Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.504.2023.2.EW
Uznanie sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji za czynność podlegającą opodatkowaniu w odniesieniu do działek gruntu, zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT podatku działek gruntu, udokumentowanie fakturą VAT sprzedaży licytacyjnej działek gruntu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 września 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 14czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
- uznania sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji za czynność podlegającą opodatkowaniu w odniesieniu do działek gruntu nr 1/2, 1/4, 1/14, 8/1, 1/10, 1/11, 1/16 i 1/19;
- zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT podatku działek gruntu nr 1/2, 1/4, 1/14, 1/10, 1/11, 1/16 i 1/19;
- udokumentowania fakturą VAT sprzedaży licytacyjnej działek gruntu nr 1/2, 1/4, 1/14, 1/10, 1/11, 1/16 i 1/19.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 października 2023 r. (wpływ 16 października 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Komornik Sądowy (...), Kancelaria Komornicza nr (...) w (...) prowadzi łącznie 6 postępowań egzekucyjnych w sprawach Km (...), w tym 4 postępowania egzekucyjne z nieruchomości Kw nr (...) - Km (...) z wniosku wierzyciela: Bank w (...)przeciwko dłużnikowi C.R., PESEL: (...), NIP: (...), data urodzenia: (...).,imię ojca: (...), (...).
Postępowanie egzekucyjne z nieruchomości zostało wszczęte w 4 postępowaniach w 2021 r. Nieruchomość (...), na którą składają się działki numer: 1/2, 1/4, 1/14, 8/1, 1/10, 1/11, 1/16 i 1/19 o łącznej powierzchni 0,9777 ha, która położona jest pod adresem(...). W momencie wszczęcia egzekucji stanowiła i nadal stanowi wyłączną własność dłużnika C.R. Dłużnik na dzień wystąpienia z wnioskiem o interpretację podatkową nie figuruje jako czynny podatnik VAT. Komornik uzyskał tę informację ze strony: https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka.
W toku postępowania egzekucyjnego dłużnik w dniu 23 maja 2023 r. złożył oświadczenie, iż nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Właściwym Urzędem Skarbowym do rozliczeń z tytułu VATu jest Urząd Skarbowy w (...). Pierwsze zasiedlenie budynków znajdujących się na nieruchomości nr Kw (...) nastąpiło w 1968 r., gdzie był to budynek gospodarczy, a działalność prowadzona była w latach 1999-2020.
Według oświadczenia dłużnika nie korzystał on ze zwolnień od podatku VAT, a budynek był wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Przedmiotową nieruchomość dłużnik nabył aktem darowizny i czynność ta nie podlegała opodatkowaniem podatkiem VAT. W momencie nabycia nieruchomości stał na niej budynek gospodarczy, który został rozbudowany ok 15 lat temu. Nieruchomości od 2019 r. jest dzierżawiona za "przysłowiową 1 zł". Przedmiotem dzierżawy jest jednak jedynie działka nr 1/4, według oświadczenia dłużnika przed rokiem 2019 działka także była dzierżawiona za przysłowiową 1 zł. Od 2 lat na nieruchomości nie było żadnych remontów, nie zostały zatem poniesione nakłady na jego ulepszenie, których wartość w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym stanowiła by co najmniej 30% wartości początkowej budynku.
Ponadto dłużnik złożył oświadczenie, iż działka nr 1/2 przed rokiem 1999 wykorzystywana była jedynie do celów prywatnych, a po roku 1999 - do działalności gospodarczej.
Działka nr 8/1 wykorzystywana jest przez cały czas jedynie w celach prywatnych, nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego i nie ma wydanej dla niej decyzji o warunkach zabudowy, ani do daty planowanej sprzedaży decyzja taka raczej nie zostanie wydana.
W oparciu o opinię Biegłego metodą porównawczą nieruchomość oszacowana została na kwotę ... zł, w tym:
- działka nr 1/2 wraz z budynkiem mieszkalnym i budowlami - na kwotę (...) zł;
- działki 1/4, 1/10, 1/11, 1/14, 1/16, 1/19 wraz z zespołem budynków produkcyjno - usługowych i budowlami na kwotę (...) zł;
- działka nr 8/1 - na kwotę (...) zł.
20 lipca 2022 r. Komornik dokonał opisu i oszacowania nieruchomości sporządzając stosowny protokół bez wskazania wartości nieruchomości wraz z podatkiem VAT, do którego zobowiązuje Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie szczegółowego sposobu przeprowadzania opisu i oszacowania nieruchomości z dnia 5 sierpnia 2016r. (Dz. U. z 2016r. poz. 1263) ponieważ:
- zdaniem komornika dłużnik nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT (oświadczenie dłużnika+informacja ze strony jak wyżej);
- pierwsze zasiedlenie nieruchomości nastąpiło w 1968 r.
- brak informacji aby nakłady poniesione na nieruchomość w ostatnich 2 latach przekroczyły 30% wartości początkowej nieruchomości (dłużnik podaje, iż nie korzystał ze zwolnienia z podatku VAT w okresie prowadzenia działalności gospodarczej).
Czynność opisu i oszacowania nieruchomości została zaskarżona przez dłużnika i na chwilę obecną Sąd Rejonowy w (...) ponownie dokonuje wyceny nieruchomości.
Opis nieruchomości dokonany przez biegłego i zawarty w operacie:
Przedmiotowa nieruchomość położona jest pod adresem (...) oznaczona jako działki nr: 1/2, 1/4, 1/14, 8/1, 1/10, 1/11, 1/16 i 1/19 o łącznej powierzchni 0,9777 ha, dla której prowadzona jest księga wieczysta nr: (...)
Działka nr 1/2 o pow. 633m2 zabudowana jest budynkiem mieszkalnym, natomiast działki nr 1/16, 1/14, 1/19, 1/10, 1/4, 1/11 o powierzchni 3769m2 zabudowane są budynkami piekarni. Przedmiotowe działki sąsiadują ze sobą.
Działka nr 8/1 o pow. 5375m2 - stanowi niezabudowaną działkę gruntu.
Według stanu na dzień oględzin tj. 22 października 2021 r. na działce numer 1/2 o pow. 633m2 posadowiony jest budynek mieszkalny, który wykorzystywany jest na cele mieszkalne dłużnika.
Nieruchomość jest w części ogrodzona.
Nieruchomość posiada dostęp do drogi publicznej.
Działka nr 8/1 posiada urządzony wjazd na drogę od strony północnej.
W przypadku pozostałych działek, działki nr 1/2, 1/14, 1/10 i 1/16, działki od południa graniczą z działką drogową i zostały urządzone dwa wjazdy, pozostałe działki nie posiadają dostępu do drogi. Dostęp komunikacyjny następuje poprzez pozostałe działki wchodzące w skład nieruchomości.
Nieruchomość jest zabudowana:
1.budynkiem mieszkalnym o pow. zabudowy 127m2; pow. użytkowa 147,80m2; kubatura 544m3.
Budynek wolnostojący, dwupoziomowy, podpiwniczony, budynek realizowany w latach 1989-1990.
Budynek wyposażony jest w instalację elektryczną, wentylacyjną, co. własne, wodną z sieci wodociągowej, kanalizacyjną, gazową (własne z butli). Stan techniczny budynku oraz standard wykończenia dobry.
2.zespołem budynków produkcyjno-usługowych (była piekarnia), o pw. zabudowy 1000,90m2; powierzchnia użytkowa 903,50m2, kubatura 5023,00m3.
Budynek o wysokości jednej kondygnacji, w części zabudowy z użytkowym poddaszem (część mieszkalna), wolnostojący, niepodpiwniczony, zaprojektowany na planie "złamanego prostokąta".
Budynek przeznaczony był na cele prowadzenia działalności gospodarczej w postaci produkcji pieczywa i wyrobów cukierniczych. Na dzień oględzin wyłączony z użytkowania. W budynku od strony południowej (wjazdu) znajdują się pomieszczenia handlowe, w środkowej części znajdują się pomieszczenia piekarni wraz z zapleczem socjalnym, od strony północnej znajdują się garaże.
Budynek podstawowy piekarni zrealizowany został w latach 80. W latach 2000 -2009 uległ dalszej rozbudowie - rejestr gruntów nie obejmuje aktualnego stanu na nieruchomości. Obiekt w 2013 roku uzyskał pozwolenie na użytkowanie.
W budynku zostały zainstalowane urządzenia służące do produkcji pieczywa i wyrobów ciastkarskich - wg oświadczenia dłużnika urządzenia te nie stanowią własności dłużnika i nie zostały uwzględnione w określonej wartości.
Budynek wyposażony jest w instalację elektryczną, kanalizacyjną, wentylacyjną, wodną centralnego ogrzewania. Stan techniczny budynku dość dobry, standard wykończenia średni - wymagający prac remontowych.
Pytanie
Czy w związku z prowadzoną egzekucją z nieruchomości i ewentualną sprzedażą organ egzekucyjny tj. Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w (…) ma w imieniu dłużnika odprowadzić podatek od towarów i usług do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem komornika, biorąc powyższe pod uwagę, sprzedaż licytacyjna nieruchomości objętej księgą wieczystą nr (...) w całości nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a zatem komornik nie będzie uprawniony do wystawienia faktury VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), zwanej dalej ustawą:
Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). W myśl powołanego przepisu:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. W przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.
Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W świetle przedstawionych powyżej przepisów zarówno grunt, jak i budynek lub budowla spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.
Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług, w rozumieniu art. 7 bądź art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Określona czynność jest opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników nabytych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W rozpatrywanej sprawie należy również zwrócić uwagę, że przedmiotem dzierżawy jest działka nr 1/4, według oświadczenia dłużnika przed rokiem 2019 działka także była dzierżawiona za przysłowiową 1 zł.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że na mocy art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeksu cywilnego (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610):
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Tak więc dzierżawa stanowi umowę dwustronnie zobowiązującą i wzajemną nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.
Istota umowy dzierżawy wskazuje, że na jej podstawie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług przez właściciela na rzecz dzierżawcy. Dzierżawca za oddaną mu w dzierżawę rzecz płaci umówiony czynsz. Istnieje zatem bezpośredni związek między świadczoną usługą a przekazanym za nią wynagrodzeniem. Tym samym dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług i nosi znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.
Pani wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy w związku z prowadzoną egzekucją z nieruchomości i ewentualną sprzedażą organ egzekucyjny tj. Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w (...) ma w imieniu dłużnika odprowadzić podatek od towarów i usług do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani Komornikiem Sądowy i prowadzi Pani łącznie 6 postępowań egzekucyjnych w sprawach Km (...) w tym 4 postępowania egzekucyjne z nieruchomości Kw nr (...) z wniosku wierzyciela: Bank w (...) przeciwko dłużnikowi C.R.
Zgodnie z opisem przedstawionym we wniosku dłużnik w dniu 23 maja 2023 r. złożył oświadczenie, iż działka nr 1/2 przed rokiem 1999 wykorzystywana była jedynie do celów prywatnych, a po roku 1999 - do działalności gospodarczej. Działka 8/1 oraz działki 1/4, 1/10, 1/11, 1/14, 1/16, 1/19 wraz z zespołem budynków produkcyjno - usługowych i budowlami objęte księgą wieczystą Kw (...) w latach 1999-2020 wykorzystywane były do prowadzenia działalności gospodarczej.
Jak już wyżej wskazano sprzedaż składników nabytych i wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W opisywanej sprawie dojdzie do sprzedaży majątku przedsiębiorstwa dłużnika, tym bardziej, że dłużnik prowadził na działkach nr 1/2, 1/10, 1/11, 1/14, 1/16, 1/19 i 8/1 działalność gospodarczą oraz wydzierżawił działkę gruntu nr 1/4 innemu podmiotowi.
Zatem przy dostawie nieruchomości składającej się z działek nr 1/2, 1/4, 1/10, 1/11, 1/14, 1/16 i 1/19 i 8/1 spełnione będą przesłanki do uznania dłużnika za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła składników majątku przedsiębiorstwa dłużnika.
W konsekwencji, dokonana przez Panią dostawa ww. nieruchomości należącej do dłużnika będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Dla sprzedaży nieruchomości zabudowanych budynkami, budowlami lub ich częściami ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10, art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedlenie - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a) wybudowaniu lub
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub ich część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.
Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W tym miejscu należy wyjaśnić, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle bądź ich części, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Tym samym, w sytuacji sprzedaży gruntu zabudowanego, jego opodatkowanie będzie uzależnione od tego, czy dostawa budynków i budowli posadowionych na tym gruncie będzie mogła korzystać ze zwolnienia z ww. przepisów.
W tym miejscu należy również zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:
Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że przedmiotem sprzedaży egzekucyjnej jest nieruchomość stanowiąca działkę nr 1/2 wraz z budynkiem mieszkalnym i budowlami i działki nr 1/4, 1/10, 1/11, 1/14, 1/16, 1/19 wraz z zespołem budynków produkcyjno - usługowych i budowlami.
W momencie nabycia nieruchomości stał na niej budynek gospodarczy, który został rozbudowany ok 15 lat temu.
W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności należy stwierdzić, że sprzedaż będących własnością dłużnika budynku mieszkalnego i budowli oraz zespołu budynków produkcyjno – usługowych nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a planowaną dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
Z treści wniosku wynika, że działka nr 1/2 zabudowana jest budynkiem mieszkalnym i budowlami. Budynek mieszkalny wolnostojący, dwupoziomowy, podpiwniczony realizowany w latach 1989-1990. Działki nr 1/4, 1/10, 1/11,1/14, 1/16, 1/19 zabudowane są zespołem budynków produkcyjno-usługowych i budowlami. Pierwsze zasiedlenie budynków znajdujących się na nieruchomości nr Kw (...)... nastąpiło w 1968 r. Jak wskazała Pani we wniosku budynek podstawowy piekarni zrealizowany został w latach 80. W latach 2000 -2009 uległ dalszej rozbudowie. Obiekt w 2013 roku uzyskał pozwolenie na użytkowanie. Od 2 lat na nieruchomości nie było żadnych remontów, nie zostały zatem poniesione nakłady na jego ulepszenie, których wartość w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym stanowiła by co najmniej 30% wartości początkowej budynku.
W przedmiotowej sprawie spełnione są więc przesłanki pozwalające na zastosowanie dla dostawy wskazanych we wniosku budynków i budowli zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Jak wskazano powyżej,grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione.
W konsekwencji – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – również sprzedaż działek gruntu nr 1/2, 1/4, 1/10, 1/11, 1/14, 1/16, 1/19 z którymi związane są poszczególne budynki i budowle znajdujące się na ww. działkach będzie zwolniona od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Z uwagi na to, że sprzedaż budynków i budowli korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, analiza regulacji zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 10a i przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 staje się bezzasadna.
Zgodnie z art. 106c ustawy:
Faktury dokumentujące dostawę towarów, o której mowa w art. 18, z tytułu której na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, wystawiają w imieniu i na rzecz dłużnika:
1) organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
2) komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.
Jak wyżej wskazano, dłużnik z tytułu opisanej we wniosku sprzedaży budynków i budowli występować będzie jako podatnik podatku VAT.
W myśl art. 106b ustawy:
1. Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
2. Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.
3. Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,
b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Z wyżej powołanych regulacji wynika, że w przypadku, gdy dostawa towarów korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy, podatnik, co do zasady nie ma obowiązku wystawienia faktury tę transakcję dokumentująca. Jest obowiązany do wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy jedynie na żądanie nabywcy i wyłącznie w terminie wskazanym w tym przepisie.
Jak wskazano wyżej sprzedaż zabudowanych budynkami i budowlami działek gruntu nr 1/2, 1/4, 1/10, 1/11, 1/14, 1/16, 1/19 korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a więc ma Pani obowiązek wystawienia faktury wyłącznie na żądanie nabywcy i tylko wtedy, gdy żądanie to zostanie wniesione w określonym w art. 106b ust. 3 ustawy terminie.
Tym samym Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W zakresie sprzedaży działki gruntu nr 8/1 w drodze licytacji komorniczej i ewentualnego odprowadzenia podatku VAT zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right