy.

Pytanie

1.Czy uzyskiwane przez Pana przychody, opisane w zdarzeniu przyszłym z tytułu opisanych usług, będę opodatkowane 8,5% stawkę ryczałtu zgodnie z zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.o.r.?

2.Jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie będzie negatywna, jaka jest prawidłowa stawka ryczałtu dla opisanych w zdarzeniu przyszłym przychodów?

Pana stanowisko w sprawie

Przychody uzyskiwane przez Pana opisane w zdarzeniu przyszłym z tytułu świadczenia opisanych usług w ramach działalności gospodarczej powinny być opodatkowane 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.o.r.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 u.o.r. ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 u.o.r. pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

1)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową;

2)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż;

3)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzoną we własnym imieniu bez wzglądu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 u.o.r., użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 u.o.r. opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a ustawy.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 u.o.r. podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

1)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

2)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 u.o.r. podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Przepisy u.o.r. przewidują również wyłączenia z tej formy opodatkowania. Zgodnie z art. 8 ust. 1 u.o.r. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a.prowadzenia aptek,

b.(uchylona),

c.działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowy (uchylona),

d.(uchylona),

e.(uchylona),

f.działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a.samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b.w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzeń ą samodzielnie, przez jednego lub każdego z małżonków,

c.samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 u.o.r. wskazano, że jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 u.o.r. sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 u.o.r.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.o.r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

1) 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 u.o.r.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jak wynika z przedstawionego przez Pana opisu sprawy, świadczone w przyszłości usługi mogą być sklasyfikowane w grupowaniu: usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (PKWiU 74.90.12) lub jako pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 74.90.20), przy czym Pana zdaniem, usługi opisane w zdarzeniu przyszłym, klasyfikować należy zgodnie z drugim ze wskazanych kodów, tj. PKWiU 74.90.20. Usługi te nie są związane z zarządzaniem.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 (rozporządzenie Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (Dz. U. poz. 1676 z późn. zm.), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi:

(pozostałe) profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKWiU 74.90.20) należy rozumieć usługi doradztwa specjalistycznego inne niż związane z nieruchomościami, ubezpieczeniami czy inżynierskie, np. usługi doradztwa specjalistycznego, usługi zarządzania prawami autorskimi i związanymi z nimi dochodami, z wyłączeniem zarządzania prawami związanymi z filmami i twórczością artystyczną, usługi zarządzania prawami do własności przemysłowej, usługi doradztwa ślubnego, usługi świadczone przez agencje i agentów w imieniu indywidualnych osób poszukujących zatrudnienia w filmie, teatrze lub innej działalności rozrywkowej lub sportowej, wydawania książek, sztuk, dzieł sztuki, fotografii itp. przez wydawców, producentów itp.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że Pana przychody ze świadczenia opisanych w zdarzeniu przyszłym usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.o.r.

Trafność stanowiska zaprezentowanego przez Pana w tym miejscu potwierdza także szereg pism Dyrektora KIS wydanych w zbliżonych stanach faktycznych.

W tym miejscu warto powołać się m.in. na pismo z dnia 14 kwietnia 2022 r. sporządzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak: 0114-KDIP2-1.4011.179.2022.2.MR, w którym organ ten stwierdził, że przychody uzyskiwane w związku z usługami polegającymi na nadzorowaniu i koordynacji działań marketingowych przedsiębiorstwa wykonywanych przez różne działy i doradztwu w tym zakresie, nadzorowaniu i wsparciu w zakresie przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektów realizowanych przez przedsiębiorstwo, w szczególności poprzez współpracę z poszczególnymi działami przedsiębiorstwa i koordynację ich działań etc. podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Podobnie organ stwierdził w piśmie wydanym dnia 10 lutego 2023 r. znak: 0112-KDIL2-2.4011.963.2022.l.AG, gdzie stawką ryczałtu 8,5% objęto usługi wnioskodawcy polegające na doradztwie w zakresie koordynacji działań biznesowych i projektowych w przedsiębiorstwach, doradztwie w zakresie koordynacji pracy zespołów projektowych pracowników n.in. działów kontrolingu, logistyki, księgowości, sprzedaży, produkcji i innych, sporządzaniu i dostarczaniu raportów z dokonanych ustaleń do managerów i zarządów przedsiębiorstw etc.

Końcowo wskazać należy na treść pisma organu z dnia 15 grudnia 2021 r. znak 0112-KDIL2-2.4011.778.2021.2.MM, w którym potwierdzono, że m.in. usługi z zakresu utrzymywania relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy, mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12 i podlegają stawce 8,5% ryczałtu.

Tym samym usługi świadczone przez Pana będą opodatkowane tą właśnie stawką.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.)

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zamierza Pan prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą świadcząc usługi polegające na:

koordynowaniu pracy wskazanego przez Zamawiającego działu/działów Spółki,

planowaniu i uzgadnianiu z Zamawiającym działań operacyjnych wskazanego przez Zamawiającego działu/działów Spółki,

ustalaniu i uzgadnianiu z Zamawiającym planów rozwoju wskazanego przez Zamawiającego działu/działów Spółki,

koordynowaniu współpracy działu/działów Spółki wskazanego przez Zamawiającego z innymi działami Spółki,

współpracy z Zamawiającym w zakresie krótko i długoterminowego planowania działań,

utrzymywaniu relacji z potencjalnymi kontrahentami Spółki w imieniu Zamawiającego,

sporządzaniu i dostarczaniu raportów z dokonanych ustaleń i Pana działań do Zamawiającego, (zwane dalej: Usługami),

sklasyfikowane – w Pana ocenie – do grupowania 74.90.20.0.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie świadczył Pan będzie usługi, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0, to przychody uzyskane z tytułu ich świadczenia będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług (w szczególności wymienionych w z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne), do których przewidziana jest wyższa stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczyzdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one

w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00