Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.387.2023.2.RM

Skoro Spółka nie jest podatnikiem z tytułu importu towarów, to transakcja dokonana pomiędzy Spółką a Nabywcą nie wpisuje się w dyspozycję art. 22 ust. 4 ustawy. W związku z tym, dostawę towarów dokonaną przez Państwa na rzecz Nabywcy należy uznać - stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy - za dokonaną, a tym samym opodatkowaną, w miejscu rozpoczęcia wysyłki, tj. na terytorium państwa trzeciego (Ukraina). W konsekwencji, dostawa towarów dokonana przez Państwa rzecz Nabywcy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 sierpnia 2023 r., za pośrednictwem ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 18 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania opisanej transakcji w Polsce. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 16 października  2023 r. (wpływ 16 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce.

Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą (...) oraz wyrobów (...) (dalej: „Towary”).

Spółka nabywa Towary od podmiotów, których siedziba znajduje się poza terytorium Unii Europejskiej, tj. w Stanach Zjednoczonych Ameryki lub w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (dalej: „Kontrahent”). Następnie Spółka sprzedaje Towary na rzecz ostatecznych odbiorców z Polski lub innych państw Unii Europejskiej (dalej: „Nabywca”).

Towary produkowane są na Ukrainie przez podmiot ukraiński (dalej: „Producent”). Towary są dostarczane bezpośrednio od Producenta spoza Unii Europejskiej (Ukrainy) do Odbiorcy na terytorium Polski lub innego państwa Unii Europejskiej.

Nabywca towarów będzie posiadał siedzibę na terytorium Polski lub innego państwa Unii Europejskiej i będzie zarejestrowany na potrzeby podatku VAT w Polsce lub innego państwa Unii Europejskiej.

W dostawie towaru będą uczestniczyć więc 4 podmioty:

1)pierwszy podmiot w łańcuchu - Producent (podmiot z Ukrainy),

2)drugi podmiot w łańcuchu - Kontrahent pełniący rolę pośrednika (podmiot z USA lub z ZEA),

3)trzeci podmiot w łańcuchu - Spółka pełniąca rolę pośrednika (podmiot polski),

4)czwarty podmiot w łańcuchu - Nabywca (podmiot z Polski lub innego państwa UE).

W ramach wskazanych transakcji, towary będą transportowane bezpośrednio od Producenta z Ukrainy do Nabywcy w Polsce lub innym państwie Unii Europejskiej.

Producent nieunijny będzie wystawiał fakturę sprzedaży dotyczącą towarów do Kontrahenta (podmiot z USA lub ZEA), Kontrahent będzie wystawiał fakturę na Spółkę, a następnie Spółka będzie wystawiała stosowną fakturę sprzedaży towaru do Nabywcy (z siedzibą w Polsce lub innym państwie UE).

Podmiotem odpowiedzialnym za organizację transportu spoza Unii Europejskiej (z Ukrainy) do miejsca przeznaczenia w Polsce lub innym państwie UE będzie pierwszy podmiot w łańcuchu, tj. Producent. Adres Nabywcy będzie wskazany na fakturach jako miejsce dostawy.

Odprawa celna towarów przeprowadzana będzie przez Nabywcę w Polsce lub innym państwie UE, gdzie będzie następowało dopuszczenie towarów do obrotu na terenie Unii Europejskiej.

Sprzedaż towarów pomiędzy Spółką a Nabywcą (przejście prawa do dysponowania towarami jak właściciel) będzie miała miejsce przed dokonaniem odprawy importowej w Polsce, tj. przed dopuszczeniem towarów do obrotu w Unii Europejskiej.

Pytanie

Czy opisane powyżej transakcje pomiędzy Spółką a Nabywcą będą podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, zgodnie z art. 32 akapit pierwszy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urzędowy UE, seria L z 2006 nr 347 str. 1; dalej: „Dyrektywa VAT”), miejscem dostawy towarów jest, co do zasady, miejsce rozpoczęcia transportu towarów.

Niemniej, zgodnie z art. 32 akapit drugi Dyrektywy VAT „(...) w przypadku, gdy miejsce rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów znajduje się na terytorium trzecim lub w państwie trzecim, uznaje się, że zarówno miejsce dostawy dokonywanej przez importera wskazanego lub uznanego zgodnie z art. 201 za osobę zobowiązaną do zapłaty VAT, jak i miejsce każdej kolejnej dostawy znajduje się w państwie członkowskim importu towarów”.

Powyższe przepisy zostały zaimplementowane do polskiego porządku prawnego w art. 22 ust. 1 pkt 1 i ust. 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

Z brzmienia art. 32 Dyrektywy VAT, jak i stanowiących jego implementację art. 22 ust. 1 pkt 1 i ust. 4 ustawy o VAT, można wysnuć wniosek, że pierwszą transakcją opodatkowaną VAT w Polsce jest transakcja dokonana przez importera towarów. Przepisy te wskazują również, że każda transakcja następująca po zaimportowaniu towarów podlega opodatkowaniu VAT w kraju importu.

W związku z tym, każda dostawa towarów poprzedzająca import towarów pozostaje poza zakresem opodatkowania VAT w Polsce.

Przenosząc powyższe na opisany stan faktyczny należy zauważyć, że w omawianym przypadku odprawy celnej będzie dokonywał Nabywca. To on będzie podatnikiem VAT z tytułu importu towarów, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, w opinii Spółki, dostawy towarów pomiędzy Spółką a Nabywcą, które będą następowały przed importem dokonanym przez Nabywcę, należy uznać za niepodlegające opodatkowaniu VAT w Polsce.

Takie stanowisko potwierdzają m.in.:

W interpretacjach tych Dyrektor KIS potwierdził że: „W takim przypadku transakcję dostawy towaru przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego klienta, będącego jednocześnie importerem towaru, należy uznać - stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy - za dokonaną i opodatkowaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki, tj. na terytorium państwa trzeciego. Oznacza to, że dokonywane przez Wnioskodawcę dostawy towarów wysyłanych z terytorium państwa trzeciego do odbiorców w Polsce nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę na terytorium kraju.”

  • interpretacja indywidualna z 18 sierpnia 2021 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.274.2021.1.PK:

„Zatem, skoro - jak wskazał Wnioskodawca - w ramach dokonywanych transakcji podatnikiem zobowiązanym do uiszczenia podatku z tytułu importu towarów dokonanego na terytorium Polski jest ostateczny Zainteresowany (polski klient Spółki), to regulacja art. 22 ust. 4 ustawy nie ma dla Wnioskodawcy bezpośredniego zastosowania - nie jest on bowiem w tym przypadku podatnikiem dokonującym dostawy, który jednocześnie jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów. Niemniej z ww. przepisu wynika norma, zgodnie z którą tylko dostawy dokonane przez importera na terytorium państwa członkowskiego importu podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (podatkiem od wartości dodanej). A contrario nie podlegają opodatkowaniu tym, podatkiem dostawy, które nie są dokonywane przez importera przed zaimportowaniem towaru. W takim przypadku transakcję dostawy towaru przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego klienta, będącego jednocześnie importerem towaru, należy uznać - stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy - za dokonaną i opodatkowaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki, tj. na terytorium państwa trzeciego. Oznacza to, że dokonywane przez Wnioskodawcę dostawy towarów wysyłanych z terytorium państwa trzeciego do Zainteresowanego w Polsce nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę na terytorium kraju.”

  • interpretacja indywidualna z 25 stycznia 2022 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.1.2022.1.RM:

„W takim przypadku, dostawę towaru dokonaną przez Kontrahenta na rzecz Państwa spółki będącej jednocześnie importerem towaru należy uznać - stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy - za dokonaną, a tym samym opodatkowaną, w miejscu rozpoczęcia wysyłki, tj. na terytorium państwa trzeciego. Oznacza to, że dostawa towarów dokonana przez Kontrahenta na Państwa rzecz nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju przez Państwa, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy.”

  • interpretacja indywidualna z 9 lutego 2022 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.614.2021.1.RM:

„Z przyjętego rozstrzygnięcia wynika, że dostawa dokonana przez Państwa na rzecz Nabywcy - przed zaimportowaniem towaru - nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce. W konsekwencji należy uznać, że w analizowanej sprawie zaistniały okoliczności uprawniające Państwa do skorygowania podatku VAT należnego poprzez wystawienie faktur korygujących do faktur wystawionych na rzecz Nabywcy.”

  • interpretacja indywidualna z dnia 7 grudnia 2022 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.513.2022.1.JO:

„skoro Państwa Spółka nie będzie podatnikiem z tytułu importu towarów, to transakcja dokonana pomiędzy Państwem a Nabywcą nie będzie wpisywać się w dyspozycję art. 22 ust. 4 ustawy. W analizowanym przypadku, dostawę towaru, którą zamierzacie Państwo dokonać na rzecz Nabywcy należy uznać - stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy - za dokonaną, a tym samym opodatkowaną, w miejscu rozpoczęcia wysyłki, tj. na terytorium państwa trzeciego. W konsekwencji, dostawa towarów dokonana przez Państwa rzecz Nabywcy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.”

Ponadto Spółka zwraca uwagę, że przyjęcie, że transakcja pomiędzy Spółką a Nabywcą podlega opodatkowaniu VAT w Polsce prowadziłoby do podwójnego opodatkowania - raz z tytułu potraktowania tej transakcji jako odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT) i drugi raz jako import towarów przez Nabywcę (art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT). W związku z powyższym opodatkowanie VAT w Polsce dostawy pomiędzy Państwem a Nabywcą stałoby w sprzeczności z wynikającą z Dyrektywy VAT zasadą jednokrotności opodatkowania zdarzeń ekonomicznych podlegających VAT.

Powyższe stanowisko potwierdzają także wyroki sądów administracyjnych, na przykład wyrok WSA w Warszawie z 20 kwietnia 2010 r. (sygn. akt III SA/Wa 224/10), w którym sąd stwierdził, że: „Należy zgodzić się z podatnikiem, iż w przypadku opodatkowania sprzedaży towaru przed dokonaniem importu doszłoby do podwójnego opodatkowania.”

Ponadto, Spółka zwraca uwagę, że podatek VAT co do zasady jest podatkiem konsumpcyjnym. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, sprzedaż pomiędzy Spółką a Nabywcą będzie miała miejsce przed odprawą celną. To znaczy, że w momencie sprzedaży, tj. przed dokonaniem importu i dopuszczeniem do obrotu jako towar wspólnotowy, towar nie będzie wprowadzony do konsumpcji na obszar Wspólnoty. W związku z tym sprzedaż ta nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Takie stanowisko potwierdzają również wyroki sądowe, w tym np. wyrok WSA w Poznaniu z 12 listopada 2013 r. (sygn. I SA/Po 338/13), gdzie sąd przeciwstawił się opodatkowaniu dostawy dokonanej przed importem stwierdzając m.in. że: „w momencie sprzedaży, tj. przed dokonaniem importu i dopuszczeniem do obrotu jako towar wspólnotowy podlegający konsumpcji, towar w żaden sposób nie zostanie wprowadzony do konsumpcji na obszarze Wspólnoty. Tymczasem, funkcjonujący na terytorium Wspólnoty wspólny system podatku od wartości dodanej polega na stosowaniu powszechnego, proporcjonalnego do ceny towarów i usług, niezależnego od liczby transakcji podatku obciążającego konsumpcję, tzn. obciąża ostatecznego odbiorcę konsumenta”.

Podsumowując, mając na uwadze przytoczone powyższe argumenty, tj. iż:

  • z treści art. 32 Dyrektywy VAT oraz art. 22 ust. 1 pkt 1 i ust. 4 ustawy o VAT można wywnioskować, że pierwszą transakcją opodatkowaną VAT w Polsce jest transakcja dokonana przez importera towarów, w związku z czym każda dostawa towarów poprzedzająca import towarów pozostaje poza zakresem opodatkowania VAT w Polsce,
  • opodatkowanie sprzedaży towaru przed dokonaniem importu prowadziłoby do podwójnego opodatkowania - raz z tytułu sprzedaży i drugi raz z tytułu importu,
  • w momencie sprzedaży przed odprawą celną, tj. przed dokonaniem importu i dopuszczeniem do obrotu jako towar wspólnotowy, towar nie jest uznany za wprowadzony do konsumpcji na obszarze Wspólnoty

w konsekwencji, w Państwa opinii, przedmiotowe dostawy towarów dokonane przez Spółkę na rzecz Nabywcy, nie będą podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 1, 4 i 5 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

1) terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a,

4) terytorium państwa członkowskiego - rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a,

5) terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Na podstawie art. 2 pkt 7 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów - rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie, stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W myśl art. 22 ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.

Stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

Zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy:

Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Przy czym, jak stanowi art. 26a ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy towary zostaną objęte z momentem ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej jedną z następujących procedur:

1)uszlachetniania czynnego,

2)odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych,

3)składowania celnego,

4)tranzytu, w tym także składowaniem czasowym przed objęciem towarów jedną z procedur celnych,

5)wolnego obszaru celnego

- miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te przestaną podlegać tym procedurom.

Jednocześnie, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Ponadto, w myśl art. 5 pkt 15, 18 i 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10 października 2013 r. str. 1 ze zm.) – zwanym dalej UKC:

  • „zgłaszający” oznacza osobę, która składa zgłoszenie celne, deklarację do czasowego składowania, przywozową deklarację skróconą, wywozową deklarację skróconą, zgłoszenie do powrotnego wywozu lub powiadomienie o powrotnym wywozie we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu takie zgłoszenie, deklaracja lub powiadomienie są składane;
  • „dług celny” oznacza nałożony na określoną osobę obowiązek zapłaty stosownej kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, określonej dla danych towarów na mocy obowiązujących przepisów prawa celnego;
  • „dłużnik” oznacza każdą osobę odpowiedzialną za dług celny.

Stosownie do art. 77 UKC:

1)Dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym jedną z następujących procedur celnych:

a)dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu;

b)odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.

2)Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego. (...)

Z wniosku wynika, że zajmują się Państwo sprzedażą (...) oraz wyrobów z (...) (Towary). Spółka nabywa Towary od Kontrahenta spoza Unii Europejskiej (Stany Zjednoczone Ameryki, Zjednoczone Emiraty Arabskie), a następnie sprzedaje je ostatecznym odbiorcom z Polski lub innych państw UE (Nabywca). Towary zakupione przez Spółkę produkowane są na Ukrainie przez ukraińskiego Producenta. Producent wystawia fakturę sprzedaży towarów na rzecz Kontrahenta, Kontrahent na rzecz Spółki, a Spółka wystawia fakturę dla Nabywcy. Towary są dostarczane bezpośrednio od Producenta z Ukrainy do Odbiorcy na terytorium Polski lub innego państwa UE, w ramach transportu zorganizowanego przez Producenta (pierwszy podmiot w łańcuchu).

Odprawa celna towarów przeprowadzana jest przez Nabywcę w Polsce lub innym państwie UE, gdzie następuje dopuszczenie towarów do obrotu na terenie Unii Europejskiej. Spółka sprzedaje towar Nabywcy (przenosi prawo do dysponowania towarami jak właściciel na Nabywcę) przed dokonaniem odprawy importowej w Polsce, tj. przed dopuszczeniem towarów do obrotu w Unii Europejskiej.

Nabywca towarów posiada siedzibę na terytorium Polski lub innego państwa UE i jest zarejestrowany na potrzeby podatku VAT w Polsce lub innego państwa UE.

Wątpliwości sformułowane we wniosku dotyczą ustalenia, czy dostawa towarów dokonana przez Państwa na rzecz Nabywcy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

W analizowanej sprawie, towar jest transportowany z kraju trzeciego (Ukraina) do Polski lub innego niż Polska państwa członkowskiego UE (adres Nabywcy będzie wskazany na fakturach jako miejsce dostawy). Zatem skoro następuje przywóz towaru z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej, to tym samym dochodzi do importu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy.

W tej sytuacji istotne jest, który uczestnik transakcji jest podatnikiem z tytułu importu towarów. Zgodnie bowiem, z powołanym art. 22 ust. 4 ustawy, dostawę towarów wysyłanych z państwa trzeciego uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów, gdy dostawa ta jest dokonywana przez podatnika, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów. Zatem, w przypadku importu towarów, pierwszą dostawą, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce jest dostawa towarów dokonywana przez podmiot, który jest podatnikiem z tytułu importu towarów w kraju importu lub zaimportowania tych towarów. Natomiast dostawa towarów, której przedmiotem jest towar niedopuszczony do obrotu na terytorium UE, nie może zostać potraktowana jako transakcja podlegająca opodatkowaniu VAT w Polsce. Z uwagi na to, że dostawy tej nie dokonuje importer towaru, taka transakcja podlega wyłączeniu z katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zawartego w art. 5 ust. 1 ustawy.

Przenosząc powyższe ustalenia na grunt rozpoznawanej sprawy należy uznać, że skoro Spółka nie jest podatnikiem z tytułu importu towarów, to transakcja dokonana pomiędzy Spółką a Nabywcą nie wpisuje się w dyspozycję art. 22 ust. 4 ustawy. W związku z tym, dostawę towarów dokonaną przez Państwa na rzecz Nabywcy należy uznać - stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy - za dokonaną, a tym samym opodatkowaną, w miejscu rozpoczęcia wysyłki, tj. na terytorium państwa trzeciego (Ukraina). W konsekwencji, dostawa towarów dokonana przez Państwa rzecz Nabywcy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00