Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.426.2023.2.ALN
Brak możliwości ewidencjonowania usługi podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przy użyciu maszyny stosującej kasę rejestrującą mającą postać oprogramowania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 lipca 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości ewidencjonowania usługi podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przy użyciu maszyny stosującej kasę rejestrującą mającą postać oprogramowania. Uzupełnili go Państwo pismem z 18 września 2023 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawca prowadzi pub. Wnioskodawca zamierza zamontować urządzenie do wydawania piwa, drinków i innych napojów alkoholowych, które będzie nadzorowane przez pracownika pubu pod kątem sprawności i kontroli pełnoletności osób nabywających napoje alkoholowe z maszyny. Maszyna będzie pobierać płatność za piwo elektronicznie. Wnioskodawca ustalił, że cena za zainstalowanie w maszynie drukarki fiskalnej połączonej z kasą fiskalną i terminalem płatniczym będzie wynosiła ponad 4 000 zł. Dodatkowo kłopotliwe w obsłudze maszyny byłoby gdyby trzeba było przeszkolić pracowników z obsługi drukarki fiskalnej i procedury wymiany rolki z papierem do drukarki. Jest to dla Wnioskodawcy znaczny koszt. Wnioskodawca zastanawia się, czy może skorzystać dla celów maszyny sprzedającej piwo z opcji wskazanej w art. 111b ustawy o podatku od towarów i usług polegającej na prowadzeniu ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1, przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania, spełniających wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 3 pkt 2 tego artykułu. Regulamin używania maszyny przez klientów wskazuje, że warunkiem skorzystania z usługi podania napoju alkoholowego nalewanego przez maszynę jest akceptacja wydania przez maszynę paragonu w postaci elektronicznej. Producent maszyny przedstawił potwierdzenie wydane przez Główny Urząd Miar, że kasa mająca postać oprogramowania, która będzie instalowana w maszynie, spełnia wymagania dla kas rejestrujących. Kasa nie będzie wydawać paragonu w postaci papierowej. Zamiast tego będzie pokazywać na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:
a)numer unikatowy,
b)numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c)datę sprzedaży,
d)numer kolejny paragonu,
e)łączną wartość sprzedaży brutto,
f)łączną wysokość podatku należnego,
g)typ formy płatności,
h)nazwę formy płatności.
Na pytania postawione w wezwaniu o treści:
1)Czy przedmiotem wniosku, jest sprzedaż towarów (alkoholi) z urządzenia do automatycznej sprzedaży?
2)Czy w urządzeniu do automatycznej sprzedaży zastosują Państwo kasę rejestrującą o zastosowaniu specjalnym?
3)Czy przedmiotem jest świadczenie usług przez urządzenie do automatycznej sprzedaży? Jeśli tak, prosimy:
a)opisać proces świadczenia usług;
b)o wskazanie symbolu PKWiU oraz nazwa grupowania dla czynności opisanej we wniosku a świadczonej przez urządzenie do automatycznej sprzedaży (należy wskazać pełny siedmiocyfrowy symbol), zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2015 r., wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676 ze zm.)?
Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.
4)Czy spełnione będą wszelkie wymagania dotyczące sprzedaży alkoholu wynikające z obowiązujących przepisów w tym w szczególności z ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi?
odpowiedzieliście Państwo:
1.Przedmiotem wniosku nie jest sprzedaż towarów (alkoholi) z urządzenia do automatycznej sprzedaży. Alkohol nie będzie sprzedawany z urządzenia w formie zamkniętej i możliwej do przenoszenia.
2.Wobec odpowiedzi na pytanie pierwsze pytanie drugie stało się nieaktualne ale odpowiadając wskazuję, że w urządzeniu podającym przygotowany napój nie będzie zastosowana kasa rejestrująca o zastosowaniu specjalnym.
3.
A.Przedmiotem wniosku jest świadczenie usługi podawania przez automat przygotowanych napojów, głównie alkoholowych.
B.Kodem PKWiU jest: 56.30.10.0 Usługi przygotowywania i podawania napojów.
4.Spełnione będą wszystkie wymagania dotyczące sprzedaży alkoholu wynikające z obowiązujących przepisów w tym w szczególności z ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Pytanie
(ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy Wnioskodawca może prowadzić świadczenie usługi podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przy użyciu maszyny stosującej kasę fiskalną mającą postać oprogramowania, która nie będzie wydawać paragonów w postaci papierowej a zamiast tego będzie pokazywać na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:
a)numer unikatowy,
b)numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c)datę sprzedaży,
d)numer kolejny paragonu,
e)łączną wartość sprzedaży brutto,
f)łączną wysokość podatku należnego,
g)typ formy płatności,
h)nazwę formy płatności?
Państwa stanowisko w sprawie
(przedstawione we wniosku)
Wnioskodawca może prowadzić sprzedaż napojów alkoholowych przy użyciu maszyny nalewającej i podającej napoje alkoholowe stosującej kasę fiskalną mającą postać oprogramowania, która nie będzie wydawać paragonów w postaci papierowej a zamiast tego będzie pokazywać na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:
a)numer unikatowy,
b)numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c)datę sprzedaży,
d)numer kolejny paragonu,
e)łączną wartość sprzedaży brutto,
f)łączną wysokość podatku należnego,
g)typ formy płatności,
h)nazwę formy płatności.
Zgodnie z art. 111b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ewidencja sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 w odniesieniu do określonych grup podatników lub rodzajów czynności może być prowadzona przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określił, w drodze rozporządzenia grupy podatników lub rodzaje czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących, o których mowa w art. 111b ust. 1. Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. 2020.965 z dnia 2020.05.30 z późn. zm.), kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników w odniesieniu do wielu czynności, w tym zgodnie z punktem 25 do usług przygotowywania i podawania napojów (PKWiU 56.30).
Zgodnie z paragrafem 53 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych mających postać oprogramowania:
1.Komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit f rozporządzenia, może nie umożliwiać komunikacji kasy z drukarką.
2.W przypadku gdy komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, nie umożliwia komunikacji kasy z drukarką:
1)kasa nie drukuje danych zapisanych w komputerowych systemach ogólnodostępnych,
2)program pracy kasy nie steruje wydrukiem dokumentów wystawianych przy użyciu kasy;
3)kasa nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej oraz pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:
a)numer unikatowy,
b)numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c)datę sprzedaży,
d)numer kolejny paragonu,
e)łączną wartość sprzedaży brutto,
f)łączną wysokość podatku należnego,
g)typ formy płatności,
h)nazwę formy płatności.
4)kasa nie wystawia:
a)raportów fiskalnych dobowych,
b)raportów fiskalnych okresowych,
c)raportu fiskalnego rozliczeniowego,
d)łącznych raportów fiskalnych okresowych,
e)łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego,
f)raportów fiskalnych zdarzeń,
g)raportu fiskalnego fiskalizacji,
h)dokumentów niefiskalnych
- w postaci papierowej oraz zapewnia możliwość przesłania tych raportów i dokumentów do komputerowych systemów ogólnodostępnych w celu ich zapisu lub wydruku w tych systemach,
5)kasa nie zapewnia wydruku kodu graficznego QR text, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 32,
6)kasa nie wykonuje polecenia dotyczącego włączenia lub wyłączenia drukowania kodu graficznego QR text, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 32,
7)kasa nie zapewnia wydruku kodu weryfikującego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 33,
8)kasa nie współpracuje z terminalem płatniczym w zakresie polecenia dotyczącego wydruku potwierdzenia transakcji płatniczej oraz raportów związanych z działaniem terminala płatniczego, o którym mowa w § 48 ust. 1 pkt 2;
9)kasa nie udostępnia terminalowi płatniczemu drukarki.
Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) znajdującymi się na stronie https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/pkwiu_15/pdf/wyjasnieniaPKWiU2015_1 Omaj_int.pdf, Grupowanie 56.30 obejmuje: usługi podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przez bary, tawerny, piwiarnie i puby, nocne kluby, dyskoteki i podobne obiekty, z działalnością rozrywkową lub bez niej.
Grupowanie to obejmuje także:
·usługi podawania przygotowanych napojów przez bary działające w hotelach i innych obiektach zapewniających zakwaterowanie oraz w środkach transportu (np. w pociągach lub samolotach),
·usługi podawania przygotowanych napojów w ruchomych punktach,
·usługi podawania przygotowanych soków owocowych przez pijalnie, bary,
·usługi podawania przygotowanych napojów przez sklepy z kawą.
Grupowanie to nie obejmuje:
·odsprzedaży gotowych napojów w opakowaniach, sklasyfikowanej w 47.00.25.0, 47.00.26.0,
·sprzedaży detalicznej napojów w automatach sprzedających, sklasyfikowanej w 47.00.26.0,
·usług podawania przygotowanych posiłków i napojów, sklasyfikowanych w 56.10.1,
·usług dyskotek i sal tanecznych, z wyłączeniem serwujących napoje, sklasyfikowanych w 93.29.19.0.
W grupowaniu 47.00.26.0, które zostało oznaczone wyłączone spod grupowania 56.30 znajduje się jedynie sprzedaż detaliczna pozostałych napojów w automatach sprzedających, bez uwzględnienia napojów alkoholowych, które są sklasyfikowane w grupowaniu wcześniejszym - 47.00.25.0. Zatem wyłączenie sprzedaży detalicznej napojów w automatach sprzedających z grupowania 56.30 nie dotyczy sprzedaży napojów alkoholowych. Gdyby bowiem miało dotyczyć sprzedaży napojów alkoholowych to wskazano by zarówno grupowanie 47.00.26.0 jak i 47.00.25.0.
Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a)w postaci papierowej lub
b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.
Podsumowując.
Ustawodawca dopuścił stosowanie kas fiskalnych w formie oprogramowania pewnych czynności. Dodatkowo można za zgodą nabywcy nie wydawać paragonu w formie papierowej a jedynie w formie elektronicznej. Rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych mających postać oprogramowania wskazuje, że usługa przygotowania i podawania napojów jest wśród czynności, do których można stosować taką kasę. Rozporządzenie przewiduje, że możliwe jest, by moduł komunikacji nie łączył się z drukarką. Wystarczy wówczas by na wyświetlaczu pojawiały się dane odpowiadające treści paragonu. Mając powyższe na uwadze, należy stanowisko Wnioskodawcy uznać za prawidłowe.
Państwa stanowisko przedstawione w uzupełnieniu wniosku:
Wnioskodawca może prowadzić świadczenie usługi podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przy użyciu maszyny stosującej kasę fiskalną mającą postać oprogramowania, która nie będzie wydawać paragonów w postaci papierowej a zamiast tego będzie pokazywać na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:
a)numer unikatowy,
b)numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c)datę sprzedaży,
d)numer kolejny paragonu,
e)łączną wartość sprzedaży brutto,
f)łączną wysokość podatku należnego,
g)typ formy płatności,
h)nazwę formy płatności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Według art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Według art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
W myśl art. 111 ust. 1b ustawy:
w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.
W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:
podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani: wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a) w postaci papierowej lub
b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.
Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dopuścił możliwość wystawienia w postaci elektronicznej paragonu i przesłania go nabywcy w sposób z nim uzgodniony, po uprzednim uzyskaniu zgody nabywcy oraz uzgodnieniu sposobu przesłania tego paragonu.
Stosownie do art. 111b ust. 1 i 2 ustawy:
1. Ewidencja sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1, w odniesieniu do określonych grup podatników lub rodzajów czynności może być prowadzona przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania, spełniających wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 3 pkt 2.
2. Do kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 111 i art. 111a stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 111b ust. 3 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia:
1) grupy podatników lub rodzaje czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1,
2) wymagania techniczne dla kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, oraz sposób ich używania, w tym sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich użyciu, sposób zakończenia ich używania w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas oraz szczególne przypadki i sposób wystawiania dokumentów w postaci innej niż wydruk przy zastosowaniu tych kas
- uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub nieprawidłowemu prowadzeniu ewidencji sprzedaży przez podatników oraz zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, a także bezpiecznego przesyłania tych danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, konieczność zapewnienia nabywcy prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowości zaewidencjonowania sprzedaży i wystawiania dowodu potwierdzającego jej dokonanie oraz optymalne dla danego rodzaju sprzedaży rozwiązania techniczne dla tych kas.
Prowadzą Państwo pub. Zamierzają Państwo świadczyć usługi podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przy użyciu maszyny, w której zainstalowana będzie kasa rejestrująca mająca postać oprogramowania. Maszyna będzie pobierać płatność elektronicznie. Mają Państwo wątpliwości, czy mogą Państwo w maszynie, która będzie świadczyć usługi podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, zainstalować kasę rejestrującą mającą postać oprogramowania.
W myśl § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania z dnia 26 maja 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 957) :
Kasy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, dzieli się na następujące kategorie:
2) kasy o zastosowaniu specjalnym - kasy, które uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i odpowiadają szczególnym wymaganiom technicznym określonym w rozdziale 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia, związanym ze szczególnymi formami prowadzenia ewidencji sprzedaży określonych towarów i usług, obejmujące kasy:
f) umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów lub usług.
§ 53 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania stanowi:
1. Komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, może nie umożliwiać komunikacji kasy z drukarką.
2. W przypadku gdy komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, nie umożliwia komunikacji kasy z drukarką:
1) kasa nie drukuje danych zapisanych w komputerowych systemach ogólnodostępnych;
2) program pracy kasy nie steruje wydrukiem dokumentów wystawianych przy użyciu kasy;
3) kasa nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej oraz pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:
a) numer unikatowy,
b) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c) datę sprzedaży,
d) numer kolejny paragonu,
e) łączną wartość sprzedaży brutto,
f) łączną wysokość podatku należnego,
g) typ formy płatności,
h) nazwę formy płatności;
4) kasa nie wystawia:
a) raportów fiskalnych dobowych,
b) raportów fiskalnych okresowych,
c) raportu fiskalnego rozliczeniowego,
d) łącznych raportów fiskalnych okresowych,
e) łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego,
f) raportów fiskalnych zdarzeń,
g) raportu fiskalnego fiskalizacji,
h) dokumentów niefiskalnych
- w postaci papierowej oraz zapewnia możliwość przesłania tych raportów i dokumentów do komputerowych systemów ogólnodostępnych w celu ich zapisu lub wydruku w tych systemach;
5) kasa nie zapewnia wydruku kodu graficznego QR text, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 32;
6) kasa nie wykonuje polecenia dotyczącego włączenia lub wyłączenia drukowania kodu graficznego QR text, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 32;
7) kasa nie zapewnia wydruku kodu weryfikującego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 33;
8) kasa nie współpracuje z terminalem płatniczym w zakresie polecenia dotyczącego wydruku potwierdzenia transakcji płatniczej oraz raportów związanych z działaniem terminala płatniczego, o którym mowa w § 48 ust. 1 pkt 2;
9) kasa nie udostępnia terminalowi płatniczemu drukarki.
3. W przypadku gdy komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, umożliwia komunikację kasy z drukarką, może ona nie wystawiać paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, jeżeli pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:
1) numer unikatowy;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;
3) datę sprzedaży;
4) numer kolejny paragonu;
5) łączną wartość sprzedaży brutto;
6) łączną wysokość podatku należnego;
7) typ formy płatności;
8) nazwę formy płatności.
Zgodnie z § 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. z 2020 r. poz. 965 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników w odniesieniu do następujących czynności: :
1) usług przewozu osób samochodem osobowym, w tym taksówką, z wyjątkiem przewozu okazjonalnego, o którym mowa w art. 18 ust. 4b pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2019 r. poz. 2140 oraz z 2020 r. poz. 875);
2) usług wynajmu samochodów osobowych z kierowcą (PKWiU 49.32.12.0);
3) usług związanych z przeprowadzkami, świadczonych na rzecz gospodarstw domowych (PKWiU 49.42.11.0);
4) usług transportu drogowego pasażerskiego pojazdami napędzanymi siłą mięśni ludzkich lub ciągnionymi przez zwierzęta (PKWiU 49.39.35.0);
5) usług transportu drogowego pasażerskiego, rozkładowego, międzymiastowego, ogólnodostępnego (PKWiU 49.39.11.0);
6) usług transportu drogowego pasażerskiego, rozkładowego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31.21.0);
7) usług transportu kolejowego pasażerskiego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31.10.0);
8) usług transportu kolejowego pasażerskiego międzymiastowego (PKWiU 49.10);
9) usług transportu pasażerskiego, kolejkami linowymi naziemnymi, kolejkami linowymi i wyciągami narciarskimi (PKWiU 49.39.20.0);
10) usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego, promowego (PKWiU 50.10.11.0);
11) usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego wycieczkowcami (PKWiU 50.10.12.0);
12) usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego, promowego (PKWiU 50.30.11.0);
13) usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego wycieczkowcami (PKWiU 50.30.12.0);
14) usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego łodziami wycieczkowymi (PKWiU 50.30.13.0);
15) usług pozostałego transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego (PKWiU 50.30.19.0);
16) usług transportu lotniczego regularnego krajowego pasażerskiego (PKWiU 51.10.11.0);
17) usług transportu lotniczego nieregularnego krajowego pasażerskiego, z wyłączeniem w celach widokowych (PKWiU 51.10.12.0);
18) usług hotelarskich i podobnych usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU 55.10);
19) usług obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania (PKWiU 55.20);
20) usług świadczonych przez pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe (PKWiU 55.30);
21) pozostałych usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU 55.90);
22) usług restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych (PKWiU 56.10);
23) usług przygotowywania i dostarczania żywności (katering) dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU 56.21);
24) pozostałych usług gastronomicznych (PKWiU 56.29);
25) usług przygotowywania i podawania napojów (PKWiU 56.30);
26) sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych;
27) usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
§ 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania stanowi, że:
Do dnia 30 czerwca 2020 r. kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników w odniesieniu do następujących czynności:
1) usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego wycieczkowcami obejmującego transport, zakwaterowanie, wyżywienie i inne usługi (PKWiU 50.10.12.0);
2) usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego wycieczkowcami obejmującego transport, zakwaterowanie, wyżywienie i inne usługi (PKWiU 50.30.12.0);
3) usług przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) (PKWiU 56.21).
Zaznaczyć należy, że w § 1 i § 2 rozporządzenia w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, wymienione zostały określone czynności wykonywane przez podatników, w odniesieniu do których możliwe jest dokonywanie ich ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej mającej postać oprogramowania.
Skoro zatem ustawodawca w rozporządzeniu ściśle określił czynności, tj. wskazał konkretne usługi i dostawy określonych towarów, w odniesieniu do których podatnik ma możliwość używania kas rejestrujących mających postać oprogramowania, oznacza to, że ewidencja może dotyczyć wyłącznie tych wymienionych czynności.
W § 1 pkt 25 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania wskazano na możliwość używania kas rejestrujących mających postać oprogramowania w przypadku usług przygotowywania i podawania napojów (PKWiU 56.30).
W przypadku usług wymienionych w ww. § 1 pkt 25 rozporządzenia, inaczej niż w przypadku usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0) - wskazanych w § 1 pkt 27 rozporządzenia, nie przewidziano wprost możliwości zastosowania kas rejestrujących mających postać oprogramowania w przypadku gdy będą one świadczone przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej). W przepisie tym nie zostały wymienione usługi, które są świadczone przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta w systemie bezobsługowym (tj. automatach, maszynach), w związku z tym nie można tego przepisu stosować rozszerzająco.
Zatem czynność podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przy użyciu maszyny nie jest wymieniona wśród rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania.
Ponadto wskazali Państwo, że w urządzeniu podającym przygotowany napój nie będzie zastosowana kasa rejestrująca o zastosowaniu specjalnym. W myśl § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów lub usług zainstalowana powinna być kasa o zastosowaniu specjalnym.
Zatem nie będą mogli Państwo prowadzić ewidencji usług podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przy pomocy maszyny, w której będzie zastosowana kasa rejestrująca mająca postać oprogramowania. W konsekwencji przepis § 53 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania nie znajdzie w Państwa sprawie zastosowania.
W przypadku świadczenia przez Państwa usług podawania przez automat przygotowanych napojów, głównie alkoholowych są Państwo zobowiązani do stosowania kasy rejestrującej o zastosowaniu specjalnym, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, przy czym będzie to kasa innego typu niż kasa mająca postać oprogramowania.
§ 7 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.) stanowi, że:
Podatnicy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, używają następujących kas o zastosowaniu specjalnym - których konstrukcja i program pracy uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i spełniają szczególne wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas związane ze szczególnymi formami obrotu lub sprzedaży określonych towarów i usług lub potrzebą współpracy kasy z innymi urządzeniami niezbędnymi do stosowania w danym rodzaju działalności, obejmujące kasy umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług.
W myśl § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kasy, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. f, gdy kasa nie zawiera drukarki kasy, podatnik nie wystawia paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego, faktury i faktury anulowanej w postaci papierowej oraz zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych dla kas.
Natomiast § 52 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1759 ze zm.) wskazuje, że:
W przypadku gdy kasa, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f, nie zawiera drukarki kasy, kasa nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej oraz pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:
a)numer unikatowy, b) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika, c) datę sprzedaży, d) numer kolejny paragonu, e) łączną wartość sprzedaży brutto, f) łączną wysokość podatku należnego, g) typ formy płatności, h) nazwę formy płatności.
W Państwa przypadku, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących oraz z § 52 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, możliwe jest również ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy umieszczanej w urządzeniu do automatycznej sprzedaży usług, która nie będzie wydawać paragonów w postaci papierowej a zamiast tego będzie pokazywać na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży:
a)numer unikatowy,
b)numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c)datę sprzedaży,
d)numer kolejny paragonu,
e)łączną wartość sprzedaży brutto,
f)łączną wysokość podatku należnego,
g)typ formy płatności,
h)nazwę formy płatności.
Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W interpretacji przyjąłem, że przedmiotem wniosku jest świadczenie usług podawania przez automat przygotowanych napojów, głównie alkoholowych oraz, że w ww. urządzeniu podającym napój nie będzie zastosowana kasa rejestrująca o zastosowaniu specjalnym. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right