Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.592.2023.2.KK
Możliwość odliczenia od dochodu wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 20 października 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Przez wiele lat, na podstawie wpisu do CEiDG, prowadził Pan pozarolniczą działalność gospodarczą (wymienioną również w art. 8 ust. 6 pkt 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, na którą powołuje się ustawa o IKZE w art. 13a ust. 1a), a także dokonywał wpłat na IKZE w maksymalnie przysługujących Panu kwotach, tj. początkowo w wysokości 1,2, a następnie 1,8 prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Z tego tytułu korzystał Pan na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2b z odliczania od dochodu w zeznaniach rocznych wpłaconych kwot w maksymalnej wysokości. Pozarolniczą działalność gospodarczą zakończył Pan 31 stycznia 2023 r. Poinformował Pan o tym fakcie bank prowadzący Pana IKZE. Obecnie zamierza Pan dokonać wpłaty na IKZE za 2023 r.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że w styczniu 2023 r. nie dokonał wpłaty żadnej kwoty na IKZE. W lutym 2023 r. i w następnych miesiącach 2023 r., do dnia złożenia uzupełnienia, nie dokonał Pan wpłaty kwoty na IKZE. W związku z tym, instytucja finansowa (bank) nie dokonywała Panu w 2023 r. zwrotu kwot z tytułu IKZE.
Pytanie
Jaki maksymalny limit wpłaty (i odliczenia w zeznaniu za 2023 r.) przysługuje Panu: 12 483 zł (krotność 1,8), czy 8 322 zł (krotność 1,2)?
Pana stanowisko w sprawie
Ponieważ w 2023 r. był Pan osobą prowadzącą działalność, a art. 13a ust. 1a ustawy o IKZE nie stawia wymogu, aby działalność ta była prowadzona przez cały rok kalendarzowy, a także aby w razie prowadzenia jej tylko przez część roku kalendarzowego podwyższony, maksymalny limit wpłaty na IKZE (1,8) przysługiwał wyłącznie wtedy, jeśli ta wpłata zostanie dokonana w okresie jej prowadzenia (w Pana przypadku byłby to wyłącznie styczeń 2023 r.) – uważa Pan, że dokonując wpłaty obecnie, tj. do końca 2023 r., również przysługuje Panu maksymalny limit wpłaty w wysokości 12 483 zł. Zauważa Pan, że art. 26 ust. 1 pkt 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych także nie ustala wymogu minimalnego okresu prowadzenia działalności gospodarczej w danym roku kalendarzowym, a w kwestii wysokości maksymalnej wpłaty odsyła do przepisów o IKZE (a więc do cytowanego już art. 13a ust. 1a). W tej sytuacji uważa Pan też, że ewentualne wątpliwości w tej kwestii powinny być rozstrzygnięte na Jego korzyść w duchu art. 2a ustawy Ordynacja podatkowa.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jak stanowi art. 26 ust. 1 pkt 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego dokonanych przez podatnika w roku podatkowym, do wysokości określonej w przepisach o indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego.
W myśl art. 26 ust. 6g ww. ustawy:
Odliczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2b, dokonuje się w zeznaniu podatkowym.
Art. 26 ust. 13a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Zgodnie zaś z art. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1792 ze zm.):
Ustawa określa zasady gromadzenia oszczędności na indywidualnych kontach emerytalnych, zwanych dalej „IKE”, oraz na indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego, zwanych dalej „IKZE”, oraz dokonywania wpłat, wypłat transferowych, wypłat, częściowego zwrotu i zwrotu środków zgromadzonych na tych kontach.
Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie wpłata oznacza - wpłatę środków pieniężnych dokonywaną przez oszczędzającego na IKE lub IKZE lub przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE lub IKZE oszczędzającego.
W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego:
Oszczędzający na IKZE ma prawo do odliczenia od dochodu wpłat na IKZE na zasadach i w trybie określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli na podstawie umowy o prowadzenie IKZE gromadzi oszczędności tylko na jednym IKZE, z zastrzeżeniem art. 14 i 23.
Na mocy art. 13a ust. 1 ww. ustawy:
Wpłaty dokonywane na IKZE w roku kalendarzowym nie mogą przekroczyć kwoty odpowiadającej 1,2-krotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok określonego w ustawie budżetowej lub ustawie o prowizorium budżetowym lub w ich projektach, jeżeli odpowiednie ustawy nie zostały uchwalone, z zastrzeżeniem ust. 1a.
Zgodnie z art. 13a ust. 1a ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego:
Wpłaty dokonywane na IKZE w roku kalendarzowym przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność, w rozumieniu art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1009, 1079, 1115 i 1265), nie mogą przekroczyć kwoty odpowiadającej 1,8-krotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w ust. 1.
W świetle art. 13a ust. 2 ww. ustawy:
W przypadku gdy kwoty ustalone w sposób określony w ust. 1 albo 1a będą niższe od kwot ogłoszonych w poprzednim roku kalendarzowym, obowiązują kwoty wpłat dokonywanych na IKZE ogłoszone w poprzednim roku kalendarzowym.
Stosownie do art. 13a ust. 3 komentowanej ustawy:
W przypadku IKZE prowadzonego w ramach umowy ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym ograniczenia, o których mowa w ust. 1 i 1a, dotyczą części składki ubezpieczeniowej stanowiącej wpłatę na IKZE.
Z kolei art. 13a ust. 4 ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego stanowi, że:
Jeżeli do końca roku kalendarzowego poprzedzającego rok, w którym będą dokonywane wpłaty na IKZE, brak jest podstaw, o których mowa w ust. 1 i 1a, do ustalenia przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej, jako podstawę do ustalenia kwot, o których mowa w ust. 1 i 1a, przyjmuje się przeciętne miesięczne wynagrodzenie z trzeciego kwartału roku poprzedniego.
Zgodnie z art. 13a ust. 5 ww. ustawy:
Po przekroczeniu kwoty określonej w obwieszczeniu, o którym mowa w ust. 8, instytucja finansowa jest obowiązana do przekazania nadpłaconej kwoty w sposób określony w umowie o prowadzenie IKZE.
W myśl natomiast art. 13a ust. 8 cytowanej ustawy:
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” do końca roku kalendarzowego poprzedzającego rok, w którym będą dokonywane wpłaty na IKZE, w drodze obwieszczenia, wysokość kwoty, o której mowa w ust. 1.
Zatem, osoby, które w danym roku podatkowym dokonywały wpłat na IKZE mogą odliczyć poniesione przez siebie wydatki od uzyskanego dochodu. Jeżeli wysokość dochodu uzyskanego w danym roku podatkowym jest niższa od kwoty dokonanej wpłaty na IKZE, podatnik może dokonać odliczenia tylko do wysokości dochodu. Pozostała kwota nie ulega odliczeniu w latach następnych.
Z treści wniosku wynika, że przez wiele lat, na podstawie wpisu do CEiDG, prowadził Pan pozarolniczą działalność gospodarczą (wymienioną również w art. 8 ust. 6 pkt 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, na którą powołuje się ustawa o IKZE w art. 13a ust. 1a), a także dokonywał wpłat na IKZE w maksymalnie przysługujących Panu kwotach, tj. początkowo w wysokości 1,2, a następnie 1,8 prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Z tego tytułu korzystał Pan z odliczania od dochodu w zeznaniach rocznych wpłaconych kwot w maksymalnej wysokości. Pozarolniczą działalność gospodarczą zakończył Pan 31 stycznia 2023 r. Poinformował Pan o tym fakcie bank prowadzący Pana IKZE. Obecnie zamierza Pan dokonać wpłaty na IKZE za 2023 r. W styczniu 2023 r nie dokonał wpłaty żadnej kwoty na IKZE. W lutym 2023 r. i w następnych miesiącach 2023 r., do dnia złożenia uzupełnienia, nie dokonał Pan wpłaty kwoty na IKZE. W związku z tym, instytucja finansowa (bank) nie dokonywała Panu w 2023 r. zwrotu kwot z tytułu IKZE.
Wpłaty na IKZE podlegają limitowaniu. Limit ten nie jest co prawda określony w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz wynika – o czym wspomniano wcześniej cytując treść art. 13a ust. 8 ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego – z obwieszczenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 października 2022 r. w sprawie wysokości kwoty wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego w roku 2023 (Monitor Polski z 13 października 2022 r. poz. 1006) i w 2023 r. wynosił 8 322 zł (wysokość kwoty wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego, o której mowa w art. 13a ust. 1 ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego) oraz12 483 zł (wysokość kwoty wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego, o której mowa w art. 13a ust. 1a ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego) dla wpłat dokonywanych w roku kalendarzowym przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność w rozumieniu art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1230 ze zm.).
Zgodnie z art. 8 ust. 6 pkt 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych:
Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych, z wyjątkiem ust. 6a
Z wniosku wynika, że w 2023 r. nie dokonywał Pan jako prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego. W związku z tym, nie zostały spełnione warunki określone w 13a ust. 1a ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego i nie może Pan odliczyć od dochodu kwoty odpowiadającej 1,8-krotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego. Zatem, w 2023 r. może Pan odliczyć od dochodu wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego do wysokości limitu, o którym mowa w art. 13a ust. 1 ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia, odpowiadającemu 1,2-krotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego, określonemu w obwieszczeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwoty wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego w roku 2023, wynoszącemu 8 322 zł.
W konsekwencji stwierdzić należy, że może Pan w zeznaniu podatkowym składanym za 2023 r. odliczyć od uzyskanego dochodu, na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki poniesione tytułem wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego, do wysokości całości wpłaconych środków. Jednakże wysokość tego odliczenia nie może przekroczyć limitu ustalonego zgodnie z art. 13a ust. 1 ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego, który w 2023 r. wynosił 8 322 zł.
W związku z tym, Pana stanowisko, że może Pan odliczyć od dochodu kwotę 12 483 zł (1,8-krotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego) uznano za nieprawidłowe.
Ponadto, w stanowisku zawartym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazał Pan, że wszelkie wątpliwości związane z ustaleniem jaką kwotę może Pan odliczyć od dochodu należy, zgodnie z art. 2a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), rozstrzygać na korzyść podatnika. Stosownie do treści art. 2a ustawy Ordynacja podatkowa, niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika. Jednakże, w opisanej we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej sprawie nie wystąpiły wątpliwości co do treści przepisów prawa, a więc nie ma w tym zakresie zastosowania przepis art. 2a ustawy Ordynacja podatkowa.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a ;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. O podatku od towarów i usług ;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right