Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.528.2023.2.WH
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Uzupełnili go Państwo pismem z 17 października 2023 r. (wpływ 17 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spis oznaczeń:
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 ze zm.)
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.)
- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2023 poz. 1570 ze zm.)
Wnioskodawca (zwany dalej Wnioskodawcą) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Rodzaj działalności według PKD 9104Z działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.
Do zadań Wnioskodawcy należy w szczególności:
(…)
Wnioskodawca w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt od 1 do 3 powyżej, dokonuje sprzedaży towarów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT).
Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. Wnioskodawca prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody.
Wnioskodawca uzyskuje przychody:
1) opodatkowane: ze sprzedaży (…), z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu (…), ze sprzedaży biletów wstępu na teren i do obiektów (…), z noclegów w pokojach gościnnych;
2) zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe;
3) związane z wykonywaniem działalności ustawowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie (…) oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z (…), dofinansowania z funduszu (…).
Wnioskodawca dokonuje nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych. Jeśli nie jest możliwe przypisanie danego zakupu do czynności opodatkowanych, gdyż wykorzystywany jest również do czynności zwolnionych, Wnioskodawca dokonuje odliczenia VAT naliczonego wskaźnikiem struktury sprzedaży, ustalanym na dany rok i korygowany w deklaracji za styczeń roku następnego. W związku z tym, że Wnioskodawca osiąga przychody ze sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej oraz inne przychody w postaci dotacji, to zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, Wnioskodawca musi określać proporcję, która zapewni dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane czynności opodatkowane.
Wnioskodawca planuje realizować projekt dofinansowany ze środków (…) pod nazwą przedsięwzięcia „(…)”. Celem programu jest:
1)Powstrzymanie procesu utraty różnorodności biologicznej i krajobrazowej, odtworzenie i wzbogacenie zasobów przyrody oraz skuteczne zarządzanie gatunkami i siedliskami (w tym rozpoznanie pojawiających się zagrożeń).
2)Wzmocnienie działań z zakresu edukacji ekologicznej służących ochronie przyrody.
W ramach projektu planuje realizować zadania:
(…)
Celem głównym przedsięwzięcia jest (…) polegające na modernizacji, rozbudowie i budowie (…). Zwiększenie ochrony (…) stanowi podstawowe wyzwanie projektowe. Zmiana organizacji ochrony (…), przyczyni się do zdecydowanej poprawy poziomu zabezpieczenia (…).
Reorganizacja łączności i inwestycje poczynione w zakresie budowy nowego systemu łączności cyfrowej, usprawni obieg informacji i zdecydowanie poprawi procedury alarmowania i informowania o zagrożeniu, a także poprawi możliwość koordynowania działań w terenie. Zakup nowych licencji na oprogramowanie (…) oraz stworzenie (…) to inwestycje w innowacje i konsekwentna budowa nowoczesnego cyfrowego systemu służącego do powiadamiania i wykrywania pożarów, organizowania akcji gaśniczej, jej koordynacji, a także zwiększenia efektywności działań. W połączeniu z dronem wyposażonym w kamerę termowizyjną, (…) do analizy zagrożeń, przyczyn ich powstania i ewentualnego zapobiegania w przyszłości.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją opisanego przedsięwzięcia we wniosku będą służyły do czynności nieopodatkowanych, statutowych umożliwiających realizacje celów ochrony przyrody zawartych w zadaniach ochronnych Wnioskodawcy niezwiązanych z osiągnięciem przychodu.
Wnioskodawca obejmuje (…). Szczególne (…) to: (…).
(…)
Wydatki ponoszone w związku z projektem będą mogły być bezpośrednio przypisane do rodzaju działalności. Wszystkie wydatki związane z projektem przeznaczone są na cele statutowe, które nie są związane z działalnością opodatkowaną.
Faktury za nabywane towary i usługi związane z realizacją opisanego przedsięwzięcia będą wystawiane na Wnioskodawcę.
Pytanie
Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie (…) służącego do prowadzenia akcji ratunkowej, przeciwdziałania rozprzestrzeniania się żywiołu oraz usuwania jego skutków jak również usuwania powstałych szkód i odtworzenia utraconych zasobów przyrodniczych, monitoringu w zakresie przeciwdziałania występowania zjawisk klęskowych oraz usuwania ich skutków?
Państwa stanowisko w sprawie
Wydatki wynikające z realizacji projektu dofinansowanego ze środków (…) pod nazwą przedsięwzięcia „(…)” dotyczą ustawowej działalności Wnioskodawcy, jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody, udostępnianiem i edukacją przyrodniczą zgodnie z art. 8b pkt 1-3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Zakup towarów i usług w zakresie przedsięwzięcia ma na celu ochronę zasobów przyrodniczych parku, monitoring przyrodniczy i edukację. Cele te nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi Wnioskodawca.
Wnioskodawca nie jest jednostką ochrony przeciwpożarowej i nie świadczy usług przeciwpożarowej oznaczonych symbolem PKWIU 75.25.
Ponosząc koszty ochrony terenu określonego w ustawie o powołaniu (…) wykonuje czynności, do których został powołany. Wobec powyższego Wnioskodawca nie może odzyskać w żaden sposób kosztów podatku od towarów i usług (VAT) poniesionego na realizację projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (prawo do odliczenia) przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Pod pojęciem działalności gospodarczej, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo państwową osobą prawną. Planują Państwo realizować projekt dofinansowany ze środków (…) pod nazwą przedsięwzięcia „(…)”. Celem głównym przedsięwzięcia jest (…) polegające na modernizacji, rozbudowie i budowie systemów (…). Towary i usługi nabywane w związku z realizacją opisanego przedsięwzięcia we wniosku będą służyły do czynności nieopodatkowanych, statutowych umożliwiających realizacje celów ochrony przyrody zawartych w zadaniach (…) niezwiązanych z osiągnięciem przychodu. Wszystkie wydatki związane z projektem przeznaczone są na cele statutowe, które nie są związane z działalnością opodatkowaną.
Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie (…) służącego do prowadzenia akcji ratunkowej, przeciwdziałania rozprzestrzeniania się żywiołu oraz usuwania jego skutków, jak również usuwania powstałych szkód i odtworzenia utraconych zasobów przyrodniczych, monitoringu w zakresie przeciwdziałania występowania zjawisk klęskowych oraz usuwania ich skutków.
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ nie będą Państwo wykorzystywać towarów i usług nabywanych w trakcie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia będą - jak Państwo wskazali - wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
W konsekwencji - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia.
Podsumowując, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie zakupu sprzętu i wyposażenia, modernizacji i budowie systemów przeciwpożarowych służącego do prowadzenia akcji ratunkowej, przeciwdziałania rozprzestrzeniania się żywiołu oraz usuwania jego skutków jak również usuwania powstałych szkód i odtworzenia utraconych zasobów przyrodniczych, monitoringu w zakresie przeciwdziałania występowania zjawisk klęskowych oraz usuwania ich skutków.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy dodatkowo wskazać, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right