Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.639.2023.3.AB

Zwolnienie od podatku VAT dostawy działki niezabudowanej

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki niezabudowanej nr (...).

Uzupełnili go Państwo pismem z 16 października 2023 r. (wpływ 23 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem od towarów i usług, który zajmuje się prowadzeniem działalności usługowej związanej z zagospodarowaniem terenów zieleni.

Wnioskodawca zamierza sprzedać działkę numerze ewidencyjnym (...) o powierzchni (...) ha położonej w ramach nieruchomości gruntowej dla której Sąd Rejonowy w (…), (...) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o nr (…).

Przedmiotowa działka objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Na podstawie Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy (…) (uchwała nr (…)) część obejmująca (...) ha przeznaczona jest pod teren rolniczy. Natomiast część obejmująca (....) ha działki przeznaczona jest pod teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zabudowy usługowej. Działka ma zatem mieszane przeznaczenie.

W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży w ten sposób, iż w zakresie (...) ha przeznaczonego pod tereny rolnicze skorzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT jednocześnie stosując opodatkowanie PCC na podstawie art. 2 pkt 4b Ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a co do pozostałej części działki obejmującej (...) ha - zostanie wliczony podatek od towarów i usług.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

Ad.1.

Działka nr (...) stanowi w całości działkę niezabudowaną.

Ad.2.

Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego nie dopuszcza się na części działki nr (...), obejmującej (...) ha, oznaczonej jako teren rolniczy, jakiejkolwiek zabudowy.

Ad.3.

W Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego na działce nr (...) znajduje się linia rozgraniczająca teren rolniczy od terenu zabudowy.

Ad.4.

Działka nr (...) nie jest objęta obowiązującą decyzją o warunkach zabudowy ani obowiązującą decyzją o lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Ad.5.

Działka nr (...) została nabyta w ramach czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 26a ustawy z dnia 19 października 1991 roku o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.

Ad.6.

Spółce (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego z uwagi na fakt, iż nie został on naliczony.

Ad.7.

Działka nr (...) będąca przedmiotem sprzedaży była i jest wykorzystywana wyłącznie na cele rolnicze zwolnione od podatku.

Pytanie (przeformułowane w piśmie z 16 października 2023 r.)

Czy w sposób prawidłowy Wnioskodawca dokonując sprzedaży działki nr (...):

- obejmującej (...) ha przeznaczonej pod teren rolniczy chce zastosować zwolnienie z podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług tj. zwolnienie od podatku dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane,

- w przypadku części obejmującej (...) ha przeznaczonej pod teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zabudowy usługowej nie zastosuje zwolnienia z podatku, o którym mowa w ww. artykule?

Państwa stanowisko w sprawie (przeformułowane w piśmie z 16 października 2023 r.)

Ustawodawca w art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwana dalej: ustawą o VAT) określił zakres oraz zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Oznacza to, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane, dlatego ze zwolnienia będą korzystały m.in. grunty o charakterze rolnym.

Jak wynika z art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Organy podatkowe uznają iż w przypadku, gdy grunt jest niezabudowany, to zgodnie z Ustawą o VAT, jeżeli na danym terenie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, to decydujące znaczenie dla oceny przeznaczenia danego terenu jako pod zabudowę należy nadać właśnie postanowieniom miejscowego planu przestrzennego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym zgodnie z postanowieniami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego gminy (…) (uchwała nr (…)) przedmiotowa działka ma przeznaczenie o charakterze mieszanym, a zatem w zakresie, w którym plan zagospodarowania przestrzennego ustala przeznaczenie pod teren rolniczy, tj. w zakresie części działki obejmującej (...) ha Wnioskodawca skorzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT, w pozostałym zakresie tj. w zakresie części działki obejmującej (...) ha przeznaczonej pod teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zabudowy usługowej, nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług, o którym mowa w ww. przepisie.

Prawidłowość powyższego rozumowania potwierdza treść interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 czerwca 2022 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.236.2022.2.MM dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości. Organ stwierdził, że „O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego. W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy - są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do

rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z powyższych przepisów wynika, że zbycie nieruchomości, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów i na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT właściwą dla przedmiotu świadczenia albo korzystają ze zwolnienia od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Zatem także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz – w przypadku braku takiego planu – wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane w myśl art. 2 pkt 33 ustawy. Natomiast dostawa gruntów niezabudowanych, które nie są terenami budowlanymi, jest zwolniona od podatku od towarów i usług.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 977 ze zm.),

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza „każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Z opisu sprawy wynika że zamierzają Państwo sprzedać działkę niezabudowaną o numerze ewidencyjnym (...) o powierzchni (...) ha. Przedmiotowa działka objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Na podstawie Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego część obejmująca (...) ha przeznaczona jest pod teren rolniczy. Natomiast część obejmująca (...) ha działki przeznaczona jest pod teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zabudowy usługowej. Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego nie dopuszcza się na części działki nr (...), obejmującej (...) ha, oznaczonej jako teren rolniczy, jakiejkolwiek zabudowy. Działka nr (...) nie jest objęta obowiązującą decyzją o warunkach zabudowy ani obowiązującą decyzją o lokalizacji inwestycji celu publicznego. W Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego na działce nr (...) znajduje się linia rozgraniczająca teren rolniczy od terenu zabudowy.

Tak więc, mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że dostawa części działki nr (...) obejmującej (...) ha, która zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego oznaczona jest jako teren rolniczy i nie dopuszcza się na tej części działki jakiejkolwiek zabudowy, nie stanowi terenów budowlanych, o których mowa w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, a zatem dostawa tej części działki obejmującej (...) ha będącej terenem rolniczym będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Natomiast dostawa pozostałej części działki nr (...) obejmująca (...) ha, która zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego przeznaczona jest pod teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zabudowy usługowej, stanowi teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, a zatem dostawa tej części działki obejmującej 1,4 ha nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie nakreślonym pytaniem oraz przedstawionym stanowiskiem. Zatem nie rozstrzyga w zakresie ewentualnego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy gdyż nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Kwestia dotycząca podatku od czynności cywilnoprawnych jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00