Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.318.2023.1.AM

Uznanie aportu działu do nowej spółki za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a w konsekwencji uznanie aportu działu za czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 31 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania Działu A za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a w konsekwencji uznania aportu Działu A za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT wpłynął 31 sierpnia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

X S.A. (dalej jako „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką akcyjną notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych (…) oraz spółką (…) grupy kapitałowej (...) S.A. (dalej jako „Grupa”), w skład której wchodzi blisko (…) podmiotów.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, natomiast od 1 marca 2018 r. pełni również rolę spółki (…) w podatkowej grupie kapitałowej (…).

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność wydawnicza, obejmująca prasę, wydawnictwa książkowe i muzyczne, działalność internetowa, ale także zarządzanie własną nieruchomością, w której mieści się siedziba Spółki (m.in. poprzez jej wynajem podmiotom niepowiązanym oraz powiązanym w rozumieniu przepisów o cenach transferowych). Ponadto Wnioskodawca poprzez swoje spółki zależne jest obecny także w innych segmentach szeroko pojętej branży medialno-rozrywkowej (segment kin, radia, reklamy zewnętrznej, koprodukcji i produkcji filmowej, gastronomiczny). W związku z szerokim zakresem działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę, od wielu lat (w przypadku Działu A od 2001 r.) faktycznie funkcjonująca struktura organizacyjna działała w ramach czterech dużych i wyodrębnionych komórek organizacyjnych (linii biznesowych) oraz dodatkowo centrali obejmującej funkcje i zadania o charakterze ogólnego zarządu (dalej jako „Centrala”) - co potwierdzają m.in. publicznie dostępne raporty giełdowe Spółki. Dla każdej z linii biznesowych przygotowywane są osobne, poglądowe bilanse oraz rachunki zysków i strat, a także projekcje finansowe dla celów zarządczych.

W celu zwiększenia efektywności prowadzonej działalności w ramach poszczególnych komórek organizacyjnych, 27 marca 2023 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki podjęło uchwałę nr 12 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie na rzecz spółki zależnej zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki w odniesieniu do części działalności objętej niniejszym wnioskiem. Następnie, 9 sierpnia 2023 r. Zarząd Spółki podjął uchwałę w sprawie formalnego wyodrębnienia działów faktycznie istniejących w jej strukturze organizacyjnej, które jednocześnie mogłyby samodzielnie realizować przypisane im zadania (dalej jako „Uchwała Zarządu” lub „Uchwała”). Podjęcie Uchwały Zarządu zostało poprzedzone szeregiem analiz wewnętrznych zmierzających do całościowej weryfikacji sytuacji finansowej, majątkowej, operacyjnej i organizacyjnej Wnioskodawcy oraz uwzględniających efektywność działalności prowadzonej przez Spółkę, jak i całą Grupę, w tym także względy konkurencyjne. Wspomniana Uchwała była formalnym potwierdzeniem i uporządkowaniem stanu faktycznego działów, które w praktyce funkcjonują od wielu lat.

Na skutek Uchwały Zarządu w ramach struktury organizacyjnej formalnie wyróżniono i nazwano cztery odrębne działy (dalej jako „Działy” lub każdy osobno jako „Dział”). Pozostała działalność Wnioskodawcy, tj. działalność Centrali, obejmuje funkcje i zadania o charakterze ogólnego zarządu. Umożliwia ona Wnioskodawcy realizowanie procesów gospodarczych związanych z funkcjonowaniem Spółki jako całości i wywiązywanie się z ciążących na niej obowiązków m. in. prawnych, finansowych i administracyjnych. Wspomniane funkcje i zadania dotyczą głównie sprawozdawczości finansowej, podatkowej i zarządczej, prowadzenia spraw pracowniczych czy obsługi informatycznej.

Ponadto Wnioskodawca z uwagi na rolę spółki dominującej, którą pełni w Grupie, podejmuje szereg działań o charakterze właścicielskim i strategicznym. Zatem aktualnie Wnioskodawca łączy działalność operacyjną, generującą większość przychodów jednostkowych ze sprzedaży i w znacznej mierze wygenerowaną przez wyodrębnione Działy, z typową działalnością holdingową.

Dział, którego dotyczy niniejszy Wniosek, prowadzi działalność w zakresie zarządzania nieruchomością (…), dla której Sąd Rejonowy (…), prowadzi księgę wieczystą o numerze (…), składającej się z działek (…), o łącznej powierzchni (…) m2, w której znajduje się siedziba Spółki (dalej jako „Nieruchomość”), oraz flotą samochodów Spółki i spółek z Grupy (dalej jako „Dział A”). Zgodnie z aktualną wewnętrzną strukturą organizacyjną, w zakresie utrzymania, korzystania i pobierania pożytków z Nieruchomości, Dział A  wykonuje działania w szczególności polegające na:

i. utrzymaniu Nieruchomości poprzez zapewnienie jej mediów (z wyłączeniem usług telekomunikacyjnych i IT) i obsługi korzystania z nieruchomości tj. m.in. obsługi recepcyjnej, usług kancelaryjnych, usług ochrony fizycznej, sprzątania, monitoringu wizyjnego itp.;

ii. korzystaniu z Nieruchomości poprzez oddawanie jej w części do odpłatnego używania spółkom z Grupy lub osobom trzecim w celu prowadzenia działalności przez te podmioty;

iii. korzystaniu z Nieruchomości poprzez oddawanie jej w części do odpłatnego używania spółkom z Grupy lub osobom trzecim w celu organizacji wydarzeń;

iv. korzystaniu z Nieruchomości we własnym zakresie, w tym do prowadzenia działalności gospodarczej, m.in. gastronomicznej (prowadzenie stołówki oraz kawiarni).

W przyszłości rozważany jest aport Działu A (wniesienie tytułem wkładu niepieniężnego) do odrębnej (już istniejącej) spółki posiadającej osobowość prawną (dalej jako „Aport”), podlegającej opodatkowaniu CIT od całości swoich dochodów, polskiego rezydenta podatkowego (dalej jako „Nowa Spółka”).

Kierownictwo nad Działem A sprawowane jest przez dyrektora Działu (dalej jako „Dyrektor Działu A”), co potwierdza również podjęta Uchwała Zarządu wraz z załącznikami. Dyrektor Działu A kieruje działalnością Działu i zapewnia jego należyte funkcjonowanie, a w sprawach nie przekraczających zakresu zwykłego zarządu, podejmuje decyzje organizacyjne wewnątrz Działu A związane z jego bieżącą działalnością (w zakresie udzielonego mu pełnomocnictwa).

Działalność Działu A realizowana jest przez pracowników i współpracowników (osoby, z którymi zawarte zostały umowy zlecenia oraz umowy o dzieło) Działu A, którzy zostali do niego alokowani na podstawie załącznika do Uchwały w liczbie ok. 50 osób (według stanu na lipiec 2023 r. przy czym liczba ta może ulegać zmianom do dnia Aportu, wynikającym z typowej rotacji pracowników i współpracowników). Alokowanie pracowników/współpracowników do Działu A znajduje swoje odzwierciedlenie w dokumentacji Spółki/Działu A. Dział A  nie jest jednak odrębnym pracodawcą w rozumieniu Kodeksu Pracy.

Dział A  posiada własny schemat organizacyjny, z którego wynika, że:

i.struktura organizacyjna Działu dzieli się na 4 piony operacyjne (dalej jako „Piony”), nad którymi bezpośredni nadzór sprawuje Dyrektor Działu A, tj.:

1)zarządzanie nieruchomościami,

2)kancelaria oraz obsługa administracyjna biur,

3)obsługa transportowa,

4)gastronomia;

ii.w zależności od zakresu funkcji i zadań realizowanych przez każdy z Pionów, również działalnością poszczególnych z nich mogą kierować osoby na stanowisku dyrektora;

iii.każdy z Pionów może dzielić się na mniejsze komórki organizacyjne lub stanowiska jednoosobowe.

Po formalnym wyodrębnieniu Działu A w drodze Uchwały jej siedziba nadal mieści się pod dotychczasowym adresem Spółki.

Dział A  korzysta z powierzchni w budynku biurowym należącym do Spółki. Działowi A przypisana została wyznaczona część biura o powierzchni netto ok. (…) m2 do wyłącznego użytku Działu A. W biurze wykonują swoje zadania dyrektorzy, pracownicy oraz współpracownicy Działu A. Jednocześnie powierzchnia biurowa przyporządkowana do Działu A posiada cechy indywidualizujące jego działalność (np. szyldy, banery itd.).

W Uchwale oraz załącznikach do Uchwały do Działu A przypisane zostały najistotniejsze składniki materialne i niematerialne związane z działalnością Spółki w zakresie zarządzania nieruchomościami i flotą samochodów, w szczególności:

i. środki trwałe i wartości niematerialne prawne związane z prowadzoną działalnością w zakresie zarządzania Nieruchomością oraz flotą samochodów o wartości podatkowej netto ok. (...) mln zł, m.in. prawo własności budynku, budowli, wyposażenie, maszyn i urządzeń obsługi Nieruchomości, prawo wieczystego użytkowania gruntu, prawa autorskie do projektów architektonicznych pochodzące z umów z pracowniami architektonicznymi, uprawnienia do utworów wykorzystywanych w ramach działalności dodatkowej o charakterze gastronomicznym (m.in. prawa do logotypów) (łącznie ok. 6000 pozycji;

ii. prawo do domen internetowych;

iii. zobowiązania i należności np. handlowe;

iv. prawa i obowiązki z umów cywilnoprawnych przychodowe oraz kosztowe (ok. 200 umów), w tym:

1)umowy najmu dla najemców zewnętrznych oraz spółek z Grupy w siedzibie głównej Spółki;

2)umowy dotyczące utrzymania i konserwacji Nieruchomości w siedzibie głównej Spółki;

3)umowy dotyczące mediów;

4)umowy dotyczące usług administracyjnych realizowanych na rzecz spółek w Grupie i najemców zewnętrznych w siedzibie głównej Spółki;

5)umowy dotyczące serwisów nietechnicznych Nieruchomości, ubezpieczenia;

6)umowy dotyczące stołówki oraz kawiarni, w tym umowy dotyczące dostawy posiłków, cateringu oraz dotyczące zaopatrzenia produkcyjnego;

v.umowy z pracownikami oraz współpracownikami (umowy zlecenia, umowy o dzieło - łącznie ok. 50 umów;

vi.decyzje i pozwolenia alokowane do Działu A.

W Uchwale wskazano również, że alokowane są do Działu A również wszelkie składniki materialne i niematerialne (w tym zobowiązania), niewymienione w załącznikach do Uchwały, a które związane są funkcjonalnie z działalnością Działu A.

Organizacyjne/funkcjonalne wyodrębnienie Działu A od Spółki ma swoje odzwierciedlenie również w zakresie:

i.wyodrębnienia dla Działu A przestrzeni na dyskach sieciowych, macierzy dyskowych, utworzenia osobnych dedykowanych dla Działu A folderów w ramach już istniejących dysków sieciowych Spółki;

ii.posiadania przez Dział A odrębnych danych teleadresowych tj. numerów telefonów oraz osobnych stopek e-mail utworzonych dla pracowników i współpracowników Działu A;

iii.osobnych wizytówek dla pracowników oraz osób współpracujących z oznaczeniem Działu A;

iv.cyklicznych spotkań zespołu Działu A;

v.systemu przechowywania dokumentacji umożliwiającym wyszukanie dokumentacji finansowej alokowanej do Działu A oraz odrębną archiwizację dokumentacji handlowej dotyczącej Działu A.

W zakresie kont wynikowych (przychody i koszty) Dział A albo posiada własne konta analityczne albo korzysta z systemu tzw. Miejsc Powstawania Kosztów (MPK), które w programie księgowym wykorzystywanym przez Spółkę pozwalają na precyzyjne wskazanie, które przychody/koszty związane są z działalnością Działu A. Z kolei w zakresie kont bilansowych (aktywa/pasywa), wpisy dotyczące Działu A albo księgowane są na osobnych kontach analitycznych albo możliwe jest wydzielenie pozycji dotyczących Działu Az kont Spółki. Dla celów zarządczych sporządzane są poglądowe rachunki zysków i strat, okresowe bilanse poglądowe oraz prognozy finansowe.

Wnioskodawca identyfikuje środki pieniężne bezpośrednio powiązane z działalnością prowadzoną przez Dział A  (od strony wpływów i wydatków).

Do Działu A alokowany został rachunek bankowy tj. rachunek bieżący (podstawowy) w PLN (razem z rachunkiem VAT). Środki pieniężne skalkulowane dla Działu A i niezbędne do funkcjonowania Działu A znajdą się wśród składników majątkowych przenoszonych w ramach Działu A Aportem do Nowej Spółki.

Działania o charakterze administracyjno-finansowym dotyczące m.in. księgowości, obsługi kadr, IT są wykonywane na rzecz Działu A przez Centralę (ponieważ są to działania konieczne również w zakresie działalności podstawowej Spółki) (dalej jako „Działania Wspierające”). Do Działu Asą alokowane, za okres funkcjonowania Działu A, koszty Centrali związane z działalnością Działu.

Dokumentacja księgowa dotycząca Działu A przechowywana jest w sposób umożliwiający jej zidentyfikowanie w ramach dokumentacji Spółki.

W przyszłości rozważany jest Aport Działu A do Nowej Spółki. Wówczas Nowa Spółka, w oparciu o nabyty w ramach Aportu Dział A , zamierza kontynuować działalność gospodarczą Działu A. Działanie to połączone będzie z aportem innych Działów do odrębnych od Spółki podmiotów. Jednocześnie, po przeniesieniu Działu Ado Nowej Spółki, Spółka dalej będzie prowadzić działalność podstawową (holdingową) oraz w zakresie omówionych wcześniej Działań Wspierających.

Planowane jest, że do Aportu Działu Ado Nowej Spółki dojdzie najwcześniej w 2024 r., lecz nie później niż 27 września 2024 r. Oznacza to, że Dział A  będzie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie zarządzania Nieruchomością oraz flotą samochodów przez prawie pół roku od daty jego formalnego ukonstytuowania Uchwałą, ale w praktyce działalność ta jest prowadzona od około 2001 r. z uwagi na nieformalne wyodrębnienie Działu A.

W ramach Aportu do Nowej Spółki zostaną przeniesione wszystkie składniki majątkowe oraz zasoby ludzkie (zmiana pracodawcy, przeniesienie zakładu pracy), które alokowano do Działu A w ramach Uchwały i jej załączników (patrz wyżej) - wg stanu na dzień Aportu (i zaktualizowane od daty Uchwały do daty Aportu, na skutek bieżącej działalności Działu A). Należy jednak zaznaczyć, że do przeniesienia zobowiązań alokowanych do Działu A, będzie wymagana zgoda wierzycieli zgodnie z art. 519 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022, nr 1360 ze zm., dalej jako „KC”).

Po dacie Aportu Działu A do Nowej Spółki, dotychczasowe uzgodnienia wewnętrzne dotyczące Działań Wspierających (w ramach Spółki) w sprawie alokacji części kosztów Centrali do Działu A (o których mowa powyżej) zostaną przekształcone w umowę/-y cywilnoprawną między Spółką a Nową Spółką, na podstawie której/-ych Spółka będzie świadczyć usługi na rzecz Nowej Spółki odpowiadające zakresem Działaniom Wspierającym. Wynagrodzenie za wyżej wymienione usługi zostanie ustalone na zasadach rynkowych w oparciu o przepisy o cenach transferowych.

Ponadto, w ramach Aportu Działu Ado Nowej Spółki zostaną dokonane wszystkie inne czynności/procedury wymagane do przejęcia działalności Działu A przez Nową Spółkę, tj. np. wymiana pamięci/przerejestrowanie kas fiskalnych, zgłoszenie pracowników Działu A do ZUS przez Nową Spółkę itd.

Na dzień Aportu Działu A do Nowej Spółki sporządzony zostanie bilans zamknięcia oraz rachunek zysków i strat Działu A. Struktura funkcjonowania/finansowo-księgowa i organizacja Działu A w dacie aportu do Nowej Spółki będzie analogiczna do tej, o której mowa powyżej.

Składniki majątkowe wchodzące w skład Działu A zostaną dla celów podatkowych przyjęte przez Nową Spółkę w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki (kontynuacja wyceny). Między innymi, wartość początkowa przenoszonych środków trwałych oraz wartości niematerialnych ustalona zostanie w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego Aport (Spółki) - zgodnie z obowiązującymi Nową Spółkę przepisami ustawy o CIT.

Nowa Spółka po otrzymanym Aporcie będzie dokonywać odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz będzie kontynuować metodę amortyzacji przyjętą przez wnoszącego aport (Spółkę) jeżeli składniki te były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki - zgodnie z obowiązującymi Nową Spółkę przepisami ustawy o CIT.

W odniesieniu natomiast do pozostałych składników przejmowanego w drodze Aportu majątku wchodzącego w skład Działu A, wartość tych składników dla celów podatkowych ustalona zostanie w wysokości przyjętej dla celów podatkowych i wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego Aport tj. Spółki (na dzień wniesienia) - zgodnie z obowiązującymi Nową Spółkę przepisami ustawy o CIT.

Planowany Aport będzie posiadał uzasadnienie ekonomiczne tj. głównym lub jednym z głównych celów tej czynności nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Aport Działu A do Nowej Spółki ma na celu wyeliminowanie problemów zarządczych związanych z prowadzeniem kilku odrębnych Działów w ramach Spółki oraz usprawnienie działalności poszczególnych Działów. Działanie nie jest ukierunkowane na uzyskanie żadnej korzyści podatkowej.

W szerszym ujęciu planowany Aport wpisuje się w cel o znaczeniu strategicznym dla całej Grupy dotyczący zmiany zasad zarządzania biznesami istniejącymi w jej ramach, w tym w szczególności ich ujednoliceniu. Obecnie można bowiem wyróżnić dwa modele zarządzania biznesami Grupy, tzn.:

i.pośrednie zarządzanie przez Spółkę biznesami działającymi w ramach spółek zależnych, w których szefowie biznesu są jednocześnie członkami zarządu danej spółki;

ii.bezpośrednie zarządzanie przez Zarząd Spółki liniami biznesowymi i segmentami wspomagającymi działającymi w ramach Spółki (tj. Działami oraz Centralą, w których szefowie biznesu nie należą do Zarządu Spółki, ponoszącego odpowiedzialność za działalność Spółki.

Takie rozróżnienie modeli zarządzania wewnątrz Grupy powoduje, że w jej ramach występują różnice w zakresie odpowiedzialności, samodzielności i swobody zarządzania pomiędzy szefami biznesów prowadzonych przez spółki zależne od Wnioskodawcy a kierującymi Działami (tj. liniami biznesowymi formalnie wyodrębnionymi w ramach działalności Wnioskodawcy, np. Działem A).

Prowadzona przez Zarząd Spółki obserwacja funkcjonowania linii biznesowych Grupy w obu modelach zarządzania wskazuje, że bardziej optymalny jest model zarządzania pośredniego przez Zarząd Spółki liniami biznesowymi funkcjonującymi w ramach spółek zależnych, ponieważ wpływa on na wzrost poczucia samodzielności, przedsiębiorczości, odpowiedzialności kadry kierowniczej za podstawowe aspekty związane z danym biznesem (w tym za realizację strategii, wyniki, wewnętrzną organizację oraz zagadnienia prawne, czy pracownicze).

Zmiana obecnego modelu zarządzania Działami funkcjonującymi wewnątrz Spółki na model pośredni będzie skutkowała także optymalizacją zadań Zarządu Spółki. Pozwoli ona na pełne ukierunkowanie działalności Zarządu Spółki na zadania związane z opracowywaniem i realizacją strategii Grupy oraz rozwojem i podnoszeniem jej wartości, m.in. poprzez utrzymanie jak największych korzyści płynących ze współpracy i synergii pomiędzy spółkami w Grupie.

Koncentracja na roli Spółki jako Centrali, którą umożliwi przejście na model pośredniego zarządzania, w zakresie Działań Wspierających umożliwi optymalizację kosztową i operacyjną całej Grupy poprzez wprowadzenie ujednoliconych standardów dla wszystkich spółek Grupy w zakresie m. in. HR, księgowości i finansów, IT, itd.

Ponadto, na płaszczyźnie finansowej Aport Działu A (a w szerszym ujęciu również pozostałych Działów) ułatwi ocenę jego kondycji finansowej i rentowności, pozwoli na większą transparentność rozliczeń oraz na jednoznaczne przypisanie aktywów Działu. Zarząd Nowej Spółki będzie mógł dostosować swoje koszty ogólne do charakteru działalności Działu A (dotychczas koszty ogólne ponoszone przez Spółkę musiały odpowiadać potrzebom wszystkich Działów).

Fakty opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym są aktualne na moment złożenia niniejszego wniosku. Jednakże, mogą one częściowo ulec zmianie/modyfikacji do dnia Aportu. Zmiany te będą wynikać z bieżącego funkcjonowania Działu A w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i są normalnym zjawiskiem rynkowym.

Pytania

1.Czy w dacie Aportu Działu A do Nowej Spółki, Dział A stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej jako „ZCP”) w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko, że w przypadku udzielenia odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1, Aport Działu A do Nowej Spółki stanowić będzie czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Pytanie nr 1

W ocenie Wnioskodawcy Dział A  stanowi i w dacie Aportu do Nowej Spółki będzie stanowić ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT o ile opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wskazany we wniosku nie ulegnie do daty Aportu zmianie innej niż związanej z bieżącym funkcjonowaniem Działu A.

Zgodnie z definicją z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przez ZCP rozumieć należy organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Odnajduje to potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 kwietnia 2018 r. nr IBPP3/443-1360/14-1/JP lub z 2 czerwca 2017 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.90.2017.1.KC.

W świetle powyższych regulacji, składniki majątkowe tworzą ZCP, jeżeli:

i.stanowią zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

ii.zespół składników materialnych i niematerialnych został wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie;

iii.zespół składników materialnych i niematerialnych został wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie;

iv.zespół składników materialnych i niematerialnych potencjalnie może stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze (wyodrębnienie funkcjonalne).

Jako uzupełnienie przedstawionej wyżej definicji, orzecznictwo organów podatkowych i sądów posiłkowo posługuje się definicją przedsiębiorstwa na gruncie regulacji prawa cywilnego. W świetle art. 551 KC przedsiębiorstwo definiuje się jako zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Swoim zakresem obejmuje w szczególności:

i.oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

ii.własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

iii.prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

iv.wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

v.koncesje, licencje i zezwolenia;

vi.patenty i inne prawa własności przemysłowej;

vii.majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

viii.tajemnice przedsiębiorstwa;

ix.księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W celu ustalenia czy Dział A  stanowić będzie w dacie aportu zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT należy przeanalizować, czy w odniesieniu do Działu A spełnione są wyżej wymienione przesłanki.

Oddział jako zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania

Definicja ZCP wskazana w ustawie o VAT nie określa, jakie konkretnie składniki materialne i niematerialne powinny wchodzić do danej masy majątkowej, aby mogła ona stanowić ZCP. W orzecznictwie przeważa pogląd, że są to wszystkie składniki materialne i niematerialne, które są istotne do funkcjonowania ZCP jako wyodrębnionej całości (m.in. wyrok WSA w Bydgoszczy z 7 kwietnia 2021 r., sygn. akt I SA/Bd 101/21 oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 sierpnia 2021 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.390.2021.1.AJB). Art. 551 KC, stosowany posiłkowo, wskazuje, jakiego rodzaju mogą to być składniki. Nie wszystkie składniki wymienione tamże muszą istnieć w danym przedsiębiorstwie, aby można było z niego wydzielić ZCP. Jednakże, jeżeli występują już one w obrębie masy majątkowej przedsiębiorstwa i są istotne dla funkcjonowania jego zorganizowanej części, to powinny one zostać do tej części przypisane, aby mogła ona stanowić ZCP.

Reasumując, warunkiem uznania Działu Aza ZCP w rozumieniu ustawy o VAT jest, aby przypisane do niego były składniki materialne i niematerialne Spółki niezbędne do prowadzenia przypisanego Działowi A zakresu działalności.

W Uchwale oraz załącznikach do Uchwały do Działu A przypisane zostały najistotniejsze składniki materialne i niematerialne oraz zobowiązania związane z działalnością Spółki w zakresie zarządzania Nieruchomością i flotą samochodów, w szczególności:

i. środki trwałe i wartości niematerialne prawne związane z prowadzoną działalnością w zakresie zarządzania Nieruchomością oraz flotą samochodów o wartości podatkowej netto ok. (...) mln zł, m.in. prawo własności budynku, budowli, wyposażenie, maszyn i urządzeń obsługi Nieruchomości, prawo wieczystego użytkowania gruntu, prawa autorskie do projektów architektonicznych pochodzące z umów z pracowniami architektonicznymi, uprawnienia do utworów wykorzystywanych w ramach działalności dodatkowej o charakterze gastronomicznym (m.in. prawa do logotypów) (łącznie ok. 6000 pozycji);

ii. prawo do domen internetowych;

iii. zobowiązania i należności np. handlowe;

iv. prawa i obowiązki z umów cywilnoprawnych przychodowe oraz kosztowe (ok. 200 umów), w tym:

1)umowy najmu dla najemców zewnętrznych oraz spółek z Grupy w siedzibie głównej Spółki;

2)umowy dotyczące utrzymania i konserwacji Nieruchomości w siedzibie głównej Spółki;

3)umowy dotyczące mediów;

4)umowy dotyczące usług administracyjnych realizowanych na rzecz spółek w Grupie i najemców zewnętrznych w siedzibie głównej Spółki;

5)umowy dotyczące serwisów nietechnicznych Nieruchomości, ubezpieczenia;

6)umowy dotyczące stołówki, w tym umowy dotyczące dostawy posiłków, cateringu oraz dotyczące zaopatrzenia produkcyjnego;

v.umowy z pracownikami oraz współpracownikami (umowy zlecenia, umowy o dzieło - łącznie ok. 50 umów;

vi.decyzje i pozwolenia alokowane do Działu A.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że do Działu A przyporządkowano, jak stanowi art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zarówno składniki materialne, jak i niematerialne oraz zobowiązania. W wykazie tych składników figurują również te, o których mowa w art. 551 KC, tj. oznaczenie indywidualizujące Dział A , prawo własności Nieruchomości oraz innych ruchomości, wierzytelności, licencje (prawa własności intelektualnej i przemysłowej). Składnikiem Działu Asą również dokumenty dotyczące prowadzonej działalności, w tym dokumenty księgowe.

W ocenie Wnioskodawcy do Działu A alokowano zatem wszystkie składniki majątkowe, wchodzące w skład przedsiębiorstwa Spółki, a istotne do prowadzenia działalności przez Dział A . Ponadto, w Uchwale wskazano również, że do Działu A alokowane są również wszelkie składniki materialne i niematerialne (w tym zobowiązania), niewymienione w załącznikach do Uchwały, a które związane są funkcjonalnie z działalnością Działu A.

Ponadto, jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w ramach Aportu do Nowej Spółki zostaną przeniesione wszystkie składniki majątkowe oraz zasoby ludzkie (zmiana pracodawcy, przeniesienie zakładu pracy), które alokowano do Działu A w ramach Uchwały i jej załączników (patrz wyżej) - wg stanu na dzień Aportu (uwzględniając zmiany w stanie majątku jakie zaszły między datą Uchwały a datą Aportu). Należy jednak zaznaczyć, że do przeniesienia zobowiązań alokowanych do Działu A będzie wymagana zgoda wierzycieli zgodnie z art. 519 KC.

Struktura funkcjonowania/organizacja Działu A w dacie Aportu do Nowej Spółki będzie analogiczna do tej, o której mowa w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Mając powyższe na względzie, zdaniem Wnioskodawcy Dział A  spełnia i w dacie Aportu do Nowej Spółki będzie spełniać przesłankę zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

Wyodrębnienie organizacyjne

Ustawa o VAT nie wskazuje jak ma wyglądać organizacyjne wyodrębnienie danej masy majątkowej, aby mogła ona zostać uznana za ZCP. Dotychczasowa linia orzecznicza organów podatkowych wskazuje, że wystarczające jest wyodrębnienie danego zespołu składników w statucie, regulaminie lub innym akcie (np. uchwale zarządu) (por. m.in. wyrok WSA w Rzeszowie z 6 listopada 2019 r., sygn. akt I SA/Rz 525/19 oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 listopada 2020 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.556.2020.3.MAZ, z 19 kwietnia 2018 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.183.2018.1.JG oraz z 25 stycznia 2018 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.1.2018.1.IK). Dział A  został formalnie wyodrębniony w strukturze organizacyjnej Spółki mocą Uchwały, zatem ww. przesłanka została spełniona.

Odrębność organizacyjna oznacza również możliwość ustalenia w każdym momencie, które składniki majątkowe przedsiębiorstwa przynależą do ZCP. Odrębność organizacyjna wymaga, aby możliwe było przyporządkowanie do takiego odrębnego zespołu składników majątkowych i niemajątkowych odrębnej dokumentacji, łącznie z umowami stanowiącymi źródło praw i obowiązków dotyczących wyłącznie zakresu działalności prowadzonej przez ten zespół składników, bądź wyłącznie wykorzystaniem tego ZCP.

W świetle powyższego oraz zgodnie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wyodrębnienie organizacyjne ZCP w postaci Działu A ma swoje uzasadnienie w szczególności w:

i.formalnym wyodrębnieniu Działu A mocą Uchwały,

ii.alokowaniu do Działu A umów związanych z jego działalnością oraz wynikających z nich praw i obowiązków.

Ponadto, odrębność organizacyjna Działu A przejawia się również w szeregu innych aspektów:

i.wyodrębnieniu dla Działu A przestrzeni na dyskach sieciowych, macierzy dyskowych, utworzenia osobnych dedykowanych dla Działu A folderów w ramach już istniejących dysków sieciowych Spółki;

ii.posiadaniu przez Dział A odrębnych danych teleadresowych tj. numerów telefonów oraz osobnych stopek e-mail utworzonych dla pracowników i współpracowników Działu A;

iii.osobnych wizytówkach dla pracowników oraz osób współpracujących z oznaczeniem Działu A;

iv.cyklicznych spotkaniach zespołu Działu A;

v.systemie przechowywania dokumentacji umożliwiającym wyszukanie dokumentacji finansowej alokowanej do Działu A, odrębnej archiwizacji dokumentacji handlowej dot. Działu A;

vi.przypisaniu wyznaczonej część biura do wyłącznego użytku Działu A o powierzchni netto ok. 300 m2;

vii.istnieniu stanowiska Dyrektora Działu A- zadaniem Dyrektora Działu A jest kierowanie działalnością Działu i zapewnienie jego należytego funkcjonowania;

viii.przyporządkowaniu do Działu A pracowników/współpracowników w liczbie ok. 50 osób, co znajduje swoje odzwierciedlenie w dokumentacji Spółki/Działu A.

Ponadto, struktura funkcjonowania/organizacja Działu A w dacie Aportu do Nowej Spółki będzie analogiczna do tej, o której mowa powyżej.

Mając powyższe na względzie, zdaniem Wnioskodawcy Dział A  spełnia i w dacie Aportu do Nowej Spółki będzie spełniać przesłankę wyodrębnienia organizacyjnego.

Wyodrębnienie finansowe

Definicja ZCP wskazana w ustawie o VAT nie precyzuje, co należy rozumieć przez wyodrębnienie finansowe. Organy podatkowe prezentują stanowisko, zgodnie z którym wyodrębnienie finansowe nie oznacza konieczności prowadzenia osobnych ksiąg dla poszczególnych ZCP, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP (por. m.in. wyrok NSA z 21 stycznia 2020 r., sygn. I FSK 1343/17, interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 listopada 2020 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.556.2020.3.MAZ oraz z 23 października 2020 r., nr 0114-KDIP4-1.4012.394.2020.1.AM).

W zakresie kont wynikowych (przychody i koszty) Dział A albo posiada własne konta analityczne albo korzysta z systemu tzw. Miejsc Powstawania Kosztów (MPK), które w programie księgowym wykorzystywanym przez Spółkę pozwalają na precyzyjne wskazanie, które przychody/koszty związane są z działalnością podstawową Spółki, a które z działalnością Działu A. Z kolei w zakresie kont bilansowych (aktywa/pasywa), wpisy dotyczące Działu A albo księgowane są na osobnych kontach analitycznych albo możliwe jest wydzielenie pozycji dotyczących Działu A z kont Spółki. Dla celów zarządczych sporządzane są poglądowe rachunki zysków i strat, okresowe bilanse poglądowe oraz prognozy finansowe.

O wyodrębnieniu finansowym Działu A świadczą również następujące przesłanki:

i.identyfikowanie przez Spółkę środków pieniężnych bezpośrednio powiązanych z działalnością prowadzoną przez Dział A (od strony wpływów i wydatków);

ii.rachunek bankowy alokowany do Działu A, tj. rachunek bieżący

(podstawowy) w PLN (razem z rachunkiem VAT). Środki pieniężne skalkulowane dla Działu A i niezbędne do funkcjonowania Działu A znajdą się wśród składników majątkowych przenoszonych w ramach Działu A Aportem do Nowej Spółki;

iii.prowadzenie działalności w zakresie zarządzania Nieruchomością i flotą samochodów, a więc posiadanie przez Dział A źródła bieżącego finansowania działalności;

iv.przechowywanie dokumentacji księgowej dotyczącej Działu A w sposób umożliwiający jej zidentyfikowanie w ramach dokumentacji Spółki.

Ponadto, struktura funkcjonowania/finansowo-księgowa Działu A w dacie Aportu do Nowej Spółki będzie analogiczna do tej, o której mowa powyżej. Na dzień Aportu do Nowej Spółki sporządzony zostanie bilans zamknięcia oraz rachunek zysków i strat Działu A.

Mając powyższe na względzie, zdaniem Wnioskodawcy Dział A  w dacie Aportu do Nowej Spółki będzie spełniać przesłankę wyodrębnienia finansowego.

Wyodrębnienie funkcjonalne/realizacja określonych zadań gospodarczych

Poza wyodrębnieniem organizacyjnym i finansowym w istniejącym przedsiębiorstwie, składniki materialne i niematerialne, by mogły nabyć status ZCP w rozumieniu ustawy o VAT, muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych. Jednocześnie konieczne jest, by zespół takich składników potencjalnie mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo, realizujące własne zadania gospodarcze. Takie rozumienie wyodrębnienia funkcjonalnego zostało potwierdzone również w orzecznictwie organów podatkowych i sądów administracyjnych (por. m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 sierpnia 2021 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.545.2021.1.MG, Skarbowej z 20 listopada 2020 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.556.2020.3.MAZ oraz z 24 kwietnia 2018 r., nr IBPP3/443-1360/14-1/JP).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, przedmiotem działalności Działu A jest aktywność Spółki związana z zarządzaniem Nieruchomością, w której znajduje się siedziba Spółki, oraz flotą samochodów. W zakresie utrzymania, korzystania i pobierania pożytków z Nieruchomości, Dział A wykonuje działania w szczególności polegające na:

i. utrzymaniu Nieruchomości poprzez zapewnienie jej mediów (z wyłączeniem usług telekomunikacyjnych i IT) i obsługi korzystania z Nieruchomości tj. m.in. obsługi recepcyjnej, usług kancelaryjnych, usług ochrony fizycznej, sprzątania, monitoringu wizyjnego itp.;

ii. korzystaniu z Nieruchomości poprzez oddawanie jej w części do odpłatnego używania z Grupy lub osobom trzecim w celu prowadzenia działalności przez te podmioty;

iii. korzystaniu z Nieruchomości poprzez oddawanie jej w części do odpłatnego używania spółkom z Grupy lub osobom trzecim w celu organizacji wydarzeń;

iv. korzystaniu z Nieruchomości we własnym zakresie, w tym do prowadzenia działalności gospodarczej, m.in. gastronomicznej (prowadzenie stołówki oraz kawiarni).

W świetle powyższego, niewątpliwie do Działu A przypisane zostały konkretne, własne zadania gospodarcze. Wyznaczono również Dyrektora Działu A, który jest odpowiedzialny za ich realizację.

W części aspektów przesłanka wyodrębnienia funkcjonalnego zazębia się z wyodrębnieniem organizacyjnym. Jak szczegółowo wskazano w uzasadnieniu dot. wyodrębnienia organizacyjnego, do Działu A przypisano składniki materialne i niematerialne oraz zobowiązania, które znajdowały się w przedsiębiorstwie, a które są istotne dla działalności prowadzonej przez Dział A . Dział A  dysponuje więc w ocenie Wnioskodawcy masą majątkową oraz zasobami ludzkimi, które umożliwiają jego funkcjonowanie jako niezależnego przedsiębiorstwa. Nie bez znaczenia jest też w tym kontekście fakt, że Wnioskodawca identyfikuje środki pieniężne bezpośrednio powiązane z działalnością prowadzoną przez Dział A  (od strony wpływów i wydatków), alokował rachunek bankowy, tj. rachunek bieżący (podstawowy) w PLN (razem z rachunkiem VAT) do Działu A. Środki pieniężne skalkulowane dla Działu A i niezbędne do funkcjonowania Działu A znajdą się wśród składników majątkowych przenoszonych w ramach Działu A Aportem do Nowej Spółki. Co więcej, również działalność usługowa w zakresie zarządzania Nieruchomością i flotą samochodów prowadzona przez Dział A  będzie dostarczać bieżących środków finansowych.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Działania Wspierające są wykonywane na rzecz Działu A przez Centralę. Do Działu Asą alokowane, za okres funkcjonowania Działu A, koszty działu wykonującego te działania związane z działalnością Działu A.

Struktura funkcjonowania Działu A w dacie Aportu do Nowej Spółki będzie analogiczna do tej, o której mowa powyżej - wg stanu na dzień Aportu (z uwzględnieniem zmian wynikających z bieżącej prowadzonej działalności między datą Uchwały a datą Aportu). Po dacie Aportu Działu Ado Nowej Spółki, dotychczasowa alokacja części kosztów Centrali do Działu A(o których mowa powyżej) zostanie przekształcona w umowę/-y cywilnoprawną między Spółką a Nową Spółką, na podstawie której Spółka będzie świadczyć usługi w zakresie odpowiadającym Działaniom Wspierającym.

Mając powyższe na względzie, zdaniem Wnioskodawcy Dział A w dacie Aportu do Nowej Spółki będzie spełniać przesłankę wyodrębnienia funkcjonalnego/realizacji określonych zadań gospodarczych.

Podsumowując, zespół składników majątkowych i niemajątkowych, składający się na Dział A  wraz z przypisanymi do tych składników przychodami, kosztami, należnościami, zobowiązaniami oraz zespołem ludzkim, ze względu na ich organizacyjne, finansowe i funkcjonalne wyodrębnienie należy uznać, na dzień złożenia niniejszego wniosku, a także na dzień Aportu do Nowej Spółki, mając na względzie, że jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stan faktyczny w nim wskazany nie ulegnie zmianie innej niż związanej z normalnym, bieżącym funkcjonowaniem, za ZCP Spółki w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Pytanie nr 2

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, że w przypadku udzielenia odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1 Aport Działu A do Nowej Spółki stanowić będzie czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

Aby rozstrzygnąć, czy dana transakcja będzie podlegała opodatkowaniu VAT, należy w pierwszej kolejności ustalić, czy transakcja ta mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT oraz czy nie znajduje zastosowania żadne z wyłączeń z opodatkowania VAT, które ustawodawca wskazał w art. 6 ustawy o VAT.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W zależności zatem od rodzaju składników majątkowych będących przedmiotem wkładu niepieniężnego, jego wniesienie (aport) może stanowić odpłatną dostawę towarów bądź świadczenie usług.

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub ZCP. Definicja ZCP jest zaś wprowadzona w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Jak zostało wskazane w uzasadnienie odpowiedzi na pytanie 1, zdaniem Wnioskodawcy Dział A będzie stanowiło ZCP na moment Aportu w rozumieniu ustawy o VAT.

Mając na względzie powyższe, w przypadku udzielenia odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1 (tj., że Dział A stanowi ZCP na gruncie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT), Aport Działu A do Nowej Spółki stanowić będzie czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00