Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 31 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.426.2023.2.KS

Dotyczy ustalenia czy przejęcie przez fundację rodzinną aktywów stanowiących wcześniej własność spółki z o.o., której udziały zostaną w całości wniesione przez fundatorów do tej fundacji, a która w późniejszym czasie zostanie przez tę fundację zlikwidowana, zrodzi po stronie przedmiotowej fundacji obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz czy działalność gospodarcza o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej obejmuje swoim zakresem również nabywanie i zbywanie walut wirtualnych i w związku z tym podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 25 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy przejęcie przez fundację rodzinną aktywów stanowiących wcześniej własność spółki z o.o., której udziały zostaną w całości wniesione przez fundatorów do tej fundacji, a która w późniejszym czasie zostanie przez tę fundację zlikwidowana, zrodzi po stronie przedmiotowej fundacji obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych,
  • czy działalność gospodarcza o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej obejmuje swoim zakresem również nabywanie i zbywanie walut wirtualnych i w związku z tym podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną oraz wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca wraz ze swoim bratem oraz ojcem, będącymi pozostałymi wspólnikami ww. spółki, zamierzają założyć fundację rodzinną, wnosząc do tej fundacji wszystkie udziały tejże spółki. W konsekwencji fundacja rodzinna będzie posiadać 100% udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Następnie fundacja rodzinna zlikwiduje tę spółkę, przejmując tym samym wszystkie aktywa tejże spółki.

Wnioskodawca wskazuje, że spółka, której udziały zamierza wnieść do fundacji, nie prowadzi aktualnie jakiejkolwiek aktywnej działalności gospodarczej na rzecz podmiotów trzecich, a jedynie służy jako „(...)”, w ramach którego Wnioskodawca wraz z członkami rodziny reinwestują wspólnie swoje nadwyżki finansowe na rynku kryptowalut oraz papierów wartościowych, korzystając dzięki temu m.in. z efektu skali.

Wnioskodawca zdecydował się w poprzednich latach reinwestować wspólnie ze swoim bratem oraz ojcem nadwyżki finansowe za pomocą spółki z o.o., ponieważ instytucja fundacji rodzinnej wówczas jeszcze nie istniała. Wraz z pojawieniem się w polskim porządku prawnym instytucji fundacji rodzinnej Wnioskodawca doszedł do wniosku, że fundacja taka dużo bardziej odpowiada celowi, dla którego wcześniej prowadził przedmiotową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

W związku z powyższym Wnioskodawca uznał, że zasadnym byłoby przekształcić dotychczasową spółkę z o.o. w fundację rodzinną właśnie. Nie mając jednak prawnej możliwości, aby uczynić to za pomocą jednej czynności prawnej, Wnioskodawca wraz z pozostałymi wspólnikami uznali, że w celu dalszego reinwestowania majątku rodzinnego, zgromadzonego już do tej pory w omawianej spółce z o.o. zasadnym będzie założyć fundację rodzinną, wnieść do niej w całości ww. spółkę, wraz ze zgromadzonymi w niej do tej pory aktywami, a następnie dokonać likwidacji tejże spółki, która od tej pory nie będzie już spełniała swej dotychczasowej roli. W konsekwencji powyższych działań nowo powstała fundacja rodzinna przejmie zarówno dotychczasową funkcję wspomnianej spółki z o.o., jak również wszystkie jej aktywa w postaci papierów wartościowych, walut wirtualnych oraz środków pieniężnych

Pytania

1.Czy przejęcie przez fundację rodzinną aktywów stanowiących wcześniej własność spółki z o.o., której udziały zostaną w całości wniesione przez fundatorów do tej fundacji, a która w późniejszym czasie zostanie przez tę fundację zlikwidowana, zrodzi po stronie przedmiotowej fundacji obowiązek podatkowy w zakresie podatku CIT?

2.Czy działalność gospodarcza o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej obejmuje swoim zakresem również nabywanie i zbywanie walut wirtualnych i w związku z tym podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT?

3.Jak powinno wyglądać spełnianie świadczeń dla beneficjentów, o których mowa w art. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, objętych zwolnieniem z podatku PIT, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 i 2 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. Pana wniosek w zakresie pytania nr 3 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie rozpatrzone odrębnie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy przejęcie przez fundację rodzinną aktywów stanowiących wcześniej własność spółki z o.o., której udziały zostały w całości wniesione przez fundatorów do tej fundacji, a która w późniejszym czasie zostanie przez tę fundację zlikwidowana, nie zrodzi po stronie przedmiotowej fundacji obowiązku podatkowego. Wnioskodawca jest zdania, że takie działanie będzie neutralne podatkowo.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, fundacje rodzinne zostały objęte podmiotowym zwolnieniem z podatku CIT, przy czym ust. 6-8 tego samego artykułu wymieniają enumeratywnie następujące rodzaje przychodów, wobec których ww. zwolnienie podmiotowe nie ma zastosowania:

  • ust. 6 - podatek od przychodów ze środka trwałego będącego budynkiem (art. 24b ustawy o CIT) oraz podatek od świadczeń przekazanych lub postawionych do dyspozycji na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną (art. 24q ustawy o CIT),
  • ust. 7 - działalność gospodarcza fundacji rodzinnej wykraczająca poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej,
  • ust. 8 - przychody z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem.

Żadne z ww. wyłączeń od zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, nie wymienia przychodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e tejże ustawy, tj. wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej, toteż zdaniem Wnioskodawcy, dokonanie takiej likwidacji należy uznać za neutralne podatkowo.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność gospodarcza o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 u.f.r. obejmuje swoim zakresem między innymi nabywanie i zbywanie walut wirtualnych.

Ww. przepis wskazuje, że fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze. Zdaniem Wnioskodawcy, waluty wirtualne należy w tym kontekście uznać za prawa o podobnym charakterze do papierów wartościowych oraz instrumentów pochodnych, na co wskazują fakty przytoczone poniżej.

Począwszy od 2018 r. w ustawie o CIT zostało wyodrębnione nowe źródło przychodów tj. przychody z zysków kapitałowych. Wydzielając źródło przychodów z zysków kapitałowych na gruncie ustawy o CIT, ustawodawca zamieścił w art. 7b ust. 1 tejże ustawy katalog, w którym określił listę przychodów alokowanych do tego źródła. Punkt 6 tego katalogu stwierdza, że za przychody z zysków kapitałowych uważa się m.in. przychody:

  • z papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem pochodnych instrumentów finansowych służących zabezpieczeniu przychodów albo kosztów, niezaliczanych do zysków kapitałowych (lit. b)
  • z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną (lit. f).

Z analizy powyższych regulacji wynika, iż umieszczając przychody uzyskiwane ze zbycia walut wirtualnych w tym samym źródle przychodów, co między innymi przychody z papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych, ustawodawca potraktował waluty wirtualne jako prawa o podobnym charakterze do papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych. Skoro art. 5 ust. 1 pkt 4 oprócz papierów wartościowych oraz instrumentów pochodnych wymienia dodatkowo również „prawa o podobnym charakterze”, to założyć należy, że muszą istnieć jakieś rodzaje aktywów, które można do tego określenia przypisać. Trudno natomiast byłoby wskazać w polskim prawie prawa o bardziej podobnym charakterze do papierów wartościowych oraz instrumentów pochodnych, niż elementy, które zostały wymienione w tym samym artykule, tym samym ustępie i nawet tym samym punkcie ustawy o CIT, co papiery wartościowe oraz pochodne instrumenty finansowe (art. 7b ust. 1 pkt 6).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

21 lutego 2023 r. ogłoszony został teks ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: ufr). Zgodnie z art. 145 ufr:

Ustawa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.

Zatem, tekst tej ustawy wszedł w życie 22 maja 2023 r.

Ustawą z 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, ustawy o obligacjach, ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 825, dalej: ustawa zmieniająca) art. 18 ustawodawca dokonał zmiany ww. ustawy o fundacji rodzinnej. Zamiany te, zgodnie z art. 26 ustawy zmieniającej weszły w życie 22 maja 2023 r.

Zgodnie z art. 1 ufr:

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 4 ufr:

1. Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

2. Rejestr fundacji rodzinnych prowadzi Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim, zwany dalej „sądem rejestrowym”.

3. W postępowaniu przed sądem rejestrowym stosuje się przepisy ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1805, z późn. zm.2)) o postępowaniu nieprocesowym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Zgodnie ze zdaniem wstępnym do art. 133 ufr:

W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587, 2640 i 2745 oraz z 2023 r. poz. 185) wprowadza się wymienione w przepisie zmiany.

Zgodnie z art. 1 ust. 1-3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w nowym brzmieniu (Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zmianami, które weszły w życie od maja 2023 r. dalej: updop):

1. Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

2. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

3. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do:

1) spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

1a) spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.2)), lub

b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub

c) informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej - w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki

- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki;

2) spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;

3) fundacji rodzinnych w organizacji.

Zgodnie z art. 1 ust. 7 updop:

Niezależnie od postanowień ust. 3 pkt 1a, przepisy ustawy mają zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których wspólnikiem jest co najmniej jedna fundacja rodzinna.

Zgodnie z art. 4a pkt 36 nudpop:

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).

Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlegać będzie zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 updop.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Zgodnie z art. 6 ust. 6 -10 nupop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:

1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz

2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Zatem, fundacje rodzinne, co do zasady, objęte są podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych; od powyższego zwolnienia ustawa przewiduje jednak kilka wyjątków.

Zgodnie z art. 5 ufr:

1. Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5) udzielania pożyczek:

a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c) beneficjentom;

6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8) gospodarki leśnej.

2. Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.

3. Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

W zakresie działalności prowadzonej przez fundację rodzinną poza dozwolonym zakresem wskazanym w ww. art. 5 ufr, będzie ona podlegała opodatkowaniu zgodnie z przepisem art. 24r updop, zgodnie z którym:

1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, jest Pan wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i wraz z bratem i ojcem, będącymi pozostałymi wspólnikami ww. spółki, zamierzają Państwo założyć fundację rodzinną, wnosząc do niej wszystkie udziały tejże spółki. W konsekwencji fundacja rodzinna będzie posiadać 100% udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Następnie fundacja rodzinna zlikwiduje tę spółkę, przejmując tym samym wszystkie aktywa tejże spółki.

Spółka, której udziały zamierza Pan wnieść do fundacji służy jako „(...)” w ramach którego Pan wraz z członkami rodziny reinwestują wspólnie swoje nadwyżki finansowe na rynku kryptowalut oraz papierów wartościowych.

Wraz z pozostałymi wspólnikami uznali Państwo, że w celu dalszego reinwestowania majątku rodzinnego, zgromadzonego do tej pory w spółce z o.o. zasadnym będzie założyć fundację rodzinną, wnieść do niej w całości ww. spółkę, wraz ze zgromadzonymi w niej do tej pory aktywami, a następnie dokonać likwidacji tejże spółki. W konsekwencji powyższych działań nowo powstała fundacja rodzinna przejmie zarówno dotychczasową funkcję wspomnianej spółki z o.o., jak również wszystkie jej aktywa w postaci papierów wartościowych, walut wirtualnych oraz środków pieniężnych.

Przedmiotem Pana wątpliwości jest ustalenie, czy przejęcie przez fundację rodzinną aktywów stanowiących wcześniej własność spółki z o.o., której udziały zostaną w całości wniesione przez fundatorów do tej fundacji, a która w późniejszym czasie zostanie przez tę fundację zlikwidowana, zrodzi po stronie fundacji obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w art. 6 ust. 6-9 updop w tym m.in. zwolnienie nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ufr.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie: przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

Do zakresu dozwolonej działalności wymienionej w ww. przepisie można zaliczyć uzyskanie przychodu w postaci wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółki z o.o.. Przychód taki powstaje również wskutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w spółce z o.o.

W Pana sprawie, wnieśli Państwo do fundacji rodzinnej udziały (100%) w spółce z o.o. (mienie wniesione). W toku działalności fundacji spółka z o.o. zostanie zlikwidowana, a majątek likwidacyjny w postaci papierów wartościowych, walut wirtualnych oraz środków pieniężnych przejmie fundacja rodzinna.

W świetle powyższego, na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, fundacja rodzinna w zakresie przychodu z tytułu otrzymania majątku likwidacyjnego spółki z o.o. będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT.

Mając na uwadze powyższe, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1, dotyczące możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop należy ocenić jako prawidłowe.

Przechodząc do pytania nr 2, dotyczącego ustalenia, czy działalność gospodarcza o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr obejmuje swoim zakresem również nabywanie i zbywanie walut wirtualnych i w związku z tym podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT wskazać należy, że co do zasady, fundacje rodzinne w toku prowadzenia działalności korzystają ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Zwolnienie to nie ma jednak zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (art. 6 ust. 7 ustawy o CIT).

Obrót walutą wirtualną wykracza poza ten zakres, nie został on bowiem wymieniony jako dopuszczalna działalność gospodarcza w żadnym z ośmiu punktów ust. 1 art. 5 ustawy.

W ramach dozwolonej działalności gospodarczej (art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr) fundacja rodzinna może m. in. nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze.

Definicja papierów wartościowych oraz instrumentów pochodnych wynika z ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2023 r. poz.646). Zgodnie z ww. ustawą papiery wartościowe i instrumenty pochodne są instrumentami finansowymi.

Przez papiery wartościowe należy rozumieć akcje, prawa poboru w rozumieniu Ksh, prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, a także inne zbywalne prawa majątkowe.

Natomiast instrument pochodny, to taki instrument finansowy, którego wartość zależy od wartości innego instrumentu finansowego zwanego instrumentem bazowym. Do instrumentów pochodnych zaliczane są m. in. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe.

Z kolei w ustawie z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tj. Dz.U. z 2023 r., poz. 1124) w art. 2 ust. 2 pkt 26 została zawarta definicja waluty wirtualnej, przez którą rozumie się cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

a)prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,

b)b)międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,

c)pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,

d)instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

e)wekslem lub czekiem

- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że waluta wirtualna nie jest instrumentem finansowym, ani też nie może być uznana za prawo o podobnym charakterze do papierów wartościowych i instrumentów pochodnych, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej.

Przede wszystkim waluty wirtualne nie posiadają cech charakterystycznych dla instrumentów finansowych wymienionych wprost w przepisie, czyli papierów wartościowych i instrumentów pochodnych. Waluty wirtualne, to cyfrowe wyznaczniki wartości, którymi obrót nie podlega wysoce sformalizowanemu reżimowi obrotu instrumentami finansowymi ani też nadzorowi odpowiednich organów.

Ponadto, waluta wirtualna jest pojęciem zdefiniowanym ustawowo (w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu), gdyby zatem zamiarem ustawodawcy było włączenie obrotu walutą wirtualną, do zakresu dozwolonej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej, w art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej powinny się znaleźć odpowiednie zapisy, co jednak nie ma miejsca.

W ramach dozwolonej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 6 ufr, fundacja rodzinna może dokonywać obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej.

Definicję zagranicznych środków płatniczych zawarto w ustawie prawo dewizowe i zgodnie z nią zagranicznymi środkami płatniczymi są waluty obce i dewizy (art. 2 ust. 1 pkt 9).

Z kolei, walutami obcymi są znaki pieniężne (banknoty i monety) będące poza krajem prawnym środkiem płatniczym, a także wycofane z obiegu, lecz podlegające wymianie; na równi z walutami obcymi traktuje się wymienialne rozrachunkowe jednostki pieniężne stosowane w rozliczeniach międzynarodowych, w szczególności jednostkę rozrachunkową Międzynarodowego Funduszu Walutowego (SDR), (art. 2 ust. 1 pkt 10 prawa dewizowego).

Dewizami są papiery wartościowe i inne dokumenty pełniące funkcję środka płatniczego, wystawione w walutach obcych (art. 2 ust. 1 pkt 12 prawa dewizowego).

Natomiast zgodnie z przytoczoną wcześniej definicją waluty wirtualnej, wynikającą z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, waluta wirtualna nie jest prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej, ani papierami wartościowymi i innymi dokumentami stanowiącymi środki płatnicze.

Mając powyższe na uwadze, waluta wirtualna nie stanowi także zagranicznego środka płatniczego, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy o fundacji rodzinnej.

Mając na uwadze powyższe, nieprawidłowe jest Pana stanowisko zgodnie z którym działalność gospodarcza o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr obejmuje swoim zakresem między innymi nabywanie i zbywanie walut wirtualnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Pana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z tym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pana pytań). Inne kwestie związane z tematem nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego oraz musi się Pan zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00