Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.490.2023.2.MG
Podleganie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wynagrodzenia w formie rekompensaty otrzymywanej od Gminy na podstawie Umowy wykonawczej o świadczenie usług publicznych oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z kosztami dotyczącymi realizacji powierzonych Państwa Spółce zadań.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Spółki w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lipca 2023 r. wpłynął wniosek Państwa Spółki z 6 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
‒podlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wynagrodzenia w formie rekompensaty otrzymywanej od Gminy na podstawie Umowy wykonawczej o świadczenie usług publicznych,
‒prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z kosztami dotyczącymi realizacji powierzonych Państwa Spółce zadań.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 września 2023 r. (data wpływu 20 września 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca - „A” Sp. z o.o. z siedzibą w B (dalej: „Spółka”) jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowany jest jako podatnik VAT czynny. Jedynym wspólnikiem Spółki i jednocześnie jej założycielem jest Gmina Miasto B (dalej: „Gmina”) dysponująca 100% udziałów w jej kapitale zakładowym.
Wniosek o interpretację podatkową związany jest z powierzeniem Spółce przez Gminę zadań własnych Gminy a także z wypłatą przez Gminę na rzecz Spółki wynagrodzenia w formie rekompensaty z tego tytułu.
Na podstawie art. 18 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40 z późn. zm.), art. 2 i art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r., poz. 679) Gmina podjęła następujące uchwały, na mocy których powierzyła Spółce wykonywanie zadań własnych Gminy, tj.:
1)uchwała nr ... Rady Miasta B z dnia ... 2023 r. w sprawie powierzenia spółce „A” Sp. z o.o. z siedzibą w B zadania własnego Gminy Miasto B w zakresie zarządzania obiektami użyteczności publicznej – Parkingami (Parkingami) położonymi na terenie Gminy Miasto B oraz parkingiem działającym w systemie ... (...) zlokalizowanym w B przy ul. ...,
2)uchwała nr … Rady Miasta B z dnia ... 2023 r. w sprawie powierzenia spółce „A” Sp. z o.o. z siedzibą w B zadania własnego Gminy Miasto B w zakresie zarządzania obiektem użyteczności publicznej - Węzłem przesiadkowym przy ul. ...,
3)uchwała nr … Rady Miasta B z dnia ... 2023 r. w sprawie powierzenie spółce „A” Sp. z o.o. z siedzibą w B zadania własnego Gminy Miasto B w zakresie konserwacji, naprawy oraz bieżącego utrzymania w czystości wiat przystankowych na przystankach komunikacyjnych, których właścicielem jest Gmina Miasto B.
Na podstawie powyższych uchwał Gmina zawarła ze Spółką umowę wykonawczą nr … z dnia ... 2023 r. (dalej: Umowa). Umowa ta przyznaje Spółce prawo i zobowiązuje ją do wykonywania określonych usług związanych z wykonywaniem zadań o charakterze użyteczności publicznej. Władcze powierzenie Spółce do realizacji zadań własnych Gminy ma swoje podstawy w Decyzji Komisji Europejskiej z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (2012/21/UE) (dalej: Decyzja 2012/21/UE). Umowa została zawarta na czas określony od dnia 1.06.2023 r. do dnia 31.12.2023 r.
Do obowiązków Spółki wynikających z załącznika nr 2 do Umowy należą w szczególności:
a)udostępnianie parkingów – Parking oraz P&R,
b)udostępnianie Węzła przesiadkowego przewoźnikom, za zgodą Gmin (organizację możliwości korzystania ze stanowiska postojowego),
c)pobieranie opłat za korzystanie z parkingów - Parkingów,
d)utrzymywanie urządzeń informacyjnych i aktualizowanie ich treści,
e)utrzymanie Obiektów będących przedmiotem Umowy w stanie zapewniającym bezpieczne jego użytkowanie oraz w należytym stanie technicznym,
f)ponoszenia kosztów zużycia mediów, z wyjątkiem kosztów energii elektrycznej zużytej na potrzeby oświetlenia na poniższych parkingach:
‒przy ul. …,
‒przy ul. …,
‒przy ul. …,
‒przy Placu …,
które obecnie nie posiadają własnych układów pomiarowych,
g)ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej związanej z prowadzoną działalnością,
h)ubezpieczenie obiektu od skutków losowych,
i)zabezpieczenie Obiektów przed uszkodzeniem lub zniszczeniem oraz innymi zdarzeniami mogącymi umniejszyć jej wartość,
j)dokonywanie przeglądów i kontroli (zarówno gwarancyjnych jak i wynikających z obowiązujących przepisów), bieżąca konserwacja i dokonywanie bieżących remontów z uwzględnieniem normalnego zużycia wynikającego z prawidłowej eksploatacji Obiektów wraz z infrastrukturą oraz zapewnienie działania sprzętu i urządzeń koniecznych do prawidłowego funkcjonowania Obiektów (nie dotyczy latarń oświetleniowych zlokalizowanych na parkingach wymienionych w powyższym pkt 1 f),
k)wykonywanie obowiązków zarządcy nieruchomości oraz bieżącego prowadzenia książki obiektu budowlanego, jeśli przepisy tego wymagają, dokonywanie wpisów do książki i ponoszenia kosztów związanych z karami administracyjnymi związanymi z nienależytym wykonywaniem obowiązków na etapie eksploatacji od dnia podpisania Umowy, w tym zwrotu kosztów kar i opłat nałożonych na Gminę, w przypadku, gdyby jakikolwiek organ administracji nałożył na Gminę karę administracyjną wynikającą z nienależytej eksploatacji przez Spółkę, Spółka zwróci Gminie równowartość takiej kary lub opłaty w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia wezwania,
l)utrzymanie odpowiedniego stanu technicznego Obiektów, w tym dokonywanie napraw i prowadzenie remontów w sposób pisemnie uzgodniony z Gminą, co do zakresu i środków przekazywanych na cel,
m)utrzymanie porządku i czystości Obiektów i jej otoczenia, w szczególności opróżnianie śmietników, zachowanie czystości powierzchni pionowych i poziomych, zachowanie czystości ciągów komunikacyjnych i pomieszczeń technicznych oraz ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
n)sprzątanie śniegu w razie opadów przekraczających 50 mm/dobę ze wszystkich miejsc postojowych i dróg dojazdowych,
o)zapewnienia oczyszczenia ciągów komunikacyjnych w przypadku ich oblodzenia,
p)wykonywanie innych zadań związanych z utrzymaniem należytej estetyki i stanu technicznego Obiektów wynikających z decyzji, bądź poleceń właściwych organów, w ramach przekazywanych na ten cel środków,
q)przeprowadzanie postępowań zgodnych z obowiązującą ustawą z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych w celu wyłonienia wykonawców usług, przeglądów technicznych, konserwacji, napraw, remontów i modernizacji oraz przesyłania kopii protokołów z przeprowadzonych postępowań,
r)wykonywanie innych czynności, niezbędnych do prawidłowego zarządzania Obiektami, związanych z realizacją Umowy i mieszczących się w granicach zwykłego zarządu.
Wszelkie dochody i należności z wszelkiego rodzaju opłat z obiektów (miejskich parkingów niestrzeżonych, parkingu ..., węzła przesiadkowego oraz wiat przystankowych) są dochodami i należnościami Gminy.
Zgodnie z zapisami Umowy powyższe dochody będą wpływały na wydzielony rachunek bankowy Spółki i nie mogą być przeznaczone na realizację wydatków. Dochody zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym Spółki będą przekazywane do Gminy w okresach miesięcznych, w terminie do 5 dnia następującego po miesiącu rozliczeniowym.
W związku z rozliczaniem dochodów Miasta, do obowiązków Spółki należy prowadzenie ewidencji dochodów i należności z wszelkiego rodzaju opłat z przedmiotowych obiektów.
Spółka wystawiać będzie w imieniu i na rzecz Gminy faktury VAT dla dzierżawców, najemców oraz ewentualnie innych kontrahentów. Po zakończonym miesiącu, tj. do 8 dnia następnego miesiąca, Spółka przekaże rejestr obejmujący wszystkie wystawione w poprzednim miesiącu faktury VAT oraz inne dokumenty potwierdzające transakcje mające wpływ na wysokość podatku VAT oraz inne dokumenty potwierdzające transakcje mające wpływ na wysokość podatku VAT celem prawidłowego ujęcia ich w deklaracji podatkowej Gminy oraz przygotuje tzw. JPK.
Na realizację zleconych przez Gminę zadań Spółka będzie otrzymywać miesięczną zaliczkę na wynagrodzenie w formie rekompensaty. Wysokość miesięcznych zaliczek w kwocie netto, dot. poszczególnych obiektów, określone zostały w załączniku nr 4 do Umowy, tj.:
‒… zł - parking przy ul. …,
‒… zł - parking przy ul. …,
‒… zł - parking przy ul. …,
‒… zł - parking przy ul. …,
‒… zł - parking przy ul. …,
‒… zł - parking przy ul. …,
‒… zł - parking przy ul. …,
‒… zł - parking przy ul. ...,
‒… zł - parking przy ul. …,
‒… zł - parking przy Placu …,
‒… zł - parking ... przy ul. ...,
‒… zł - Węzeł przesiadkowy przy ul. …,
‒… zł - wiaty przystankowe.
Zgodnie z Umową zaliczki za 6 pierwszych miesięcy płatne będą przez Gminę z góry do 5-go dnia każdego miesiąca, na podstawie faktury VAT wystawionej przez Spółkę, natomiast płatność za miesiąc grudzień zostanie wypłacona Spółce z dołu, tj. w styczniu 2024 r. Koszty poniesione w związku z realizacją Umowy składają się z kosztów bezpośrednich, tzn. takich które, można im wprost przypisać oraz kosztów pośrednich ustalonych na podstawie Umowy. Do kosztów pośrednich zalicza się 15% kosztów ogólnego zarządu i 8% kosztów warsztatu remontowego. Rozsądny zysk stanowi 10% poniesionych przez Spółkę kosztów, przy czym przez koszty poniesione w związku z wykonywaniem powierzonych zadań stanowiących przedmiot Umowy rozumie się wyłącznie koszty bezpośrednio i faktycznie poniesione w związku z wykonywaniem powierzonych zadań, stanowiących przedmiot Umowy. Koszty te zostały oszacowane na kwotę … zł netto (za okres trwania Umowy). Wobec powyższego, Spółka otrzymuje wynagrodzenie w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, powierzonych jej do realizacji. Wynagrodzenie w formie rekompensaty ma za zadanie pokryć koszty związane z wykonywaniem działalności gospodarczej w zakresie powierzonych jej zadań. Wynagrodzenie w formie rekompensaty nie może przekroczyć kwoty wyznaczonej na podstawie Decyzji 2012/21/UE.
Zgodnie z Umową Spółka obowiązana jest przekazać Gminie sprawozdanie z kosztów poniesionych na wykonanie powierzonych zadań w celu rozliczenia zaliczek pobranych przez Wykonawcę za okres trwania Umowy w terminie 25 dni od dnia rozwiązania umowy. Sprawozdanie to powinno zawierać zestawienie kosztów i faktur za poszczególne czynności/usługi dot. poszczególnych Obiektów. Sprawozdanie to stanowić będzie podstawę do rozliczenia wypłaconych zaliczek.
W uzupełnieniu wniosku, na pytania Organu o treści:
1.Na kogo są/będą wystawione faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją powierzonych zadań, objętych zakresem pytania nr 2 wniosku?
2.Do jakich czynności wykonywanych przez Państwa Spółkę wykorzystywane są/będą towary i usługi objęte zakresem pytania nr 2 wniosku, tj. do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
3.Czy ww. towary i usługi, są/będą wykorzystywane przez Państwa Spółkę do czynności opodatkowanych i zwolnionych?
4.W sytuacji, gdy ww. towary i usługi są/będą wykorzystywane przez Państwa Spółkę do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy istnieje/będzie istniała możliwość przyporządkowania całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?
5.Ile wynosi proporcja ustalona dla Państwa Spółki, zgodnie z art. 90 ust. 2 – ust. 9a ustawy?
6.W sytuacji, gdy ww. proporcja nie przekroczy 2%, to należy wskazać, czy Państwa Spółka uznaje, iż wynosi ona 0%?
Państwa Spółka wskazała:
1.Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją powierzonych zadań są/będą wystawione na „A” Sp. z o.o.
2.Towary i usługi objęte zakresem pytania nr 2 wniosku będą wykorzystywane przez „A” Sp. z o.o. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
3.Towary i usługi są/będą wykorzystywane przez „A” do czynności opodatkowanych.
4.Towary i usługi są/będą wykorzystywane przez „A” wyłącznie do czynności opodatkowanych, o ile twierdząca będzie odpowiedź na pytanie 1 sformułowane we Wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonego przez „A” Sp. z o.o.
5.Patrz odpowiedź na pytanie 4.
6.Patrz odpowiedź na pytanie 4.
Pytania
1.Czy w opisanym stanie faktycznym wynagrodzenie w formie rekompensaty otrzymywane od Gminy na podstawie Umowy wykonawczej o świadczenie usług publicznych zawartej z Gminą Miasto B podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2.Czy Spółce będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur związanych z kosztami dotyczącymi realizacji powierzonych zadań?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W ocenie Spółki wypłata rekompensaty związana z realizowanymi zadaniami publicznymi stanowi, w świetle ustawy o VAT, wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu VAT.
2.W opinii Spółki będzie jej przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur związanych z kosztami dotyczącymi realizacji powierzonych zadań.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ad. 1.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku cd towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o VAT zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT.
Tak więc każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Aby czynność podlegała opodatkowaniu musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy jej wykonaniem a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Zatem, usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Ponadto, aby czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podmiot działający dla tej czynności w charakterze podatnika podatku VAT.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT: podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Mając na uwadze powyższe przepisy, zdaniem Spółki w zakresie wykonywania czynności powierzonych przedmiotową umową wykonawczą działa ona w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a wykonywane czynności spełniają definicję świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym wynagrodzenie w formie rekompensaty podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ad. 2.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:
i.nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz
ii.nabywane towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Faktury nabycia towarów i usług w ramach realizacji zadań powierzonych będą wystawiane na Spółkę. Jeżeli realizacja przez Spółkę zadań powierzonych, o których mowa w powyższym wniosku, w zamian za otrzymaną rekompensatę, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to tym samym, nabywane przez Spółkę w ramach realizacji zadań powierzonych towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Podsumowując, zdaniem Spółki, w analizowanym przypadku powyższe przesłanki zostały spełnione i tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowych zadań powierzonych jej przez Gminę Miasto B.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwa Spółka przedstawiła we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Jak wynika z ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że dostawa towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.
Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Wskazać należy, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z 15 lipca 1982 r. w sprawie Hong-Kong Trade Development Council TSUE stwierdził, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.
Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z dnia 5 lutego 1981 r. C-154/80, które zapadło na tle przepisów I Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu – jak wskazał Trybunał – świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie natomiast wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.
Na uwagę zasługuje także orzeczenie w sprawie C-16/93 pomiędzy R.J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.
Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:
‒istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
‒wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
‒istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
‒istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Ponadto, aby czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podmiot działający dla tej czynności w charakterze podatnika podatku VAT.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Pod pojęciem działalności gospodarczej, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że przepisy art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowią implementację art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady.
Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Powyższe przepisy wskazują, że czynność podlega opodatkowaniu, jeśli podmiot wykorzystuje w sposób ciągły w celach zarobkowych swój majątek.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40, z późn. zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.
Natomiast, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego, polegające na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej – uregulowano w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 679).
Zgodnie z art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej:
Gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o gospodarce komunalnej:
Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o wyborze sposobu prowadzenia i form gospodarki komunalnej.
Zatem w przypadku, gdy są to jednostki prawnie niewyodrębnione, tzn. pozostające w strukturze gminy, dla celów podatkowych traktuje się je tak samo jak gminne jednostki pomocnicze. Wykonywane przez nie czynności winna rozliczać gmina.
Jeśli jednak znajdą się one poza strukturą gminy, jako tzw. jednostki prawnie wyodrębnione (np. w formie spółki prawa cywilnego lub handlowego), mają odrębną od gminy zdolność prawnopodatkową.
Dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.).
Gdyby nawet podatnik nie osiągnął z tytułu prowadzonej działalności dochodu, to nie zmienia faktu, że wykonując czynności, które są przedmiotem działalności gospodarczej występuje w charakterze podatnika podatku VAT – bowiem świadczy w tym zakresie usługi, które podlegają VAT. Oznacza to w konsekwencji, że jeżeli podmiot uzyskuje jakąkolwiek zapłatę za te usługi w sensie ekonomicznym (nawet bilansując tylko poniesione w związku z nim wydatki), to owe wynagrodzenie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwych reguł.
W świetle art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl powyższego przepisu, aby dotacje i inne środki o podobnym charakterze stanowiły podstawę opodatkowania, muszą być wypłacane jako należność z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług i być bezpośrednio związane z ceną świadczenia.
Definicji terminu „bezpośredniego wpływu na cenę” nie zawiera zarówno ustawa, jak również Dyrektywa 2006/112/WE Rady, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do sposobu wykładni tego pojęcia wynikającego z orzecznictwa TSUE.
Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem TSUE, do podstawy opodatkowania podatkiem VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 11 część A ust. 1 lit. a) szóstej dyrektywy (odpowiednio art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady), subwencje przyznane podatnikom. Przepis ten zmierza do obciążenia podatkiem VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to – do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (zob. np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02).
Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, ma on zastosowanie, gdy subwencja jest bezpośrednio związana z ceną danej transakcji. W swoich wyrokach TSUE wskazywał, że aby miała miejsce taka sytuacja, subwencja powinna przede wszystkim być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określonego towaru lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlega opodatkowaniu (zob. np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).
Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (wyrok w sprawie C-184/00 pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda. Należy zatem zbadać, czy okoliczność, że subwencja jest przyznawana sprzedawcy lub świadczącemu usługi, pozwala mu obiektywnie na sprzedaż towarów lub świadczenie usług po cenie niższej od tej, której by żądał, gdyby nie otrzymał subwencji (zob. pkt 29 wyroku C-144/02). Powinno być w każdym razie możliwe zidentyfikowanie świadczenia wzajemnego, które stanowi subwencja. Nie ma konieczności, by kwota subwencji odpowiadała dokładnie zmniejszeniu ceny dostarczonego towaru lub wykonanej usługi. Wystarczy, by korelacja istniejąca między tym zmniejszeniem a wspomnianą wyżej subwencją, która może mieć charakter ryczałtowy, była istotna (zob. pkt 30 wyroku C-144/02).
Analizując kwestię czy otrzymywane przez beneficjenta środki wchodzą do podstawy opodatkowania świadczonych usług, należy zatem rozważyć, czy występują konkretne usługi wykonywane przez niego, z którymi związane jest to dofinansowanie. Tylko bowiem w takim przypadku dotacja może wchodzić do podstawy opodatkowania. Następnie należy zbadać, zgodnie z przedstawionymi powyżej tezami wyroków TSUE, czy dofinansowanie stanowi element determinujący cenę tej usługi (świadczenia).
Odnosząc się do wątpliwości Państwa Spółki, w pierwszej kolejności podkreślenia wymaga, że ustalanie statusu środków pieniężnych otrzymywanych przez Państwa Spółkę od Gminy należy oceniać w kontekście istnienia związku z konkretnym świadczeniem.
Analiza przedstawionego opisu sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że przedstawiona we wniosku sytuacja nosi znamiona odpłatnego świadczenia usług, podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W przedmiotowej sprawie należy zaznaczyć, że przedmiotowy wniosek o interpretację podatkową związany jest z powierzeniem Państwa Spółce przez Gminę zadań własnych Gminy, a także z wypłatą przez Gminę na rzecz Państwa Spółki rekompensaty z tego tytułu. Państwa Spółka jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jedynym wspólnikiem Spółki i jednocześnie jej założycielem jest Gmina Miasto B (dalej jako: „Gmina”) dysponująca 100% udziałów w jej kapitale zakładowym. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 18 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40 z późn. zm.), art. 2 i art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r., poz. 679) Gmina podjęła uchwały, na mocy których powierzyła Spółce wykonywanie zadań własnych Gminy w zakresie zarządzania obiektami użyteczności publicznej – Parkingami (Parkingami) oraz parkingiem działającym w systemie ..., w zakresie zarządzania obiektem użyteczności publicznej - Węzłem przesiadkowym, w zakresie konserwacji, naprawy oraz bieżącego utrzymania w czystości wiat przystankowych na przystankach komunikacyjnych, których właścicielem jest Gmina Miasto B.
Gmina zawarła ze Spółką umowę wykonawczą z dnia 1 czerwca 2023 r. Umowa ta przyznaje Spółce prawo i zobowiązuje ją do wykonywania określonych usług związanych z wykonywaniem zadań o charakterze użyteczności publicznej. Wszelkie dochody i należności z wszelkiego rodzaju opłat z obiektów są dochodami i należnościami Gminy. Zgodnie z zapisami Umowy powyższe dochody będą wpływały na wydzielony rachunek bankowy Spółki i nie mogą być przeznaczone na realizację wydatków.
Na realizację zleconych przez Gminę zadań Spółka będzie otrzymywać miesięczną zaliczkę na wynagrodzenie w formie rekompensaty. Koszty poniesione w związku z realizacją Umowy składają się z kosztów bezpośrednich, tzn. takich które, można im wprost przypisać oraz kosztów pośrednich ustalonych na podstawie Umowy. Przez koszty poniesione w związku z wykonywaniem powierzonych zadań stanowiących przedmiot Umowy rozumie się wyłącznie koszty bezpośrednio i faktycznie poniesione w związku z wykonywaniem powierzonych zadań, stanowiących przedmiot Umowy. Spółka otrzymuje wynagrodzenie w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, powierzonych jej do realizacji. Wynagrodzenie w formie rekompensaty ma za zadanie pokryć koszty związane z wykonywaniem działalności gospodarczej w zakresie powierzonych jej zadań. Zgodnie z Umową Spółka obowiązana jest przekazać Gminie sprawozdanie z kosztów poniesionych na wykonanie powierzonych zadań w celu rozliczenia zaliczek pobranych przez Wykonawcę za okres trwania Umowy w terminie 25 dni od dnia rozwiązania umowy. Sprawozdanie to powinno zawierać zestawienie kosztów i faktur za poszczególne czynności/usługi dot. poszczególnych Obiektów. Sprawozdanie to stanowić będzie podstawę do rozliczenia wypłaconych zaliczek.
Analiza powyższego prowadzi do wniosku, iż pomiędzy płatnością, którą Państwa Spółka otrzymuje/będzie otrzymywała w ramach rekompensaty od Gminy a świadczeniem na rzecz Gminy, zachodzi/będzie zachodził związek bezpośredni, bowiem płatność następuje/będzie następowała w zamian za to świadczenie. Państwa Spółka otrzymując od Gminy rekompensatę, uzyskuje/będzie uzyskiwała zindywidualizowaną korzyść, a otrzymane świadczenie pozostaje/będzie pozostawało w bezpośrednim związku z czynnościami, których dokonuje/będzie dokonywała Państwa Spółka na rzecz Gminy. Państwa Spółka, podejmując się świadczenia powierzonych usług, zwalnia Gminę w istocie z określonych prawem obowiązków, czyni/będzie czyniła to jednak za wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług – Gmina osiąga/osiągnie więc wymierną korzyść.
Należy zauważyć, że Państwa Spółka co prawda zobowiązała się wykonywać czynności związane z realizacją zadań własnych Gminy, jednak jako odrębny podmiot posiadający status podatnika VAT. Państwa Spółka sama nie wchodzi w skład administracji samorządowej, lecz prowadzi niezależną działalność gospodarczą. Stopień zależności Państwa Spółki od Gminy nie przesądza o braku możliwości uznania powierzonych Państwa Spółce zadań własnych Gminy za podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług.
W kontekście powyższego, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług otrzymywane z tytułu realizacji opisanych we wniosku usług świadczenie pieniężne określane przez strony jako wynagrodzenie w formie rekompensaty, stanowi/będzie stanowiło dla Państwa Spółki zapłatę za świadczone przez nią usługi. Mimo, że Państwa Spółka wykonuje/będzie wykonywała czynności z katalogu zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym, w imieniu jednostki samorządu terytorialnego, to jednak – jak wyżej wskazano – Państwa Spółka nie wchodzi w skład administracji samorządowej, lecz prowadzi niezależną działalność gospodarczą.
Zatem pomiędzy płatnością należną Państwa Spółce od Gminy jako wynagrodzenie w formie rekompensaty, a świadczeniem na rzecz Gminy, zachodzi/będzie zachodził związek bezpośredni, ponieważ płatność następuje/nastąpi w zamian za to świadczenie. Tym samym na gruncie rozpoznawanej sprawy między Gminą a Państwa Spółką następuje/nastąpi wymiana świadczeń.
Z tych też względów czynności, które Państwa Spółka zobowiązała się wykonywać na rzecz Gminy, realizując powierzone zadanie własne Gminy w zamian za otrzymane wynagrodzenie w formie rekompensaty, stanowią/będą stanowiły określone w art. 8 ust. 1 ustawy odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie otrzymana rekompensata stanowi element podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.
Należy przy tym podkreślić, że wykonując przedmiotowe usługi Państwa Spółka działa/będzie działała w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Jedynie bowiem w przypadku, gdy wykonywanie zadań powierzonych następuje w ramach władztwa publicznoprawnego, uznaje się, że wykonywane jest przez organ władzy publicznej lub urząd go obsługujący. W niniejszej sprawie wyłączenie to nie występuje, ponieważ nie można uznać, że powyższe usługi mogą być prowadzone przez Państwa Spółkę w ramach takiego władztwa.
Reasumując, wynagrodzenie w formie rekompensaty, które Państwa Spółka otrzymuje/otrzyma od Gminy na podstawie Umowy wykonawczej, z tytułu świadczenia powierzonych Państwa Spółce przez Gminę zadań w zakresie zarządzania obiektami użyteczności publicznej (Parkingami, parkingiem działającym w systemie ... oraz Węzłem przesiadkowym) i w zakresie konserwacji, naprawy oraz bieżącego utrzymania w czystości wiat przystankowych na przystankach komunikacyjnych, których właścicielem jest Gmina, stanowi/będzie stanowiło podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy i podlega/będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Przechodząc natomiast do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur związanych z kosztami dotyczącymi realizacji powierzonych Państwa Spółce zadań, należy stwierdzić, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są/będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym,
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest/będzie spełniony, ponieważ – jak Państwa Spółka wskazała w opisie sprawy – towary i usługi objęte zakresem pytania nr 2 wniosku będą wykorzystywane przez „A” Sp. z o.o. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Państwa Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur związanych z kosztami dotyczącymi realizacji powierzonych Państwa Spółce zadań w zakresie zarządzania obiektami użyteczności publicznej (Parkingami, parkingiem działającym w systemie ... oraz Węzłem przesiadkowym) i w zakresie konserwacji, naprawy oraz bieżącego utrzymania w czystości wiat przystankowych na przystankach komunikacyjnych.
W związku z powyższym stanowisko Państwa Spółki jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right