Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.443.2023.1.RK
Spełnienie warunków związanych z poziomem zatrudnienia pracowników dla zachowania prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie spełnienia warunków związanych z poziomem zatrudnienia pracowników dla zachowania prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polską spółką prawa handlowego, która swoją działalność rozpoczęła 19 kwietnia 2022 roku.
Spółka od momentu zawiązania korzysta z opodatkowania w ramach ryczałtu od dochodu spółek czyli tzw. "estońskiego CIT". Rok obrotowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym. W pierwszym roku podatkowym trwającym od momentu zawiązania Spółki do 31 grudnia 2022 r. Spółka nie zatrudniała nikogo. W tym roku podatkowym (trwającym od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r.) Spółka nadal nikogo nie zatrudnia. W drugiej połowie 2023 roku Spółka ma zamiar zatrudnić pracownika niebędącego udziałowcem Spółki na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy.
Ponadto, Spółka zakłada również zatrudnienie przynajmniej jednego nowego pracownika niebędącego udziałowcem Spółki na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy w każdym kolejnym roku podatkowym, tj. w roku 2024 oraz w roku 2025.
Należy przyjąć, ze warunki wymagane do posiadania prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek inne niż dotyczące zatrudnienia były spełnione przez Spółkę w pierwszym roku podatkowym trwającym od 19 kwietnia do 31 grudnia 2022 r. oraz będą spełnione w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. i w kolejnych latach podatkowych.
Pytanie
Czy w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. oraz w kolejnych latach podatkowych, tj. w roku 2024 oraz w roku 2025, Spółka będzie spełniać warunek zatrudnienia wyrażony w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Aby móc korzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodu, należy spełnić warunki wskazane przez ustawodawcę w art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”).
Jednym ze wskazanych warunków koniecznych do spełnienia jest osiągnięcia odpowiedniego stanu zatrudnienia przez Spółkę opodatkowaną ryczałtem od dochodów spółek. Warunek dotyczący zatrudnienia może zostać spełniony na dwa sposoby, tj. poprzez zatrudnianie na umowę o pracę (art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT) lub poprzez zatrudnianie na podstawie umów innych niż umowa o pracę (art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT).
Warunek zatrudnienia opartego na umowie o pracę zostaje spełniony poprzez zatrudnienie przez podatnika, na podstawie umowy o pracę minimum 3 osób w przeliczeniu na pełne etaty. Osoby zatrudnione nie mogą być udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika. Ponadto, osoby te muszą być zatrudnione przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku, gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym.
Ustawodawca przewidział jednak dwa wyjątki odnoszące się do spełnienia warunku zatrudnienia. Pierwszy ze wskazanych wyjątków odnosi się do podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą a drugi dotyczy małego podatnika.
W przypadku podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą, zgodnie z art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności oraz 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących. Jednak począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.
Z kolei zgodnie z art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, w przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, uznaje się za spełniony w sytuacji, gdy mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o prace co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie (lit. a) lub jeżeli mały podatnik ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz zatrudnionej na podstawie umowy innej niż umowa o prace co najmniej 1 osoby fizycznej, niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Podsumowując można więc stwierdzić, że ustawodawca spełnienie warunku zatrudnienia wskazanego w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT uzależnia od wielkości zatrudnienia oraz okresu jego trwania.
Uproszczenie zastosowane wobec podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą wyrażone w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, wyłącza warunek wyrażony w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT przez pierwsze trzy lata podatkowe opodatkowania ryczałtem. Wynika to bezpośrednio z treści przepisu i zastosowania w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT zwrotu „warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących”.
Ustawodawca w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT wprowadza w to miejsce alternatywny sposób spełnienia wymogu zatrudnienia, w okresie pierwszych trzech lat opodatkowania ryczałtem. W konsekwencji podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą, by móc rozliczać się na podstawie ryczałtu musi wypełnić warunek wskazany w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT. Zgodnie z nim w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem Wnioskodawca nie musi nikogo zatrudniać. Natomiast od drugiego roku Wnioskodawca powinien zwiększać zatrudnienie o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy, aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.
Analogicznie, żeby spełnić warunek zatrudnienia w kolejnym (trzecim) roku opodatkowania ryczałtem Wnioskodawca musi zwiększyć zatrudnienie w trzecim roku względem drugiego roku o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy.
Również w kolejnym (czwartym) roku podatkowym Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwiększenia zatrudnienia względem trzeciego roku o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu.
Tym samym należy wskazać, że ustawodawca w treści art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, wskazuje więc jedynie na konieczność osiągnięcia określonej wielkości zatrudnienia pomijając całkowicie temat okresu trwania zatrudnienia. Warunek wynikający z art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT będzie spełniony, jeśli zatrudnienie zostanie zwiększone, niezależnie od okresu czasu, w którym trwał będzie stan zwiększonego zatrudnienia, gdyż taki warunek nie wynika z treści art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.
W treści przepisu brak jest jasnego wskazania, aby stan zwiększonego zatrudnienia trwał co najmniej 300 dni w roku podatkowym.
Jednocześnie należy wskazać, iż w art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT dotyczącym uproszczenie dla małego podatnika ustawodawca uzależnił spełnienie warunku zarówno od wielkości zatrudnienia, jak i od okresu zatrudnienia.
Art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT dotyczący uproszczenia wprowadzonego dla podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą nie wskazuje jednak na obowiązek spełnienia warunku poprzez odpowiednią ilość, jak i okres zatrudnienia pracowników. Uproszczenia dla podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą oraz dla małego podatnika zostały przez ustawodawcę sformułowane w odmienny sposób.
W przypadku przepisów podatkowych pierwszeństwo ma wykładnia językowa. Interpretacja przepisu art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o ClT w świetle tej wykładni zakłada, ze podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą musi zadbać jedynie o coroczne zwiększenie zatrudnienie, aż osiągnie wielkość zatrudnienia określoną w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT. Spółka w stanie faktycznym wskazała, że w drugiej połowie 2023 roku ma zamiar zatrudnić pracownika niebędącego udziałowcem na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, a do 31 grudnia 2023 r. oraz w kolejnych latach podatkowych, tj. w roku 2024 oraz w roku 2025, warunek zatrudnienia wyrażony w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.
Ponadto, Spółka zakłada również zatrudnienie przynajmniej jednego nowego pracownika niebędącego udziałowcem Spółki na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy w każdym kolejnym roku podatkowym, tj. w roku 2024 oraz w roku 2025.
W konsekwencji Spółka stoi na stanowisku, że w roku podatkowym od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. będzie spełnić warunek zatrudnienia wyrażony w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, ponieważ w tym roku podatkowym planuje ona zwiększenie zatrudnienia w porównaniu z rokiem 2022 o 1 etat, poprzez zatrudnienie w drugiej połowie 2023 r. na umowę o pracę pracownika (niebędącego udziałowcem Spółki) w pełnym wymiarze czasu pracy i bez wpływu na to będzie okoliczność, że okres zatrudnienia drugiego pracownika w 2023 r. nie wyniesie 300 dni w roku podatkowym.
Ponadto, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że również w kolejnych latach podatkowych (trzecim i czwartym) będzie spełniać warunek zatrudnienia wyrażony w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, ponieważ w każdym z tych lat będzie zwiększać zatrudnienie w porównaniu z rokiem poprzednim o 1 etat, poprzez zatrudnienie na umowę o prace pracownika w pełnym wymiarze czasu pracy (niebędącego udziałowcem Spółki) i bez wpływu na to będzie okoliczność, że okres zatrudnienia danego pracownika w 2024 r. oraz w 2025 r. nie wyniesie 300 dni w roku podatkowym.
Stanowisko Wnioskodawcy jest uzasadnione prymatem wykładni językowej w odniesieniu do prawa podatkowego oraz przeświadczeniem o racjonalności ustawodawcy przy tworzeniu przepisów prawa. Mając na względzie, że w ramach jednego artykułu ustawy rozróżnione zostały trzy przypadki związane z zatrudnieniem (art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a, art. 28j ust. 2 pkt 2 oraz art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT) i w dwóch z nich ustawodawca powołał się zarówno na wielkość zatrudnienia, jak i na okres tego zatrudnienia, a w jednym z nich powołuje się wyłącznie na wielkość zatrudnienia, to należy przyjąć, że racjonalny ustawodawca chce odróżnić te przypadki i ww. przepisy nie mogą być interpretowane jednakowo.
Ponadto, Wnioskodawca uzasadnia swoje stanowisko interpretacją z dnia 10 lipca 2023 r. (sygn. 0114-KDIP2-2.4010.245.2023.1.IN), w treści której w odpowiedzi na podobnie sformułowane pytanie oraz w analogicznym stanie faktycznym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż:
„Jak wynika z powyższego, warunek zatrudnienia przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w sytuacji, gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni roku podatkowego, nie dotyczy podmiotów rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej. Już od drugiego roku podatkowego podatnik musi corocznie zwiększać zatrudnienie o co najmniej jeden etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia wymaganego przez warunek, o którym mowa w art. 28j ust. 2 ustawy o CIT. Przepis ten nie wymaga jednak, aby co roku w okresie przejściowym, każdy nowo zatrudniony na umowę o prace pracownik, przepracował 300 dni. Do minimalnego poziomu zatrudnienia, o którym mowa powyżej nie wlicza się wspólników podatnika”.
Nie można zatem uznać, że art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT wymaga od podatników rozpoczynających prowadzenia działalności gospodarczej oprócz zwiększenia wielkości zatrudnienia, także okresu co najmniej 300 dni, w którym zachodzi stan zwiększonego zatrudnienia w stosunku do roku poprzedniego. Nie można tak stwierdzić ze względu na to, że taki wymóg nie wynika bezpośrednio z treści art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT. Jeśli ustawodawca chciał, aby warunek zatrudnienia dla podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą uzależnić także od okresu trwania zwiększonego zatrudnienia, powinien wyraźnie wskazać to w treści przepisu, tak jak uczynił to w przypadku uproszczenia dla małego podatnika.
Ponadto w treści „Przewodnika od ryczałtu od dochodów spółek” stanowiącego ogólne wyjaśnienie treści przepisów prawa podatkowego, w odniesieniu do podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej, wyraźnie wskazano, że podatnik jest zobligowany do corocznego zwiększania zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy, aż do osiągnięcia poziomu zatrudnienia, określonego w przepisie (s. 20).
Sposób w jaki Minister Finansów objaśnił, jak interpretować art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT potwierdza, więc stanowisko Wnioskodawcy.
W konsekwencji uwzględniając argumentację sformułowaną powyżej, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie on spełniał w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. oraz w kolejnych latach podatkowych, tj. w roku 2024 oraz w roku 2025, warunek zatrudnienia wyrażony w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.
Dodatkowo art. 28k ww. ustawy wyłącza wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.
I tak, zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT:
opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Zgodnie z art. 28j ust. 2 ustawy o CIT:
w przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności:
1)warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem;
2)warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka od momentu powstania korzysta z opodatkowania w ramach ryczałtu od dochodu spółek.W pierwszym roku podatkowym trwającym od momentu zawiązania Spółki do 31 grudnia 2022 r. Spółka nie zatrudniała nikogo. W roku podatkowym trwającym od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. (w drugiej jego połowie) Spółka ma zamiar zatrudnić pracownika niebędącego udziałowcem Spółki na umowę o prace w pełnym wymiarze czasu pracy. Ponadto, Spółka zakłada również zatrudnienie przynajmniej jednego nowego pracownika niebędącego udziałowcem Spółki na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy w każdym kolejnym roku podatkowym, tj. w roku 2024 oraz w roku 2025.
Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. oraz w kolejnych latach podatkowych, tj. w roku 2024 oraz w roku 2025, Spółka będzie spełniać warunek zatrudnienia wyrażony w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych zawiera art. 28j ust. 1 ustawy CIT. W odniesieniu do części obowiązków wynikających z powyższego przepisu, w oparciu o art. 28j ust. 2 ustawy o CIT, z preferencji skorzystać mogą tylko podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej.
Zatem nadmienić należy, że zgodnie z treścią art. 28j ust. 2 ustawy o CIT, w przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności:
1)warunek dotyczący limitu przychodów oraz ich struktury określony w art. 28j ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT, uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem;
2)warunek dotyczący zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.
Jak wynika z powyższego przepisu, warunek zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, nie dotyczy podmiotów rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej. Jednakże już od drugiego roku podatkowego podatnik ten musi corocznie zwiększać zatrudnienie o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia wymaganego przez warunek, o którym mowa w art. 28j ust. 2 ustawy o CIT.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zgodnie z literalnym brzmieniem art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej począwszy od drugiego roku podatkowego jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.
Skoro bowiem w pierwszym roku podatkowym, tj. w 2022 r. nie zatrudnili Państwo żadnego pracownika na pełen etat, natomiast w drugim roku podatkowym (w drugiej połowie tego roku), tj. w 2023 r. zamierzają Państwo zatrudnić pracownika na pełen etat oraz zakładają Państwo zatrudnienie przynajmniej jednego pracownika w kolejnych latach podatkowych, tj. w roku 2024 oraz roku 2025 to tym samym doprowadzą Państwo do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat. Okoliczność, że okres zatrudnienia pracownika w 2023 r. oraz w kolejnych latach podatkowych, tj. w roku 2024 oraz w roku 2025 nie wyniesie 300 dni w roku podatkowym pozostaje bez wpływu na spełnienie warunku wielkości zatrudnienia wynikającego z art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.
W konsekwencji należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem stwierdzającym, że Spółka będzie spełniała w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. oraz w kolejnych latach podatkowych, tj. w roku 2024 oraz w roku 2025 warunek zatrudnienia wyrażony w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right