Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.574.2023.2.RG
Odliczenie podatku od towarów i usług w związku z zakupem okularów biurowych (soczewki wraz z oprawami okularowymi), wykorzystywanych przez Pana w ramach usług świadczonych na rzecz klientów.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 17 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z zakupem okularów biurowych (soczewki wraz z oprawami okularowymi), wykorzystywanych przez Pana w ramach usług świadczonych na rzecz klientów.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą i jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny w Polsce.
Podatnik w zakresie prowadzonej działalności świadczy usługi prawnicze wykorzystując do tego przede wszystkim sprzęt komputerowy poprzez przygotowywanie na nim m.in. pism, kontaktu z klientami, a także analizy przepisów, wyroków, interpretacji, itd. Wnioskodawca wcześniej w związku z pracą biurową (obecnie prowadzi działalność gospodarczą) korzystał ze zwykłych okularów korekcyjnych, natomiast ciągłe uczucie przemęczenia oczu, w tym suchości, a także regularne zaczerwienia wpływały negatywne na jego pracę zmuszając do regularnych przerw od ekranu i tym samym obniżenia efektywności. Podatnik zaczął w związku z tym poszukiwać rozwiązania problemu (celem poprawy efektywności wykonywanych prac), którym okazały się specjalne okulary biurowe. Powyższe okulary zostały zakupione przed założeniem działalności gospodarczej, natomiast są one ciągle wykorzystywane przez Wnioskodawcę. Przy czym Podatnik pragnie podkreślić, że nie rozpoznał ich jako koszt uzyskania przychodów ani nie odliczył od nich podatku VAT, natomiast zastanawia się nad taką możliwością przy zakupie kolejnej pary okularów biurowych. Tym samym przedmiotem niniejszego wniosku jest przyszły zakup okularów biurowych o podobnych lub takich samych właściwościach do obecnie posiadanych przez Podatnika.
Zatem, Wnioskodawca w ramach świadczonych usług wykorzystuje obecnie okulary przeznaczone do pracy biurowej, które zmniejszają zmęczenie oczu, niwelują uczucie ich suchości, a także zaczerwienienia w wyniku wykonywania usług przy sprzęcie komputerowym. Jest to możliwe dzięki specjalnej powłoce w okularach, która powoduje blokadę niebieskiego światła emitowanego przez ekrany urządzeń i w związku z tym nie wymusza przerw od tych ekranów. Tym samym wpływa to pozytywnie na efektywność Podatnika i jednocześnie na zwiększenie jego konkurencyjności na rynku. Okulary Biurowe dodatkowo różnią się od standardowych z uwagi na stosowaną w nich żółtą soczewkę/powłokę. Powyżej opisane okulary w dalszej części niniejszego Wniosku będą określane jako Okulary Biurowe.
Wnioskodawca pragnie jednocześnie zaznaczyć, że jego wada wzroku na chwilę obecną jest na tyle znacząca, że bez Okularów Biurowych świadczenie przez niego usług byłoby bardzo uciążliwe i w praktyce uniemożliwiałoby konkurencyjną działalność, tj. powodowałoby to m.in.:
·problemy z prawidłowym używaniem programów prawniczych (np. ...),
·problemy z korzystania z doktryny prawniczej również w formie tradycyjnej (tj. papierowej),
·trudności z dokładnym rozpoznawaniem klientów z odległości nawet kilku metrów co klient mógłby odebrać jako obrazę lub jego lekceważenie,
·obniżenie efektywności prac poprzez wydłużenie czasu na ich wykonanie,
·niższą jakość usług poprzez ograniczenie czytelności tekstu.
W związku z powyższym, bez Okularów Biurowych Podatnik naraża się na zmniejszenie swojej konkurencyjności na rynku, utratę zleceń, czyli utratę źródła przychodów lub na konsekwencje prawne z związku z niewłaściwym wykonaniem usług. Okulary Biurowe zdaniem Wnioskodawcy wpływają pozytywnie jedynie na jakość wykonywanych usług znacznie poprawiając efektywność prac oraz kontakt z klientem i tym samym zwiększając konkurencyjność na rynku w porównaniu do zwykłych okularów korekcyjnych.
Zaznaczyć jednak należy, że poza powyższym, począwszy od złożenia zamówienia po praktyczny użytek Okulary Biurowe kreują szereg negatywnych konsekwencji, ponieważ:
· są one znacznie droższe niż standardowe okulary korekcyjne,
· negatywnie wpływają na funkcjonowanie w życiu codziennym. Przede wszystkim zwrócić należy uwagę na to, że z uwagi na ich żółtą powłokę (która blokuje światło niebieskie urządzeń) powodują zaburzenie rozpoznawania kolorów, przy czym najbardziej wpływa to na barwę białego koloru, który w okularach staje się pożółkły. Ponadto, problem ten dotyczy również innych kolorów.
· czas oczekiwania na nie po złożeniu zamówienia jest dłuższy niż w przypadku standardowych okularów korekcyjnych.
Zatem, cały proces zakupu Okularów Biurowych jest powiązany z licznymi komplikacjami w porównaniu ze zwykłymi okularami korekcyjnymi, a ponadto wykorzystywanie Okularów Biurowych jest uciążliwe i wpływa negatywnie na funkcjonowanie Podatnika poza czasem w których świadczy on swoje usługi.
Jednocześnie Podatnik pragnie podkreślić, że motywem zakupu Okularów Biurowych nie będą w żadnym stopniu kwestie zdrowotne, a specjalne właściwości wykorzystywane w prowadzonej działalności przez Wnioskodawcę, które wpływają na efektywność i tym samym na jego konkurencyjność. Gdyby natomiast nie charakter świadczonych usług to Podatnik zdecydowałby się na standardowe okulary korekcyjne, które są tańsze, szybciej dostępne i dodatkowo nie zaburzałyby rozpoznawania kolorów, a tym samym zniekształcenia otaczającego go świata.
Pytanie
(pytanie nr 2 we wniosku) Czy Podatnik będzie mógł odliczyć VAT z faktury wystawionej na Wnioskodawcę, a dotyczącej zakupu nowej pary Okularów Biurowych (soczewki wraz z oprawami okularowymi), wykorzystywanych przez niego w ramach usług świadczonych na rzecz klientów?
Państwa stanowisko w sprawie
W Pana ocenie będzie Pan mógł odliczyć VAT z faktury wystawionej na Wnioskodawcę, a dotyczącej zakupu nowej pary Okularów Biurowych (soczewki wraz z oprawami okularowymi), wykorzystywanych przez niego w ramach usług świadczonych na rzecz klientów.
II. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 z późn. zm.; dalej Ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Z kolei, stosowanie do art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warto przy tym zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.
Tak przykładowo uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 7 sierpnia 2023 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.320.2023.2.AWY, który wskazał, że: „Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast pośredni związek nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy występuje wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.
O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).”
Mając przy tym na uwadze opis zdarzenia przyszłego w niniejszym Wniosku, a także wskazaną w uzasadnieniu do pytania nr 1 argumentację zgodnie z którą:
·brak Okularów Biurowych znacznie utrudniałby prowadzenie działalności gospodarczej, ponieważ generowałoby to:
-problemy z prawidłowym używaniem programów prawniczych (np. ...),
-problemy z korzystaniem z doktryny prawniczej również w formie tradycyjnej (tj. papierowej),
-trudności z dokładnym rozpoznawaniem klientów z odległości kilku metrów co klient mógłby odebrać jako obrazę lub jego lekceważenie,
-obniżenie efektywności prac poprzez wydłużenie czasu na ich wykonanie,
-niższą jakość usług z uwagi na ograniczenie czytelności tekstu.
Tym samym bez Okularów Biurowych Podatnik naraża się na utratę zleceń, obniżenie swojej konkurencyjności na rynku oraz na konsekwencje prawne z związku z niewłaściwym wykonywaniem usług,
· Okulary Biurowe są znacznie droższe niż standardowe okulary korekcyjne,
· Okulary Biurowe zaburzają postrzeganie świata poprzez żółtą powłokę, która powoduje naniesienie żółtego koloru na widoczne kolory i tym samym nienaturalne postrzeganie świata,
· czas oczekiwania na Okulary Biurowe jest znacznie dłuższy niż na zwykłe okulary korekcyjne.
· Okulary Biurowe zwiększają efektywność Podatnika, ponieważ nie wymuszają na nim przerw od ekranu (w przeciwieństwie do okularów korekcyjnych) co się wiąże bezpośrednio ze zwiększeniem jego efektywności i tym samym konkurencyjności na rynku,
· Wnioskodawca nie zdecydowałby się nabyć Okularów Biurowych, gdyby nie prowadzona działalność gospodarcza,
· gdyby głównym motorem działań Podatnika były aspekty zdrowotne to Wnioskodawca zdecydowałby się na zwykłe okulary korekcyjne, które nie wiązałyby się z wadami dotyczącymi Okularów Biurowych,
· zakup Okularów Biurowych będzie właściwie udokumentowany fakturą VAT.
Tym samym, zakup Okularów Biurowych ma pośredni związek z działalnością Podatnika i w związku z tym Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia od ich zakupu podatku VAT.
Mając na uwadze powyższe, Podatnik będzie mógł odliczyć VAT z faktury wystawionej na Wnioskodawcę, a dotyczącej zakupu nowej pary Okularów Biurowych (soczewki wraz z oprawami okularowymi), wykorzystywanych przez niego w ramach usług świadczonych na rzecz klientów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług,
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.
Ustawa ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Podkreślić należy, iż ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, stosownie do którego:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast według przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w zakresie prowadzonej działalności świadczy Pan usługi prawnicze. Wcześniej w związku z pracą biurową (obecnie prowadzi działalność gospodarczą) korzystał Pan ze zwykłych okularów korekcyjnych, natomiast ciągłe uczucie przemęczenia oczu, w tym suchości, a także regularne zaczerwienia wpływały negatywne na Pana pracę zmuszając do regularnych przerw od ekranu i tym samym obniżenia efektywności. Zaczął Pan, w związku z tym, poszukiwać rozwiązania problemu (celem poprawy efektywności wykonywanych prac), którym okazały się specjalne okulary biurowe. Powyższe okulary zostały zakupione przed założeniem działalności gospodarczej, natomiast są one ciągle wykorzystywane przez Pana. Nie odliczył Pan od nich podatku VAT, natomiast zastanawia się nad taką możliwością przy zakupie kolejnej pary okularów biurowych. Tym samym przedmiotem niniejszego wniosku jest przyszły zakup okularów biurowych o podobnych lub takich samych właściwościach do obecnie posiadanych przez Pana.
Pana wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z zakupem Okularów Biurowych (soczewki wraz z oprawami okularowymi), wykorzystywanych przez Pana w ramach usług świadczonych na rzecz klientów.
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz dyrektywą Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str.1 ze zm.) – dalej dyrektywa VAT, możliwe jest odliczenie podatku od nabywanych towarów i usług, które są związane z prowadzoną przez podatnika opodatkowaną działalnością gospodarczą.
Natomiast, w odniesieniu do przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, że w tej sprawie zakupu okularów biurowych nie można zaliczyć do wydatków związanych – ani bezpośrednio, ani pośrednio – z opodatkowaną działalnością gospodarczą.
Zakup okularów korekcyjnych (w Pana przypadku okularów biurowych, których celem jest także ochrona wzroku), które mogą być niezbędne przy prowadzeniu działalności gospodarczej, jest uwarunkowany stanem zdrowia podatnika. W sytuacji posiadania wady wzroku, osoba fizyczna jest zmuszona do zakupu okularów korekcyjnych, niezależnie od tego, czy prowadzi działalność gospodarczą, czy też działalności takiej nie prowadzi. Tak więc bezpośrednim celem, jaki jest związany z ponoszeniem tego rodzaju wydatków, jest ochrona wzroku. Wydatki na poprawę zdrowia należą do wydatków o charakterze osobistym (w tym celu wydatki te ponoszą również inne osoby) i są związane z funkcjonowaniem danej jednostki w życiu społecznym, a ich poniesienie uwarunkowane jest innymi względami, aniżeli wzrost sprzedaży opodatkowanej. Tak więc zakup okularów korekcyjnych (okularów biurowych), będący wydatkiem o charakterze osobistym, niezależnym od prowadzenia działalności gospodarczej i jako taki nie może stanowić podstawy do odliczenia podatku naliczonego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Jednocześnie nie można zgodzić się z Pana stwierdzeniem, że „(…) motywem zakupu Okularów Biurowych nie będą w żadnym stopniu kwestie zdrowotne, a specjalne właściwości wykorzystywane w prowadzonej działalności przez Wnioskodawcę, które wpływają na efektywność i tym samym na jego konkurencyjność. (…)”, gdyż jak wynika z opisu sprawy Okulary Biurowe, które są ciągle przez Pana wykorzystywane, zostały zakupione przez Pana jeszcze przed założeniem działalności gospodarczej, co świadczy o możliwości innego wykorzystania ich specjalnych właściwości nie tylko wyłącznie do działalności gospodarczej.
Także wskazane we wniosku negatywne konsekwencje, związane z używaniem okularów biurowych, nie świadczą o tym, że wydatek taki ma związek jedynie z prowadzoną działalnością gospodarczą.
W związku z powyższym, w tej sprawie nie zachodzi przesłanka o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy i nie przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup okularów biurowych. Zakupu okularów biurowych nie można zatem uznać za wydatek mający racjonalny wpływ na prowadzoną działalność gospodarczą i związany z generowaniem obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.
Podsumowując, nie przysługuje Panu prawo do odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług w związku z zakupem okularów biurowych (soczewki wraz z oprawami okularowymi), wykorzystywanych przez Pana w ramach usług świadczonych na rzecz klientów.
Tym samym, Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right